Morse cursus omgeving Amsterdam en omstreken?

Alles over morse.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
0000
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jan 2017, 13:00

Morse cursus omgeving Amsterdam en omstreken?

#1 Bericht door 0000 »

Is er nog een morse cursus omg. Amsterdam, leraar die me de kneepjes kan leren zoals juiste positie vanuit de pols etc?

Ik zou graag mijn cw weer eens willen opvijzelen onder toezicht van een deskundige.
qrz.c/db/PA5E

0000
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jan 2017, 13:00

Re: Morse cursus omgeving Amsterdam en omstreken?

#2 Bericht door 0000 »

..inmiddels enkele maanden later,
Het is er niet, ..dus, zal me aanmelden bij de https://morse.veron.nl/meer-over-morse/ ... w-academy/ en/of zelfstudie Koch methode,

..hand in eigen boezem steken 'je had ook al eens eerder ermee kunnen beginnen',
juist :mrgreen: ..je weet wel hoe dingen kunnen gaan in des levens

Morse is geen verplicht examen onderdeel meer, schande!
las laast 'n bericht, dat zelfs cw-included van je trots, met moeite behaald pasje afgaat?

Ik wil jullie wel opvrolijken,
kwam deze tegen op https://vk.com/video-35198809_167484094 ..en met een mooi persoonlijk verhaal, uit Sovjet tijd (weet alleen nog niet of dit gepost kan worden?)
..misschien later
qrz.c/db/PA5E

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Morse cursus omgeving Amsterdam en omstreken?

#3 Bericht door PA0ETE »

Ik weet niet hoe het in deze tijd van corona zit, maar de morsecursus in Amersfoort bestaat al heel erg lang. Daar komen mensen uit de wijde omtrek naartoe. Ik weet niet wat de status is van de cursus nu met corona, misschien dat het nu via Zoom plaatsvindt. De cursus is lange tijd gehouden in het clubgebouw aan de Haarbrug in Bunschoten-Spakenburg, dat ligt tegen de A1 aan, nog voor Amersfoort vanuit Amsterdam.

Ik ben er sindsdien al niet meer bij betrokken, maar ik heb zelf (niet wetende dat het zolang gebruikt zou worden) in 1982 alle oefeningen voor deze cursus gemaakt. Iedere keer als er in België examen is gaan er enkele mensen van deze cursus op examen.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Morse cursus omgeving Amsterdam en omstreken?

#4 Bericht door PA0ETE »

Als je alleen aanwijzingen wilt hebben over de juiste houding, maar kan ik je wel mee helpen, desnoods ook mee helpen.

Voor een automatische sleutel is het niet zo belangrijk, dat is ook makkelijk te leren, maar met een ouderwets hakblok (dat mijn voorkeur heeft) is de houding van groot belang. Als dat niet in orde is, dan loop je een groot risico op RSI (tegenwoordig een muisarm geheten, vroeger was dat de telegrafistenverlamming) en bovendien kun je met de verkeerde methode niet snel seinen. Daar komt dan nog bij dat een eenmaal aangeleerde verkeerde houding heel hardnekkig is meestal.

Kort gezegd, rug moet recht zijn, niet voorover gebogen. Daarvoor is het nodig dat je stoel de juiste hoogte heeft.

Houd de knop van de sleutel losjes vast, maar je mag hem nooit loslaten. De hoogte van de stoel moet zodanig zijn dat met je elleboog enigszins vanaf je lichaam, het stuk van je pols tot je elleboog exact horizontaal is. De seinbeweging komt daarbij niet uit de arm maar vanuit het polsgewricht. Ook je arm moet je niet krampachtig houden, dat moet allemaal losjes zijn en redelijk ontspannen. Twee vingers op de knop, duim eronder. Je arm of pols of elleboog mag nooit tafel, stoelleuning of nog wat raken of daar zelfs op steunen.

Dat is in een notendop het belangrijkste wel.

Als je een cursusboek van Radio Holland weet te achterhalen, daar zijn wel gescande kopieën van in omloop, dan staat het daar erg goed in beschreven. De boeken bestaan overigens grotendeels uit oefenteksten dus in principe heb je genoeg aan de 5 of 8 pagina's of zo over het seinen :)

Het is overigens wel goed om iemand een keer naar je seinhouding te laten kijken. PA3BJV is de leider van de cursus (woont min of meer tegenover mij in dezelfde straat). Koos heeft meer ervaring in het bekijken van dit soort dingen dan ik, dus waarschijnlijk kan hij het ook beter beoordelen.

De cursus als hij momenteel gehouden wordt is echt een aanrader hoor. Dat is de rit wel waard. Niet omdat ik er materiaal voor gemaakt heb, dat was lang geleden maar een kleine bijdrage, maar mensen komen van best ver voor die cursus hier naartoe, en ik hoor er eigenlijk alleen positieve dingen over. Zie de website hieronder.

https://a03.veron.nl/cursus-nf-en-morse/
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Morse cursus omgeving Amsterdam en omstreken?

#5 Bericht door PA0ETE »

Je kunt in België morse-examen doen, en dan krijg je momenteel nog CW op je registratie. Dat kan zowel bij N als F.

Ik heb inderdaad gehoord dat de verenigingen zouden hebben voorgesteld dat het er vanaf gaat. Ik ken de achtergrond er niet van, maar ik zou dat erg raar vinden. Zonder dat je kunt bewijzen dat je morse hebt gedaan mag je in ongeveer 1/3 van de landen niet op HF werken, en daar zitten landen bij die niet eens heel ver weg zjn (Zweden). In Frankrijk mag je wel op de kortegolf, maar zonder de aanekeninge CW mag je geen morse-QSO's maken. In een flink deel van de landen in Afrika is bijvoorbeeld morse nog gewoon verplicht.

Hieronder info over het Belgische examen. De Belgen zijn een gastvrij volkje, ik heb begrepen dat het examen (inclusief koffie) voor Nederlanders niets kost. Je krijgt bij het halen een certificaat dat door AT erkend wordt en daarmee wordt de status CW included dan aan je registratiebewijs toegevoegd.

https://www.uba.be/nl/actueel/flash/morse-proef
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

on4bgc
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 dec 2021, 14:20
Roepletters: on4bgc

Re: Morse cursus omgeving Amsterdam en omstreken?

#6 Bericht door on4bgc »

https://www.uba.be/nl/actueel/flash/cw-proef-uba-dst

Het BIPT heeft de UBA de toestemming gegeven om een officiële morseproef af te nemen. Na het slagen in deze proef ontvang je een “bewijs van slagen” waarmee houders van een Belgisch klasse A bedieningscertificaat de vermelding "Morse xx wpm" op hun bedieningscertificaat kunnen verkrijgen.

De proef zal in 2022 voor de vijfde keer georganiseerd worden door UBA-DST (Diest).
Datum en plaats: 18 april 2022 om 14u00, Citadel z/n te Diest (lokalen UBA/DST).
Voor wie: ON radioamateurs en buitenlandse radioamateurs.
Seinsnelheid: 5 WPM en/of 12 WPM (uw keuze).

Opgelet uiterste inschrijvingsdatum: 18 maart 2022.
Meer info via mail.
on6kl@uba.be

Plaats reactie