Beschikbaarheid SOTABEAMS 817 filter module, of alternatief?

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Bericht
Auteur
PH2LB
Roepletters: PH2LB
Contacteer:

Re: Beschikbaarheid SOTABEAMS 817 filter module, of alternatief?

#16 Bericht door PH2LB »

PA0ETE schreef: 22 sep 2025, 07:44 Ik wil niet een grote steen in de vijver gooien, maar een QMX is wel een stuk lichter hoor, en ongeveer hetzelfde zendvermogen. . . . QMX+ werkt van 160 meter tot en met 50 MHz, en de kleinere versies hebben 5 banden onder 30 MHz.. . . . . En de kleine versies zijn zo groot als een fors pak speelkaarten. Het hele amateurstation past inclusief draadantenne in je binnenzak :)
Plons . . . . rimpel . . . .

Hoewel ik zelf een QMX en QMX+ heb, en daar super tevreden mee ben, zit er toch een behoorlijk verschil tussen de 817/818 en de QMX.
De 817/818 hebben natuurlijk ook VHF/UHF/FM/Airband etc (incl AM/FM) onboard maar dat de QMX meer filters mogelijkheden heeft, absoluut.
Maar ik ga mijn 817/818 echt niet weg doen.

Ga ik even het veld in op de fiets, dan is de QMX mijn speeltuintje. Ga ik een week op vakantie, gaat mijn 818 mee omdat ik ook lokaal repeaters wil kunnen werken. 8)

Dus snap prima waarom de topic starter andere filters in zijn 817 wil hebben (eventueel zou je een extern audio filter kunnen gebruiken).
Om te proberen zou je hem ook makkelijk zelf even kunnen maken zie b.v. mod 14 op https://www.ph2lb.nl/blog/index.php?page=ubitx-mods3
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

#17 Bericht door PA0ETE »

Daar ben ik het niet mee oneens hoor. Op 70 cm is de 817 niet de gevoeligste, maar tegelijk wel het beste bestand tegen de repeater met een uitgang op 430,975 MHz in die band die op ditzelfde adres staat opgesteld. En hetzelfde geldt ook voor het baken op 28,302 die hier ook in de woning staat.
Maar de 817 is vind ik onhandig groot voor onderweg. Zelfs in vergelijking met de G106 van Xiegu die ik ook heb, die niet echt licht is, maar wel heel veel minder stroom verbruikt.

Het grootste nadeel is denk ik wel het stroomverbruik. Ik heb meerdere transceivers met 5W die bij zenden minder stroom gebruiken dan de 817 op ontvangst :) Maar ja, die grootsignaalvastheid gaat gewoonlijk gepaard met meer vermogen uit de lokale oscillator, en daarnaast is de frequentie-opwekking zoals in de 817 ook niet bepaald zuinig. Dit was echter wel state-of-the-art toen het apparaat voor het eerst verscheen.

En zoals ik volgens mij al bij de topic schreef: ik een Collins-CW-filter in mijn 817, gekocht toen ze nog werden gemaakt en redelijk goed verkrijgbaar waren.

Ik gebruik de FT-817 vooral thuis, en de Xiegu en de QMX voor onderweg. De Xiegu is officieel 5W, maar bijna allemaal geven ze op alle banden ongeveer het dubbele. Echt fijn aan het ding is het spectrumdisplay dat ook bij veel licht goed af te lezen is. Het is denk ik vooral een instapapparaat, maar dat betekent dat hij onderweg met redelijk wenig opties heel ergonomisch in te stellen is. De QMX is heel veel uitgebreider dan dat apparaat. De G106 is tussen 300 en 350 euro. Het enige dat je moet doen als je er eentje koopt is het geluid van de microfoon wat helderder maken :)
.
Screenshot_2025-09-22_13-05-13.png
Screenshot_2025-09-22_13-05-13.png (324.17 KiB) 4998 keer bekeken
(Photo borrowed from https://qrper.com)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA0ETE
Contacteer:

#18 Bericht door PA0ETE »

Oh ja de G106 is ook SDR. En hij heeft general coverage-ontvangst, geen 50 MHz of hoger. (En ik heb geen aandelen :) )

PH2LB
Roepletters: PH2LB
Contacteer:

#19 Bericht door PH2LB »

PA0ETE schreef: 22 sep 2025, 12:10 Oh ja de G106 is ook SDR. En hij heeft general coverage-ontvangst, geen 50 MHz of hoger. (En ik heb geen aandelen :) )
:lol: +1
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

PA0ETE
Contacteer:

#20 Bericht door PA0ETE »

Die moet je even uitlachen... leggen :D

PE1PQX
Roepletters: PE1PQX
Contacteer:

#21 Bericht door PE1PQX »

PA0ETE schreef: 22 sep 2025, 13:46 Die moet je even uitlachen... leggen :D
Denk dat Lex ook geen aandelen heeft.... :mrgreen:
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA0ETE
Contacteer:

#22 Bericht door PA0ETE »

Thanks, ik snappum :)

Hans_QRP

#23 Bericht door Hans_QRP »

PA0ETE schreef: 22 sep 2025, 12:07 de G106 van Xiegu
.

Is deze mooie tranceiver intern SDR? Ik had 'm volgens mij ergens al op JoeTjoep voorbij zien komen.

Ik werd van de week toch weer even met de neus op de Chinese feiten gedrukt met een docu/film over de oude bekende BlackBerry. Daarin helemaal aan het begin van het verhaal een van de oprichters Mike Lazaridis, en een visuele context van afkeuring zodra het etiket met 'made in China' in beeld komt.

De oprichter en techneut van de Blackberry, doet vervolgens 'iets wat op een modificatie lijkt' aan het betreffende apparaat (ging om een intercom made in China welke ruiste). Aan het eind van de film (BlackBerry wordt dan in China gemaakt) hetzelfde ritueel, maar dan met de BlackBerry zelf (en terug refererend naar het begin van de film). Zo van: had ik het toch maar niet in China laten produceren, want nu heb ik rommel.

De film sluit dan ook af dat ze een megaclaim aan hun broek hadden, en veel Blackberry telefoons terug moesten worden gestuurd vanwege mankementen doordat ze in China waren geproduceerd.

Ergens klopt het ook weer niet: wie betaalt, bepaalt. Uit China komen ook goede producten, en dito elektronica. Siglent staat bijv. zeker goed aangeschreven voor hun meetapparatuur. Rigol zelfde verhaal. De Yaesu microfoons komen er ook vandaan.

Mogelijk (aangezien het om een Amerikaanse docu/film ging) zit de haat diep bij de republikeinen.

Hans_QRP

#24 Bericht door Hans_QRP »

Hans_QRP schreef: 27 sep 2025, 21:47
PA0ETE schreef: 22 sep 2025, 12:07 de G106 van Xiegu
.

Is deze mooie tranceiver intern SDR? Ik had 'm volgens mij ergens al op JoeTjoep voorbij zien komen.
(aan mezelf): Ja Hans, dat staat er letterlijk boven! in het bericht van PA0ETE. Le-zen!

Ja, stom van me. Maar ik doe soms 10 dingen tegelijk, terwijl ik iets beantwoord. Komt er weer iets tussen. Afijn. :wink:

Plaats reactie