schoonmaken printplaat r2000

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Pd2Juz
Berichten: 779
Lid geworden op: 16 nov 2007, 19:55

schoonmaken printplaat r2000

#1 Bericht door Pd2Juz »

Goedemorgen.
ik heb een kenwood r2000 overgenomen, met een enorme ''aanslag'' op de bovenste printplaat.
ik heb de hele ontvanger uit elkaar liggen, om schoon te maken.
ik heb van mensen uit de computerbranche weleens gehoord dat ze een printplaat in de vaatwasser zetten( :shock: )

Kan dit, of hebben jullie andere tips??

73
Pd2juz
John :wink:

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: schoonmaken printplaat r2000

#2 Bericht door PA2EFR »

Dat kan alleen als er geen open componenten (trimmers, spoelen, relais, afstem C's) op zitten waar vocht tussen kan blijven zitten.
Met gewone componenten, weerstanden, elco's en dichte C'tjes, en luchtspoelen kan het wel.

Je kunt ook de print besproeien met Dasty of Mylène waarbij je die componenten ontziet.
Even poetsen met een verfkwast. Daarna met heet water afspoelen.

Tenslotte met je luchtcompressor lekker droog blazen.
Daar wordt de print weer als nieuw van.

Hardnekkig vuil kun je met een kwast met IPA losweken en daarna met heet water wegspoelen en droogblazen.

PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

Re: schoonmaken printplaat r2000

#3 Bericht door PA7RG »

Ik blijf steeds met verbazing kijken naar de plaatjes onder het kopje Can I use Acid -core solder to repair my Kenwood? op http://www.k4eaa.com/faq.htm Ja, het gaat echt in een sopje! Ik weet alleen niet of ik het aan zou durven.

Robert
PA7RG
Zendamateurs reflecteren graag

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: schoonmaken printplaat r2000

#4 Bericht door PA0FRI »

Pd2Juz schreef:ik heb van mensen uit de computerbranche weleens gehoord dat ze een printplaat in de vaatwasser zetten Kan dit, of hebben jullie andere tips?
Een printplaat in de afwasmachine is wel erg rigoureus, vooral als er componenten van Alu op zitten. Een rolspoel of een andere mechanische component kan meestal wel. Een print schoon maken kan:
(1) Onderdompelen in een warm bad met Biotex en dan spoelen met water daarna drogen met een föhn. Bij componenten die niet "waterdicht" zijn ("trimmers, spoelen, relais, afstem C's waar vocht tussen kan blijven zitten") een paar weken laten drogen. Met deze methode heb ik vooralsnog geen probleem ondervonden.
(2) Print schuin houden en bespuiten met remreiniger (± 5 Euro). Het vuil laten afdruipen. De vloeistof vervliegt bijzonder snel.
Bijlagen
Remreiniger.jpg
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
Pd2Juz
Berichten: 779
Lid geworden op: 16 nov 2007, 19:55

Re: schoonmaken printplaat r2000

#5 Bericht door Pd2Juz »

Heren, bedankt voor jullie reactie.
ik heb de handel inmiddels schoon en droog gemaakt.
het is behoorlijk opgeknapt.
nu laat ik hem inderdaad nog een paar weken drogen..............

m.vr.gr.
73 Pd2juz
John :wink:

Gebruikersavatar
pd0ejn
Berichten: 632
Lid geworden op: 03 sep 2006, 09:51
Roepletters: pd0ejn
Locatie: Middelburg-Zeeland JO11TL

Re: schoonmaken printplaat r2000

#6 Bericht door pd0ejn »

Heel bijzonder dit schoonmaak verhaal.

Zou dit betekenen dat ik uit een van mijn JRC zenders de printen er uit kan trekken en ze van bv nicotine aanslag kan ontdoen door ze geheel in te spuiten met bv die laatst genoemde spuitbus ?

Of bv gewoon in warm 40 á 50 graden was water kan onder dompelen en laten weken en een halfuur later eruit kan halen en twee weken laten drogen ?

Oke een relait-tje zal het niet fijn vinden maar al die andere onderdeeltjes dan wel ...?
ik vraag het mij af....maar wie ben ik, dit heb ik nog nooit geprobeert....

ik moet hier toch nog even over nadenken..
Is een busje ontvetter een optie zoals die vaak wordt gebruikt in de keuken..?
Graag nog eens uw wel gewaarde suggesties.

En PD2JUZ wilt u ons nog vertellen hoe u dit karwei inmiddels heeft geklaard ?
Ben heel nieuwsgierig...
mvgr rene
Luctor-Et-Emergo

Gebruikersavatar
Pd2Juz
Berichten: 779
Lid geworden op: 16 nov 2007, 19:55

Re: schoonmaken printplaat r2000

#7 Bericht door Pd2Juz »

Hallo Rene,

ik heb een ontvetter in een spuitbus(zo een glassex fles) gedaan met warm water.
dan voorzichtig de printplaat besproeien met deze substantie, gelijk met een zachte kwast de print behandeld
daarna alles schoongespoeld met heet water(uiteraard in beperkte mate)
toen met de fohn alles gedroogd...............

de print is duidelijk zijn aanslag kwijt.
nu laat ik hem nog wel een week of 2 liggen.(drogen)

dan hopen dat alles weer werkt.
natuurlijk is het 'spannend''.
maar het zag er echt niet uit..............
73 john

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: schoonmaken printplaat r2000

#8 Bericht door PD4NX »

Kontakt Chemie heeft een reinigende spray genaamd IPA Aerosol.
Dat is een effectief goedje,alleen moet je oppassen met isopropanol en bepaalde kunststoffen.
Het kan zijn,dat sommige plastics na verloop van tijd hard en breekbaar worden hierdoor.

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: schoonmaken printplaat r2000

#9 Bericht door vk2gwk »

Net als Frits heb ik ook diverse electronica al eens "in het sop" gehad. Biotex of andere "wol-vriendelijke" middelen zijn prima. Goed naspoelen met louw schoon water. Het drogen is essentieel en hoe meer spullen met gaatjes op de print zitten des te langer het moet drogen. Met een fohn gaat - of een aantal uren in een circulatie oven op rond de 45 - 55 graden en voor alle zekerheid goed laten nadrogen.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: schoonmaken printplaat r2000

#10 Bericht door PA2EFR »

Misschien een nachtje in de heteluchtoven op 50 graden?
Dan wordt de lucht ook meteen goed gecirculeerd.

PA1BVH
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:05
Roepletters: PA1BVH
Locatie: Riel
Contacteer:

Re: schoonmaken printplaat r2000

#11 Bericht door PA1BVH »

Ik heb wel eens gehoord dat ze bv gsm's die nat zijn geworden in lucht dichte doos leggen met een zakje uit een "vochtvreter".
Ik heb dit zelf nog nooit geprobeerd, maar het lijkt mij geen kwaad te kunnen. Ik weet niet of alle componenten 50 graden wel zo fijn vinden.
member of:PI4SBR

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: schoonmaken printplaat r2000

#12 Bericht door vk2gwk »

Ik weet niet of alle componenten 50 graden wel zo fijn vinden.
Alle componenten op een print kunnen echt wel tegen 50 graden C. Zowel passief als actief. Alleen Li-Ion batterijtjes of andere spanning leverende dingen hebben er wat meer moeite mee. Maar die heb je natuurlijk voor het schoonmaken al lang verwijderd.... :)

Ga alleen maar de temperaturen na die gebruikt worden bij het massaal solderen van de (SMD) componenten. Dat gebeurt niet meer met een boutje per component maar met hot dip of flush methode in een hetelucht oven...... 220C of meer.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

PA1BVH
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:05
Roepletters: PA1BVH
Locatie: Riel
Contacteer:

Re: schoonmaken printplaat r2000

#13 Bericht door PA1BVH »

Ik was vanmorgen nog niet helemaal wakker denk ik.. :oops:
Niet helemaal over nagedacht dat de componenten op de print gesoldeerd moeten worden :oops: :oops:

Van de week eens met oude gsm proberen of die truc met die vochtvreter en een tuperwarebak goed werkt of heeft iemand hier al ervaringen mee?
member of:PI4SBR

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

Re: schoonmaken printplaat r2000

#14 Bericht door KI6APR »

Er zijn goede antwoorden bij en hoewel ik niet alles letterlijk gelezen heb, was er wel sprake van ervaring met procedures en produkten. Ik heb zelf geen ervaring met de vaatwasser methode.

Bij het werken aan vliegtuig componenten (electrische en electronische componenten) is er soms sprake van een conformal coating wat eerst verwijderd moet worden.
Afhankelijk van de soort coating (Acrylic, Polyurethane, etc), wordt voor het verwijderen daarvan Acetone, MEK, en adere producten toegepast. Soms is het verhitten van de printplaat nodig met een heat gun waarbij de coating zacht wordt en verwijderd kan worden. De genoemde apparatuur is 30 tot meer dan 40 jaar oud.

Bij het solderen wordt flux gebruikt (Rosin) en het residu moet daarna verwijderd worden. Vroeger werd daar Freon voor gebruikt en moest vervangen worden door iets anders. Dit kan met Isopropyl Alcohol (IPA) of Acetone. Ik zie vaak apparatuur voor reparatie binnenkomen waarbij er slechte soldeerverbindingen te zien zijn. Bijvoorbeeld een slecht uitgevoerde reparatie waarbij de soldeerverbinding er al slecht uitziet (onbetrouwbaar) en men vervolgens er conformal coating heeft aangebracht zonder de printplaat schoon te maken en flux residu te verwijderen. De rosin wordt bij ons verwijderd met Acetone met een niet te zachte brush en dat kan versneld worden door met een scherpe pincet of iets dergelijks de "grotere stukken" los te breken wat heel gemakkelijk gaat zonder te krassen op de printplaat. De Rosin is immers toch zacht en zodoende hoeven we niet alles op te lossen. Altijd voorzichtig zijn met plastics we willen de frontplaat of display venster niet ruineren door er per ongeluk Acetone op te spetteren.

Het is ook een goed idee om de printplaat te controleren op slechte soldeerverbingen vooral wanneer men de printplaat al verwijderd heeft. Bij componenten die normaal gesproken warm worden zoals vermogensweerstanden, Zenerdiodes, Vermogenstransistors is het heel nomaal om na jaren breuken te gaan zien in de sodeerverbindingen. Soms heeft men daar toch echt een vergrootglas bij nodig, hoewel sommige met het blote oog (met bril?) te zien zijn, is het toch aan te raden om alle soldeerverbindingen even onder de loep te nemen (letterlijk) en te repareren om toekomstige intermitterende problemen te voorkomen. Dus vooral die oude sets inspecteren op breuken in de soldeerverbindingen. Het repareren van een nieuwe set met SMD komponenten is een heel ander verhaal. Ik heb daar zelf ook niet de spullen voor.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

Gebruikersavatar
Pd2Juz
Berichten: 779
Lid geworden op: 16 nov 2007, 19:55

Re: schoonmaken printplaat r2000

#15 Bericht door Pd2Juz »

zo, na 3 weken liggen vandaag de r2000 weer in elkaar gezet.
werkt weer als vanouds, alleen wat schoner! :D
iedereen bedankt voor het meedenken.

m.vr.gr. John
Pd2juz :wink:

Plaats reactie