Op pad met de IC-705

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Op pad met de IC-705

#31 Bericht door ON5GM »

Ganse namiddag zitten knoeien, op het dak van auto met magneet, alle hoeken, op een driepoot, elke mm van die schaal geprobeerd, driepoot hoog-laag,nergens maar dan ook nergens een dipje van de swr te bespeuren, overal oneindig, kabel tig keren doorgemeten, niks helpt :( :? . Wat doe ik in godsnaam verkeerd ? Iemand nog een suggestie ?
Zonde van het geld :(
Laatst gewijzigd door ON5GM op 01 jun 2021, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Roy pd8rw
Berichten: 488
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Op pad met de IC-705

#32 Bericht door Roy pd8rw »

De auto stond wel helemaal vrij?
Als ik mijn hf vertical op magneetvoet op de auto gebruik krijg ik een andere swr als ik langs het huis sta geparkeerd.

Heb voor verschillende banden een monoband vertical en deze met analyzer afgeregeld.

PC1RZ
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 jan 2016, 10:12
Roepletters: PC1RZ

Re: Op pad met de IC-705

#33 Bericht door PC1RZ »

Helemaal geen dip tussen 3.5 en 50mhz ? Lijkt me dan haast een kortsluiting of los contact ?

Overigens, ben dit nog tegen gekomen: M1ECC Antennas
Hier hebben ze een leuke coil en shock-cord+whip.
Verder moet je dan zelf nog een voetje en radialen maken, maar heb wat reviews gekeken en komt er wel goed uit, en is wat breedbandiger lijkt t.
Kom je denk ik uiteindelijk ook rond de 200 euro uit, maar heb t idee dat die whip wel wat steviger is als van de mp-1 en de HF-P1
73, Rick

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Op pad met de IC-705

#34 Bericht door PA1AIS »

ON5GM schreef: 01 jun 2021, 14:57 Ganse namiddag zitten knoeien, op het dak van auto met magneet, alle hoeken, op een driepoot, elke mm van die schaal geprobeerd, driepoot hoog-laag,nergens maar dan ook nergens een dipje van de swr te bespeuren, overal oneindig, kabel tig keren doorgemeten, niks helpt :( :? . Wat doe ik in godsnaam verkeerd ? Iemand nog een suggestie ?
Zonde van het geld :(
Heb je een TDR meting kunnen doen met je analyser? dan zie je exact waar het zit in de kabel of antenne.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Op pad met de IC-705

#35 Bericht door Thijzer »

Er moet altijd wel ergens een dipje zijn, tenzij er een los contact is. Meet op z'n minst eens met de multimeter of je van het begin van de kabel tot en met de telescoopspriet een laagohmige verbinding hebt. Idem voor de mantel t/m de magneetvoet. Ik vermoed dat de aftakking op de spoel slecht contact maakt, dat wil wel eens een euvel zijn en daar is ook een modificatie voor, elders op dit forum te vinden.

Als de installatie overal netjes contact maakt, moet je op z'n minst op 10m of zo een dip tegenkomen vanwege de lengte van de spriet (2,5m) die altijd wel ergens een kwart golf is.

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Op pad met de IC-705

#36 Bericht door ON5GM »

Bon, juist terug van een rondje knoeien met de Komunica HF-pro-2-plus-t. Ben op een grote parking hier in de buurt gaan staan met de wagen. Antenne met magneetvoet op het dak geplaatst, achteraan links en begonnen op 10m. (28.480) en volgens de grafiek in de manual zou de afstelling ergens rond de 1 moeten zijn en zowaar, op 1,2 had ik een dip en een swr van 1:1 :D .
Op 12-15-17-20 en 40m band kon ik overal een dip krijgen, weliswaar niet overal 1:1 maar toch 1:3 tot 1:7.
Op 30m was het nutteloos, overal oneindig.
Dan het spoel voor 80m ertussen gezet, op 3.520 swr 1:2, op 3.600 1:3, boven de 3.700 moest ik deftig tunen.
Het is echt millimeterwerk omhoog of omlaag schuiven.
Als ik dan de magneetvoet in het midden van het dak plaatste, was geen enkele waar nog hetzelfde.
Het was verdorie heet in de auto op de parking in de volle zon, ik dacht deze namiddag nog eens terug te gaan om te experimenteren met een driepoot en wat radialen, maar dat zal voor een andere dag zijn, als het minder warm is.
Al met al iets meer tevreden dan gisteren, want de antenne zou anders alle hoeken van de tuin gezien hebben :mrgreen: ( ja, zo ben ik nu eenmaal).
Sorry Thijzer, om jouw topic te gebruiken voor mijn perikelen
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Roy pd8rw
Berichten: 488
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Op pad met de IC-705

#37 Bericht door Roy pd8rw »

Ben dan benieuwd of je in de andere opstelling toch teveel invloed hebt gehad van de omgeving?

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Op pad met de IC-705

#38 Bericht door ON5GM »

royaal schreef: 02 jun 2021, 11:49 Ben dan benieuwd of je in de andere opstelling toch teveel invloed hebt gehad van de omgeving?
Waarschijnlijk wel, was op de oprit achteraan de woning.is een beetje ingesloten. (en ook een beetje ongeduld :roll:)
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Op pad met de IC-705

#39 Bericht door PA1AIS »

@ ON5GM

Goed verhaal, daar hebben we wat aan!
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PD3E
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 apr 2018, 08:22
Roepletters: PD3E
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Op pad met de IC-705

#40 Bericht door PD3E »

Ik heb ook gewerkt met de Kommunica maar vond het steeds weer afstellen vrij omslachtig.
Het hielp mij wel om vanaf de massa een drietal draadlengtes van ca. 4-5 meter aan te brengen.

Succes!
73's PD3E, Erwin.

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Op pad met de IC-705

#41 Bericht door ON5GM »

PD3E schreef: 03 jun 2021, 10:52 Ik heb ook gewerkt met de Kommunica maar vond het steeds weer afstellen vrij omslachtig.
Het hielp mij wel om vanaf de massa een drietal draadlengtes van ca. 4-5 meter aan te brengen.

Succes!
Inderdaad, een bevriend amateur heeft het ook zo gedaan, één dezer dagen een proberen op een driepootje, tiental cm van de grond met een viertal radialen.
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Op pad met de IC-705

#42 Bericht door Thijzer »

Radialen zijn gewoon de helft van de antenne. Zonder werkt het nauwelijks. Maar een radiaal kan ook een lichaam of een auto zijn, of een hekwerk dat je elektrisch met de massa van de antenne verbindt. Kan allemaal.

Als je het een tijdje gebruikt dan weet je waar je de antenne moet instellen voor een goede SWR. Ik heb ook een kleine mAT-705 tuner ingebouwd maar vaak genoeg begint 'ie met tunen, loopt 'ie het hele pad af en schakelt dan alle C's en L's uit omdat de SWR toch al goed was. Maar het kan handig zijn om kleine variaties op te vangen of niet opnieuw te hoeven afstemmen als je over de band zwiept.

Ik merk ook dat een vrije omgeving een stuk beter werkt dan allerlei obstakels in de achtertuin.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Op pad met de IC-705

#43 Bericht door Thijzer »

Tijdens de PI4ZLB velddagen nog leuke contacten gedraaid met de 705. Met een endfed en ruim 20m draad was zowat de hele wereld te horen. Indonesië knuppelhard maar helaas een drukke pile-up waardoor mijn 10W niks in te brengen had.
Toch aardig wat stations gewerkt met prima rapporten, waaronder een Rus op 2,5 duizend kilometer afstand en S9+ met compimenten:

Afbeelding

Het jachtseizoen is weer geopend!

PA3FBO
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: Op pad met de IC-705

#44 Bericht door PA3FBO »

Inmiddels heb ik ook een IC-705 met rugtas.
De 705 moet ik nog in de praktijk uitproberen.

De rugtas ben ik niet zo tevreden over.
De 705 past goed in zijn vak, met een opening voor de antenne, de microfoon en de losneembare scheiding zodat kabels naar het onderste deel kunnen.
Dit onderste deel is erg krap 23x25x12cm.
Wanneer je een verticale antenne permanent tegen de zijkant monteert of alleen een draad gebruikt, zul je hier waarschijnlijk weinig last van hebben.
Wanneer je met een draad-antenne gaat werken en er zijn niet voldoende geschikte bomen in de buurt kun je proberen een (of beide) uiteinden omhoog te brengen met glasfiber tentstokken van b.v. een oud koepeltentje.
De delen van mijn oude tentstokken zijn 50cm lang en zouden alleen in het net kunnen als steken ze dan wel erg ver uit. Het netje rekt door het gewicht erg uit waardoor het geheel niet erg stabiel is.
Ik heb een Comet HF-J-350M Toy-Box, die in zijn hoes 30cm lang is.
Met wat proppen past hij diagonaal in de tas, niet handig wanneer je nog meer mee wilt nemen.
Ik heb ook een magloop van OM0ET. De kleine lus en de tuner passen in de tas.
De dikke (buitenlus) coax is te stug om hem in de tas te persen.
Deze magloop heeft een mast waarvan het langste stuk 47cm is.
Dit gaat niet passen en wanneer je ze in het net zou zetten steken te ver uit en wordt het instabiel.
Je zou een magloop zonder mast kunnen kiezen (zoals de Icom variant) maar waar hang je die in het vrije veld op?
Ik heb een statief om een antenne op te zetten, een Rollei Fotopro Compact Traveller No. 1.
Ingeschoven is deze nog altijd 35cm, te groot voor in de tas.
De tas heeft aan de onderzijde geen lussen om iets er onder te bevestigen.
Naar mijn mening zou de tas 40cm breed moeten zijn en 60 cm hoog.
Door het vak voor de 705 naar links te schuiven ontstaat er ruimte voor lange dingen zoals de omschreven tentstokken of een stuk magloopmast.
Ook zou de tas aan de onderzijde de mogelijkheid moeten hebben er iets onder te hangen.

PA3FBO
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: Op pad met de IC-705

#45 Bericht door PA3FBO »

Inmiddels op pad met de IC705. Ik heb nog wat aanloop problemen. De Comet HF-J-350M maar thuis gelaten, afstemmen is te veel werk. Voor wanneer ik met de auto naar een park ga een Diamond BB-7V gekocht. Vandaag even geprobeerd. Japan gezien in FT8 maar bij het zenden geeft de laptop foutmeldingen en gaat de 705 op zenden tot dat je hem uitzet. Bekend probleem met instraling op de usb kabel. Ringkernen zijn besteld. Zenden in ssb (phone) wilde niet, ik kon praten,fluiten wat ik wilde, geen output. Oude instellingen geladen, probleem verholpen en een nieuw probleem er bij. Ik had eerst de oude settings opgeslagen, dacht ik, maar dat was niet goed gegaan en nu was ik de POTA frequenties kwijt. In huis, met de magloop geen last van instraling, maar de loop staat in de kamer naast de shack. In het kader van het experiment, volgende keer beter. Wel van de zon kunnen genieten :D

Plaats reactie