programma om juist te leren seinen

Alles over morse.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on3dag
Roepletters: on3dag

programma om juist te leren seinen

#1 Bericht door on3dag »

Allen,
Reeds geruime tijd ( ongeveer een 10 tal jaren) ben ik bezig met met het decoderen van de morse signalen via de programma's LWCO en morse runner. Alle dagen doe ik mijn oefeningen, nu sta ik bij morserunner op een snelheid van ongeveer 25wpm. Het valt best mee. Maar wat ik eigenlijk mis is het volgende : <ik zoek een programma die een letter of cijfer of leesteken geeft op het scherm die men binnen een bepaalde tijd moet seinen, waarbij de computer U vertelt of het ingegeven morse signaal goed of slecht is. Dus eigenlijk een beetje een random systeem van letters cijfers en leestekens. Kent iemand zo'n programma?
Dank bij voorbaat,
73's ON3DAG - Dirk

on4ged
Roepletters: ON4GED
Contacteer:

Re: programma om juist te leren seinen

#2 Bericht door on4ged »

Hoe was je ervaring met LCWO, hoe lang heb je er over gedaan om ergens te geraken zo dat je een normaal qso kan voeren op normale snelheid?
Ik heb me een hele tijd geleden al aangemeld bij LCWO maar er echt mee geoefend heb ik eigenlijk nog niet. Het lijkt me wel dat de LCWO een goed en degelijk alternatief is. Ik heb wel al eens een paar andere opleidingen bekeken maar die leken me veel te ingewikkeld. Ik vind dat je als radioamateur eigenlijk wel morse zou moeten kunnen, ik schiet dus naar mijn aanvoelen wel erg tekort als AFU. Ik zou het uiteindelijk, en voor het te laat is, toch nog graag bereiken? Denk jij dat ik het op latere leeftijd (71) nog onder de knie zou kunnen krijgen met LCWO? Wat is jou ervaring?
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

on3dag

#3 Bericht door on3dag »

Toen ik begon met het leren van de morse code was ik 65 jaar. In het begin heb ik maanden lang papiertjes gemaakt van een reeks random letters in groepen van 5 letters elk, die ik schriftelijk omzette in de morse code. Achteraf, zeker ongeveer een 6 tal maanden later begonnen met "morse runner" en later ook deels met LWCO. Nu laatst heb ik nog een site ontdekt die morse cursussen geven van op een Nederlandse schip " SS Rotterdam". die ook best mee viel. Het zijn beroepstelegrafisten die de cursus geven. Het adres : morseacademy.nl In uw geval, begin er zo snel mogelijk aan, eerst met het kennen van alle tekens, letters, cijfers, en leestekens. Voorwaarde is wel dat je regelmatig oefent, liefst telkens op of rond hetzelfde uur. Telkens als ik met vakantie ga neem ik mijn laptop mee om 's avonds voor dat ik slapen ga nog enige oefeningen doe. Maar moet er ook naar verwijzen dat het soms de ene dag beter gaat om te decoderen dan de andere, dus een gouden raad : Zeker de moed niet verliezen als het wat minder goed gaat! Vroeger toen ik in de technische school zat kregen we ook Franse les. Deze les was audio-visueel, dus met beelden en klank die we na moesten zeggen. Naar zo'n systeem ben ik op zoek. Dus men schakelt de keyer aan op de usb van de pc en via het programma ziet men tijdelijk één letter verschijnen die men dan moet proberen na te seinen binnen een bepaalde tijd. Achteraf moet de pc U aantonen of de geseinde letter goed of slecht is. Maar voor U zal U in eerste instantie U moeten bezighouden met het instuderen van de code, en wanneer U deze onder de knie hebt dan pas kan U een sleutel hanteren.
Mvg,
ON3DAG - Dirk

PA2WN
Roepletters: PA2WN

#4 Bericht door PA2WN »

73 de PA2WN, Theo

on3dag

#5 Bericht door on3dag »

Oké, Van Harte bedankt PA2WN zal zeker een handige hulp zijn!
Mvg, 73's ON3DAG -Dirk

on4ged
Roepletters: ON4GED
Contacteer:

#6 Bericht door on4ged »

Dirk ON3DAG
bedankt voor je antwoord. Fijn te zien dat jij op jouw leeftijd toch nog de moed hebt gehad om morse onder de knie te krijgen en er blijkbaar dus ook in geslaagd bent. Proficiat en succes ermee. Ik zal me toch eens serieus moeten inspannen en hopen dat ik het ook nog klaarkrijg. Ik denk dat ik het dan maar bij LCWO ga houden, dat lijkt me wel het beste te zijn, voor zover ik het al eens even bekeken heb. Ik ben benieuwd of ik het nu zal kunnen waarmaken.
Hopelijk kan ik je binnen afzienbare tijd het nieuws melden dat het me gelukt is om tenminste een basiskennis van CW onder de knie te krijgen, genoeg om toch een QSO te kunnen voeren.

73 de ON4GED Günther
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

on3dag

#7 Bericht door on3dag »

Oké Gunther,
Ik wens U ook het allerbeste toe bij het instuderen van de morse code en hoop dat U de moed zal hebben om het vol te houden.
Veel succes ...
Mvg, 73's ON3DAG - Dirk

PA4J
Roepletters: PA4J

#8 Bericht door PA4J »

Hallo Dirk,

Ik probeer ook CW onder de knie te krijgen en doe dat via de CWOPS academy. Ben ook 60+ en zit nu op fundamental niveau. Klassikaal les online met operators uit de hele wereld onder leiding van een ervaren operator. Leuk omdat je met anderen in een klasje zit, tempo is goed te doen wanneer je je huiswerk maar doet. Onderling QSO in een teams of zoom sessie etc. Van harte aanbevolen!

https://cwops.org/cw-academy/cw-academy ... resources/

Voor het controleren van je eigen seinschrift is een apparaat met morse decoder (of een collega zendamateur) handig. Ik gebruik een Morserino en/of mijn Elecraft KX3 hiervoor.

73 Jan PA4J

on3dag

#9 Bericht door on3dag »

Oké Morserino ken ik, maar wat ik feitelijk zoek is het volgende: Men ziet op de computer slechts één letter of cijfer of leesteken verschijnen, daarbij kan je een zekere tijd instellen en via een morse keyer kan je de letter, cijfer, of leesteken terug geven aan de computer die U dan beoordeeld als het goed of slechts.

pa3dsc
Roepletters: pa3dsc
Contacteer:

#10 Bericht door pa3dsc »

Ik gebruik af en toe een programma waar ik in grafische vorm de resultaten zie wat betreft de punt ,streep en spatie lengtes.
Programma van wijlen Peter pa0paz Dat programma was geschreven op de examen eisen van Nederland destijds.
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

Aad_

#11 Bericht door Aad_ »

Kijk eens naar Iambic Master, in combinatie met een Winkeyer. Die kun je instellen op 1 teken en geeft dan de Score met Perfect % en Elapsed Time.

Screenshot 2026-01-14 113851.png

https://sites.google.com/site/korkowp1/iambic-master

https://www.kanga-products.co.uk/k1el-keyer-ics

Pelk
Roepletters: PH7TPW

#12 Bericht door Pelk »

Beste OM,

Het programma FistCheck https://www.qsl.net/dj7hs/download.htm , zie terug, werkt voor een gewone morse sleutel, prima. Ook je seinschrift is ermee te beoordelen door op F3 te drukken. Betere beoordeling geeft het seinschrijver beeld, in rood. Dit is terug te “bladeren”, zodat je eventuele timingsfouten terug kunt zien. Je kunt m.b.v. de z.g. “stereo” functie mee seinen met het computerprogramma en hoort op deze manier timingsfouten.

Als interface voor de gewone morse sleutel kun je een (oude of goedkope) muis gebruiken. Draadje solderen aan de linker muisknop. Zie ook https://www.pe1hvh.nl/?cursus=configura ... terface_nl

Zelf gebruik ik voor de gewone morse sleutel het COM-interface van https://dm2fue.darc.de/key_coach.html Het programma, van deze website, is nogal basic en wordt volgens mij niet meer onderhouden. Er zijn vast meer opties.

Met een paddle beginnen te leren seinen is ook een prima optie. Daar zijn voor en tegenstanders van, met beide goede argumenten. Zelf ben ik, door de Morse Academie van de ss Rotterdam met de gewone sleutel begonnen en heb met de paddle (nog) geen ervaring.

Zoek vooral hulp – aanwijzingen in eigen omgeving. Houding is bij gebruik van een gewone morse sleutel erg belangrijk. De “glazen” zend-arm kwam vooral in de Amerikaanse invloedssfeer veel voor. Diest??? Ze nemen daar ook morse examens af.

En leer vooral het seinen op gehoor. Niet door het punt en streepjes beeld, dat je van een papiertje leest. Het overzetten van visueel naar gehoor belemmerd je voortgang in de toekomst.

Succes, 73, Nico.

PA0MUS
Roepletters: PA0MUS
Contacteer:

#13 Bericht door PA0MUS »

ik heb net de tip gekregen om Morse Toad te installeren op mijn telefoon. Zeer laagdrempelige app om morse te leren op je mobiele telefoon...

Base : Kenwood TS-2000, Comet GP-98N - 80/40/20/15/10 EndFed - 40m dipool
Mobiel : ICOM IC-2730E, Comet CA-2x4SR

Plaats reactie