Op pad met de IC-705

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Op pad met de IC-705

#1 Bericht door Thijzer »

Gisteren was het eindelijk een beetje weer om te wandelen én de IC-705 was klaar voor gebruik. De transceiver zit in de tas die Icom er speciaal voor heeft laten maken en daarin zit een Ridgemonkey Powervault accu, de mAT-705 tuner en een diplexer om VHF/UHF te scheiden van HF. De kabels zitten allemaal netjes weggewerkt in de daarvoor bedoelde zijvakjes met klittenband waardoor alles netjes blijft zitten en goed blijft werken.

Aan de zijkant zitten 2 antennes: een dualband antenne voor 2m en 70cm en een uitschuifbare HF antenne met een heule lange telescoopspriet. Het betreft de HF-Pro-2-Plus van Veenstra. Geen goedkoop ding maar hij werkt écht goed. Geen geklooi met stekkertjes maar een glijdende aftakking op de spoel die je ook kunt borgen.

Enfin, gisteren was het eindelijk zover: wandelen door de prachtige natuur om de hoek. De rugzak om en via de Hulsbergerbeemden het hogere plateau opgezocht om eens wat te proberen. Dan gaan er ineens wat meer repeaters open dan achter in de tuin en op het bankje bleek, na het afstemmen, dat 20m aardig open was.

Afbeelding

Met 10 W geroepen op een Italiaan en die kwam direct retour met een goed signaal! Ruim 600 kilometer vanaf het bankje. Ik mag niet klagen.

Afbeelding

De XYL kon het niet laten om mij op de gevoelige plaat vast te leggen.

De uitrusting werkt en met een volle accu kun je dagen achtereen hobbyen zonder bijladen. Met de app op de telefoon kun je de set ook bedienen tijdens het wandelen zodat je van kanaal kunt wisselen of zelfs de frequentie kunt bijstellen. Die app is wel een beetje brak als je niet goed afsluit, dat moeten ze toch eens nakijken.

Al met al een geslaagde wandeling!

Afbeelding

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Op pad met de IC-705

#2 Bericht door PA9CW »

Mooi om te horen dat alles naar wens werkt. Op naar een SOTA of een PAFF in de buurt. :D Dan zal je nog meer QSO’s kunnen maken.

Leuke antenne trouwens.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Op pad met de IC-705

#3 Bericht door Thijzer »

Ja, SOTA activeren staat nog op het lijstje. Vlakbij ligt de Observant, een van de 2 locaties in Nederland, en niet ver hier vandaag Botrange, het hoogste punt v an België. Dus we komen wel aan ons trekken.

De antenne van Veenstra:

Afbeelding

https://www.handelsondernemingveenstra. ... lus-t.html

Ik was een beetje sceptisch over de telescoop maar toen ik 'm kreeg zag ik het gelijk: RVS en geen verchroomd spul, stevig en lang. Afstemmen is gauw gedaan en na een paar keer weet je op welke stand je elke band moet afstemmen. Ik had er bij dit QSO geen counterpoise aan (XYL wilde doorlopen) maar dan zou het nog beter werken. Hiervoor heb ik aan de houder (een balkschoen van de Karwei) een 4mm aansluiting gemaakt waarmee je alle kanten op kunt.
In het rugvak zit een kartonnen plaat met aluminiumfolie bekleed die is verbonden met die zelfde aansluiting. Als je de tas op de rug draagt dan heb je enige capacitieve koppeling met je rug en werk je zelf als tegenwicht mee. Op de analyzer zie je dat dit de aardweerstand ten goede komt.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Op pad met de IC-705

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Thijzer schreef: 24 mei 2021, 11:59 Met de app op de telefoon kun je de set ook bedienen .....
Deze app is alleen voor Android telefoons. :(

Ik heb de IC-705 sinds 2 weken hier ook op het bureau. Set bevalt mij goed en heb er vanuit huis al meerdere HF qso's mee gemaakt.
FT8 en WSPR gaat ook eenvoudig met 1 kabeltje tussen de set en pc.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Op pad met de IC-705

#5 Bericht door PA9CW »

Ja, ik zag de antenne spec's op Veenstra. Het is waarschijnlijk geen wonder antenne, maar voor het portable gebruik erg makkelijk, denk ik zo.
Ben benieuwd naar je resultaten met deze setup. Wellicht voor een snelle SOTA erg makkelijk.

Dat is een prima locatie, daar op de Observant. Als je dan toch op de Observant, SOTA PA/PA-003, bent en je blijft nog even zitten tot 44 QSO's, dan telt deze activatie ook meteen voor PAFF-0120 (Sint Pietersberg)

https://youtu.be/bxNjXWoDHYQ
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Op pad met de IC-705

#6 Bericht door PH2LB »

Welke diplexer gebruik je om VHF/UHF te scheiden van HF?

Ben namelijk op moment met een diplexer bezig voor mijn FT817 bij thuis gebruik (een kabel naar boven en via diplexer scheiding tussen HF antenne en de VHF/UHF praat stok)..
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

PA0JDF
Berichten: 44
Lid geworden op: 04 nov 2009, 20:19

Re: Op pad met de IC-705

#7 Bericht door PA0JDF »

Leuk topic, deze volg ik met belangstelling!

kan je ook wat meer vertelen over de Ridgemonkey Powervault ? Levert deze inderdaad genoeg vermogen om met 10 Watt uit te komen?

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Op pad met de IC-705

#8 Bericht door Thijzer »

De setup werkt boven verwachting goed. Ik heb gisteravond tijdens een wandeling bij de mergelgroeve (dagbouw, unieke locatie) in Berg en Terblijt wederom een contact mogen bijschrijven. De XYL liep me weer op te jagen omdat het zou gaan regenen dus ik had maar even tijd om de antenne klaar te maken. Na 2x roepen S56LOE, goed voor 827km en met een prima signaal. Het hekwerk fungeerde prima als ophangplek voor de tas en wellicht als counterpoise omdat de rug van de rugzak is voorzien van een grote metalen oppervlak (aluminiumfolie) en capacitief koppelt (denk ik...).

De antenne van Veenstra is wel een aanrader. Ik had eerst een MP-1 van Superantennas maar dat haalt het toch niet bij deze antenne. Bijzonder tevreden over.

De Powervault van Ridgemonkey levert met gemak 10A (ik geloof dat ie tot 13A gaat) en heeft dan een capaciteit van 21Ah bij 12V. Daar kun je dus wel even mee vooruit! Er zitten 2 USB poorten op en een USB-C om op te laden of te ontladen voor je telefoon bijvoorbeeld. Pas precies in de tas, alsof het ervoor is gemaakt.

De diplexer is eentje die ik had liggen van Diamond. Zaten 2 kabels aan en een PL chassisdeel. Ik heb de kabels eruit gesoldeerd en direct een BNC connector in die gaten gedaan en op de print gesoldeerd. Past alsof het ervoor is gemaakt en met haakse pigtails heb ik in de tas alles verbonden. De PL connector heb ik dan ook maar vervangen maar het gat is dan wat te groot voor de BNC. Het kan dus wel, moet het alleen nog afkitten. Het is voor 10W wel oversized dus ik ga nog eens een kleinere bouwen die dus ook minder ruimte inneemt. Hoewel, in de tas is nog voldoende ruimte over.

De app is wel handig maar jammer dat die alleen voor Android is te krijgen. Ik had wel verwacht dat door de populariteit van de IC-705 er betere apps waren ontwikkeld voor beide platformen. Misschien over een tijdje? Anders een goedkope telefoon erbij kopen voor deze toepassing.

Nog een foto van de setup gisteren (mind de wolken waar de XYL voor vreesde, we kwamen droog thuis) en van de logging (screenshot van QRZ app, handig om onderweg even vast te leggen wat je wanneer hebt gewerkt zonder meteen te loggen).

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Op pad met de IC-705

#9 Bericht door PE2AAB »

Zeer leuk topic Thijs!

Wat een mooie setup ook! Mijn interesse voor de antenne werd meteen gewekt!

Erop Googlend kom ik dezelfde antenne tegen bij Truckerswereld voor een behoorlijk lager bedrag.

Mist daar iets in het ‘pakket’ t.o.v. Veenstra wat ik over het hoofd zie wellicht?
https://www.truckerswereld.nl/komunica-hf-pro-2
Packing includes:

1 x Komunica HF-PRO 2 HF Bottom
1 x Whip = PWR-01002 (used for 7-30MHz)
1 x Whip = PWR-01003 (used for 50MHz)
1 x Manual in English, German, Spanish
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Op pad met de IC-705

#10 Bericht door pa0ejh »

Nee die zijn niet hetzelfde, geen verlengspoel voor 80m, geen telescoop-spriet maar een vaste straler met vaste spoel in het midden....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

pe1mix
Berichten: 473
Lid geworden op: 12 mar 2012, 08:40
Roepletters: PE1MIX

Re: Op pad met de IC-705

#11 Bericht door pe1mix »

Ben benieuwd naar hoe je precies de montage aan de rugzak hebt gedaan.
Heb een zelfde set en rugzak maar nog niets gemonteerd.
Wat detail foto's zouden op prijs worden gesteld :wink:

Groeten Eric PE1MIX.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Op pad met de IC-705

#12 Bericht door PE2AAB »

pa0ejh schreef: 25 mei 2021, 09:46 Nee die zijn niet hetzelfde, geen verlengspoel voor 80m, geen telescoop-spriet maar een vaste straler met vaste spoel in het midden....
Ja dat vermoeden had ik al. En inderdaad vind ik de montage ook zeer interessant. Ik heb geen 705 met bijbehorende tas maar wil eens zien of ik de antenne ook 'gewoon' ergens anders aan kan monteren (of middels een statief of middels beugels o.i.d.)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Op pad met de IC-705

#13 Bericht door Thijzer »

Ik heb aan de zijkant van de rugzak een balkschoen van de Karwei gemonteerd. Die schoen is precies zo breed als de kunststof montageplaat en je moet alleen aan de bovenzijde een lip af zagen.

In de kunststof plaat heb ik 4 stuks M4 inslagmoeren bevestigd: originele gaatjes opgeboord, inslagmoer eronder gefrunnikt (weinig ruimte) en dan van buiten met een boutje en een plaatje de bout aangedraaid en daarme de moer in het kunststof geperst. Die komen niet meer los. In de balkschoen heb ik 4 nieuwe gaatjes geboord voor die boutjes en in de bodem een gat voor een PL voet.

Solid as a rock. Voordeel is dat ze zijkanten van de schoen stevigheid geven en de antenne beschermen als je door het bos wandelt. Ik denk dat de foto van de tas verder wel voor zich spreekt.

pe1mix
Berichten: 473
Lid geworden op: 12 mar 2012, 08:40
Roepletters: PE1MIX

Re: Op pad met de IC-705

#14 Bericht door pe1mix »

Volgens mij heb je hem ook zwart gespoten.........
Kon de constructie pas zien toen ik ver had ingezoomd :lol:

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Op pad met de IC-705

#15 Bericht door Thijzer »

Je kunt ze bij de Gamma ook zwart gepoedercoat krijgen dacht ik! Moet ik nog eens achteraan wat spuitverf is zeker op de randjes niet zo solid as a rock.

Plaats reactie