Dyslexie en CW leren ?

Alles over morse.
Bericht
Auteur
pe1rea
Roepletters: PE1REA

Re: Dyslexie en CW leren ?

#16 Bericht door pe1rea »

Pffff, wat ben ik blij dat ons clubje in Schagen niet zo werkt Theo.
Daar zijn geen grote meneren die neerbuigend doen naar anderen.
Iedereen doet mee.
En die dacht dat ie de 'grote meneer' kon spelen was snel weg.
De oudjes (80+) konden prima duidelijk maken dat dat niet de bedoeling was.
Hobby is voor iedereen.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PA4WK
Roepletters: PA4WK

#17 Bericht door PA4WK »

Bij ons (VRZA afd. Eemland) hebben we in het midden een hele grote tafel waar iedereen omheen zit, en zitten de bestuursleden op een willekeurige plek tussen de leden.
Daar is bewust voor gekozen, omdat je samen een afdeling vormt. Ook heeft niemand een vaste plek.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

pe1rea

#18 Bericht door pe1rea »

PI4SRA (Schagen Radio Amateurs) dito oude sokken.
Onze voorzitter is nog maar ruim 40 jaar voorzitter en wil eigenlijk nog wel 40 jaar eraan plakken...
Zal mij verbazen, is ie 120.
Maar is per definitie inclusief.
En nog steeds zo gek als een deur, gaat als het half kan op de fiets naar Bad Bentheim
Nee, prima clubje daar.

PA3FQS

#19 Bericht door PA3FQS »

De keren dat ik mijn CW snelheid probeerde te vergroten op lcwo.net kwam ik er ook achter dat de oefeningen op hogere snelheden op het gehoor
me vaak wel gingen lukken,maar dat ik het nooit op dezelfde snelheid kon intypen op het toetsenbord( want niet kunnen blindtypen,maar met 2 vingers).
Dus moest ik het eerst opschrijven(wil ook niet zo snel) en daarna intypen.
Dus ook een extra moeilijkheidsfactor.
En ja,ik weet het:Moet proberen hele zinnen te horen.Maar dit waren losse oefeningen.
Maar voor nu heb ik het er eerst maar weer bij gelaten.
Geen prioriteit.Er zijn ook nog andere hobbies en zaken die tijd vergen :roll:

TheoP
Roepletters: PE1OPQ

#20 Bericht door TheoP »

Ik heb het over begin jaren 80 vorige eeuw, toen een PA0 nog een Zendamateur was.
(Iemand die altijd in het pak kwam met een stropdas voor. Piraten noemen zendamateurs dan ook stropdassen :mrgreen: )
Eentje die polkas mocht draaien op 80 meter om zijn AM QSO te verfraaien.
Deze mensen zijn zo goed als uitgestorven, maar waren duidelijk een ander soort ras zendamateur.
(En ik had en heb respect voor ze, gezien het tijdperk waar ze uit kwamen.)
Toen ik eens liet zien wat ik in een maand voor DX gewerkt had op 80 meter, telde dat niet volgens hun.
Want je moest er voor op de loer liggen en zorgvuldig de band observeren voor je QSO kon maken.
De moeilijke verbindingen loste ik op door goed te luisteren wat voor vermogen de ander gebruikte.
Een eindtrap geleend en deze verbindingen stonden ook weer in het log.
Na die tijd de antenne maar afgebroken en me vervolgens volop gestort op het SHF gebeuren.

Theo

PA1FOX

#21 Bericht door PA1FOX »

ok..

En Dyslexie en CW?

TheoP
Roepletters: PE1OPQ

#22 Bericht door TheoP »

Ja zo kom je dus aan de verhalen bij de stamtafel :mrgreen:
Gebeurt toch bij elke bijeenkomst?

Theo

pe1rea

#23 Bericht door pe1rea »

TheoP schreef: 09 jul 2024, 22:18 Ik heb het over begin jaren 80 vorige eeuw, toen een PA0 nog een Zendamateur was.
(Iemand die altijd in het pak kwam met een stropdas voor. Piraten noemen zendamateurs dan ook stropdassen :mrgreen: )
Eentje die polkas mocht draaien op 80 meter om zijn AM QSO te verfraaien.
Deze mensen zijn zo goed als uitgestorven, maar waren duidelijk een ander soort ras zendamateur.
(En ik had en heb respect voor ze, gezien het tijdperk waar ze uit kwamen.)
Toen ik eens liet zien wat ik in een maand voor DX gewerkt had op 80 meter, telde dat niet volgens hun.
Want je moest er voor op de loer liggen en zorgvuldig de band observeren voor je QSO kon maken.
De moeilijke verbindingen loste ik op door goed te luisteren wat voor vermogen de ander gebruikte.
Een eindtrap geleend en deze verbindingen stonden ook weer in het log.
Na die tijd de antenne maar afgebroken en me vervolgens volop gestort op het SHF gebeuren.

Theo
Voelden zichzelf dus beter dan anderen...
Ons clubje (ook de nodige PA0'rs erin) heeft daar geen last van.

PA0BAK
Roepletters: PA0BAK
Contacteer:

#24 Bericht door PA0BAK »

pe1rea schreef: 10 jul 2024, 09:12 Ons clubje (ook de nodige PA0'rs erin) heeft daar geen last van.
Het kan allemaal......
Toen ik examen deed (1972) ging het wel over techniek, maar meer om de interesse te peilen, het was dan ook mondeling.
Het examen stelde toen niet veel voor, was de interesse voldoende en had je enige wetskennis, dan was je geslaagd.
Na het examen kreeg ik mijn roepnaam en was een Semcoset x-tal gestuurde (één kanaals) AM zender (STT-4) in een Amroh kastje mijn installatie.
Eigenlijk begon het leren toen pas, gelukkig kon ik er 10 jaar later mijn vak van maken :roll:

De huidige examens zijn veel moeilijker dan de eerste schriftelijke examens, wie nu slaagt heeft veel meer kennis dan ik had bij mijn mondelinge examen.

Zelf bouwen doe ik niet (meer), wanneer ik iets maak, dan is het aan de laagfrequent kant, of voor een kortegolf antenne (meestal draad).
Op de HF banden kom ik soms Nederlandse novice amateurs tegen, die dingen doen waar ik nooit aan wilde beginnen (neem ik mijn petje voor af).

Mijn conclusie: Een PA0 is niet meer dan een andere prefix (wel misschien in leeftijd), maar vaak wel iemand met veel ervaring in diverse opzichten.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PA3DAT
Roepletters: PA3DAT
Contacteer:

#25 Bericht door PA3DAT »

Het is nog steeds off-topic, maar een PA0 blijkt tegenwoordig vaak een tamelijk jonge gast te zijn, pas geslaagd voor registratie. Eigenlijk een noob dus, een newbie. Ik zoek ze na een verbinding even op, op qrz.com. Even kijken of het nou een "échte PA0" was van rond 1975 of eerder, of een wannabee... :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA4WK
Roepletters: PA4WK

#26 Bericht door PA4WK »

Het leuke is dat bij onze afdeling de amateurs met een N registratie het meest actief zijn met van alles en nog wat.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PE1PQX
Roepletters: PE1PQX
Contacteer:

#27 Bericht door PE1PQX »

En nog schijnen er (oldskool) PA0-ers te zijn die het nog niet kunnen accepteren dat de CW eis is afgeschaft, FT8 een 'dood-steek' vinden voor de hobby en nog meer van dergelijke kreten. Jammer....

Wat mij betreft (Full of novice) zijn we allemaal gelijk in onze bezigheden op de banden. Of je nu FT8, SSB op HF doet of juist alleen op SHF bezig bent met allerlei zelfgebouwde spullen. Ieder zijn meug.

Wat betreft CW; het leren er van is (aldus mijn eigen ervaring) een uitdaging die voor iedereen anders is. Ritmegevoel helpt iets, maar het is eigenlijk gewoon leren van een 'andere taal' zoals Engels, Frans, Spaans of Japans (of welk andere taal dan ook); het herkennen van een geluid-riedeltje en dat onmiddellijk kunnen koppelen aan een letter of woord.
Dyslexie maakt het dan helaas niet eenvoudiger om het in de vingers te krijgen.

Ik ben af-en-toe wel eens aan het stoeien met een Android app "Morse Mania" (als ik tijdens mijn werk even ergens moet wachten), die begint met de letters E en I, om zo door te gaan naar de A en N en verder. Snelheid en toon zijn aan te passen.
Voor mij zelf denk ik dat ik gewoon te snel wil, vandaag starten en morgen middag het hele alfabet willen kennen. Gaat gewoon nie werken nie! Eerst kruipen, dan lopen en daarna pas rennen. Geduld (en ook doorzetting) mis ik gewoon hierbij. Ik moet eigenlijk ergens een 'stok achter de deur' hebben (maar of dit ook werkt?? :oops: )

Ooit in het verleden een poging gedaan bij Douwe, PA3CDE (inmiddels SK) om daar e.e.a. op te steken, maar helaas: MISLUKT.
Maar ik blijf er bij: CW is een hele mooi mode dat (op het gehoor in ieder geval) bij zwakke signalen goed neembaar kan zijn.
Mocht het nog niet zo zijn, CW zou als curtureel erfgoed moeten worden bestempeld.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA3DAT
Roepletters: PA3DAT
Contacteer:

#28 Bericht door PA3DAT »

Dat is het inderdaad al, In Nederland tenminste. Het is immaterieel erfgoed: https://www.immaterieelerfgoed.nl/nl/morsecode
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

coolepascal
Contacteer:

#29 Bericht door coolepascal »

PE1PQX schreef: 10 jul 2024, 10:17 En nog schijnen er (oldskool) PA0-ers te zijn die het nog niet kunnen accepteren dat de CW eis is afgeschaft, FT8 een 'dood-steek' vinden voor de hobby en nog meer van dergelijke kreten. Jammer....
Dat zeiden ze van Repeaters ook, en van Computers, en van SDR-radio's en van Strip verhalen en Televisie.
Vraag blijft.... waarom hoor ik die lui nooit ?
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

pe1rdp
Roepletters: pe1rdp
Contacteer:

#30 Bericht door pe1rdp »

Even nog een vraagje .... hadden die "PA0-stropdassen" allemaal dyslexie?
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Plaats reactie