accesoires bij qrp tranceiver of transmitter

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

accesoires bij qrp tranceiver of transmitter

#1 Bericht door on3dag »

Hallo,

Een nieuwe uitdaging voor mij is het gebruik van een qrp cw transmitter of transceiver. Maarvoor cw heb ik nog altijd wat "drempelvrees" om mij op de HF banden te wagen. Om heel voorzichtig de stap te zetten heb ik dus gedacht om qrp te beginnen. Ik heb nl al de pixie 2 voor 80 meterband, maar heb hiervoor geen antenne. Ik heb mij keuze reeds gemaakt en zou een langdraad van 13,5 meter lengte willen gebruiken. Wat ik ook nodig heb is een antennetuner (eventueel een multi functionele tuner, geschikt ook voor andere banden) en een swr meter samen in één kastje gebouwd. Dit zou ik zo simpel mogelijk willen houden omdat men al met een minimum aan wattage uitzendt ( max 5 W), vandaar dus deze oproep: Heeft er iemand onder jullie een tip of liever nog een schema die ik voor mijn doelstelling zou kunnen gebruiken?
Alvast veel dank aan ieder die mij helpen kan,

Mvg,
ON3DAG,
Dirk

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: accesoires bij qrp tranceiver of transmitter

#2 Bericht door pa0ejh »

Dirk,

Kijk eens bij PD7MAA die heeft veel QRP spul staan, zoals de Zmatch.
http://pa-11019.blogspot.nl/2011/
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: accesoires bij qrp tranceiver of transmitter

#3 Bericht door PA3DAT »

En eh... 13,5m is een langdraad voor de 10- en 12m banden. Daar is ie méér dan een hele glolflengte. Voor de
lagere banden is het gewoon een eh... draad! :D
En sluit je 'm aan het eind van de draad aan op de zender, dan is het een "eind gevoede draad". Behalve een tuner
heb je dan ook nog wat tegencapaciteit nodig.
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 28 sep 2017, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Re: accesoires bij qrp tranceiver of transmitter

#4 Bericht door on3dag »

bedankt, zal eens zien om deze pagina,
73's
on3dag,
Dirk

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: accesoires bij qrp tranceiver of transmitter

#5 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA3DAT schreef:En eh... 13,5m is een langdraad voor de 10- en 12m banden. Daar is ie méér dan een hele golflengte.
Lengte komt mij bekend voor in de periode dat ik met een 1:9 balun experimenteerde.

Een pixie voor 80, ik zou dan voor 2 x 20M gaan maar verwacht geen wonderen van deze trx,
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: accesoires bij qrp tranceiver of transmitter

#6 Bericht door PA3DAT »

Er zijn een aantal lengtes die zich goed op vrijwel alle banden laten aanpassen.
Ik heb een Elecraft KX1-qrp-setje met ingebouwde antennetuner. In de handleiding
staan een aantal van die aanbevolen lengtes vermeld.

Eigenlijk is het omgekeerd: er zijn lengtes die je moet vermijden omdat ze een halve
golf of veelvoud daarvan zijn. Dan hebben ze zo'n hoge impedantie dat de meeste
tuners dat niet aankunnen.

"A random wire can save the day, but it is important to understand its properties. At multiples of half wavelengths
of the transmit frequency the impedance is so high that tuners in most rigs often can't match it. The trick, therefore,
is to cut the wire so that it is not a halfwave multiple of any frequency you want to use."

Gevonden op http://udel.edu/~mm/ham/randomWire/
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: accesoires bij qrp tranceiver of transmitter

#7 Bericht door PA3DAT »

Misschien wel leuk in dit topic, dit komt uit de instructies van de KX1-antennatuner:

Wire antenna length:
Since the KX1 can only match a moderate range of impedances, a given random wire length
is not guaranteed to provide an acceptable match on all three bands.
Results will vary depending on the wire length, height, type of support, and ground system.
But for backpacking use on 40/30/20 meters, a wire length of 24-28 feet will generally provide
good results. For use on 30/20 m only, as little as 12 ft. can be used, and for 20 m only,
as little as 8 ft.
Avoid lengths which are close to a half-wavelength long or any multiple thereof, which will be
out of the KXAT1's matching range.
For example, you should avoid using close to 33' if 20 m operation is planned, or 46' if you'll be
using 30 m.

Ground system:
Use a at least one ground radial, cut to at least 1/8th wavelength on the lowest band used
(16' on 40 meters). When possible, use two or more radials, with one cut to 1/4 wavelength on
each band.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie