Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Bericht
Auteur
pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

#31 Bericht door pc1mb »

Tja, een echte 818 opvolger is er dus gewoon niet. Als rechttoe rechtaan veldset ís de 818 de opvolger.

Afhankelijk wat je precies zoekt, wat de 818 voor jou nog mist, is er bij andere merken wel een QRP set te vinden. O.a. voor twee keer de prijs de elders besproken IC705, maar dan heb je het niet meer over QRP prijssegment. Elecraft heeft ook opties. Xiegu. Enz.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1394
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

#32 Bericht door Thijzer »

QRP gaat over vermogen, niet over de prijs. Als je ziet wat zo'n Elecraft kost en wat 'ie maar presteert, dan is het appels en peren vergelijken.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

#33 Bericht door pc1mb »

Er was een tijd dat QRP een gedachte was die voor "beperkte middelen" stond ;)

Durf ik het woord zelfbouw te noemen?

Maar letterlijk staat het inderdaad alleen maar voor weinig vermogen. Hang een IC705 aan een antennefarm van een big gun, dan kun je formeel nog steeds zeggen dat je een QRP station bent. Of iedereen dat met je eens zal zijn is een ander verhaal ;-)

Je opmerking over Elecraft prestaties zegt trouwens wel iets over je eenkennigheid.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

#34 Bericht door PD2R »

Is dat je eigen interpretatie van QRP? Ik kan namelijk niets over terug vinden over dat QRP van oudsher ook zou betekenen dat men ook beperkte middelen zou moeten gebruiken.

Wat mij opgevallen is dat veel mensen QRP Inderdaad vaak associëren met “beperkte middelen” omdat QRP transceivers ook vaak portable worden gebruikt. Ze zijn vaak licht van gewicht en zijn eenvoudig langdurig te gebruiken met batterijen. Het is in het veld ook veel makkelijker om eenvoudige antennes te gebruiken dan grote yagi’s. Desondanks denk ik dat de associatie van QRP met “beperkte middelen” absoluut niet terecht is. Ik ken wel een aantal contenters die een big gun station hebben en vrijwel altijd QRP contesten.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PD0JDG
Berichten: 497
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

#35 Bericht door PD0JDG »


Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

#36 Bericht door pa0ejh »

Icom en Yaesu als je ook 2m en 70cm aan boord wil hebben...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

#37 Bericht door on4avt »

Thijzer schreef:QRP gaat over vermogen, niet over de prijs. Als je ziet wat zo'n Elecraft kost en wat 'ie maar presteert, dan is het appels en peren vergelijken.
Wat is het prestatie probleem van de Elecraft dan? Geef beetje meer uitleg aub.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

#38 Bericht door pc1mb »

PD0JDG schreef:Moet het een Yaesu zijn?
Mooie links. Er is keuze genoeg! Wel wat avontuurlijker om voor de minder bekende sets te gaan.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1394
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

#39 Bericht door Thijzer »

on4avt schreef:
Thijzer schreef:QRP gaat over vermogen, niet over de prijs. Als je ziet wat zo'n Elecraft kost en wat 'ie maar presteert, dan is het appels en peren vergelijken.
Wat is het prestatie probleem van de Elecraft dan? Geef beetje meer uitleg aub.
Het ontberen van VHF en UHF, geen watervaldisplay of SDR whatsoever. En je blijft uiteindelijk voor dat geld met een zelfbouwdoosje zitten, ook al heb je een volledig geassembleerde. De bouwkwaliteit is niet geweldig vind ik. Amerikanen zweren erbij maar dat is niet maatgevend.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

#40 Bericht door ----- »

De KX3 is 100% directsampeling SDR ontvanger die bij de top behoord, doet mee met de grote jongen wat dat betreft, ook als basisstation goed in te zetten.
Er kan een automatische antenne tuner in gebouwd worden,
Er kan maar 1 transverter module ingebouwd worden 2 meter of 4 meter, maar dat is dan wel weer een top ontvanger.
Maakt 0 tot 15wat in stappen van 0.1 watt, dit maakt m veel breder inzetbaar.
Fractie van het stroomverbruik van een 817.

Nadelen prijs en bouwkwaliteit dat moet ik nageven.

ik persoonlijk snap juist de adoratie van de 817 niet.
oude techniek, matige ontvanger, verschrikkelijke menu structuur, hoog stroom verbruik, geen tuner, maar 5 watt

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

#41 Bericht door PG7VG »

“ oude techniek, matige ontvanger, verschrikkelijke menu structuur, hoog stroom verbruik, geen tuner, maar 5 watt”

Mooi hè! :D

Ikben het met je eens hierin, voor hedendaagse technieken is hij veroudert. Maar voor zo’n klein doosje toch weer veel aan boord. En ik denk dat voor velen daarin de “magie” zit?
Voor mijzelf iig wel. :D

En hij is (mijn inziens) betaalbaar, een duurder doosje zou ik niet graag of mss zelfs helemaal niet mee naar buiten nemen. En dan kan een ander beter zijn op veel fronten, maar slaan deze toch ook weer de plank mis.
73, Peter.

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

#42 Bericht door PF1JM »

PE5TT schreef:De KX3 is 100% directsampeling SDR ontvanger ...
Nope. Downconversie naar 0 Hz IF baseband. I en Q gaan daarna de DSP in. Daar vind pas de AD conversie plaats.
Smile.... Tomorrow will be worse!

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

#43 Bericht door on4avt »

Thijzer schreef:
on4avt schreef:
Thijzer schreef:QRP gaat over vermogen, niet over de prijs. Als je ziet wat zo'n Elecraft kost en wat 'ie maar presteert, dan is het appels en peren vergelijken.
Wat is het prestatie probleem van de Elecraft dan? Geef beetje meer uitleg aub.
Het ontberen van VHF en UHF, geen watervaldisplay of SDR whatsoever. En je blijft uiteindelijk voor dat geld met een zelfbouwdoosje zitten, ook al heb je een volledig geassembleerde. De bouwkwaliteit is niet geweldig vind ik. Amerikanen zweren erbij maar dat is niet maatgevend.
Dat noem ik geen prestatieprobleem. Dan kan je de KX3 ook gaan vergelijken met een Sun sdr;
Je moet een vergelijking aangaan tussen 2 appels, niet tussen appels en peren.De kx 3 doet heel goed waar hij voor is gemaakt.
Er bestaan veel vormen, merken, je kan eruit kiezen, niets afbreken omdat je er niet mee akkoord bent.
Je kan psk decoderen, cw, je kan psk seinen, er is een 2m module, een 4 m module,tuner,lader met klok,
You love it ,or you dont.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1394
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

#44 Bericht door Thijzer »

on4avt schreef: You love it ,or you dont.
Don't.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

#45 Bericht door Yannick PE2YSB »

PE5TT schreef:De KX3 is 100% directsampeling SDR ontvanger die bij de top behoord, doet mee met de grote jongen wat dat betreft, ook als basisstation goed in te zetten.

ik persoonlijk snap juist de adoratie van de 817 niet.
oude techniek, matige ontvanger, verschrikkelijke menu structuur, hoog stroom verbruik, geen tuner, maar 5 watt
Dat klopt allemaal, maar toegeven, de 817 is ook alweer 20 jaar oud. Dan mag techniek wat ouder zijn.

Ik denk dat de adoratie komt doordat het een erg betaalbare set is die zowel HF, als VHF, UHF all mode aan boord heeft.
Die ook nog erg goed draagbaar is. Voor de pakweg 600 euro die hij koste kun je er ook geen buil aan vangen.

Het is een leuk setje voor 'erbij' om gewoon eens wat mee te experimenteren. Leuk om mee te nemen op vakantie, of bij lekker weer eens in de tuin.
Prima om gewoon in een hoekje te laten staan om repeaters mee te werken, of een satelliet.

Volgens mij koopt niemand een FT-817 met als doel er DXCC op te halen of contesten te winnen in de QRP categorie.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Plaats reactie