CW paddle

Alles over morse.
Bericht
Auteur
on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Re: CW paddle

#31 Bericht door on3dag »

Hier wil ook ook eens mijn zegje plaatsen : In 2013 heb ik mijn basisvergunning behaald en een tweetal jaar later ben ik aan de morse begonnen door gewoon de letters en cijfers uit het hoofd te leren. Nadien heb ik dan gedurende ongeveer één jaar korte kranten artikels omgezet in morse en dagelijks geluisterd naar de uitgezonden morse. Stillaan begon ik hier en daar wel letters te begrijpen maar om een volledige tekst te vormen bleef moeilijk. Even gegoogled en verschillende hulpzame programma's gevonden waarmee ik dagelijks ongeveer een halfuur de morse code beoefen, zei het dan enkel decoderen. De programma's die ik gebruik zijn :Lwco, Morserunner en Morse Gen. Stilletjes aan ook overgeschakeld op de handpomp (junker) om gewoon weg voormij zelf een tekst te seinen, en op de pc na te gaan naar het aantal geseinde fouten. Al gauw bleek dat het moeilijk was om foutloos te seinen! Zo wat rond getourd op het internet kwam ik een filmpje op youtube tegen van een zekere "Denise" (KC8HVM) die een traag seinend voorbeeld gaf met een paddle in het bijzijn van haar vader. Toen ik dit zag ging er voor mij een nieuwe poort open om dit ook te gaan proberen, en met succes. Achteraf heb ik dan nog de Morserino-32 aangeschaft waar ik ook nog dagelijks mijn oefeningen mee doe. Ik stuur ook een foto mee met mijn versie van de gebruikte paddle waarbij ik mij goed voel. Die paddle is een geconverteerde telex relais die ik ergens op het internet gevonden heb.
P1020537.JPG

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: CW paddle

#32 Bericht door PA0KLS »

Professionele telegrafisten..... Ik heb ik 1965 nog meegemaakt hoe de leerlingen scheepstelegrafisten werden opgeleid bij Steehouwers Radio instituut in Rotterdam. Ik was daar een jaar (of twee?) leraar natuurkunde en was zelf ook bezig morse te leren voor de A-machtiging.

Deze leerlingen leerden tegelijk opnemen en seinen. Dat opnemen konden ze een stuk beter dan ik, maar ze waren daar ook een paar uur per dag mee bezig. Het leren seinen ging daar tussendoor, aan lange tafels met daarop geschroefde levensgrote seinsleutels, zonder side-tone, dus door mee te tellen. Seinen konden ze minder snel dan ik, maar ik had daarvoor een side-tone nodig. Overigens was de leraar niet ontevreden over mijn seinschrift.

Je kunt je afvragen waarom dit zo ging. Ik weet dat op zee het regelmatig voor kwam dat de telegrafist een bericht aan het uitseinen was, terwijl hij op een andere frequentie de berichten van anderen meeluisterde. Wellicht op de noodfrequentie, 500 kHz. Dan moet je dus kunnen seinen zonder side-tone. Nou lijkt mij dit toch al moeilijk. Heb je ooit geprobeerd om te schrijven en tegelijk iets anders te lezen? Bij het schrijven moet je ook meekijken (= side-tone). Zo leer je dat ook op school. Kijk wat je doet!

Je kunt dus wel leren seinen voordat je aan het klankbeeld van correct geseind morse schrift gewend bent. Maar dan wel met de moeizame telmethode. Zo stond dat ook in het boekje "Seinen en opnemen". Wie kent dat nog?

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: CW paddle

#33 Bericht door PA3CQN »

on3dag schreef: 05 jan 2022, 17:28 Al gauw bleek dat het moeilijk was om foutloos te seinen!
Ik vraag me wel eens af of het eigenlijk wel zinvol is je seinschrift te laten controleren door een computer,
anders dan als oefening.
Een mens kan uit het meest slechte seinbeeld nog wel wat halen, een computer (nog) niet.
Tjilpende CW-signalen met onregelmatige afstanden .. als mens kun je er nog wat mee.
Het valt me vaak op bij decoders dat ze iets missen wat mijn gehoor ( hersens eigenlijk ) nog gewoon herkent.
Dan lees ik wat rare tekens maar hoor gewoon tekst.

Dus als je oefenprogramma een letter van jou mist is er echt geen man overboord.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Plaats reactie