QRP sota opstelling

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

QRP sota opstelling

#1 Bericht door pa3dq »

Hallo,
Het sota station, diverse spulletjes gemaakt om rustige plekjes in de buurt op te zoeken eerst maar even achter het huis uitgeprobeerd en diverse qso kunnen loggen, toen het weer nog lekker was en hopelijk straks weer
Antenne Zeppelin van 26.6m lang als inverted vee afgespannen 10m hoog gevoed met 4.1m feeder om gustig uit tekomen zonder teveel op een spannings gevoed punt te komen bij de tuner
Aangepast met de Smatch allband van af 60m tm 10m
Station de ft817 5 watt
Accu litium van 20Wh lekker ligt meen 400gr eigelijk had ik iets groter moeten hebben maar goed voor een paar uur cw dan is het ook tijd om naar huis te (motor)fietsen
Antenne mast van spiderbeam 10m en ingeschoven goed 70cm
Grondschroef masthouder gesmeed van een verenstaal ex hooischudder tand

Ben benieuwd naar ervaringen en opstellingen

gd dx 73 gl

IMG_0789 (2).jpg
IMG_0784.jpg
Bijlagen
IMG_0801.jpg
eenvoud is de kunst van het ware

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: QRP sota opstelling

#2 Bericht door pa3dq »

Hallo amateurs,
Even update
Woensdag het weer was goed dus er op uit en bij de Eems dijk langs vanuit Nieuw Statenzijl een leuk plekje gevonden bij het Ambonezenbosje
De zelfbouwmeuk :D geparkeerd en alles opgesteld viel me niet tegen en stond denk na een goed halfuurtje operationeel tijd voor sap en broodje
Even luisteren naar de rustige ontvangst wow toen maar even CQ gegeven op 20m
Na twee pogingen direct verbinding k4dy Les hij 589 100w en 3el yagi ik 539 met ft 817 5w 26m zepp ant als voorgaande
Stond toch nog een behoorlijk briesje op de dijk het loggen viel niet mee papiertje waaide op meer paperclips mee vlgd keer
Het was een graad of 18c maar het wolkendek werd dichter en de wind kouder
De zaak weer afgebroken en met een half uurtje was het tijd om huiswaarts te keren
Al met al een leuke dag lekker getoerd door de polder en SOTA gepleegd twee hobby's komen te samen op naar de vlgd keer
73s gl GJ

1_0847.jpg
2 0839.jpg
3_0838.jpg
Moto Guzzi V7 GJB special 1971 verzamelde onderdelen tank eerste uitvoering 1968 blok zelf getuned lm3 1000cc (door kleinere carbs nu iets astma :wink:) sinds 2000 jaren lang lief en leed gedeeld en nog onze trauwe kameraad wat niet origineel isis van eigen hand voor den lief hebber

4_0843.jpg
eenvoud is de kunst van het ware

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: QRP sota opstelling

#3 Bericht door pa3a »

Super leuk man, tripje met de moto en dan de lucht in. Grappige antenne, maar officieel geen zepp. But who cares :D . Put er wel inspiratie uit.
Tnx voor het delen.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: QRP sota opstelling

#4 Bericht door pa3dq »

pa3a schreef: 14 mei 2021, 21:10 Super leuk man, tripje met de moto en dan de lucht in. Grappige antenne, maar officieel geen zepp. But who cares :D . Put er wel inspiratie uit.
Tnx voor het delen.
Hallo Arie,
Dank ja als kan probeer ik mensen te motiveren dat het ook heel eenvoudig kan met simpele middelen
Graag gedaan dus al is het maar een enkeling 1 is meer als niets :D
Maar ik ben wel zeer nieuwsgierig waarom het geen ZEPP is meen dat het een halve golf antenne (deze v 60m band) was aan het begin of eind symmetrisch gevoed in dit geval niet met een kwartgolf lange feeder maar om praktische reden veel korter
Als inv V opgesteld om het stroompunt zo hoog mogelijk te krijgen en praktisch om de mast zo weinig mogelijk te belasten
Met bv een doublett zepp (dipool sym feed) moet de mast de ant + de feeders tillen daarom deze keuze en zoals op foto dit is al op het randje
Heb dan ook al een gemaakt van 10m lang ipv 26m maar das voor de vlgd expeditie
73s gl GJ
eenvoud is de kunst van het ware

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: QRP sota opstelling

#5 Bericht door ----- »

Mooi dat als je in Groningen op de dijk staat dat al sota wordt genoemd :wink:
Voor de rest leuk bezig met het combineren van twee hobby's

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: QRP sota opstelling

#6 Bericht door pa3a »

Over de Zepp,
die heeft een straler van een halve golflengte ( maar mag ook eventueel een hele golflengte zijn), en dan pas een symmetrische voeding eraan.
Dus niet 26m en dan de voedingslijn.
Zoals ik al zei, who cares.
Mijn eerste antenne 45 jr geleden was een zepp.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: QRP sota opstelling

#7 Bericht door pa3dq »

pa3a schreef: 15 mei 2021, 21:26 Over de Zepp,
die heeft een straler van een halve golflengte ( maar mag ook eventueel een hele golflengte zijn), en dan pas een symmetrische voeding eraan.
Dus niet 26m en dan de voedingslijn.
Zoals ik al zei, who cares.
Mijn eerste antenne 45 jr geleden was een zepp.
Hallo Arie tnx,
Oke dan klopt het dus bijna helemaal heb 10m mast tophoek zepp 90° ongeveer zijden v 13m plus afspandraad
Heb de antenne van af de 60m band met verkortings factor kom ik op 26.6m v een halve golf
Feeder lengte tel je dan door en met goed 4m kom je mooi overal tussen spanning en stroom voeding in beter v de variabele C
Het werkt dus van af 60m naar 10m in dit geval met de Smatch oid
Ik gebruik mijn zepp nu sins 1984 nog niet zo lang maar werkt ook als 1/4 golf v 160 tm 10m en voor 160m heb ik ook een inv Zepp voor 160m dx alles van een 1.1mm RVS rietdekkers bind draad maar ga denk over naar 2mm alu oid
(mijn 84m hor delta loop heeft meen 70ohm dc weerstand en werkt naar behoren maar na een paar jaar stap ik over op het leger veld tel draad kijken wat de verschillen zijn ben benieuwd )
OKe volgens de boeken misschien goed maar als het in de praktijk gewoon werkt dan heb ik dat liever

Misschien ook leuk v de kleiner behuisden een 40m lange allband zepp verticaal zo hoog mogelijk en dan het laatste stukje weer naar beneden afspannen ofzo
Oke kwa qrm en storing niet de ideale oplossing maar beter iets dan niets en ik werk over het algemeen met klein vermogen CW
Tegen woordig zijn de tv antennes van het dak dus das mooi mee genomen en sdr radio , voor TX maakt het weinig uit als er maar zoveel en hoog mogelijk draad in de lucht hangt en voed met kippe lijn voor zo weinig mogelijke beperkingen :wink:
Mischien zijn er die er hun voordeel mee kunnen doen

Haha ja de dijken zijn hier op het platteland een hoogte punt Marcel met ruim zicht

73s gl GJ
eenvoud is de kunst van het ware

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: QRP sota opstelling

#8 Bericht door ----- »

SOTA in nederland ben je snel mee klaar, misschien eens kijken naar WWFF

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: QRP sota opstelling

#9 Bericht door PA3CQN »

PE5TT schreef: 16 mei 2021, 07:46 SOTA in nederland ben je snel mee klaar, misschien eens kijken naar WWFF
Maar in Groningen hebben we de Kardinge Bult en in Drenthe de VAM-berg , toch ...
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: QRP sota opstelling

#10 Bericht door PA9CW »

PA3CQN schreef: 16 mei 2021, 09:54
PE5TT schreef: 16 mei 2021, 07:46 SOTA in nederland ben je snel mee klaar, misschien eens kijken naar WWFF
Maar in Groningen hebben we de Kardinge Bult en in Drenthe de VAM-berg , toch ...
Dat is helaas ook geen SOTA. Er zijn slechts twee SOTA’s in Nederland.
https://www.sotamaps.org/region/PA/PA
Bijlagen
5B048B27-E788-436A-B443-82B2511B790D.jpeg
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: QRP sota opstelling

#11 Bericht door PA3CQN »

"Maar in Groningen hebben we de Kardinge Bult en in Drenthe de VAM-berg , toch ..."

@9CW : het was dan ook een grapje, toch ...
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

PE9E
Berichten: 77
Lid geworden op: 13 jan 2013, 14:15
Roepletters: PE9E
Locatie: JO32BC

Re: QRP sota opstelling

#12 Bericht door PE9E »

Misschien is het een goed idee om de SOTA in Nederland uit te breiden met een aantal hoger gelegen gebieden voor dit land.
In Overijssel kunnen dat bijvoorbeeld de Lemelerberg, Haarlerberg de Holterberg zijn.
In enkele provincies heb je hoger gelegen gebieden. (De toekomstige SOTA's van Nederland???).
Ik denk even in mogelijkheden....

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: QRP sota opstelling

#13 Bericht door ----- »

Die discussie is jaren geleden al gevoerd en er zijn toen meerdere 'bergen' in Nederland ongeldig verklaard, SOTA is een Engelse organisatie en die bepalen wat er wel en niet aan de regels voldoet.

Volgens mij is het in Nederland zodat de berg minimaal 100 meter hoog aan alle kanten, de vaalseberg is bijvoorbeeld wel 100 meter hoog in Nederland, maar aan de Belgische kant is er geen dropoff van 100 meter, het is daar het begin van een plateau, dus voldoet niet aan de regels.

Officieel is het zelfs 150M dropoff aan alle kanten, maar dan zou Nederland volgens mij geen enkele berg hebben. De SOTA organisatie kan uitzonderingen toestaan tot 100M

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: QRP sota opstelling

#14 Bericht door PA3DAT »

Op het zweefvliegveld bij Apeldoorn zit je boven de 100m,
nauwkeurig te bekijken op de volgende website:

https://www.krnwtr.nl/nieuws/hoogtekaart-van-nederland/

Om daar SOTA vanaf te doen moet je toestemming hebben van de
beheerder van het vliegveld ((lucht)havenmeester). Die plek is in het
verleden meermaals geactiveerd voor zover ik mij herinner.
Nu niet meer geldig?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: QRP sota opstelling

#15 Bericht door ----- »

Zoals Tonnie hierboven al zei, er zijn nog maar 2 geldige SOTA locaties in Nederland overgebleven, de rest is ongeldig verklaard.

Ik denk dat Zweefvliegveld Apeldoorn bij het Veluwe plateau hoort en daarvan is Signaal Imbosch als top verklaard. Er is geen dal van 100 meter tussen Zweefvliegveld Apeldoorn & Signaal Imbosch, en dat is wel een vereiste om er 2 SOTA pieken van te kunnen maken.

Plaats reactie