CW paddle

Alles over morse.
Bericht
Auteur
PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

CW paddle

#1 Bericht door PH7R »

Zit te overwegen om via CWOps morse te leren (beginner class). Ik kan in ieder geval komende 3 maanden voldoende tijd (dagelijks) vrijmaken. Op de website staat oa minimum vereisten i) key paddle (single lever or dual lever) en ii) keyer with sidetone or radio with built-in keyer and sidetone.

Ad i) welke key paddle is aan te raden (en verkrijgbaar - niet de hoofdprijs)
Ad ii) klopt het dat ik mijn IC-705 hiervoor ook kan gebruiken (bk-in setting)?
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: CW paddle

#2 Bericht door PA3FAT »

Eerst leren om CW te nemen.

Dat is het advies aan mij destijds geweest.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: CW paddle

#3 Bericht door PH7R »

PA3FAT schreef: 22 dec 2021, 13:24 Eerst leren om CW te nemen.

Dat is het advies aan mij destijds geweest.
Dank, maar dat is niet hoe CWops eea leert.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: CW paddle

#4 Bericht door Gert_PA2LO »

Ad i) welke key paddle is aan te raden (en verkrijgbaar - niet de hoofdprijs)
In het verleden zag ik vaak mensen beginnen met een paddle van Bencher of met een Kent. Ik zie ze tegenwoordig niet meer zo veel aangeboden worden. Nieuw zijn de prijzen ronduit belachelijk voor wat je krijgt (vind ik).

Op ebay zijn tegenwoordig ook voldoende degelijk uitziende sleutels het Oostblok te verkrijgen. Maar je zou ook kunnen kiezen om als start een basismodel van Begali te kiezen: de simplex basic bijvoorbeeld kost (exclusief BTW en verzending) € 119,-. Heb je wel een echte Begali voor als start van je Begali-verzameling die je later gaat opbouwen als je eenmaal verslaafd bent geraakt aan de mode. ;-)

Maar: zelf iets bouwen kan natuurlijk ook: http://k4icy.com/homebrew_cw_paddle.html
Laatst gewijzigd door Gert_PA2LO op 22 dec 2021, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: CW paddle

#5 Bericht door PA3DAT »

1. Zet de transceiver op CW.
2. De 7300 heeft een knopje [vox/BKin]. Door erop te drukken zijn 3 standen mogelijk: BKIN (Break-in) F-BKIN (Full break-in) of geen aanduiding in het display. In die laatste stand kun je seinen zonder dat de zender aan gaat. Draai dan ook het volume dicht (ruis weg) en zet MONI aan. Via een menu kun je het volume van de side-tone, het meeluistertoontje, instellen.

Ik verwacht dat de IC-705 iets soortgelijks heeft. Even gekeken naar de plaatjes van de 705, ik zie zo'n knop aan de linkerkant!
Het side-tone volume zit in de IC-7300 een beetje verstopt.
Zet de transceiver in de stand CW. Vervolgens druk je op Menu > Keyer > Edit/set > CW-Key set > Side Tone Level

De CW-cursus die ik heb gedaan duurde circa 9 maanden, 5 dagen/week een kwartiertje. Pas de laatste drie maanden gingen we het seinen (met de handsleutel) oefenen. Om goed te kunnen seinen (met een handsleutel) moet je eerst de letters en tekens, in morse, kunnen dromen! Zitten die eenmaal in je hoofd gebeiteld dan gaat het seinen vanzelf.

Na het examen ben ik overgestapt van de handsleutel naar een homemade keyer/paddle. Een middagje mee gespeeld en dat ging fantastisch! Pas enkele jaren later ben ik overgestapt op een échte Bencher.

Zó maak je zelf een serieuze keyer/paddle waar je echt álles mee kunt: https://www.pi4raz.nl/index.php/2009/08 ... uw-paddle/
Met zo'n soortgelijk ding heb ik talloze verbindingen gemaakt.

Je kunt natuurlijk een dure keyer kopen. Als je je wilt gaan verdiepen in Whisky kun je ook meteen in de winkel een fles van € 300 gaan kopen. En dan na één slokje zeggen: mwoah, dit is niet echt mijn ding.

Ik ken verschillende amateurs onder mijn vrienden die thuis duurdere keyers hebben staan dan ik. Als ik wil mag ik ze lenen. Want ze gebruiken die keyers zelf toch niet: ooit begonnen met cw leren, meteen een dure keyer gekocht en vervolgens afgehaakt bij de cursus.
Ze willen nog wel cw, écht wel. Ooit... :mrgreen:

Afbeelding
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: CW paddle

#6 Bericht door PH7R »

Dank Gert en Alois voor (uitgebreide) info. Voor IC-705 inmiddels de settings gevonden.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: CW paddle

#7 Bericht door pa3a »

Wat een leuk printplaat Paddeltje!

Paddles om te gebruiken voor starters:
Iedere paddle van een fabrikant.
Je favoriete key koop je pas als je wat ervaring hebt, en niet omdat anderen er ook zo een hebben maar omdat je die zelf prefereert.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: CW paddle

#8 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PH7R schreef: 22 dec 2021, 13:16 Ad ii) klopt het dat ik mijn IC-705 hiervoor ook kan gebruiken (bk-in setting)?

Als je BK uitzet kan jij jezelf monitoren.
Maar ja, als je eerst met seinen begint hoe moet je dan je eigen schrift controleren?

Zoals eerder al opgemerkt. Leer eerst nemen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: CW paddle

#9 Bericht door PH7R »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: 22 dec 2021, 19:43 Zoals eerder al opgemerkt. Leer eerst nemen.
Middels CWops, yes :lol:
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: CW paddle

#10 Bericht door PA1FOX »

PH7R schreef: 22 dec 2021, 20:14
PA3GNZ, Tjeerd schreef: 22 dec 2021, 19:43 Zoals eerder al opgemerkt. Leer eerst nemen.
Middels CWops, yes :lol:
Goeie keuze!

Die oude leermethodes zijn echt achterhaald!

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: CW paddle

#11 Bericht door PA0FRI »

Eerst leren opnemen zoals al geadviseerd en dan beginnen te sleutelen met een op en neer sleutel.
Een heel goed en verstelbaar type is een Junker, gaat leven lang mee,
daarna pas overstappen op paddle. Een van de goedkoopste maar ook degelijk type is van RVS.
Bijlagen
IMG_2997.JPG
Junker.JPG
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PB4PT
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 apr 2005, 10:48
Roepletters: PB4PT
Locatie: geldrop

Re: CW paddle

#12 Bericht door PB4PT »

Er zijn twee adviezen die de oude rotten altijd geven:
- eerst opnemen dan seinen
- begin met straight key, daarna paddle.

Dat was in de tijd dat deze OMs morse leerden de formule die tot succes heeft geleid.
Maar als ik zie hoeveel OMs nu afhaken in het proces van het leren van morse, vraag ik me af of dat nog steeds het beste advies is.

De eis om morse te kennen voor het verkrijgen van een registratie als zendamateur is vervallen.
De beschikbare tijd om iets nieuws te leren staat meer onder druk dan ooit te voren.

En daarmee zou het zo maar kunnen dat het leren van CW nu in een ander daglicht staat.

Mijn ervaring is:
1 zorg ervoor dat je het leuk blijft vinden
2 het opnemen van signalen is lastiger dan het seinen
3 het automatiseren van een vaardigheid is lastig (en kost tijd), verspil die minimaal met ongewenste patronen.

Denk voor jezelf goed na over hoe je dit het beste voor elkaar krijgt, en het antwoord is voor iedereen mogelijk verschillend.

Een paar van mijn ervaringen:

Tijdens het leren van CW had ik het boek van N0HFF (sk) "The Art en Skill of Radio-Telegraphy" gedownload en vaak stukken eruit gelezen om te snappen waarom bepaalde dingen zo moeizaam gingen.

Toen ik alle letters "kende" ben ik veel gaan luisteren op 80m naar NL amateurs op 3575kHz (tegenwoordig iets lager). Eerst lukte dat voor geen meter, maar na enige tijd kon ik voldoende opnemen om het QSO te begrijpen.

Door het advies "ga pas seinen als je kunt opnemen", ben ik het veel te spannend gaan vinden en had ik in het begin serieuze stress bij mijn eerste QSOs. Een deel van die stress (is mijn signaal/schrift wel mooi genoeg? mag ik wel meedoen?) verdween toen ik met een paddle ging seinen, en dat bleek voor mij goed te werken en gaf rust in mijn hoofd.

Luister naar morse, als ware het muziek. Daarmee hoorde ik letters, en later woorden en geen afzonderlijke dih's of dah's.

De ongewenste patronen die ik waarschijnlijk niet meer kwijtraak zijn dat ik met mijn rechterhand sein, waar ik ook mee schrijf. Het was mogelijk rustiger geweest de werkdruk over de beide handen te verdelen.

Het resultaat is dat ik CW nog steeds leuk vind. Recent heb ik gemerkt dat het erg kan helpen om in een groepje van gelijkgezinde OMs contact te houden en QSOs te maken en ervaringen uit te wisselen.

Welke paddle je daarbij dan gebruikt maakt niet veel uit. Als je gelukkig wordt van een mooie pre-owned paddle: go for it. Als je blij wordt van een Begali met je call erin gegraveerd: prima! Ik gebruik regelmatig een zwarte kunstof paddle met twee van die rode flappen van AliEx, en dat geeft mij net zoveel plezier als wanneer ik mijn basic Kent paddle gebruik.

Het doel om morse te kunnen lijkt mooi, maar ermee bezig zijn en blijven leren is veel leuker :-)

Succes!!

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: CW paddle

#13 Bericht door PA0FRI »

Luister op 3.881 kHz. Daar is bijna de hele dag CW te horen in groepen van 5 (lees)tekens..
De snelheid is afhankelijk van het tijdstip.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: CW paddle

#14 Bericht door PD2R »

Beste mensen, stop a.u.b. met het, ongetwijfeld goed bedoelde, advies dat je eerst moet leren nemen alvorens je met seinen aan de slag gaat. Omdat het voor jou gewerkt heeft wil zeggen dat het de beste methode is, laat staan dat die voor een ander goed werkt. Opvallend vind ik ook dat er zelden een goede onderbouwing wordt gegeven waarom je eerst zou moeten nemen, alvorens je moet gaan seinen. Wat je wel vaak hoort is dat het seinen "vanzelf" zou gaan als je eenmaal alle klanken van de karakters kent. Dat zou een voordeel kunnen zijn maar een echte onderbouwing waarom je nou eerst moet leren nemen is het natuurlijk niet.

Ik onderschrijf wat PB4BT heeft geschreven. Zorg dat het leuk blijft. Het programma van CWOps heeft daar voor mij op een heel belangrijke manier aan bij gedragen. Omdat je begint met de meest gebruikte letters en cijfers kun je al snel korte woordjes, zinnetjes en callsigns nemen en seinen. Dus in plaats van eerst heel saai alle letters te leren alvorens je er ook echt iets mee kunt, ga je gelijk praktisch aan de slag. Het online samen oefenen waarbij tips krijgt van de begeleider is ook heel fijn. Zoals gezegd, voor mij is het een heel leuke ervaring geweest en getuige het succes van het CWOps programma geld dat voor heel veel mensen. Daarmee zeg ik dus niet dat het de beste methode is, dat is en blijft nog steeds persoonlijk.

Voor wat betreft het gebruik een paddle of straight key, dat is heel persoonlijk. Of je eerst met het een begint en of met het ander, maakt volgens mij echt niet uit. Ik heb zelf nooit de behoefte gehad om met een straight key te seinen en ben dus gelijk met een paddle begonnen. Wat voor paddle dat moet zijn is heel persoonlijk. Het beste advies is om er zoveel mogelijk te proberen alvorens je keuze te maken. Aangezien dat heel lastig of kostbaar is, zou ik zeggen om te beginnen met een relatief goedkope paddle. Tweedehands of zelf gemaakt bijvoorbeeld. Ik heb het zelf geleerd met een oude Bencher van een Elmer van mij. Als je tweedehands niets kunt vinden of lenen en zelf bouwen is niet jouw ding, dan zijn er ook nieuw relatief goedkope paddles te vinden. Frits heeft er al genoemd en zelf heb ik destijds een Kent TP-1 aangeschaft. Kwalitatief een goede paddle voor een redelijk prijs.

Heel veel succes en plezier met de cursus!
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: CW paddle

#15 Bericht door PA3DAT »

PD2R schreef: 24 dec 2021, 11:10 Beste mensen, stop a.u.b. met het, ongetwijfeld goed bedoelde, advies dat je eerst moet leren nemen alvorens je met seinen aan de slag gaat. Omdat het voor jou gewerkt heeft wil zeggen dat het de beste methode is, laat staan dat die voor een ander goed werkt.
Is het niet gewoon dé manier waarop ook professionele telegrafisten het leren/hebben geleerd? Er zal vást een onderbouwing voor zijn, even Googelen. Dan ben jij ook weer wat wijzer... :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie