CW Software

Alles over morse.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa3bv
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 dec 2012, 22:53
Roepletters: PD1BV

CW Software

#1 Bericht door pa3bv »

Goedenavond Om's,

Ik zit regelmatig digitaal te werken FT8, PSK etc, nu heb ik regelmatig CW geprobeerd met diverse programma's maar op de een of andere manier lukt dat niet echt, zenden is geen probleem maar ontvangen gaat niet, ik werk met een FT991A, de mode heb ik op USB-data staan, misschien heb ik de instellingen niet goed staan, ik gebruik FLdigi en HRD, wie kan mij helpen, en ja ik weet dat ik gewoon morse moet leren opnemen met de oren

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: CW Software

#2 Bericht door PA3BAS »

Ik kan me voorstellen dat software moeite heeft met iemand die met de hand seint.
Aan de andere kant gebruiken volgens mij vrij veel mensen software om mee te seinen, maar nemen dan op het gehoor.
.... But will it blend?

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: CW Software

#3 Bericht door PA0CMU »

Maar die software bepaald niet de timing tussen de tekens en woorden en dus gaat het nog steeds mis.
Het klopt dat veel CW operators een paddle gebruiken waar een stukje software achter zit om de punten en strepen te genereren. Of er nu werkelijk veel zijn die het toetsenbord van de PC gebruiken betwijfel ik ten zeerste. Dan krijg je wel redelijk machineschrift waar het decoderend stuk software (FLdigi bij TS) dan weinig moeite heeft.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

PE5HV
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 sep 2006, 22:52
Roepletters: PE5HV
Locatie: JO21

Re: CW Software

#4 Bericht door PE5HV »

zelf heb ik CWGet en CWtype gebruikt om CW te decoderen en te zenden.

Daarmee leuke verbindingen gemaakt op HF (Saba, Bhutan). Echter voor zwakkere signalen is opnemen op het gehoor toch beter dan de meeste decodeermachines. Al een paar keer begonnen aan morse leren, maar het doorzettingsvermogen ontbreekt hierin :-)
73
Harry
PE5HV / NL6594

Roy pd8rw
Berichten: 487
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: CW Software

#5 Bericht door Roy pd8rw »

Ik gebruik de k44 keyer van k1el.. Audio wel uit de acc halen ipv de externe speaker of hoofdtelefoon

Zowel de stations die met de hand seinen en de geautomatiseerde cw operator prima te decoderen.

Ik kan zelf maar paar letters en cijfers op het gehoord nemen maar dan moet het al niet sneller gaan als 15 wpm

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: CW Software

#6 Bericht door PA1FJ »

CWget werkt geweldig, ik gebruik het ook voor contesten want 30WPM is voor mij wel wat te snel!

Gebruikersavatar
ex-F0NVA
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 jun 2019, 18:44
Roepletters: F0NVA
Locatie: Over de Schreve

Re: CW Software

#7 Bericht door ex-F0NVA »

pa3bv schreef:...ik werk met een FT991A, de mode heb ik op USB-data staan, misschien heb ik de instellingen niet goed staan,
De mode in de FT-991A moet in CW-LSB (of CW-USB) staan. Zie pagina 78 van het Engelstalige handboek.
À bois noueux, hache affilée.

Plaats reactie