Bevoegdheid afnemen morsexamen NL

Alles over morse.
Bericht
Auteur
PA0EBJ
Roepletters: PA0EBJ

Bevoegdheid afnemen morsexamen NL

#1 Bericht door PA0EBJ »

Zaterdag 31 januari 2025 ben ik naar de voorlichtingsochtend van de Morse Acedemy op SS Rotterdam geweest. Een enigszins claustrofobische en surrealistische ervaring. Daar werd verteld, dat zij knokken om een officiële bevoegdheid tot het afnemen van morsexamens in Nederland te krijgen. Interessant, trekken aan een dood paard. Waarom, in de circa 140000 wetten en 15000 regelingen in Nederland is niets vastgelegd m.b.t. morsexamens. Ooit was dat wel zo, echter die wetgeving is geschrapt. En onze RDI werkt met nationale wet- en regelgeving op het Nederlandse grondgebied.

Gelukkig, mag de RDI, totdat het zover is, binnen het kader van de internationale Harec (CEPT), examencertificaten van bevoegde buitenlandse instanties gebruiken om het begeerde cw-included op onze licenties te registreren, een achterdeurtje.

Echter, binnen die analogie zijn buitenlandse ambtenaren niet bevoegd toezicht te houden op de vurig gewenste morsexamens in Nederland. De Morse Academy zal dus om hun doelstelling te bereiken, een politieke lobby moeten opzetten die resulteert in nieuwe nationale wetgeving. Dat word een huzarenstuk.

PA3GNZ, Tjeerd
Roepletters: PA3GNZ
Contacteer:

Re: Bevoegdheid afnemen morsexamen NL

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Welkom op dit forum.

Volgens mij is Morse Academy niet specifiek bedoeld om voor een examen te oefenen. Meer om deze vaardigheden te leren en toe te passen.

In Nederland mag je nog steeds CW gebruiken zonder dat je examen hebt gedaan. Ik snap in die zin de "ophef" niet.

Ps. Heb je 2 calls? Rechts van je bericht zie ik er 2, of je gebruikersnaam moet nog veranderd worden.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514

BQC: 461
NTC: 004

https://www.pa3gnz.nl

PA4WK
Roepletters: PA4WK

#3 Bericht door PA4WK »

Ik denk dat je zaterdag de 31e 2026 naar PI4HAL geweest bent.
Bovendien ontgaat mij de strekking van je verhaal, wat wil je zeggen?
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Rene - pg3r
Roepletters: pg3r

#4 Bericht door Rene - pg3r »

PA0EBJ schreef: 04 feb 2026, 12:12 Een enigszins claustrofobische en surrealistische ervaring.
Ik vond de La Fontainezaal best ruim opgezet.

PA3OZB
Roepletters: PA3OZB

#5 Bericht door PA3OZB »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: 04 feb 2026, 12:24 Welkom op dit forum.

Volgens mij is Morse Academy niet specifiek bedoeld om voor een examen te oefenen. Meer om deze vaardigheden te leren en toe te passen.

In Nederland mag je nog steeds CW gebruiken zonder dat je examen hebt gedaan. Ik snap in die zin de "ophef" niet.

Ps. Heb je 2 calls? Rechts van je bericht zie ik er 2, of je gebruikersnaam moet nog veranderd worden.
Ze willen dit wel gaan verzorgen, haal ik uit deze zin: Daar werd verteld, dat zij knokken om een officiële bevoegdheid tot het afnemen van morsexamens in Nederland te krijgen.
Best '73 John PA3OZB / F4VSZ

PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

#6 Bericht door PA0ETE »

Hoeveel mensen gingen er ook weer per jaar op morse-examen in België? 15 of 20? Voor zo'n aantal een politieke lobby opzetten lijkt een beetje met kanon op een mug schieten.

Of gaat het hier om de prestige van de nieuw opgezette club?

(En ik heb enig recht van spreken, een flink deel van de kandidaten die daar examen doen, die hebben morse geleerd met de cursus waarvoor ik in 1982 de oefeningen heb geschreven en gemaakt :) )
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

TheoP
Roepletters: PE1OPQ

#7 Bericht door TheoP »

Als het om morse gaat, daar hoef je toch geen certificaat voor te hebben om het mogen doen?
Of gaat het om de aantekening inc morse?

Theo

PA0ETE
Contacteer:

#8 Bericht door PA0ETE »

Nee wat ze willen is het examen dat nu in België wordt gehouden, weer in Nederland wordt gehouden. Daarvoor moeten er examinatoren zijn die bevoegd zijn. Wat ik zo zie is dat waarschijnlijk het wettelijk kader daarvoor ontbreekt.

Er is een periode geweest van 7 of 8 jaar, waari het niet mogelijk was om de aantekening CW te krijgen. Ik weet niet of dat nog zo is, maar in bijvoorbeeld Zweden was het indertijd niet toegestaan voor Nederlandse F-amateurs om daar op de kortegolf te werken zonder die aantekening. Wereldwijd gaat het volgens mij nog steeds om 20% van de landen of meer waar dat zo is (dwz aantekening CW verplicht om op HF te mogen werken, anders alleen 144 MHz en hoger).

Ik ben voor RAM op het laatste morse-examen geweest om er een reportage te maken. Er waren daar twee amateurs die bij Artsen zonder Grenzen werkten en die kort daarop naar Afrika gingen naar een land waar morse nog verplicht was. Als zij het examen niet hadden gehaald hadden ze niet op HF kunnen werken van daaruit.

De oplossing in België is op zich een goede oplossing, maar niet als je in Friesland woont, of op gelijke hoogte in het noorden, dan moet je haast in Brussel in een hotel slapen. Dus een locatie in Nederland zou wel mooi zijn.

In de tijd dat dit speelde heb ik me er vanaf de zijlijn nog enigszins mee bemoeid. Ik heb namelijk geprobeerd om voor elkaar te krijgen dat het examen in de Belgische ambassade kon worden gehouden in Den Haag. Op zich had ik alle neuzen zowel in Nederland als België in de juiste richting staan daarvoor, en juridisch was het ook goed te doen, er was echter één probleem: voor het examen op Belgisch grondgebed (wat de ambassade is) moet een BIPT-ambtenaar aanwezig zijn. Die moest voor de locatie Den Haag speciaal naar Nederland afreizen, en daar zat een kostenplaatje aan, waarvan het toen onredelijk leek om dat te betalen. Daardoor ging het niet door. In België is zo iemand in de plaats waar het gehouden wordt gewoon beschikbaar.

Ik denk dat dit overigens nog steeds een mogelijkheid is. Een snelle route voor de Morse Academy zou dus zijn om dit uit te zoeken en aan te bieden het betreffende bedrag voor een dagdeel BIPT-werknemer met onkosten te betalen en de zaak is waarschijnlijk langs deze U-bocht geregeld. Al dan niet in afwachting van de uitkomst van een lobby-actie.

PA0ETE
Contacteer:

#9 Bericht door PA0ETE »

Overigens is morse nog steeds een van de leukste modulatiesoorten. Ik zag op een nieuwe site die onder de naam Hamnieuws publiceert, een deels van een Canadees weblog overgeschreven item dat morse (en SSB) eigenlijk geen factor meer is. Het tegenovergestelde is echter waar, het is in veel landen nu zo populair als het nog nooit geweest is. Je kunt dit bijvoorbeeld zien aan de grote aandacht voor multimodetransceivers voor morse (de FT-891 die ik zelf heb heeft heel veel meer opties voor morse dan voor de andere modulatiesoorten). En ook de morse-only transceivers als die van QRP Labs en LNR Precision, en ook die van Elecraft die verkopen nog steeds hartstikke goed.

Het is niet helemaal een goede vergelijking die de tekst maakt: een FT8 QSO gaat veel sneller dan een morse-QSO. Je hoeft er niet je aandacht (volledig) bij te hebben of zelfs geheel niet. En volgens mij kun je er als je wilt zelfs meerdere tegelijk maken. Natuurlijk is het aantal QSO's dan een stuk groter :) Overigens niets ten nadele van FT8 wat mij betreft. Het is aan mij niet helemaal besteed, maar er is heel veel meer niet zo aan mij besteed, ik zie dat veel mensen er plezier mee hebben en dat vind ik gewoon heel mooi.

Het artikel staat hier:
https://www.hamnieuws.com/hamnieuws/dig ... hf-banden/

PD2R
Contacteer:

#10 Bericht door PD2R »

PA0ETE schreef: 05 feb 2026, 11:14 een FT8 QSO gaat veel sneller dan een morse-QSO
Dat lijkt mij erg sterk. Een FT8 QSO duurt ongeveer 90 seconden (intervallen van 15 seconden). In CW gaat dat toch echt sneller. In een contest kan ik 3 tot soms 4 CW QSO's per minuut maken, zolang het aanbod maar optimaal is. Toegegeven, dat zijn wel heel beknopte QSO's maar ook een POTA CW QSO kun je in 1 tot 1,5 minuut afgerond hebben. Bij CW ligt het m.i. voornamelijk aan de operators, bij FT8 ligt dat redelijk vast in verband met de intervallen.

Back on topic: Was het niet zo dat je in Frankrijk ook morse included moest hebben om daar CW te mogen bedrijven? Zou overigens wel vreemd zijn, het is immers gewoon een mode net zoals SSB, FM of RTTY. Hoe dan ook, het lijkt mij wel grappig om de tekst "morse included" op mijn pasje te hebben maar om daar nou voor naar België te gaan zie ik niet zo zitten. En dan woon ik nog wel in Zeeland :D
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PA0ETE
Contacteer:

#11 Bericht door PA0ETE »

Dat van Frankrijk is waar.

Mijn QSO's duren echt langer. Een QSO van bijna 50 wpm kan ik opnemen, maar ik sein (nagenoeg) alleen met handsleutels, dus ik kom niet zo ver voorbij de 25 a 30 wpm.

Het is dan wel waar dat FT8 in aantal toeneemt. Ik denk niet dat (wereldwijd) morse afneemt. Het artikel doet een beetje alsof dat iets van het verleden is en alleen digitaal telt.

(En dan heb ik het nog niet gehad over het misverstand in het artikel dat morse geen digitale mode zou zijn. Het is de ultieme nullen en enenmode :) )

sottezero

#12 Bericht door sottezero »

Ik heb in het verleden ooit besmet geraakt met CW door een ham uit veldhoven. Iemand die mooie heathkit spullen gebruikte. Op een gegeven moment hoorde ik overal ‘the quick brown fox. ‘. Al jaren niets meer mee gedaan omdat ik het niet kon bijschrijven bij mijn novice. Maar via Ali weer een sleutel gekocht , dus ga weer oefenen. Inderdaad om in zweden te kunnen werken met F

pe2aab
Moderator
Roepletters: PE2AAB
Contacteer:

#13 Bericht door pe2aab »

Je kunt tegenwoordig CW Included wél laten bijschrijven op je Novice.

Aldus aangegeven in het verslag van het 96e AO van 1 november 2017 pagina 2
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

sottezero

#14 Bericht door sottezero »

Ah, check. Maar voor mij inmiddels irrelevant. De meeste landen waar ik kom, herstel, waar ik wil zijn, erkennen mijn Novice niet, dus moet toch voor F.

elsinga
Moderator
Roepletters: PC5E
Contacteer:

#15 Bericht door elsinga »

PA0ETE schreef: 05 feb 2026, 16:52 Dat van Frankrijk is waar.
Deels. Je mag geen A1A (handmatig) doen zonder morse op je pasje, maar A1B (machinaal) mag wel.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie