Oefening

Alles over morse.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Oefening

#31 Bericht door PE2AAB »

Ik had een collega van de 'grote vaart' en deze heeft ook de telmethode geleerd. Daar had hij nog wel eens last van in HAM QSO's zei hij. Maar dat is natuurlijk een persoonlijk dingetje.

Een phrase van de website over PI7CWE, de morsecursus:
Leren seinen
Leren seinen is zeer veel gemakkelijker dan leren opnemen. Het is absoluut noodzakelijk dat u daarbij een degelijke echte seinsleutel gebruikt, aangesloten op een morse pieper (sounder).

Begin niet eerder met seinen dan wanneer u halverwege de lessen voor gevorderden bent. U kent dan alle morsetekens en uw gehoor is zo gewend aan korrekt seinschrift dat u meteen hoort of uw eigen tekens regelmatig klinken of niet. Een goede oefenmethode is ook het meeseinen met een cassetteopname van een 'oude' les.
Maar goed; ik heb makkelijk praten. Ik spreek (helaas) geen Morsecode.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Oefening

#32 Bericht door PA3DAT »

Eens. Ik begreep die opmerking al niet, dat seinen veel moeilijker zou zijn dan opnemen.

Zelf heb ik het geleerd van een gepensioneerd luchtmachtofficier. We begonnen in januari met
leren opnemen, tekens op 12wpm met enkele seconden tussenruimte om na te denken wát je
had gehoord. Die tussenruimte werd steeds kleiner, totdat we op 12wpm zaten.
Elke avond 2 tekstjes van 5 minuten, 5 dagen/week. Ná de zomer begonnen we pas met leren
seinen. Daarvoor zijn we enkele malen bij elkaar geweest, verder oefende je dat gewoon thuis.

Seinen vond ik een makkie, persoonlijk. En als je oefent op een decodeerapparaat, bijv. zo'n
Arduino-computertje, dan leer je ook wel goed seinen: de klanken ken je al, als je niet goed
seint wordt het ook niet gedecodeerd, dan zie je rommel terug met veel E's en T's. Op een
straight key natuurlijk, een homemade "Bencher" van stukjes printplaat maakte ik pas ná mijn
examen.

In oktober/november, met het examen (december) in het vooruitzicht, werd de snelheid staps-
gewijs opgevoerd naar 15 a 16wpm, en dan weer terug naar 12wpm begin december. Van onze
20 cursisten slaagden er 19 in één keer.

Ik zou NIET beginnen met seinen, je kent immers de klankjes van de tekens nog niet! Ik zie
dit bij amateurs die wel "iets met morse willen". Die kopen dan een (dure) keyer en gaan
vervolgens oefenen met seinen... :roll:

Ik kreeg de afgelopen jaren in dit forum het gevoel dat de handsleutel volledig achterhaald
zou zijn, ouderwets en uit de tijd. Dat vond ik wel jammer, ik heb verschillende handsleutels en
vind dat eigenlijk meer het "échte werk".
De handsleutel had ik vrij vlot "onder de knie", bij wijze van spreken :D . Met mijn zelfgemaakte
keyer kon ik na een paar uurtjes spelend oefenen goed uit de voeten. Toen vond ik morse
opeens nóg leuker!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

Re: Oefening

#33 Bericht door PA7RG »

Yannick schreef:Wat is de tel methode?

Ik ben het zelf nu ongeveer een maand of 8 aan het oefenen.
Via LCWO.net, ik oefen met ongeveer 20 wpm. De meeste tijd besteed ik aan de koch lessen, dat gaat me redelijk af, de meeste oefeningen luister ik een keer of 5 a 6 en dan heb ik de meeste tekens wel.

Dit weekend toevallig op 20m wat zitten luisteren, maar volgens mij was er een contest gaande, want het was druk, en de meeste stations waren vrij snel.
Echt ontcijferen lukte niet, behalve CQ, en bij een hele boel sloten ze af met TEST, daar zal vast ook wel CON voor gezeten hebben, maar dat haalde ik er niet uit. Terwijl een o toch wel herkenbaar zou moeten zijn...

Zat me ook af te vragen een aantal stations hoorde ik MM voor hun call seinen, maar ik hoorde geen /, wat is de MM?
Hier twee filmpjes waarin de telmethode voorkomt:

youtu.be/9fyTfgyHzc4

youtu.be/4zG-Ga2aZWM
PA7RG
Zendamateurs reflecteren graag

Sparkysan
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 aug 2015, 00:09

Re: Oefening

#34 Bericht door Sparkysan »

PA7RG schreef: Hier twee filmpjes waarin de telmethode voorkomt:
https://youtu.be/9fyTfgyHzc4
https://youtu.be/4zG-Ga2aZWM
Het eerste filmpje is tellen op zijn Belgisch??? didahdidi dahdahdah didahdidi (lol)
Het tweede filmpje is wél de telmethode. Ik herken mezelf....

PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

Re: Oefening

#35 Bericht door PA7RG »

Sparkysan schreef:
PA7RG schreef: Hier twee filmpjes waarin de telmethode voorkomt:
https://youtu.be/9fyTfgyHzc4
https://youtu.be/4zG-Ga2aZWM
Het eerste filmpje is tellen op zijn Belgisch??? didahdidi dahdahdah didahdidi (lol)
Het tweede filmpje is wél de telmethode. Ik herken mezelf....
In het eerste filmpje beginnen ze met de telmethode, maar als het later sneller moet gaan ze over op “zingen” in dit en dah.

Zit je zelf in het tweede filmpje? Of herken je je in de opleiding. Mijn voormalig morse-instructeur zit er wel in. In de reddingboot. Nog zonder zijn ringbaard (nu pa3gxb, Hans)
PA7RG
Zendamateurs reflecteren graag

Gebruikersavatar
pd0rh
Berichten: 383
Lid geworden op: 01 nov 2007, 16:21
Roepletters: PD0RH
Locatie: jo22iv

Re: Oefening

#36 Bericht door pd0rh »

Sparkysan schreef:
PA1FOX schreef:
Sparkysan schreef:Ik begrijp niet waar deze discussie over gaat.

.....

Wil je beide echt goed onder de knie krijgen 20-22 wpm dan duurt dat 2 jaar. En probeer het te leren met de telmethode. Dan pak je het na 35 jaar weer op alsof je het gisteren gedaan hebt. Al is de snelheid wel iets afgenomen hi
Misschien dat dat vroeger zonder computers de beste leermethode was. Inderdaad kan het dan 2 jaar duren, een marteling doordat je het direct al verkeerd aanleert, namelijk door te tellen in plaats van naar de klank van een letter te luisteren.

Veel beter, makkelijker ook met de huidige techniek, is om op een snelheid tussen 22 en 25 te starten. Daarbij wennen aan de klank en direct de juiste letter associeren. Als je niet gaat contesten, ook niets opschrijven. Proberen de letters te bufferen en al te wennen aan het leren van korte woordjes en Q codes. Dat bied je later de mogelijkheid om gewoon uit het hoofd mee te luisteren en direct te kunnen antwoorden zonder eerst je meegeschreven tekst te gaan lezen (terwijl het tegenstation zit te wachten)

Maar ik snap, even zoveel mensen, even zoveel leermethodes. Echter heb ik al meermalen met bovengenoemde methode in 2 x 8 weken beginners naar 22 wpm head copy zien gaan.

Persoonlijk vind ik het jammer dat ik het in de jaren 80 ook met tellen en langzaam aan geleerd heb. Achteraf gezien was dat een kwelling en zinloos tijdverdrijf. Maar zoals de politiek vaak zegt... met de kennis van nu....

Echter wil ik wel een goed tegengeluid laten horen naar mensen die heden ten dage nog steeds die ouderwetse leermethode promoten.
Even goed begrijpen. Morse is seinen en opnemen. Opnemen is het makkelijkste deel. Goed morse seinen is oneindig veel moeilijker. Daarvoor maakten we gebruik van een metronoom die het ritme en de snelheid aangaf. De telmethode. Dus de letter "G" b.v. telde je mee 123en223en1123volgende letter etc. De metronoom werd steeds sneller afgesteld tot een circa 8 wpm. Daarna kun je het natuurlijk niet meer 123-en bijbenen. Daarna ging je je snelheid opvoeren waarbij de verhouding streep-punt exact 3:1 bleef. De afstand tussen 2 leters exact de lengte van een streep en de afstand tussen 2 woorden 7 punten. Dat werd met een lineaal nagemeten op een morseschrijver. We hebben het uiteraard over een up-down sleutel, geen automaat. Dat heeft niets met morse te maken. Vaak na het eerste jaar vielen aspirant marconisten af die wel goed konden nemen maar de kwaliteit van het seinen onder de maat bleef. Einde carriere.... Als ik nu de HF banden beluister kan ik zo zeggen die het met de telmethode heeft geleerd of op een andere manier. Het opnemen ging met de Koch methode. De tekens op 12 letters per minuut met grotere tussen pauzes. Dus dat je op circa 5 wpm netto uitkomt. En dat werd daarna ook weer opgevoerd. Examen was minimaal 20 wpm voor 2e klasse en 25 wpm 1e klasse.
Bij de Koninklijke Marine verbindingsdienst leerden wij het ook met de tel methode, plus een end hout waar de instructeur mee het ritme meesloeg op de tafel. Later wanneer het steeds sneller ging werd er meegezongen dah dut dah dah....rust etc.
73 Ruud
PD0RH


Homebase :
Yaesu SCU-17 -->Yaesu FT-897D -->Endfed (10-20-40)
AEA PK232MBX / PK88 -->FT857D -->Diamond X50N (2m-70cm)
Yaesu FT-7800-->TNCx -->Diamond X50N (2m-70cm)

Mobile | Portable :
Kenwood TMD-710GE --> JWX (2m-70cm)
Yaesu FT-857D --> Buddypole / Diamond X30N / MC-750 HF portable GP
Yaesu FT5D

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Oefening

#37 Bericht door pc1mb »

Begonnen op LCWO.net

Geinspireerd door dingen als de QCX. Het ultra-portable QRP werk is toch vaak CW. De charme van weak signal is echt minder als je een laptop moet meezeulen, allerlei kabelarij aansluiten en die computer zelfstandig je QSO's laat maken met anderhalve muisklik. Zeker in mijn beroep is het lekker als de hobby nu eens ZONDER beeldscherm kan.

En ik word ook niet jonger, ik ben eigenlijk al over het randje waar het volgens velen nog makkelijk te leren is. Een beetje een 'nu of nooit' gevoel dus.

De Belgische examens zijn 5/12 of 12/18 wpm. Na enig wikken en wegen besloten maar 18 wpm te proberen. Omdat je leest dat je het anders twee keer moet leren, omdat er eigenlijk bijna geen QSO's gemaakt worden bij een lagere tekensnelheid. En zo leer ik de tekens tenminste als geheel herkennen, ipv dat ze uit elkaar vallen tot punten en strepen.

Maar het is toch wel taai. Hoewel ik de tekens prima herken, raak ik vaak de draad kwijt. Ik blijf te lang hangen bij het correct opschrijven van een teken, en als ik niet de maximale concentratie heb is de oefening inmiddels drie tekens verder en moet ik een hele groep overslaan om het weer op te pakken.

Ik ben gezakt tot 8/18 maar heb nog steeds heel veel pogingen nodig: na een paar uur verspreid over 2 dagen en tientallen pogingen ben ik nog bij les 2 (KMU). Meestal heb ik de oefening na 2-3 keer beluisteren pas compleet, en de bedoeling is vast dat je hem in 1 keer neemt. Kortom, opnieuw dan maar weer.

De "Morse Machine" gaat een stuk makkelijker, die wacht tot je een teken getypt hebt voordat de volgende gestuurd wordt. Ik haal dan soms gemiddeld al 8 wpm met KMUR (de tekens van les 3). Maar dat is natuurlijk gemeenspelen, als de 'haperingen' juist het probleem zijn.

Wat zouden jullie doen?
- Zakken naar 6/18 ofzo en op die snelheid alle tekens leren, daarna de snelheid weer opvoeren.
- Doorzetten tot je de lessen beheerst met 8/18 of hoger, daarna pas door naar de volgende les.

Uiteindelijk moet ik aan het eind nog door naar 12/18, maar dat voelt nog heel ver weg. Daarom aarzel ik ook om nog verder te zakken dan 8/18.

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: Oefening

#38 Bericht door PA0KLS »

Ja, de telmethode....

Als student elektronica in Delft heb ik in ...... 1966 (?) een jaartje natuurkunde lessen gegeven aan Steehouwers Radio Instituut in Rotterdam. Daar zaten jongens, slechts een paar jaar jonger dan ik, die daar een opleiding volgden om Radio Officier te worden op de grote vaart. Zij leerden ook seinen en opnemen, seinen volgens de telmethode. Aan lange tafels met daarop vele vastgeschroefde seinsleutels seinden zij hun lesjes. Ik heb mij er toen over verbaasd dat zij vlot teksten opnamen op 16 of 18 wpm, maar met seinen nèt aan de 10 wpm kwamen. Daarom begrijp ik de opmerking "opnemen is veel gemakkelijker dan seinen" wel. Want dat bleek daar gewoon. Bij die leerlingen.

Bij mij was dat omgekeerd. Ik was toen nog aan het oefenen voor de A-machtiging en ik seinde al wel op 16 wpm, maar haalde met opnemen de 12 wpm echt niet. Ik heb dat geweten aan het feit dat de leerlingen daar seinden volgens de telmethode. Zij seinden zonder hoofdtelefoon met een toontje op hun hoofd. En dan heb je geen terugkoppeling.

Terecht wordt er door amateurs gezegd dat je seinen moet leren door de letters in morse, als melodietje, net zo te laten klinken als de tekens die je hoort bij het nemen. Die kwamen daar op school uit een Creed, een speciale ponsbandlezer voor morse. Maar deze jongens hadden bij het leren seinen geen side tone. Ik heb altijd gedacht dat dat ook niet mocht, omdat je aan boord, terwijl je een bericht verzendt, ook moet kunnen luisteren naar een andere ontvanger, bijv. op 500 kHz. Zij moesten dus leren seinen zonder dat ze horen wat ze produceren.

Wij als radiozendamateurs kunnen ons permitteren om een side tone te hebben, als je zendt kun je toch niet tegelijkertijd ontvangen. En dan is het goed om eerst te leren opnemen, bijv. op 145,325 MHz van PI7CWE, en jezelf te wennen aan de melodietjes van de morsetekens, en die veel later pas te gebruiken om ze mee te seinen, totdat de twee toontjes synchroon aan en uit gaan. Dat laatste leer je door te proberen in een weekend. Dus je leert seinen in een weekend!! Ja, met een heel bruikbaar seinschrift, op een gewone "recht op en neer" seinsleutel. Zo deden wij dat bij PI7CWE.

Ik heb de laatste weken nogal wat plaatjes op het web gezien van radiohutten aan boord van koopvaardijschepen. Ik heb op die plaatjes nooit een elbug gezien, altijd Juncker-achtige seinsleutels. Ik kan mij ook niet voorstellen dat je met een elbug zonder side tone goed kunt seinen. Die terugkoppeling heb je dan altijd nodig.

pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

Re: Oefening

#39 Bericht door pa2st »

pc1mb schreef: Wat zouden jullie doen?
- Zakken naar 6/18 ofzo en op die snelheid alle tekens leren, daarna de snelheid weer opvoeren.
- Doorzetten tot je de lessen beheerst met 8/18 of hoger, daarna pas door naar de volgende les.

Uiteindelijk moet ik aan het eind nog door naar 12/18, maar dat voelt nog heel ver weg. Daarom aarzel ik ook om nog verder te zakken dan 8/18.
Wat ik deed (sinds januari dit jaar) is samen oefenen, met CWops Academy. Maar dat kan ook in andere verbanden.

We leerden in het begin met minimaal 20 wpm. Een aantal letters en woordjes die je met die letters kan maken. Steeds meer letters erbij, steeds meer woorden. Tot we alle letters, cijfers en wat pro signs hebben geleerd. Wat mij zoveel helpt is dat we 2x per week een videogesprek hebben. Je moet echt elke dag (6 dagen per week) een uur oefenen. Het is een goede stok achter de deur. Na twee maanden les (de Basic course) was ik zover dat ik mijn eerste CW QSO durfte te maken! Was iemand die CQ riep met 14 wpm. Ik heb daar deze week de QSL-kaart van binnengekregen. Echt gaaf!

Nu ben ik verder gegaan met het vervolg, de Beginners course, en zitten we aan minimaal 25 wpm. De farnsworth snelheid is echt wel wat lager. Maar ik durf nu wel een QSO met 18wpm te beginnen. Natuurlijk mis ik nog van alles. Vooral de standaard QSO's gaan wel. Deze cursus van weer twee maanden zit er volgende week op. We moeten nu elke dag minimaal een QSO maken. Mag ook een contest exchange zijn. Als je maar in de lucht bent. In september is er weer een volgende cursus waar ik aan mee ga doen. Ondertussen blijf ik wel elke dag oefenen.

Ik kan het me haast niet voorstellen, maar begin dit jaar kon ik echt niets opnemen. Zelfs niet die langzame bakens op VHF. Als ik daar nu naar luister, voelt het langzaam en kan ik alles meeluisteren. Zoveel voortgang. Tja je moet wel doorzetten. Al maanden lang elke dag gemiddeld een uur oefenen is ook niet niks.

Eerlijk gezegd lukte het mij met LCWO niet. Voordat ik aan deze cursus begon heb ik dat wel een paar keer geprobeerd. Misschien komt het omdat het random tekens zijn? Dat is best lastig en ook niet iets wat je wil, denk ik. Je wil QSO's maken, dus leer vooral de top 100 Engelse woorden, CQ afkortingen, hoe een standaard QSO werkt etc. Daarmee kom je, denk ik, sneller in de lucht.

Ik (42) denk dat je op elke leeftijd kan leren. Ben je ouder dan zal het leren langzamer kunnen gaan, maar het gaat wel. Ik hoor regelmatig CQ op 14 of 16 WPM. Er zijn zelfs QRS frequenties. Dus het hoeft niet perse snel. Er gaat nog wel een jaartje (of twee?) overheen voordat ik in volle snelheid (20 of 25 wpm) een CW kletspraatje kan maken.
CWops #2897

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: Oefening

#40 Bericht door nanko »

Met een sidetone kan je toch ook naar een 2e ontvanger luisteren?
Ik, en velen met mij, hebben lesgehad van PA0GIN.
Eerst nemen met 14 wpm, gaat dat goed, dan pas seinen.
En de sleutel links zodat je niet steeds je pen neer hoeft te leggen.
Nemen deed je met elke nieuwe les 5 nieuwe karakters.
3 maanden cassettebandjes afspelen in de auto en ik was klaar
voor het examen.
Seinen was voor mij een makkie, geen idee of ik aanleg had of dat
het Geert zijn leermethode was

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Oefening

#41 Bericht door pc1mb »

Links seinen, da's een goeie... daar had ik nog niet bij stilgestaan. Maargoed aan seinen ben ik nog niet toe, eerst maar es nemen. Ik heb nog niet eens een seinsleutel (wel op diverse plekken gelezen dat een paddle sterk aan te raden is).

Het eerste CW QSO is al een jaar of acht geleden, maar dat was met de computer... valsspelend dus :wink: Heb ik ook maar 1 of 2 keer gedaan toen. De kwaliteit van de skimmers van destijds was zodanig bedroevend dat ik beter zelf in de waterval de punten en strepen kon lezen.

Snap dat het vlotter gaat met hele woorden, dan hoef je niet teken voor teken na te denken waarbij het dus al gauw te snel gaat.
Is ook een optie in LCWO. Dan heb je wel meteen een boel tekens nodig trouwens. Ik ga wel eens experimenteren, en inderdaad gewoon veel oefenen...

Aan de andere kant, callsigns zijn behoorlijk random, dus aan random nemen ontkom je in de lucht ook niet.
De enige wetmatigheid is dat er meestal wel ergens een cijfer in zit...

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Oefening

#42 Bericht door PD2R »

Het mooie van CW Academy is dat al vanaf les 1 woordjes kunt maken. De eerste letters die je leert zijn de meest gebruikte: T, N, E en A. Daarnaast leer je ook al gelijk twee cijfers. Met de letters kun je de eerste woordjes al oefenen: TEA, ATE, TEN en NET om eens wat te noemen. Ook kun je al eenvoudige zinnetjes maken zoals ATE AT TEN. Callsigns? Ook geen probleem omdat je dus al twee cijfers hebt geleerd: N1TA, TA2EN, NN2T en EA1NT zijn slechts enkele voorbeelden. Dat, in combinatie met de twee wekelijkse bijeenkomst middels Skype, maakte het voor mij leuk en was het makkie om er elke dag minsten een half uur mee bezig te zijn.
Ben (PA2ST) haalt even de levels door elkaar (op zijn QRZ pagina staat het wel goed :wink: ). Je begint met Beginner level en daarna komt Basic. Er zijn vervolgens nog twee levels; Intermediate en Advanced. Ik heb net als Ben de eerste twee levels gedaan.
Alex PA1FOX was onze Advisor en deed het geweldig. Hij is geen OM van de oude stempel (niet dat daar iets mis mee is) en weet zelf nog heel goed hoe het is om CW te leren.

LCWO is ook een geweldig initiatief maar voor mij werkte het niet. Ik miste ook een soort stok achter de deur. De online bijeenkomsten waren voor mij die stok. Daarnaast wilde ik natuurlijk ook niet onder doen voor mijn medecursisten :mrgreen: . Voor mij werkte dat heel motiverend. Twee maandjes van helemaal geen CW naar je eerste CW QSO, zo snel kan het gaan.

Moet wel zeggen dat ik nu eigenlijk alleen CW in contesten doe. Helaas veel te weinig tijd voor de hobby, hooguit voor een 2 a 3 contensten per jaar. Eind van deze maand gaan we weer enkele uurtjes CWen tijdens de CQ WPX CW contest. Eerder dit jaar de PACC gedaan. Condities waren bagger maar doordat je als Novice op 20 meter CW kunt bedrijven, kun je in ieder geval nog lekker QSO’s maken. Het lukte zelf om met low power te runnen. In Phone kun je dat doorgaan wel op je buik schrijven.

Hopelijk in september weer ons jaarlijkse Ham radio uitje naar OZ. Misschien neem ik de paddle wel mee en ga ik weer eens wat met de hand proberen.

Hoe dan ook, veel succes met het leren van de code!
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Oefening

#43 Bericht door pc1mb »

Thanks. Inderdaad een goed idee om met die letters te beginnen dan! Ik kom niet verder dan RUM ofzo als woord. Of KURK. En zonder cijfers geen callsign.

Interessant hoe Morse Trainer gelijk focust op hele woorden. Misschien maar eens proberen...

CQ herken ik al jaren tenslotte, meer als één geheel dan als afzonderlijke letters.

pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

Re: Oefening

#44 Bericht door pa2st »

Bedankt Maarten, inderdaad eerst Beginners, dan Basic :)

Over de random call signs, die hoef je niet in één keer te nemen. In een CQ zitten ze meestal 2 of 3 keer. Je kunt eventueel nog een paar CQ's afwachten om zeker van de roepletters te zijn. Ook RST, name en QTH gaan vaak twee keer. Daarnaast kan je PSE AGN NAME? vragen. Met andere woorden, het lijkt me onredelijk om van jezelf te verwachten dat je pas klaar bent als je willekeurige tekens in één keer kan nemen. Wel blijven oefenen natuurlijk, maar je kan zeker eerder aan de slag.

Meedoen met een contest (S&P) kan ook, luister net zolang tot je de roepletters hebt. Luister verder naar de uitwisseling en bij welk nummer het station is. Geef antwoord met jouw roepletters. Luister of het station met jouw roepletters 5NN <volgnummer+1> terugkomt. Geef antwoord 5NN <jouw volgnummer> TU. Stuur je (check)log in :)

De paddle is bij ons verplicht. Zodat we eerst leren hoe goed seinen klinkt. De juiste lengte van dit's en dah's. Feedback over de snelheid ruimte tussen letters en woorden krijg je dan tijdens de online les. Het advies is om pas na goed seinen met een paddle iets met straight key te gaan doen. Je kunt oefenen met seinen ook doen met een morse decoder, keyer, fldigi, morserino-32, jezelf opnemen en terugluisteren etc.
CWops #2897

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Oefening

#45 Bericht door pc1mb »

Ik heb eigenlijk helemaal geen straight key plannen. Heb toch al een rsi gevoelig beroep en soms gevoelige polsen, dus ik ben er zuinig op. Ze moeten nog wat jaartjes mee, dus voor mij geen contest afraggen op straight key.

Suggesties voor een bruikbare beginnerspaddle zijn welkom trouwens,ookal ben ik daar nu nog niet aan toe. Ik zie er in Nederland maar heel weinig te koop. Simpel zelfmaak ontwerp is ook goed, maar ik wil het mezelf niet onnodig moeilijk maken met iets wat niet zo goed werkt.

En voorlopig veel luisteren. Als ik het alfabet eenmaal vat dan moet ik het jargon en de conventies immers nog leren, om meer ervaren operators niet onnodig te frustreren.

Plaats reactie