Op pad met de IC-705

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Bericht
Auteur
pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Op pad met de IC-705

#16 Bericht door pc1mb »

Is het beeldscherm een beetje afleesbaar in de zon?

Kan dat trouwens eenvoudig uit om stroom te sparen?

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Op pad met de IC-705

#17 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

pc1mb schreef: 25 mei 2021, 19:06 Kan dat trouwens eenvoudig uit om stroom te sparen?
Het scherm is inderdaad uit te zetten. Dit kan ook op tijd ingesteld worden.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pe1mix
Berichten: 473
Lid geworden op: 12 mar 2012, 08:40
Roepletters: PE1MIX

Re: Op pad met de IC-705

#18 Bericht door pe1mix »

Thijzer schreef: 25 mei 2021, 14:40 Je kunt ze bij de Gamma ook zwart gepoedercoat krijgen dacht ik! Moet ik nog eens achteraan wat spuitverf is zeker op de randjes niet zo solid as a rock.
En dan zijn ze ook nog in diverse breedtes verkrijgbaar, vanaf 4,5 tot 9cm had ik ze al gezien.
Welke breedte heb jij genomen dat de antenne nog makkelijk instelbaar is?
Het lijkt erop dat de antenne meteen boven de connector al de hete kant is, geen problemen mee gehad?

Groeten Eric.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Op pad met de IC-705

#19 Bericht door Thijzer »

De voet van de antenne is een paar centimeter koud, dan een stukje isolatie en dan begint het hete stuk. Ik heb de schoen van 60 x 150 mm gebruikt. Dat is net zo breed als het kunststof gedeelte dat aan de tas gemonteerd zit. Dan heb je ruimte zat om de antenne vast te zetten en goed aan te draaien. Aan de onderzijde heb ik een RG-316 coax met PL plug erin steken dus als ik iets anders wil aansluiten dan draai ik die los, dan kan de antenne blijven zitten.

Het display is in de zon prima leesbaar. Er zit een sensor in die de lichtsterkte aanpast aan de omgeving dus in de zon gaat 'ie feller schijnen. Er zit een time-out op voor de screensaver, die kun je volgens mij zelf instellen. Als ik 'm op de rug draag dan zet ik de keylock aan en bedien ik 'm met de telefoon. Anders drukt de tas telkens op de draaiknoppen.

De tas van Icom is trouwens briljant gemaakt. Aan de zijkanten zitten dubbele lagen met klittenband waardoor je de kabeltjes kunt leiden. Op die manier heb je nergens losse kabeltjes die uiteindelijk een bord spaghetti gaan vormen maar blijft de last mooi clean en alles blijft op z'n plek.

PC1RZ
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 jan 2016, 10:12
Roepletters: PC1RZ

Re: Op pad met de IC-705

#20 Bericht door PC1RZ »

Ben nog wel benieuwd naar de antenne, gezien wat je er over schrijft,
Het betreft de HF-Pro-2-Plus van Veenstra. Geen goedkoop ding maar hij werkt écht goed. Geen geklooi met stekkertjes maar een glijdende aftakking op de spoel die je ook kunt borgen.
De antenne van Veenstra is wel een aanrader. Ik had eerst een MP-1 van Superantennas maar dat haalt het toch niet bij deze antenne. Bijzonder tevreden over.
Vraag ik me af: Had je de wel een echte MP-1 van superantenna ? Want je zegt dat de HF Pro van Veenstra niet goedkoopst is… maar de echte superantenna kost in de uitvoering waar oom 80m bij is zit bijna 500 euro…..

Veenstra en een paar anderen lever(d)en ook een MP-1 maar dan van Duitse maaklaardij voor zo’n 100 euro…. Veenstra heeft daar zelfs t plaatje van de originele superantenna bij staan, maar je krijgt in werkelijkheid een goedkope kloon, de Difona HF-P1

Ben dus wel benieuwd hoe jouw MP1 er uit ziet, en of dat dan een echte is, aangezien ik zelf van plan was een echte mp-1 aan te schaffen voor gebruik met de 705.
73, Rick

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Op pad met de IC-705

#21 Bericht door PA1AIS »

pc1mb schreef: 25 mei 2021, 19:06 Is het beeldscherm een beetje afleesbaar in de zon?

Kan dat trouwens eenvoudig uit om stroom te sparen?
De stroom besparing met scherm aan of uit is verrassend weinig verschil....
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Op pad met de IC-705

#22 Bericht door Thijzer »

PC1RZ schreef: 28 mei 2021, 20:04 Veenstra en een paar anderen lever(d)en ook een MP-1 maar dan van Duitse maaklaardij voor zo’n 100 euro…. Veenstra heeft daar zelfs t plaatje van de originele superantenna bij staan, maar je krijgt in werkelijkheid een goedkope kloon, de Difona HF-P1

Ben dus wel benieuwd hoe jouw MP1 er uit ziet, en of dat dan een echte is, aangezien ik zelf van plan was een echte mp-1 aan te schaffen voor gebruik met de 705.
Ja, ik had die "clone" inderdaad eerst gekregen maar daar was ik op zn zachtst gezegd niet blij mee. De HF-Pro werkt daarentegen wel goed.
Wimo verkoopt volgens mij wel de basis versie van de MP-1 voor iets van 200 euri dacht ik. 80m zit er dan geloof ik niet bij maar met zo'n sprietje is dat toch geen lol. Bij de HF-Pro met telescoop zit wel een 80m spoel die je ertussen kunt schroeven. Moet nog eens zien hoe goed dat werkt, nog niet geprobeerd.

De antennes met zo'n kabeltje en 2 stekkertjes om spoelen kort te sluiten zal op zich ook moeten werken, al lees je er wisselende reviews over. Het succes is erg afhankelijk van de omgeving: radialen, obstakels en natuurlijk condities. Alleen is zo'n kabeltje niet praktisch in tegenstelling tot het schuifmechanisme.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Op pad met de IC-705

#23 Bericht door PA3DAT »

Wanneer krijgen we weer van die mooie foto's? De praktijk, heel leerzaam! :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Op pad met de IC-705

#24 Bericht door ON5GM »

Heb ook zo een antenne gekocht bij veenstra, deze middag eerste test gedaan met de kx3 en antenne met magneet op dak van de auto maar swr op alle banden :( :( :( , moet nog een beetje experimenteren denk ik, connectors zijn prima aangesloten en doorgemeten, condities zijn natuurlijk verre van goed.
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Op pad met de IC-705

#25 Bericht door Thijzer »

Een HF antenne op een magneetvoet is ook niet ideaal he.

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Op pad met de IC-705

#26 Bericht door ON5GM »

In de handleiding staat nochtans:

2. To install your Komunica® HF-PRO-2-PLUS-T on the vehicle roof using a magnetic base, your vehicle roof will act as an excellent ground plane. Position the magnetic mount as close to the center of the available metal as possible.

Nu weet ik het ook niet meer.
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Op pad met de IC-705

#27 Bericht door Thijzer »

De aardweerstand is dan veel te hoog voor zo'n korte antenne. Bovendien zou ik de magneetvoet in een hoek zetten zodat je de maximale lengte van je dak kunt gebruiken als counterpoise, of op z'n minst eens mee experimenteren. Een echte massa is vanzelfsprekend beter.

Komunica zet wel meer in hun manuals. Ze hebben ook een Bazoka antenne, die zou je niet hoeven afstemmen tussen 40-10m maar dat is gewoon een 1:9 trafo met een veel te korte spriet. Een soort dummyload dus, maar volgens hun manual een geweldig ding.

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Op pad met de IC-705

#28 Bericht door ON5GM »

Zou het eventueel beter zijn om hem op een driepoot te zetten ? Moet die dan geaard zijn ?
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Op pad met de IC-705

#29 Bericht door Thijzer »

Ik heb met de HF-Pro-2 Amerika gewerkt door de antenne op een laag statief te plaatsen met een enkele radiaal. Dat was op 20m volgens mij.
Als je de antenne hoog zet is mijn ervaring dat 't met de radiaal niet zo lekker werkt. Vroeger had ik een driehoek van RVS plaat met 3 pennen die in de grond staken en in het midden van de plaat zat een PL-connector. Dat werkte prima, zeker in vochtige grond kon je zonder radialen ook al behoorlijk uit de voeten. Maar radialen zijn noodzakelijk voor een goede werking, anders is de SWR wel goed maar de effectiviteit gering.

Ik heb de tas met de IC-705 voorzien van een beugel voor de antenne met daar aan een 4mm aansluiting voor een radiaal (of meerdere). Dat punt is ook verbonden met een metalen plaat die in het rugvak zit (karton met aluminiumfolie) en tijdens het wandelen werkt dat als capacitieve koppeling naar mijn lichaam. Dat merk je ook met afstemmen, dan verstemt het geheel behoorlijk maar de ontvangststerkte neemt ook toe bij voldoende tegencapaciteit.

Kwestie van experimenteren en een constructie zoeken die goed werkt voor jou. Maar onthoud dat een lage aardweerstand cruciaal is voor een goede werking. Of je moet een endfed vertikaal aan je tas monteren, dan heb je geen tegencapaciteit nodig. Daar maken leger transceivers veel gebruik van maar is niet zo praktisch in dit verhaal.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Op pad met de IC-705

#30 Bericht door PA1AIS »

Als counterpoise kan je ook een rolmaat gebruiken:
photo_2019-07-29_14-54-25.jpg
rolmaat1.jpg
rolmaat2.jpg
Snel, klein en licht en afstembaar (eventueel)
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Plaats reactie