Dit even ter info

Alles over morse.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Dit even ter info

#1 Bericht door on3dag »

Reeds geruime tijd gebruik ik 2 sleutels tijdens mijn morse oefeningen met de pc , nl de rechte sleutel en de paddle.
Onlangs nog deed ik een test op de Hf transceiver, nl deze van Kenwood TS570D waarbij de paddle geen enkel probleem opleverde.
Maar bij het aansluiten van de paddle (merk "kent" single lever) op de HF transceiver Kenwood TS 480SAT gaf dit wel problemen.
Die waren de volgende: Na enige malen CQ geseind te hebben kwamen er op onbepaalde tijdstippen andere letters tussen de oproep, letters
die ik niet geseind had. IK heb dan op internet gaan zoeken wat eventueel de oorzaak kon zijn , en het zou liggen aan de sofware van de microprocessor in het toestel zelf (TS480SAT). Het gaat echter om een gratis te installeren software die de versie van 1.06 naar 1.07 verandert en daarmee zou de zaak definitief opgelost moeten zijn. Dus ik denk wel dat probleem ook bij Kenwood gekend zal zijn. Dit eventjes ter info
Mvg,
Dirk

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: Dit even ter info

#2 Bericht door PA1FJ »

Dirk, ik had dat probleem ook met mijn lambric keyer, welke ik gewoon als een singel lever keyer gebruikt, ik vind de lambric methode erg lastig. Ik had nog software versie 1.03 en heb hem nu ook geupdated naar 1.07, en werkt nu perfect.

73 Fred PA1FJ

on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Re: Dit even ter info

#3 Bericht door on3dag »

Ik ben gisteren met twee toestellen naar Antwerpen gereden om te laten updaten. Eéns terug thuis heb ik de test gedaan en alles leek oké te zijn, dus weg met de problemen.
Mvg,
73's
on3dag,
Dirk

PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

Re: Dit even ter info

#4 Bericht door PA7RG »

PA1FJ schreef:Dirk, ik had dat probleem ook met mijn lambric keyer, welke ik gewoon als een singel lever keyer gebruikt, ik vind de lambric methode erg lastig. Ik had nog software versie 1.03 en heb hem nu ook geupdated naar 1.07, en werkt nu perfect.

73 Fred PA1FJ
Fijn dat het werkt Fred. Mag ik misschien de vrijheid nemen om op je keyer terug te komen (zonder betweter te willen zijn).
Het is een iambic keyer en dat iambic is wat wij een jambe noemen: een versvoet van een onklemtoonde lettergreep en een beklemtoonde erop volgend. En dat is in feite de dit en de dah.
Velen spreken over een lambic keyer. Probleem in vele lettertypes is dat de l (onderkast: "el") er hetzelfde uitziet als de I (kapitaal: "ie").
Maar de juiste is dus de iambic keyer of als je het met hoofdletter wilt: Iambic keyer.
Het is maar een weetje, maar ik zie af en toe zelfbouw, waarbij de tekst zorgvuldig is gemaakt, maar helaas fout gespeld. Vind ik zonde.

Groet,
Robert
PA7RG
Zendamateurs reflecteren graag

Plaats reactie