CW paddle

Alles over morse.
Bericht
Auteur
PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: CW paddle

#16 Bericht door PH7R »

Met de kerstgedachte in het achterhoofd is het opmerkelijk dat veel topics eindigen in een "stammenstrijd" :mrgreen: . Maar inmiddels paddle aangeschaft.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: CW paddle

#17 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PH7R schreef: 24 dec 2021, 14:01 Met de kerstgedachte in het achterhoofd is het opmerkelijk dat veel topics eindigen in een "stammenstrijd" :mrgreen: . Maar inmiddels paddle aangeschaft.
En wat is het geworden?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CW paddle

#18 Bericht door PA0ETE »

Ik zou zelf deze kopen, zie linkje onder (ik ben echter meer van de handkeyss, daarvan heb ik er ook eentje van Kent). Kent is niet supergoedkoop maar ook niet heel erg duur. Hij is ook als kit te koop voor 20 euro of zo minder. Van Kent zijn alle onderdelen naderhand los leverbaar, zelfs de schroeven.

De oosteuropese sleutels en paddles die ik gekocht heb waren wisselend van kwaliteit. Je kunt zowel geluk hebben als pech.

http://kent-engineers.com/TWINinfo.htm
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: CW paddle

#19 Bericht door PD2R »

Professionele telegrafisten worden al een heel poosje niet meer opgeleid. Sinds die tijd is er op het gebied van leren erg veel veranderd maar dat hoef ik jou natuurlijk niet uit te leggen :wink:

En waarom zou ik naar een onderbouwing van jouw stelling moeten zoeken? Ik vind het zelf nogal een achterhaalde stelling en ben dan ook een andere mening toebedeeld :mrgreen:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CW paddle

#20 Bericht door PA0ETE »

Als je iets doms schrijft kun je ook een dom antwoord verwachten? :wink:

Morse leren moet je gewoon niet onderschatten, anders krijg je niet genoeg vaardigheid en loop je het risico op RSI en rugklachten (met name bij het seinen met een handsleutel). Bij een paddle is dat een heel stuk minder van belang. Ook het opnamen van seinschrift moet je wel degelijk leren door dagelijks te oefenen.

Wat wel anders is: als het je ambitie niet is om voor het examen te gaan, kun je er veel hebben om al heel snel QSO's te gaan maken. Er zijn zat mensen te vinden die ook vrij langzaam seinen, en mensen zijn meestal wel bereid om het geduld op te brengen. QSO-vaardigheid is toch iets anders dan examenvaardigheid...
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: CW paddle

#21 Bericht door PH7R »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: 24 dec 2021, 14:02 En wat is het geworden?
Inderdaad
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: CW paddle

#22 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Leuk ding.

Ik 2 Bencher BY-1.
De vaardigheid die ik mij dit jaar heb aangeleerd is dat ik nu ook rechts-handig kan seinen. Van origine ben ik linkshandig.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: CW paddle

#23 Bericht door PA0FRI »

In het begin al woorden en zinnen opnemen is niet zo verstandig, want men heeft de neiging om mee te lezen.
Daarbij maken de hersens het woord compleet en als het een ander woord blijkt te zijn, is men te laat met het volgende woord.
Men moet zonder nadenken opschrijven wat men denkt te horen ook als blijkt dat het een ander teken was.
De klankkleur van het teken moet ingeprent/herkend worden. Daarom hebben velen baat bij snelle tekens met lange tussenpozen
tussen de tekens.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: CW paddle

#24 Bericht door PA3DAT »

PA0ETE schreef: 24 dec 2021, 14:25 Als je iets doms schrijft kun je ook een dom antwoord verwachten? :wink:
Dank je wel John.

Uit teksten op internet, o.a. Wikipedia: "today almost all Morse code operators are amateur radio enthusiasts" meende ik op te maken dat er wellicht nog (Derde Wereld)landen zijn waar nog wél telegrafisten worden opgeleid. Ik heb even getwijfeld tussen leren of leerden, maar uiteindelijk gekozen voor leren.
Maar mocht dat in het geheel niet (meer) het geval zijn, dan heb ik blijkbaar iets heel doms geschreven. Waarvan akte.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CW paddle

#25 Bericht door PA0ETE »

Heel misschien was het ook niet voor jou bedoeld Aloys. Maar het was tegelijk ook niet al te serieus bedoeld.

Morse is nog in gebruik en ook verplicht om op HF te kunnen werken in ongeveer 35% van de landen. De grootste defensie-organisatie van de wereld de PLA (Peoples Liberation Army, het Volksbevrijdingsleger) heeft morse nog steeds in gebruik. De fabriek die de sleutels voor die organisatie maakt, biedt diezelde sleutels ook aan op de grootste veilingsite van het land waarin ze zitten Aliexpress.

Voor zover ik weet mag je nog steeds niet met je F-registratie op de kortegolf werken in Zweden zonder de aantekening CW. Dat was in elk geval een jaar of vier geleden nog zo. Dus zo dichtbij is het nog steeds handig om die aantekening te hebben.

En ik begin dus niet over al dan niet passende schoenen...
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: CW paddle

#26 Bericht door ON7RA »

PH7R schreef: 24 dec 2021, 14:36
PA3GNZ, Tjeerd schreef: 24 dec 2021, 14:02 En wat is het geworden?
Inderdaad
Misschien was dit wel iets voor jou :lol: Poor Man's Morse Key - THE cheapest CW key. Ever!

https://www.youtube.com/watch?v=oBrVo6y7bTQ
73 Renaat :D ON7RA :D

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: CW paddle

#27 Bericht door PH7R »

ON7RA schreef: 27 dec 2021, 11:00 Misschien was dit wel iets voor jou :lol: Poor Man's Morse Key - THE cheapest CW key. Ever!

https://www.youtube.com/watch?v=oBrVo6y7bTQ
Haha, alleen jammer dat er dan geen eenvoudige zender aan zit maar een beest van een Yaesu :lol:
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: CW paddle

#28 Bericht door PA2EFR »

Ik moet dan aan de achterzijde van de set plaatsnemen...
:roll:

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: CW paddle

#29 Bericht door pe1hzg »

PA3DAT schreef: 24 dec 2021, 20:19 Uit teksten op internet, o.a. Wikipedia: "today almost all Morse code operators are amateur radio enthusiasts" meende ik op te maken dat er wellicht nog (Derde Wereld)landen zijn waar nog wél telegrafisten worden opgeleid.
Mijn ervaring is dat derde-wereldlanden ballast negeren omdat ze deze ballast niet nodig hebben, en met verrassende oplossingen komen.

Mensen die pre-pay bellen weten dat ze om de zoveel tijd een bonnetje moeten kopen met een lange cijfercombinatie om op te waarderen. Deze cijfercombinatie is dus geld waard. Een aantal jaren geleden zag ik dat deze cijfercombinaties ook naar anderen gestuurd werden, als betaalmiddel. Dit is natuurlijk een alternatief in gebieden waar geen klassiek banksysteem actief is.
Inmiddels is in vele derde-wereldlanden een compleet banksysteem ontstaan waarmee je gewoon boodschappen kunt doen en de mobiele operator de functie van bank heeft, en dat ook in gebieden waar domweg geen banksysteem is, meestal buiten de hoofdstad.
(nadeel is dat als je tegenwoordig als toerist een SIM wilt kopen, er nu een heel traject gestart moet worden omdat je feitelijk een bankrekening opent en men bang is van de bekende nadelen, zoals witwassen, corruptie en zelfs ontvoeringen)

In Nederland zijn we nummerportabiliteit gewend alsmede vergelijkbare tarieven als je naar je eigen provider belt of als je naar een andere provider belt. Ik heb gezien dat dit in het buitenland vaak niet zo is en daarmee ontstaat een levendige handel in telefoonnummers: als je eigen provider 0721 is en je nummer 0721-2468135, dan wil je van een andere provider 0735 hetzelfde nummer zodat je ook bereikbaar bent als 0735-2468135.

Een andere truuk is "flashen". Als westerling word je vaak gezien als kapitaalkrachtig en daarom bellen mensen je niet, ze flashen je: ze bellen, laten een keer overgaan, hangen op en verwachten dan dat jij ze (op jouw kosten!) terugbelt.

Men neemt niet noodzakelijk technologie over omdat het westen dat ook heeft, maar alleen als dat zinvol is. Zo zijn er allerlei wireless-local-loop technieken om internet naar huis te brengen als er geen koper of glas is (en regelmatig slechts af en toe electriciteit, alas).
Mijn contacten met diverse telecom-regulators laten niet zien dat er veel nadruk is op morse. Dat wil niet zeggen dat het niet gebruikt wordt, maar het moet zinvol zijn.

Ik mis het contact met mijn initiatiefrijke en creatieve contacten op het continent.

Geert Jan

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CW paddle

#30 Bericht door PA0ETE »

Ik heb er niet recent over geschreven, maar een jaar of zes geleden heb ik een artikel gemaakt over bewoners van de Sahara. Die waren toen zeer in hun nopjes met hun GSM, en met name de toename van de veiligheid daardoor.

Als ze bijvoorbeeld een deel van hun kudde verkochten, dan moesten ze vervolgens met een grote zak contant geld 200 of 300 km door een afgelegen gebied reizen en regelmatig waren er dan overvallen. Door het mobiele bereik konden ze het bedrag gewoon via hun GSM overgeboekt krijgen en hoefden ze in zo'n geval niet eens op reis, wat een enorme winst op het gebied van veiligheid voor die mensen opleverde.

Netwerken in die gebieden halveren vaak het aantal tijdslots of gebruiken daar zelfs maar een kwart of minder van. Bij ons is de celgrootte voor een klassiek GSM-netwerk rond de 34 km maximal. Een grotere afstand valt er niet te overbruggen (je komt dan vanwege de tijdvertraging teveel in de buurt van het naastliggende tijdslot, waarbij om dat te voorkomen de verbinding automatisch wordt beëindigd of wordt overgeschakeld naar een andere cel). Als je echter een deel van de tijdslots ongebruikt laat, kun je een grotere afstand nemen, doordat het lege naastgelegen tijdslot niet wordt gestoord bij een grotere afstand. Bij een halvering van het aantal tijdslots halveer je ook de capaciteit van het netwerk, maar dat is in deze dunbevolkte gebieden nooit een groot probleem.

Ik denk inderdaad niet dat morse voor dit soort dingen in gebruik is. Dat zal in China zeker niet. Maar het is wel een zekere en goedkope manier van communiceren in bijvoorbeeld situaties waarbij geregeld de stroom uitvalt. Die moderne netwerken hebben dan altijd enige tijd nodig om weer volledig operationeel te zijn. Overigens wordt bij defensie in landen als Nederland de kortegolf nog steeds intensief gebruikt. Alleen gaat het hier dan niet om morse. Het gebruik van de kortegolf voor bijvoorbeeld data neemt de laatste jaren heel snel toe. Zowel bij defensie als bij burgerorganisaties. Bijvoorbeeld beurshandelaren vinden de lage latency van de kortegolf een groot voordeel. Dat kan 200 milliseconden schelen ten opzichte van internet en bij de huidige automatisch handel is dat een essentieel verschil.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie