Meer dan 73 en 88

Alles over morse.
Bericht
Auteur
DF2JP
Berichten: 48
Lid geworden op: 09 apr 2010, 07:16

Re: Meer dan 73 en 88

#16 Bericht door DF2JP »

55 in Duitsland: viele punkten.
De geschiedenis van de afkorting " 55 "

Heel vaak hoor je op de banden aan het eind van een QSO de afkorting " 55 ". Veel OM kennen de geschiedenis en de verborgen betekenis van deze afkorting niet. Generaties radioamateurs leerden als betekenis voor "55" = veel geluk (in het verkeer van Duitse stations). In Telegrafie tien korte tekens.

dididit didididit

Deze betekenis is een misvatting. Er is geen bron voor de "55" vóór 1945. Ergens in de periode kort na de oorlog verscheen de afkorting "55". Gebruikt door sommige "diep gebruinde mensen" als een voortzetting van de oude groet "hhi".

Hier zijn de historische bronnen rond de eigenlijke betekenis.

In het "Signalbuch für den Kurzwellenverkehr" (Signaalboek voor kortegolfverkeer)
Editie 1936, 4e druk staat op blz 81 .
onder de letter "H". De afkorting
"hhi" als Duitse begroeting. In Telegrafie tien korte tekens.

didididit didididit didit
hhi.jpg
In de nieuwere radioamateurhandboeken wordt de "55" "good luck" genoemd, maar dit stemt niet overeen met de historische betekenis, zie hierboven.

Daarom is er alleen een "73" van mij...

73 Joe

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Meer dan 73 en 88

#17 Bericht door PA3CQN »

PA3DAT schreef: 02 jun 2021, 15:20 Seinen ze dan 88 (---.. ---..) in plaats van de letter H (....)? Erg omslachtig, nooit eerder gehoord.
88 is een nog steeds gebruikte afkorting van HH, maar daarbij is HH ook een afkorting: 'heil h....'
In Duitsland ligt het gebruik dan ook erg gevoelig, zeker de laatste jaren weer.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

PA0AA
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: Meer dan 73 en 88

#18 Bericht door PA0AA »

PA3DAT schreef: 13 jun 2021, 12:23 Ik zal hier niemand wijzen op zijn taalfouten, helemaal niet openlijk..........
Er staat me bij, dat ik als klein jongetje in het begin altijd het verkeerde antwoord gaf, als ik stout geweest was, en m'n
moeder dan zei: 'Ruubje, je bent erg stout geweest, Zul je het nooit meer doen ? ' Mijn reactie was dan steevast 'ja'.
Maar je schijnt dan 'nee' te moeten zeggen.
Mijn redenering was toen: Ja moeder, ik ben het met u eens, ik zal het nooit meer doen.
In mijn beleving als je dan 'nee' zei, dan zei je in wezen tegen je moeder 'nee, ik doe het lekker toch'
Moeilijk he, Nederlands ....... :lol:
73, Ruben, PA0AA.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Meer dan 73 en 88

#19 Bericht door pc1mb »

Bij meervoudige ontkenningen raakt men altijd vroeg of laat het spoor bijster.

Plaats reactie