pixie 2 3.579 Mc

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

pixie 2 3.579 Mc

#1 Bericht door on3dag »

Hallo
Ik heb mij een pixie 2 aangeschaft en in één geknutseld. Het qrp zendertje werkt wel maar als ik er een ontvanger naast zet dan heb ik zonder dat de morse sleutel naar beneden is (dus geen contact maken) een fluittoon met een signaal sterkte van 5-7, wanneer de sleutel naar beneden is ( dus contact maken) dan heb ik een signaalsterkte van 5- 9 + 20 dB. Wat mij niet aanstaat is , dat de pixie al oscilleert vooralleer de sleutel naar beneden gaat. Ook in het oortelefoontje hoor ik een licht getikt in plaats van ruis of iets dergelijks. Wat valt hieraan te doen?
Alvast dank voor jullie antwoord,
Mvg,
Dirk

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: pixie 2 3.579 Mc

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Dirk,

Volgens mij is hier weinig aan te doen. Dit is nu eenmaal het concept van het geheel.
Je hoort de oscillator omdat deze ook voor de ontvangst nodig is.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Re: pixie 2 3.579 Mc

#3 Bericht door on3dag »

Bedankt Tjeerd,

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: pixie 2 3.579 Mc

#4 Bericht door PE9ZZ »

Misschien oscilleert je LM386? Meneer Rick van RixPix heeft die er helemaal uitgesloopt. De LO mag je helemaal niet horen.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: pixie 2 3.579 Mc

#5 Bericht door PD7MAA »

PE9ZZ schreef:Misschien oscilleert je LM386? Meneer Rick van RixPix heeft die er helemaal uitgesloopt. De LO mag je helemaal niet horen.

Tjerk, 9ZZ

Hij hoort de oscillator op een andere ontvanger, niet op de Pixie. Dit is normaal bij direct conversion.
Bij een losse dc ontvanger kan men een antenneversterker plaatsen , dan is het probleem opgelost.
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: pixie 2 3.579 Mc

#6 Bericht door PA3LS »

Hoort zo, niet teveel zorgen om maken. Is een laag vermogen. In het ergste geval hoort iemand een zacht fluitje. Bij een superheterodyne hoor je de oscillator (meestal) 455khz hoger dan de ontvangstfrequentie.
Een sidetoon, tsja, die zul je zelf moeten bouwen. Wellicht iets dat reageert op het wegvallen van de spanning die over het sleutelcontact staat.

on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Re: pixie 2 3.579 Mc

#7 Bericht door on3dag »

Ik heb al gedacht om die lm 386 te verwijderen daar ik heel lang geleden een 80 meterband ontvangertje gemaakt heb . Toen destijds kreeg het ontvangertje de naam mee van "NL99". Hiermee zou ik in zekere zin gered zijn door er een omschakelaar tussen zend en ontvanger te plaatsen, maar die ook de antenne omschakelt van ontvangen naar zenden en omgekeerd. Graag even jullie bedenkingen, alvast mijn dank,
ON3DAG, Dirk

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: pixie 2 3.579 Mc

#8 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Wat betreft de NL99 ontvanger kan ik je aan informatie helpen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Re: pixie 2 3.579 Mc

#9 Bericht door on3dag »

Hallo Tjeerd,

Nee , bedankt ik ben nog in het bezit van de volledige informatie betreffende de ontvanger.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: pixie 2 3.579 Mc

#10 Bericht door PA1ZP »

Hi

Ik heb al een aantal pixies gebouwd.
Beter een 3575 X-stal steken of 7030 X-tal, Nog leuker is het POP pixie project.
0.5 watt en van 3515-3610 KHz traploos instelbaar en een side-tone audio generator op de koptelefoon bij TX etc.
De pa0pop pixie heeft een keramische resonator oscilator en is een gestabiliseerde verstelbare oscilator een VXO.
dus de frequentie is ook stabiel maar je kan als een VFO draaien over bijna 100 KHz.
Ook kan je deze met alle seinsleutels aansturen zoals een paddle (met gebruik van electronic keyer) of een vibroplex bug.

De oscilator loopt altijd in een pixie want deze dient in RX als ontvangst BFO osc.
Geen BFO osc is ook geen RX en de pixie 2 wordt in de eindtor gesleuteld.
En inderdaad deze osc hoor je op een andere set doorlopen, maar dat hoort nu eenmaal zo.
Ik heb ook een pixie met externe ontvanger ingang, deze pixie wordt uitgezet om de ontvangst mogelijk te maken op een seperate ontvanger, bij induwen van de sleutel wordt de pixie osc. weer ingeschakeld en je kan direct doorseinen na 1 sec geen key contact valt de BFO weer uit.

Ik heb ook een eindtrap van 25 watt gehad maar door gebruik van SMD door de bouwer is deze na defect voor mij niet te repareren helaas, maar 25 watt betekende met gebruik van de R209 als RX en de ceramische resonator wel dat ik een echte 25 watt CW Tx/RX 80 meter cw set had.

De pa0POp pixie kan door een kleine wijziging naar 1 watt gezet worden op de 2N2219 en een kleine wijziging in de spoeltjes en capaciteiten in elke pixie kan je deze ook op 40 meter gebruiken, de eindtrap werkte op alles met 0.3-0.5 watt input op zowel 80 als 40 meter.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: pixie 2 3.579 Mc

#11 Bericht door PA1ZP »

Hi

hier een en ander mods voor de pixie.
https://www.youtube.com/watch?v=roAc4c1a-a0&t=428s

Ik zou je vooral aanraden naar 40 meter te gaan, het kan zijn dat je daar niet mag komen als ON3 sri, 1 Europa maar niks is hetzelfde want een N-amateur mag niet op 7030.

Op 40 meter is je antenne vaak effectiever en de band heeft minder QRM en betere condities, dus werk je veel makkelijker met 300 mW een 2N2219 of 2N3866 met koelsterretje als eindtor en 12V maakt de pixie eindtrap bulletproof.

Om naar 40 meter te gaan moeten de waarden in het Pi filter gewijzigd worden en het kristal, normaal volstaat het veranderen van het spoeltje met de helft dus het spoeltje de helft van de waarde dat het op 80 meter heeft.
ook daar heb ik wel het schema van.

En een N-amateur mag niet op 80 stelletje idioten, maak alles nu eens hetzelfde.

Afijn als je het schema van de pa0pop pixie wil hebben dat moet ik ergens hebben anders mail ik pa0pop voor de gehele bouwbeschrijving, de popixie kan veel meer en werkt net even makkelijker van 3510-3610 ongeveer.
Bijlagen
Mijn zoon Geert 14 jaar oud en Stefan samen aan de poppixie aan het prutsen op het ZRT (zuidelijk Radioamateur Treffen).<br />Beiden werkte meteen en 10 min na afbouw werd de eerste verbinding gemaakt met het Veron Pinksterkamp.<br />De poppixie was daar het bouwproject wat iedereen kon kopen voor 15 euro, het was exl batterijen (12V) en seinsleutel maar inclusief koptelefoon draad print onderdelen en alle connectoren.
Mijn zoon Geert 14 jaar oud en Stefan samen aan de poppixie aan het prutsen op het ZRT (zuidelijk Radioamateur Treffen).
Beiden werkte meteen en 10 min na afbouw werd de eerste verbinding gemaakt met het Veron Pinksterkamp.
De poppixie was daar het bouwproject wat iedereen kon kopen voor 15 euro, het was exl batterijen (12V) en seinsleutel maar inclusief koptelefoon draad print onderdelen en alle connectoren.
Geert and Stefan at the POP-PIXIE.jpg (29.13 KiB) 24185 keer bekeken
Schema van de pa0pop pixie<br />met Sidetone generator en + - 100Khz VXO.<br />En met eventuele 0.7 Khz shift op RX voor het gemak van TX/RX op dezelfde frequentie.
Schema van de pa0pop pixie
met Sidetone generator en + - 100Khz VXO.
En met eventuele 0.7 Khz shift op RX voor het gemak van TX/RX op dezelfde frequentie.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Plaats reactie