EuCW QRS Activity week

Alles over morse.
Bericht
Auteur
Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: EuCW QRS Activity week

#16 Bericht door Yannick PE2YSB »

PA9CW schreef:
Yannick schreef:Vandaag via de post een QSL kaart gekregen van mijn aller eerste CW QSO :)
Moet zelf nog een kaart sturen
Mooi hoor Yannick. Je eerste (CW) QSO vergeet je niet gauw. Mijn eerste QSO ( ruim 20 jaar geleden) was met een Rus. Dat was onvergetelijk. Helaas geen QSL kaart van.
Na een paar weken met de Kent hand sleutel ben ik toen overgestapt op een paddle. Dat gaat stukken makkelijker. En sinds 2011 een Begali Pearl gold/gold.
Ik heb geen idee wat voor sleutel ik heb :), een zwarte, 15 euro op de rommelmarkt, gewoon simpele straight key. Niet de beste, soms hapert hij of maakt slecht contact, maar mijn theorie is, als ik het hier mee kan, dan kan ik het overal mee ;-)

Hobby heeft bij mij een paar jaar stil gelegen (afstuderen, verhuizen, baan, tijdje in het buitenland wonen,weer verhuizen, trouwen, nog een keer verhuizen, vader worden.) Vorige zomer weer opgepakt, inclusief dus CW leren. Maar afgelopen jaar weer een klein fortuin aan uitgegeven (IC7300, veel componenten, oscilloscoop, antenne materialen, van alles en nog wat) dus budget voor een duurdere key is er ook even niet meer :)
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: EuCW QRS Activity week

#17 Bericht door PA3DAT »

Contacten schoonmaken door er een stuk papier tussendoor te trekken, terwijl je lichtjes drukt op de sleutel.
Dat helpt (hopelijk) tegen die haperingen.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

Re: EuCW QRS Activity week

#18 Bericht door pa2st »

De resultaten zijn binnen: https://www.eucw.org/euqrs20.html. Ik heb maar 3 QSO's gelogd. Toch een award gekregen in de categorie RBN. Blijkbaar wel veel CQ geroepen :D
CWops #2897

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: EuCW QRS Activity week

#19 Bericht door PA0KLS »

Heel goed, die eerste QSO's in CW. Iedereen moet daar een keer doorheen. Dan staat het zweet je in je handen, maar achteraf.....

Wat ook heel herkenbaar is: seinen is veel gemakkelijker dan opnemen. Daarom is het ook verstandig om niet sneller te seinen dan je goed kunt opnemen. Als het goed is seint je tegenstation ook niet sneller dan jij seint, het is zelfs onbehoorlijk om dat wel te doen. Zo kun je zorgen dat jij niet alles langs je heen moet laten gaan omdat je de snelheid van je tegenstation niet kunt volgen.

Dus: heel goed Yannick, opnemen oefenen, daar gaat het om. En inderdaad, seinen kun je vaak genoeg oefenen, door tussen je tanden door te sissen met alle teksten die je ziet. En je ziet veel teksten zo elke dag. En ik heb ook veel geseind met een leger-sleutel, van de 19-set uit 1943, of met zo'n sleutel die je met een klem om je bovenbeen kunt klemmen. Gewoon uit de leger-dump. Gelukkig zie ik nog regelmatig van dat soort sleutels op radiovlooienmarkten aangeboden.

En snel seinen met een el-bug, daar is geen kunst aan. Van de andere kant, die heeft het voordeel dat je hem op een snelheid kunt zetten, die jij ook goed kunt opnemen. Dat is weer goed bij het maken van een QSO.

Plaats reactie