QRP output meten ( simpel )

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: QRP output meten ( simpel )

#16 Bericht door PA1EJO »

Mijn antwoord is: koop een 20dB attentuator van 100W en een aantal andere kleinere verzwakkers tot zo'n 60dB in het totaal, en dan twee opties, bekijk wat eruit komt op een scope of gebruik een metrovna.
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: QRP output meten ( simpel )

#17 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ernst,

Een scoop heb ik niet schreef ik al. Maar wat is een "metrovna" ????????

Ik kom er met simpele dingen wel uit. Het gaat mij voornamelijk om het experiment. Ik geef toe, tegenwoordig wat ouderwets......

Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: QRP output meten ( simpel )

#18 Bericht door pe5t »

Waarom niet met gelijkspanning ijken?

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: QRP output meten ( simpel )

#19 Bericht door Juul - PE0GJG »

pe5t schreef:Waarom niet met gelijkspanning ijken?

Ja, is ook een optie.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: QRP output meten ( simpel )

#20 Bericht door PA0RAB »

Juul OMs en meelezers
Is gelijkspanning een optie?
Als oud frutselaar denk ik nee !! want wat is het vermogen van dat knutsel eindtrapje ??Simpel het product van de over de tor staande effectieve wisselspanning en de door de tor lopende stroom der HF wisselspanning over een schijnbare weerstand= uitgangs-impedantie
Kijkend naar de transistor opbouw komen we interne verbindingen tegen en laagjesopbouw= condensator met zelfinductie Grootheden die frequentie afhankelijk zijn en daarom kunnen afwijken Meting onder arbeidsomstandigheden heeft daarom de voorkeur
We willen wisselspanning meten en gaan ijken met gelijkspanning en gaan voorbij aan het grote verschillend gedrag
Hoewel het trucje om met wisselspanning de zaak zo dicht mogelijk te benaderen ,is en blijft het benaderen Door de rol van de diodedrempelspanning en diode stroom Kijk maar op de grafieken
De afwijkingen zijn zeer klein en acceptabel.1 of 2 cijfers achter de komma of een 8tal denk aan de veelgebruikte waarde van Wortel 2=1,4 of 1,4142
55 en 73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: QRP output meten ( simpel )

#21 Bericht door PA3DJS »

Even algemeen over diodedetectors.

Veel zogenaamde "detectiedioden" uit de germanium- (en silicium-) tijd zijn ontwikkeld met in het achterhoofd het leveren van een zeker vermogen in een relatief laagohmige belasting. Dan heb je diodes nodig met een relatief hoge Is.

In een QRP vermogensmeettoepassing en beschikbaarheid van meetapparatuur met hoge ingangsweerstand is de spanningsgevoeligheid van belang. In dat geval "wint" de diode die bij een spanningsverandering van bijvoorbeeld 10 mV de grootste relatieve stroomverandering oplevert. Een goede detectiediode laat bij iedere 50 mV, 7 keer zoveel stroom door. Je hebt dan de maximale spanningsgevoeligheid die haalbaar is met een Si diode (zonder tuning natuurlijk, gewoon als spanningsmeting over een 50 Ohm dummy).

Het omslagpunt van DC uitgangsspanning lineair met RF ingangsvermogen naar DC uitgangsspanning lineair met RF ingangsspanning ligt dan rond de 100 mVRFpk.

Er is wel een voorwaarde: De DC weerstand van de spanningsmeting moet wel veel hoger zijn dan de differentieaalweerstand van de diode bij 0 mA. Met een (CMOS) opamp is daar nagenoeg altijd aan te voldoen (bijv LMC662 met > 1 TOhm ingangsweerstand en fA bias current).

Wil je geen opamp gebruiken, maar gewoon je digitale multimeter, dan vallen veel diodes af, of je moet een bias (in orde van 1 uA) toepassen, en een tweede diode als temperatuurcompensatie.

Als het lukt om Rload >> Rd(diode) te krijgen, dan winnen de moderne schottky diodes het van de oude puntcontactdiodes.

Voor detectie zonder biasstroom en met een digitale multimeter doet een BAT62 (schottky diode) het prima tot 1 GHz, en met verminderde gevoeligheid daar nog ver boven. Hij heeft ook nog een sperspanning van 40V, en typ. 0.35 pF capaciteit bij 0Vdc.

Het voordeel van een erg hoogohmige belasting is ook dat je slechts aan een paar honderd pF genoeg hebt, omdat de capaciteit slechts langzaam ontlaadt.

Voor "snelle" envelopemeting met een scoop heb ik een biased detector (4.5uA) met BAT15. De bias is vanwege dat een standaard scoop 1 Mohm DC ingangsweerstand heeft, en dat is voor de meeste gangbare schottky diodes te laagohmig. Een BAT15 heeft bijvoorbeeld een Rd = 1.3 MOhm bij Id=0. Als je daar 1 Mohm aanhangt, ben je bij kleine RF ingangsspanning (squar law region) al de helft van de DC diode-uitgangsspanning kwijt.

PA1JER
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 okt 2018, 22:14
Roepletters: PA1JER

Re: QRP output meten ( simpel )

#22 Bericht door PA1JER »

hum.. als het over minimale verliesspanning gaat kun je ook een germanium transistor nemen als diode, met b+c samen en e..

Plaats reactie