Coax voor QRP

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 408
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Coax voor QRP

#46 Bericht door ON7RA »

Een alternatief voor Aircell 7:

RF-287/UF LOW LOSS diam 7 mm Coax cable 50ohm, heeft nagenoeg de zelfde specs als aircell 7, maar is een stuk goedkoper!
https://www.handelsondernemingveenstra. ... 287uf.html
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 7677
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coax voor QRP

#47 Bericht door PA0ETE »

27 MHz-spul kan vaak maar beter als semi-milspec worden gemaakt.

Wij hadden hier in de regio lang geleden een kleine groothandelaar in zware spullen. Vanwege het sjouwen van de kratten was hij de fijne motoriek in handen en voeten enigszins kwijtgeraakt. Hij was 27 MHz-er, en had later ook een D-call.

Hij had ook een winkel naast een van de betere onderdelenzaken van de regio waar ik vaak kwam, en de eigenaar daarvan die ik goed kende, zei als de man de winkel even in was geweest om wat te laten repareren "ik zeg het toch, onze vriend zo en zo is als een tank".

De meeste reparaties waren omdat hij op een PL259 was gaan staan en op zoek naar waar deze connector zich bevond zo hard mogelijk aan de kabel had getrokken, niet zelden bij andere soortgelijke gevallen ook de apparatuur van zijn bureau trekkend :)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

RobertvL
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jan 2026, 12:08

Re: Coax voor QRP

#48 Bericht door RobertvL »

andre schreef: 25 mei 2026, 12:04 Misschien heb ik het gemist in dit topic, of overheen gelezen Robert, maar is jou dak op enige manier geïsoleerd? In dat geval wordt niet alleen je 'kattesnor' maar elke antenne een uitdaging.
Ik zou in jou geval voor aircell7 gaan. Met deze coax kan je ook op 2meter en 70cm goed uit de voeten als je dat zou willen.
Met een remote antenne switch kan je dan mooi schakelen tussen hf en vhf/uhf.

Succes met uitvoeren en keuze die je gaat maken.
Hallo Andre,

Wat ik zo kan zien is de zolder niet geisoleerd.
Ik zie verder ook geen glaswol o.i.d. ergens onderuit komen.
Hij is verder mooi afgetimmerd.

73 Robert

RobertvL
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jan 2026, 12:08

Re: Coax voor QRP

#49 Bericht door RobertvL »

Ik ga toch experimenteren met de End Fed antenne op "luister" niveau.
Spulletjes ga ik bestellen zoals ringkern, wikkeldraad en de rest hebben we hier nog liggen.
Als draad voor het testen ga ik luidsprekerdraad van 0,75 mm2 gebruiken.
Het kast word 3d geprint.

Ben benieuwd.....

@ PA3DJS ik heb er foto's bij gepost welke coax ik gebruik.

73 Robert
Bijlagen
Schermafbeelding 2026-05-29 062434.jpg
Schermafbeelding 2026-05-29 062359.jpg

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2576
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Roepletters: PE7EB
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Coax voor QRP

#50 Bericht door PE7EB »

Vergeet maar wat is schreef over vervangen Robert :mrgreen:

Bij RG 58 denk ik aan el cheapo kabel met een kippengaas achtige afscherming.
Maar dit lijkt er een te zijn van goede kwaliteit, met folie én vlechtwerk, voor HF prima bruikbaar dus.
73 es gud dx de eric pe7eb k

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 458
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Coax voor QRP

#51 Bericht door PE4WJ »

Zoals PA3DJS al schreef, met RG-58 met goed "dicht" vlechtwerk is echt niets mis voor HF. Ja, er bestaan wss ook goedkope RG-58 versies met "apehaar" dus altijd even checken voor je het gebruikt en kopen bij een betrouwbare leverancier. Kabel met folie is alleen maar interessant voor VHF/UHF en hoger, voor "permanente" installaties waarbij de kabel niet beweegt

73,

Wouter Jan PE4WJ

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6580
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Coax voor QRP

#52 Bericht door PA3DAT »

Op de radioonderdelenmarkt lag RG58, 100m voor 6 tientjes. Ik vroeg of hij een kleine stukje van de zwarte isolatie wilde verwijderen. Ik had meteen genoeg gezien: zelden zulk open vlechtwerk gezien...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2576
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Roepletters: PE7EB
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Coax voor QRP

#53 Bericht door PE7EB »

Afbeelding

Bij zenden op lage frequenties werkt bovenstaande prima hoor :mrgreen:
Achterliggende informatie.
73 es gud dx de eric pe7eb k

RobertvL
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jan 2026, 12:08

Re: Coax voor QRP

#54 Bericht door RobertvL »

Hallo allemaal,

Hierbij wat afbeeldingen van de unun voor de end fed antenne.
Volgende week op de zolder afbouwen en testen op ontvangst.

Groetjes Robert.
Bijlagen
End fed2.jpg
End fed1.jpg
End fed 3.jpg

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 458
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Coax voor QRP

#55 Bericht door PE4WJ »

Netjes! Zelf ge-3D print?

Wouter Jan PE4WJ

Plaats reactie