CW leren - online.

Alles over morse.
Bericht
Auteur
PA3FYE
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 okt 2009, 15:44
Locatie: Zeewolde

Re: CW leren - online.

#16 Bericht door PA3FYE »

De AT examen apparatuur is volgens PA0ETE in bruikleen gegeven aan museum Jan Corver
(zie http://shorties.be/2006/entrepot/art00/artl003.html)


Lijkt me een leuke uitdaging voor Jan Corver om daar de CW examens te organiseren!
:idea: :idea: :idea:

73 Jacob
2B^!2B=>?

Gebruikersavatar
PA2LEN
Berichten: 338
Lid geworden op: 03 jun 2008, 14:57
Roepletters: PA2LEN

Re: CW leren - online.

#17 Bericht door PA2LEN »

ik zit nu ook op lcwo

ik heb de instellingen op snelheid 15wpm effectief 5wpm..

is dit goed , of kan ik het beter anders instellen ?
'73 Lennart

Kenwood TS-520SE, FT-817nd

PA-een
Berichten: 522
Lid geworden op: 08 nov 2007, 22:41

Re: CW leren - online.

#18 Bericht door PA-een »

Lennart,

Het is een beetje persoonlijk. Als je de klank van 15 wpm prettig vind om aan te leren, dan kun je daar prima mee beginnen.
Ik begon zelf op 12 wpm en 5 wpm effectief, inmiddels zit ik op 12/12 na een paar maandjes regelmatig oefenen. Ik ben van plan om in Belgie examen te doen, dus pas daarna ga ik de snelheid weer verder omhoog brengen. :)

'Fout doen' kan eigenlijk niet, als je vooruitgang kunt blijven maken (dus de effectieve snelheid kan steeds sneller omdat je steeds minder fouten maakt) dan is het denk ik een prima snelheid voor jou om mee te beginnen.

73s,
Floris

Gebruikersavatar
PA2LEN
Berichten: 338
Lid geworden op: 03 jun 2008, 14:57
Roepletters: PA2LEN

Re: CW leren - online.

#19 Bericht door PA2LEN »

hallo floris,

okee bedankt , dan blijf ik het zo proberen , heb nu een stuk of 5 x les 1 gedaan en dat gaat redelijk , ik moet alleen nog steeds denken van was dat een k of m .. dus voorlopig blijf ik nog even op les een .
ondertusse oefen ik het ook op mn mp3 speler

gr lennart
'73 Lennart

Kenwood TS-520SE, FT-817nd

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: CW leren - online.

#20 Bericht door PD4M »

PD5LKM schreef:ondertusse oefen ik het ook op mn mp3 speler

gr lennart
Lennart mag ik vragen wat je dan precies op die mp3 speler hebt gezet? Ik zit veel in de auto en het zou ideaal zijn als ik via een cd met mp3 bestanden morse zou kunnen leren. De gangbare cursussen werken anders dan de Koch methode die ik wil proberen en om didactische redenen ook handiger vindt.

Ik heb een verzameling mp3's met voor iedere letter een vent die dan in zwaar Amerikaans de letter noemt, waarna deze langzaam geseind een paar keer word gegeven. en dan ga je (automatisch) naar de volgende letter. Na a komt b, komt c etc. Mijn bezwaren zijn dus dat ik liever via de Koch methode leer waarbij je de groepen steeds groter maakt. En op hoge snelheid ik oefen op 25 wpm en 20 wpm effectief. Vrij hoog, maar als muzikaal getraind persoon denk ik dat ik dit beter zo snel kan leren. Met het Koch programma kun je ook MP3 bestanden maken. het is wel even zoeken. maar wat zet je dan in zo'n MP3? De leermethode moet je dan zelf nog ontwikkelen. En wellicht bestaat hij al.

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: CW leren - online.

#21 Bericht door kees - pa3deb »

PD4M schreef:De leermethode moet je dan zelf nog ontwikkelen. En wellicht bestaat hij al.
Als je eenmaal de tekens kent is het een kwestie van vooral veel luisteren naar morse op een snelheid die goed in je gehoor ligt. Na een tijdje ontdek je dan vanzelf dat je ineens hele stukken zomaar mee kan lezen. Het ritme moet als het ware gewoon "op z'n plek vallen".
Zelf heb ik het in de jaren 80 geleerd via een cursus on-the-air, verzorgd door Bram PA3BJD (SK) en Meindert PA3BVN. Iedere avond een kwartiertje opnemen en na afloop het aantal fouten even doorgeven, waarna een bemoedigend woord van de rondeleider werd uitgesproken.
Verder liep ik bv op straat elk uithangbord in mijn hoofd in morse om te zetten. Zag ik een kroeg, dan dacht ik -... .. . .-. 8)
Dat werkte echt goed. Na een jaar (min of meer) cursusvolgen direkt geslaagd in Nieuwegein.
73
Kees, PA3DEB

Gebruikersavatar
PA2LEN
Berichten: 338
Lid geworden op: 03 jun 2008, 14:57
Roepletters: PA2LEN

Re: CW leren - online.

#22 Bericht door PA2LEN »

hallo Maarten ,

ik luister naar die letters met die amerikaanse stem , als ondersteuning .

op lcwo kan je ook lessen omzetten in mp3 oefen bestanden .. die krijg je dan samen met de goede teskt

gr lennart
'73 Lennart

Kenwood TS-520SE, FT-817nd

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: CW leren - online.

#23 Bericht door PA3DAT »

Een aardig programma om morse te leren: http://www.justlearnmorsecode.com

Tip van mijn xyl, PA3DWK, ik ontdekte het net op haar laptop... :D
Misschien wil ze haar cw (na meer dan 25 jaar) weer gaan ophalen :?: :roll:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: CW leren - online.

#24 Bericht door kees - pa3deb »

PA3DAT schreef:Een aardig programma om morse te leren: http://www.justlearnmorsecode.com

Tip van mijn xyl, PA3DWK, ik ontdekte het net op haar laptop... :D
Misschien wil ze haar cw (na meer dan 25 jaar) weer gaan ophalen :?: :roll:
Maarre, wat moet jij met Femma's laptop, Aloys? :shock:
73
Kees, PA3DEB

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: CW leren - online.

#25 Bericht door PA3DAT »

Ha die Kees! Die stond hier toevallig op tafel :D
En dat programma stond rechtsonder op het bureaublad, met een sleuteltje. Dat viel dus wel op :mrgreen:

Jammer dat je niet meedoet met de PACC, we hadden graag van je diensten gebruik gemaakt! :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: CW leren - online.

#26 Bericht door kees - pa3deb »

PA3DAT schreef: Jammer dat je niet meedoet met de PACC, we hadden graag van je diensten gebruik gemaakt! :wink:
Aloys,

je moet mij zien als een Bram, eigenwijs en eigenzinnig :twisted: . Ik doe het niet zo goed in een groep. Ik bewaar goede herinneringen aan the city of Grew, near Lake Pik :D en aan de Paen. Maar de echte competitie-spirit zit er niet meer in, geef mij maar rag-chew-cw op een non-contest band.
73
Kees, PA3DEB

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

Re: CW leren - online.

#27 Bericht door wbeekman »

Vond hier nog een leuke website om wat morse te leren nemen.

Kijk eens op : http://www.southgatearc.org/news/july20 ... cal_cw.htm

Voor de betreffende MP3 file: http://www.rsgb.org/newcomers/musicalcw/CW-Kassette.mp3
(5.9 Mb groot)
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Plaats reactie