Elecraft KH-1

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Elecraft KH-1

#1 Bericht door PH2LB »

Elecraft heeft een nieuwe /qrp /p cw trx uit gebracht.

Afbeelding

Onderstaande overgenomen van:
https://elecraft.com/products/kh1-transceiver

OVERVIEW
We’ve just tackled some of the hardest problems with HF field deployment: How to get you on the air in seconds, with an internal ATU that tunes both a built-in, multi-band whip and BNC-connected random wires. Providing field logging that’s truly convenient. Creating the optimal user interface for handheld CW operation – because there isn’t always somewhere to sit. And making an HF rig that’s light enough to use HT-style without wrist fatigue. The result of this effort is the KH1: an ultralight radio you’ll never leave at home. It’s ideal for SOTA, hiking, vacation and business travel, or just that carefree hour after the chores are done. With the Edgewood Package (shown installed below), your KH1 becomes a fully integrated station, with fold-out log tray and pen, plug-in keyer paddle, battery, charger, ATU, and whip antenna. It all fits in our versatile ES20 carrying case, with room to spare. KH1 Features:
• 40-15 m ham bands; 6-22 MHz SWL
• CW mode; 5 watts, all bands
• ATU includes whip & high-Q inductor for 20/17/15 m
• 2.5 AH Li-Ion battery & internal charger
• CW decode & 32K TX log
• Scan/mini-pan feature
• Real-Time Clock
• Full remote control
• Speaker
• RIT, XIT, & VFO lock
• Light gray case stays cool even in bright sunlight

NOTE: We currently cannot ship the KH1 to any EU country. The KH1 is currently not CE certified. If you are interested in purchasing a KH1, please contact any of our European distributors listed here.

Meer info en foto's op: https://qrper.com/2023/10/introducing-t ... ansceiver/
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Elecraft KH-1

#2 Bericht door Thijzer »

Nou nou, dik 1.000 euri voor de uitgebreide versie... Voor een verdedeld zelfbouwprojectje...

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Elecraft KH-1

#3 Bericht door PA0ETE »

Elecraft is toch een beetje het topmerk.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

on4avt
Berichten: 1505
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Elecraft KH-1

#4 Bericht door on4avt »

Thijzer schreef: 30 okt 2023, 16:09 Nou nou, dik 1.000 euri voor de uitgebreide versie... Voor een verdedeld zelfbouwprojectje...
Als je dat zelf kan bouwen,heb ik veel respect voor je.

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Elecraft KH-1

#5 Bericht door TheoP »

Je kunt er niet veel mee :D

Theo

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Elecraft KH-1

#6 Bericht door Thijzer »

on4avt schreef: 31 okt 2023, 08:01
Thijzer schreef: 30 okt 2023, 16:09 Nou nou, dik 1.000 euri voor de uitgebreide versie... Voor een verdedeld zelfbouwprojectje...
Als je dat zelf kan bouwen,heb ik veel respect voor je.
Het lijkt toch verdraaid veel op een bouwpakketje hoor: https://qrp-labs.com/qcx.html

Zeker niet het zelfde, wel 20x zo duur. Voor iets meer heb je een IC-705 met een shitload aan features. En een tuner bij QRP... niet handig.

on4avt
Berichten: 1505
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Elecraft KH-1

#7 Bericht door on4avt »

Je kan er heel veel mee.Ik weet niet waarom die zo afgebroken word? Alleen al voor de prijs? Het is een mini hf die heel wat technologie aan boord heeft.
En vergelijken met een bouwpakketje van 49 euro???
Komaan,doe eens normaal. Niet dat ik het direct ga kopen. Maar toch. piece off art vind ik. Elecraft is niet goedkoop.Alleen afkraken omdat je vind dat het duur is. :(

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Elecraft KH-1

#8 Bericht door pa3met »

nou ja, ik denk dat er betere oplossingen zijn die goedkoper zijn en beter handelbaar.

Wat dat betreft ben ik het geheel met Thijs eens.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1038
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Elecraft KH-1

#9 Bericht door PD5DJ »

Er was een tijd dat Elecraft nog leuke kits uitbracht voor leuke hobbyprijzen, heb ooit een XV144 kit gekocht voor +/- 250dollar incl verzending naar NL.
Toen ze meer naamsbekendheid kregen zijn al die prijzen ontploft bij Electraft, en zowat alle leuke kits die ze hadden zijn obsolete :(
Erg jammer.
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Elecraft KH-1

#10 Bericht door PA0LMD »

Mee eens, Elecraft is niet langer value for money.
Meten is (z)weten

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Elecraft KH-1

#11 Bericht door pe5t »

Sommige mensen geven graag veel geld uit aan dit soort spul. Ze hebben de illusie dat ze met een duur apparaat leukere, betere of Joost mag weten wat voor QSO's kunnen maken. De industrie speelt daarop in, geef ze eens ongelijk! En, je moet voor een illusie een aangepaste prijs vragen. Anders werkt het niet. De mooiste voorbeelden vind je in de cosmetische industrie. Maar ook de high-end audiomarkt kan er wat van.

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 418
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Elecraft KH-1

#12 Bericht door pa3a »

Elecraft is inderdaad duur, altijd al geweest. Maar het is wel heel mooi doordacht spul. Ook al maakten ze wel eens een foutje.

Vroegah was één euro gelijk aan 1.53 dollar. Zucht, dat waren nog eens tijden. Toen kocht ik inderdaad spullen van elecraft. Nu niet meer.

Elecraft is nooit goedkoper geworden met nieuwe generaties top spul. Icom en Yaesu werden wel goedkoper . 😏
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Elecraft KH-1

#13 Bericht door pa3met »

kijk, de eerste POTA (denk ik).

ik hoop dat het aan de opname klinkt want....

https://youtu.be/T4nYRYZp9qc?si=i7fYV9ppj7Elm4tR

als het echt zo klinkt dan onthou ik me wel van commentaar ivm tere zielen.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Elecraft KH-1

#14 Bericht door PA0ETE »

Het klinkt zo omdat er ofwel geen AGC in zit, of dat die uit staat. Een flink aantal CW-apparaten heeft standaard geen AGC. De QCX kreeg pas een AGC toen heel veel klanten daarom gingen vragen. Dat is er nu als optie met een extra printje voor leverbaar.

Marconisten op de grote vaart gebruikten gewoonlijk geen AGC (die stond bij AM aan en bij CW uit). Laagfrequent volume open, volume regelen met de RF gain.

De reden is dat je zonder AGC een veel rustiger geluidsbeeld hebt, al geeft het met de sterke signalen wel vervorming. Mét AGC variëren alle signalen, inclusief bandruis en storing, zonder AGC varieert alleen het gewenste signaal en dat is voor veel mensen prettiger om naar te luisteren.

Ik gebruik de apparaten zelf ook vaak op die manier (maar alleen als ik ernaast zit want je moet wel regelmatig de RF gain anders instellen). Ik baal echt als een stekker als ik CW-verbindingen maak of beluister op een apparaat waar de AGC niet van uit kan.

Vanwege de vervorming die sterkere signalen kunnen geven is het voor SSB niet een erg praktische methode.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA0CMU
Berichten: 637
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Elecraft KH-1

#15 Bericht door PA0CMU »

Radio Prepper: Discussing The KH1 Radio With Wayne Burdick, Co-Founder of Elecraft. LIVE NOW!

https://www.youtube.com/watch?v=etGL_2x737o
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Plaats reactie