Wie helpt mij van mij CW qso vrees af

Alles over morse.
Bericht
Auteur
fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Wie helpt mij van mij CW qso vrees af

#1 Bericht door fred101 »

Ik ben al een jaar driftig aan het oefenen, heb er erg veel moeite mee, maar de laatste tijd (vooral sinds morele hul;p van hier tijdens de zomervakantie) gaat het langzaam toch steeds beter.

Ik zou echter wel eens echt on-air willen oefenen om ook te leren sleutelen. Ik heb tot nu "per ongeluk" een echt qso gemaakt op 80m met een belg (ik had niet verwacht dat hij terug zou komen toen ik in een vlaag van verstandsverbijstering mijn call seinde op zijn CQ) en dat ging niet echt soepel, ondanks dat hij dat niet erg vond (hoorde ik per mail) en erg geduldig durf ik nog niet zo goed nog een keer.

Ik kan uitkomen op 160-6 meter dus de afstand moet geen probleem zijn. Ik weet dat er mensen op 2 meter oefenen maar ik heb geen twee meter in de shack.
Zijn er mensen die dus een of meer keer per week een kwartiertje ofzo willen oefenen met mij.

Ik ken alle letters en cijjfers en oefen met G4FON onder wine/linux (dus weet niet of de snelheid dan klopt) op 20WPM met 7,5wpm effectief. Dat doe ik om te voorkomen dat ik kan nadenken en omdat de letters dan meer uniek klinken ipv losse punten en strepen. Om een qso echt te voeren moet de tussenlettertijd bij mij nog redelijk groot omdat ik erg onzeker ben op dit gebied (ben beter met de soldeerbout dan morsesleutel) Als ik een letter mis of twijfel ben ik de hele draad kwijt tot er een woord pauze is om weer "in te haken " Een arrl oefen file (mp3) op 7,5WPM kan ik nu redelijk nemen. 5wpm goed.

Ik wil dit echt heel graag leren.

Fred
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#2 Bericht door PA0ETE »

He Fred, kun je op de dinsdagavond? Ik probeer al een tijdje met een aantal
niet nader te noemen slapjanussen uit Hilversum en Almere op de
dinsdagavond wat oefeningen uit te wisselen, maar het lukt maar niet om
iets af te spreken. Ik kan niet garanderen dat ik het komende jaar echt
iedere dinsdagavond kan, maar als we er wat anderen bij kunnen
betrekken moet dat goedkomen.

Op zich moet het geen probleem zijn hoor. Mijn eerste QSO in 1976 zweette ik
peentjes en ik sloot het af door in paniek 'QRT TVI' te seinen. Dat had ik een
cursusgenoot een keer horen zeggen. Als ik lang niet regelmatig geQSOed
heb dan breekt me nog wel eens het zweet uit. Maar nooit langer dan een
minuut of zo :-) Het blijkt toch altijd weer dat de meeste amateurs niet veel
meer kunnen dan een standaard-QSO en ik kan zelf echt net iets meer :-)
Niet blijven oefenen dus, maar echt gewoon beginnen!

Ik heb een lichte voorkeur voor 6 meter, omdat ik daar de beste antennes
voor heb. In phone gaat het volgens mij tussen ons net niet, maar in CW,
dat moet toch gaan... 80 meter vind ik ook goed. Daar heb ik niet zo'n heel
goede antenne, maar daar compenseer ik dat met zendvermogen :-)

Ik heb ook wel eens overwogen om gewoon op de verder ongebruikte
repeater PI2AMF te beginnen, gewoon met een toontje. Gegarandeerd dat dat
veel andere mensen aantrekt die mee gaan doen. Misschien moeten
we gewoon daar beginnen om wat reclame te maken. Maar in dat geval
wel één ding afspreken: telefonie hoe dan ook verboden!

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#3 Bericht door fred101 »

Zou erg leuk zijn. 6 meter is mogelijk. Dinsdag is OK maar dat hangt van de tijd af. Mijn vrouw is dan vaak niet thuis en ik moet Tim in bed zien te krijgen. Dus niet te vroeg (rond 22:00 is geen probleem) . Ik hoor jou in phone op 6m maar net maar in cw zal dat wel beter gaan. Voor 80m heb ik een goede antenne en kan qro maar ik denk dat het qua qrm op 6m makkelijker is.
Ik kan niet op 2m of 70cm in cw uitkomen dus dat word lastig. Ik heb alleen een condor voor 70cm met yagi vast opgesteld gericht op NOS
73

Fred
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5128
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Vrees

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Fred,

Dit verschijnsel komt me heel bekend voor. De eerste maanden maakte ik alleen phone qso's. Toen er een ham in mijn shack kwam en een CW qso maakte was ik verkocht.

Nu doe ik bijna niet anders. Mogelijk kan ik je vanuit Tiel een keer op hf "ondersteunen".
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#5 Bericht door fred101 »

Tiel moet op mijn stuurtrap nog kunnen :lol: dat is hier 15km verder op.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5128
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

fred101 schreef:Tiel moet op mijn stuurtrap nog kunnen :lol: dat is hier 15km verder op.
Ja Fred, daarom. We kunnen het volgende week eens proberen op 30M bijvoorbeeld.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#7 Bericht door fred101 »

Goed idee. Mag van mij ook deze week, zeg maar wanneer het jou uit komt.

Ik heb net toevallig nog op 30m geluisterd maar daar zat niemand. Wel veel QRM, de meter kwam soms zelfs tot S5. Raar want op 6m en 20 was er niets.
Daarna heb ik op 80 en 160 zitten luisteren. Waren op 160 twee stations op de goede snelheid maar toen begon er een nog al hard en op turbosnelheid overheen te sleutelen en drukte ze weg. Ook nog een pa0 gehoord op goede snelheid maar die ging net SK Daarna even op 1818 cq geseind maar er kwam (gelukkig en helaas :wink: ) niemand terug.

Ik begin er zin in te krijgen :P
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#8 Bericht door vk2gwk »

30M is een echte "grey zone" band waar je de meeste activiteit (vooral DX) alleen rond zons opgang en zons ondergang kunt horen. 's Nachts is er wel eens wat te doen en overdag gedraagt 30M zich een beetje als 40M - lokaal (200 - 700 km) maar soms ook dood als er te veel absorbtie is.

Ik werk regelmatig met Europa op 30M en zal eens naar je uitkijken. Ik wordt regelmatig gespot op het cluster als ik daar bezig ben - dus misschien zie je me wel eens voorbij komen. Ik ben ook niet zo'n snelheids duivel (momenteel 18 - 20 wpm max maar ik kan ook langzamer... :)
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#9 Bericht door fred101 »

Zou wel lachen zijn in cw gelijk met VK werken. Maar wat voor tijd zit jij daar in UTC

Fred
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#10 Bericht door PA0ETE »

Ik ben ook een 30m-fanaat, maar ik heb daar slechts 5 watt :-)

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#11 Bericht door fred101 »

Hoe ver kom je op 30m daarmee? Op 80m kom ik daarmee in phone in ieder geval nog Nederland rond, op 20m europa. In CW zou dat dus moeten lukken tot hier lijkt. Of is 30m al net zo grillig als 20m. Op 10m ben ik nog nooit geweest.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#12 Bericht door PA0ETE »

fred101 schreef:Hoe ver kom je op 30m daarmee? Op 80m kom ik daarmee in phone in ieder geval nog Nederland rond, op 20m europa. In CW zou dat dus moeten lukken tot hier lijkt. Of is 30m al net zo grillig als 20m. Op 10m ben ik nog nooit geweest.
10 meter onderin is bij mij lastig omdat ik meteen naast mijn antenne
de antenne heb staan van het baken PI7ETE op 28,302 MHz. Dat is maar
300 mW, maar op de meeste frequenties daar in de buurt heb ik er toch
wel last van doordat het baken bij dat soort S-rapporten toch wat sleutel-
klikken geeft.

30 meter gaat waarschijnlijk niet hoor. Europa is geen probleem.
Overdag en 's avonds als de band open is dan werk je Zweden, Spanje,
Schotland dat soort afstanden. Met 5 watt krijg ik doorgaans toch nog wel
RST 589 terwijl ik zelf 599 kan geven. Maar of het op de afstand tussen
ons gaat daar twijfel ik wel een beetje aan.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#13 Bericht door fred101 »

Vanmorgen even geluisterd (ik ben donderdag de halve dag vrij) en toen was er veel te doen op 30m ook langzame stations. De QRM was nu weg. Ik hoorde ook een (snel) station dat in ieder geval met een V begon. Ik heb moed bijeen geharkt en een keer cq geroepen op een leeg stukje (eerst braaf 2x qrl) en er kwam direct iemand terug maar zo snel en gelijk de hele riedel met rst enz denk ik, dat ik niet eens zijn call kon nemen. Toen gaf ik maar een keer QRS, kwam ie weer teug met die hele riedel maar nu iets langzamer, hooguit 30 wpm ofzo :-( Dat had ik nu net even nodig voor mijn zelfvertrouwen. Ik had express bij het roepen al extra veel tijd tussen de karakters gedaan.

Fred
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#14 Bericht door Steef »

Wie praat luistert niet

pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

#15 Bericht door pa3gju »

fred101 schreef:Vanmorgen even geluisterd (ik ben donderdag de halve dag vrij) en toen was er veel te doen op 30m ook langzame stations. De QRM was nu weg. Ik hoorde ook een (snel) station dat in ieder geval met een V begon. Ik heb moed bijeen geharkt en een keer cq geroepen op een leeg stukje (eerst braaf 2x qrl) en er kwam direct iemand terug maar zo snel en gelijk de hele riedel met rst enz denk ik, dat ik niet eens zijn call kon nemen. Toen gaf ik maar een keer QRS, kwam ie weer teug met die hele riedel maar nu iets langzamer, hooguit 30 wpm ofzo :-( Dat had ik nu net even nodig voor mijn zelfvertrouwen. Ik had express bij het roepen al extra veel tijd tussen de karakters gedaan.

Fred
Fred101.

Ik ken dat, deze morgen ook 3 stations in cw gewerkt.
Het 1 ste station 10 minuten met bezig geweest maar zijn call was niet te nemen , ook niet op de monitor. Ongelooflijk slecht signaal, en alles aan elkaar vast geplakt. Ik weet zijn call nog niet en zal het nooit weten hi....
Het 2 de station daar kwam ik zeer goed mee uit. Beide dezelfde snelheid, ging prima.
Het 3 de station, ik met 20 woorden en hij met 30 woorden, en hij vertikte het van minder te gaan seinen. Dat was op het nippertje. Hiermee wil ik zeggen , ga niet seinen met een grote snelheid , 20 woorden of minder is uitstekend. En kan je de tegenpartij niet lezen of horen, laat hem gerust verder seinen en ga op een andere freq verder. Gewoon barsten laten met hun hoge snelheid van 30 woorden. Zo doe ik het.

Plaats reactie