Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?
Re: Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?
Je kunt watervallen en SDR ook als onzinnig speelgoed beschouwen en de rest niet als oude, maar als bewezen techniek. Het doet echt niet zoveel voor elkaar onder in het veld. Bovendien is een gewone LCD prima afleesbaar in direct zonlicht en een TFT? Hmm... Meestal is dat turen. Daar ga je dan met je mooie waterval in het veld.
Maar de menustructuur en stroomverbruik van een 817 kan beslist beter. Hoewel die bediening gewoon een gevolg is van z'n compactheid. Je moet hem gewoon niet vergelijken met units die twee keer zo groot en twee keer zo duur zijn, en nog stééds geen vermogen van betekenis hebben zoals de ic705. Andere markt.
Maar de menustructuur en stroomverbruik van een 817 kan beslist beter. Hoewel die bediening gewoon een gevolg is van z'n compactheid. Je moet hem gewoon niet vergelijken met units die twee keer zo groot en twee keer zo duur zijn, en nog stééds geen vermogen van betekenis hebben zoals de ic705. Andere markt.
0000 schreef: ↑14 jul 2020, 17:08 ..
Mijn voorkeur,
Yaesu ft-817nd /818nd opnieuw uitbrengen (hf/2m/70cm), zelfde behuizing, front iets aangepast (tft, waterfall ..alleen indien mogenlijk) maar dan met de meest recente sdr techniek!
Dat zou pas echt gaaf zijn!
..tot zover dit intro
Nu komt 'ie, ..Kennen jullie 'n 'mannetje /backdoor' bij Yaesu (misschien Leo?), invloedrijk die ik kan mailen, aansporen om een qrp, lookalike 817 /818 in sdr techniek te kunnen fabrieken?
..btw, ben nu nog steeds tevreden met de 817nd (een vd laatste) maar gezien de ontwikkelingen, oa de Icom 7300 ..een zeer goede middenklasse ref. sdr set, zou 'n vervanger met deze techniek wel aanslaan, denk ik zo
-->http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... t=ft+817nd
--
51.305294, 30.065931
Mijn gebeden zijn verhoord, deze:
Yaesu FTX-1F portable (sdr, c4fm, ft8 .. )
https://qrper.com/2024/08/the-yaesu-ftx ... nd-ft-817/
Een ft-817/818nd vind ik persoonlijk wel gaver eruit zien in design, oldskool, zoiets als een F-16 vs F-35.
qrz.c/db/PA5E
Helemaal mee eens, geldt m.i. Ook voor auto’s, motoren en dergelijke.Een ft-817/818nd vind ik persoonlijk wel gaver eruit zien in design, oldskool, zoiets als een F-16 vs F-35.

Maar om niet teveel af te dwalen. De FTX-F1 lijkt wel een waardig opvolger te zijn. Heel mooi toestel lijkt me.
Zal er vast wel even voor moeten sparen

73, Peter.
- pe2aab
- Moderator
- Roepletters: PE2AAB
- Contacteer:
Er loopt inmiddels een separaat topic over de FTX-F1
Zie viewtopic.php?f=4&t=28225
Zie viewtopic.php?f=4&t=28225
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl
Ik ben ook in het bezit van een 817-ND, en dat bevalt me prima. Klein display is misschien een dingetje naarmate ik ouder word, ik draag zowat 10 jaar een bril. Maar ik kies bewust voor een techniek zoals je hier heel mooi omschrijft, dat zich al bewezen heeft.pc1mb schreef: ↑25 aug 2020, 08:19 Je kunt watervallen en SDR ook als onzinnig speelgoed beschouwen en de rest niet als oude, maar als bewezen techniek. Het doet echt niet zoveel voor elkaar onder in het veld. Bovendien is een gewone LCD prima afleesbaar in direct zonlicht en een TFT? Hmm... Meestal is dat turen. Daar ga je dan met je mooie waterval in het veld.
SDR techniek, ook zeker mooi voor metingen en het vaststellen van zaken wat van belang is. Maar radio is voor mij altijd al luisteren geweest, zo'n waterfall en allerlei opties is enkel visuele afleiding waardoor ik mogelijk iets kan missen. Ik luister liever!
De Yaesu 817 als QRP-set is voor mij een van de mooiste compactste sets, all mode, en zowat alle banden (mist de 4 meter, maar ach). Er is ook nog de ICOM-703 waar ik al naar heb gekeken, wellicht iets voor de toekomst. En de Elecraft KX serie is ook wel mooi maar erg prijzig, met de nodige aanvullingen (die ook prijzig zijn).
Zo door het topic bladerend (ik zie dat het alweer een tijdje loopt, en ik er wat stof vanaf heb geblazen), de geprezen 'opvolger' van de 817/818 wordt de laatste week compleet door de mangel gehaald op allerlei fora. En met name via YouTube kanalen uit the States. Er is best wat kritiek.
Ik vind het persoonlijk niet echt een opvolger (ik doel dus op de FTX-F1). De Elecraft KX3 komt dan meer in de buurt van wat QRP en bewezen techniek hoort te zijn, en wat nog nieuw op de markt is te krijgen.
- PA0ETE
- Roepletters: PA0ETE
- Contacteer:
Ik wil niet kritisch zijn, maar als ik iets lees als bewezen techniek, dan kan ik dat toch niet laten
Wij zijn zendamateurs. Bewezen techniek is iets voor de professionals. Wij zijn van de experimentele techniek, spullen die vernieuwend zijn. Dat is tenminste waarom ik met de hobby ben begonnen.
Ik vind verder waarschijnljik hetzelfde leuk als jij. Op HF werk ik uitsluitend met laag vermogen, meest in CW. En ja, ik heb een FT-817. Maar ook een FT-891. Voor de 817 moet je een (duur) nieuw filter kopen voor een andere ontvangerbreedte. Bij de FT-891 kan ik dat in het menu zo aanpassen. Niet schakelen, gewoon instellen zoals ik het op dat moment wil hebben. En morgen weer een ander filter

Wij zijn zendamateurs. Bewezen techniek is iets voor de professionals. Wij zijn van de experimentele techniek, spullen die vernieuwend zijn. Dat is tenminste waarom ik met de hobby ben begonnen.
Ik vind verder waarschijnljik hetzelfde leuk als jij. Op HF werk ik uitsluitend met laag vermogen, meest in CW. En ja, ik heb een FT-817. Maar ook een FT-891. Voor de 817 moet je een (duur) nieuw filter kopen voor een andere ontvangerbreedte. Bij de FT-891 kan ik dat in het menu zo aanpassen. Niet schakelen, gewoon instellen zoals ik het op dat moment wil hebben. En morgen weer een ander filter

Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me
Realiseren jullie je wel, dat je mij van VIJF jaar geleden geciteerd hebt?
Leuk om terug te lezen hoor , maar in die tijd is SDR techniek wel wat meer tot de gevestigde orde gaan behoren
De nadelen van kleurenschermen in veldwerk zijn echter gebleven. Het stroomverbruik noemde ik daar nog niet eens.
Trouwens, zendamateurisme gaat misschien over experimenteren, maar dat betekent nog niet dat élk onderdeel experimenteel moet zijn toch? Wie weet heb je wel zelf een nieuwe antenne ontwikkeld ofzo.
Het andere extreem is nieuwe dingen doen met oude spullen. Hergebruik van - jawel - bewezen techniek, soms op nieuwe manieren. Er is niet voor niks levendige surplus handel op radiomarkten... van jawel, ook professionele apparatuur. Die wij dan weer net even anders gebruiken.
Leuk om terug te lezen hoor , maar in die tijd is SDR techniek wel wat meer tot de gevestigde orde gaan behoren

De nadelen van kleurenschermen in veldwerk zijn echter gebleven. Het stroomverbruik noemde ik daar nog niet eens.
Trouwens, zendamateurisme gaat misschien over experimenteren, maar dat betekent nog niet dat élk onderdeel experimenteel moet zijn toch? Wie weet heb je wel zelf een nieuwe antenne ontwikkeld ofzo.
Het andere extreem is nieuwe dingen doen met oude spullen. Hergebruik van - jawel - bewezen techniek, soms op nieuwe manieren. Er is niet voor niks levendige surplus handel op radiomarkten... van jawel, ook professionele apparatuur. Die wij dan weer net even anders gebruiken.
Stroomverbruik is in die 5 jaar ook een minder belangrijk thema geworden door de toegenomen capaciteit van accu's.
"Under the hood" is een KX3 ook een SDR. Alleen de user interface is nog "ouderwets". En mijn persoonlijke mening sluit aan bij die van jou, die ouderwetse user interface is wel zo prettig. Ik heb ook niet zo'n behoefte aan een waterval, alleen bij contesten vind ik dat nog wel eens handig om een vrij plekje te zoeken om CQ te kunnen geven.
73,
Wouter Jan PE4WJ
Je kunt die waterval ook uitzetten.
- PA0ETE
- Contacteer:
Mee eens. Een ouderwetse interface is met name onderweg of in het veld gewoon prima. Wat ik een erg fijn display vind is dat van de Xiegu G106. Dat is een spectrum-display dat live de 70 kHz boven en onder de ontvangstfrequentie laat zien. Heel eenvoudig, maar erg bruikbaar, en ook bij zonlicht goed af te lezen. En hij kan uit 

- PA0ETE
- Contacteer: