FT818 en LDG817 - Hulp gevraagd

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC4K
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 nov 2016, 16:18
Roepletters: PC4K
Locatie: Zeewolde

FT818 en LDG817 - Hulp gevraagd

#1 Bericht door PC4K »

Sinds een tweetal maanden ben ik in het bezit van een nieuwe FT818 en LDG Z817 autotuner.

De combinatie heb ik een paar keer zonder problemen gebruikt, echter toen ik vandaag het setje aansloot werkte het niet meer.
Bij het indrukken van de tune knop gaat de rode Tuning LED branden, echter de FT818 blijft in ontvangst staan. De rode tuning LED knippert dan 5x wat volgens de manual betekend dat "no RF was detected". Handmatig werkt het tunen met de Z817 wel.

De CAT rate (menu #14) staat op 38400. De interfacekabel zit op de ACC van de FT818 en de RADIO van de Z817.
Een harde CPU reset (home+power) geeft ook geen soelaas. De interface kabel is gecontroleerd op onderbrekingen.

Wellicht zie ik iets over het hoofd, maar mijn vermoeden is dat er een probleempje zit in de CAT communicatie tussen de FT818 en Z817.
Maar ja, in welk apparaat? :?

Iemand enig idee wat ik over het hoofd zie of hoe ik de interface van de FT818 of Z817 kan controleren?
Ik zie nog als enige optie de Z817 op een andere FT817/818 aan te sluiten en te controleren op werking.

Alvast dank voor het meedenken.
David

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: FT818 en LDG817 - Hulp gevraagd

#2 Bericht door PA3BAS »

Om het voor de hand liggende te benoemen: loopt je rf wel door de tuner?
.... But will it blend?

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: FT818 en LDG817 - Hulp gevraagd

#3 Bericht door pe1hzg »

Bekijk beide einden van de CAT kabel eens goed. Het is verrassend eenvoudig de CAT kabel in de datapoort van de FT817 te steken. Daarna zijn pinnen verbogen en ingeduwd.

Gebruikersavatar
PC4K
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 nov 2016, 16:18
Roepletters: PC4K
Locatie: Zeewolde

Re: FT818 en LDG817 - Hulp gevraagd

#4 Bericht door PC4K »

PA3BAS schreef:Om het voor de hand liggende te benoemen: loopt je rf wel door de tuner?
Nee, er loopt geen RF door de tuner omdat de de 818 niet wordt geactiveerd op het moment dat de tune knop wordt ingedrukt op de Z817. Het RX/TX ledje op de 818 blijft dan groen. Handmatig de PTT knop indrukken en tunen werkt wel. Er gaat dan wel RF door de tuner.
David

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: FT818 en LDG817 - Hulp gevraagd

#5 Bericht door PE2AAB »

Ik denk misschien te simpel en heb nog te weinig ervaring met de Z-817 om er veel over te kunnen zeggen maar... in de manual staat de zin: “The tuner can be placed in bypass mode by pressing the Tune button momentarily.

Zou het kunnen dat het ding in ‘Standby’ staat en daarom niet keyt?
Meer info op pagina 5 van de manual.

https://ldgelectronics.com/wp-content/u ... Manual.pdf
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PC4K
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 nov 2016, 16:18
Roepletters: PC4K
Locatie: Zeewolde

Re: FT818 en LDG817 - Hulp gevraagd

#6 Bericht door PC4K »

pe1hzg schreef:Bekijk beide einden van de CAT kabel eens goed. Het is verrassend eenvoudig de CAT kabel in de datapoort van de FT817 te steken. Daarna zijn pinnen verbogen en ingeduwd.
Goed punt. Ik heb de kabel nog een keer goed bekeken en geen verbogen of ingedrukte pinnen kunnen constateren.
David

Gebruikersavatar
PC4K
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 nov 2016, 16:18
Roepletters: PC4K
Locatie: Zeewolde

Re: FT818 en LDG817 - Hulp gevraagd

#7 Bericht door PC4K »

PE2AAB schreef:Ik denk misschien te simpel en heb nog te weinig ervaring met de Z-817 om er veel over te kunnen zeggen maar... in de manual staat de zin: “The tuner can be placed in bypass mode by pressing the Tune button momentarily.

Zou het kunnen dat het ding in ‘Standby’ staat en daarom niet keyt?
Meer info op pagina 5 van de manual.

https://ldgelectronics.com/wp-content/u ... Manual.pdf
Tjeemig, nu werkt het wel. :shock:

Maareuh .... als ik de tuner nu weer in bypass zet werkt het tunen ook. :? Wisselen tussen bypass en active maakt nu ook niet meer uit, kan gewoon tunen in elke mode, net als voorheen. Bizar, schiet mij maar lek.

Anyway, bedankt voor het meedenken en de tips allemaal! Ben allang blij dat er niks kaduuk is.
David

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: FT818 en LDG817 - Hulp gevraagd

#8 Bericht door PA3BAS »

Bij de 8x7-familie moet je aangeven in het menu waar je de cat-poort voor wil gebruiken. Staat deze in je 818 goed?

Edit: don’t fix it If it aint broken...;)
.... But will it blend?

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: FT818 en LDG817 - Hulp gevraagd

#9 Bericht door pe1hzg »

PC4K schreef: Tjeemig, nu werkt het wel. :shock:
De gaten in het spuitgietaluminium frame voor de micro-DIN connectors van de FT81x zijn aan de kleine kant. Ik heb micro-DIN connectoren gehad die niet volledig "pasten": het lijkt dan dat de connector erin zit maar het maakt geen contact en met extra kracht kan je connector een stukje verder en maakt 't wel contact.

Mogelijk dat je met het lossen en opnieuw insteken dit probleem hebt verholpen?

(vraag maar niet hoe ik dit zo weet!) :roll:

Geert Jan

Gebruikersavatar
PC4K
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 nov 2016, 16:18
Roepletters: PC4K
Locatie: Zeewolde

Re: FT818 en LDG817 - Hulp gevraagd

#10 Bericht door PC4K »

Update:

Opnieuw tijdens de vakantie problemen gehad met de tuner, ene keer werkte die wel, de andere keer niet.

Ik heb het hele verhaal voorgelegd aan de verkoper en die heeft mij in eerste instantie een nieuwe CAT kabel toegestuurd.
Zo konden we een probleem in de kabel uitsluiten. En waarachtig, met de nieuwe kabel kon ik het probleem niet meer reproduceren.

Blijkbaar een breuk of iets anders met de nieuwe kabel die bij de Z817 meegeleverde was.

Allen dank voor meedenken, case closed :mrgreen:

Ter lering en vermaak; het filmpje wat ik had gemaakt van het probleem als uitleg naar de verkoper.

https://www.youtube.com/watch?v=xOv_VPcJQGQ
David

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: FT818 en LDG817 - Hulp gevraagd

#11 Bericht door pe1hzg »

PC4K schreef: Blijkbaar een breuk of iets anders met de nieuwe kabel die bij de Z817 meegeleverde was.
Mooi dat het opgelost is.

Datapuntje voor toekomstige kabelproblemen: Het micro-DIN gat in het chassis is op de FT818 kleiner als van de FT817. Als je de bekende "zelfbouwconnectoren" gebruikt kun je bij de FT818 onverwacht een probleem hebben (zo heb ik recent mogen ervaren).

GJ

Plaats reactie