Quansheng UV-K5 als breedband AM/FM/SSB ontvanger

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA3CWN
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:32

Re: Quansheng UV-K5 als breedband AM/FM/SSB ontvanger

#16 Bericht door PA3CWN »

Sinds een kleine week heb ik mij voor het eerst van mijn ruim 40 jaar als HAM eens gewaagd om via een satelliet
te werken.
De RS-44 heeft een knap signaal op 435.910 - 435.970 en m.b.v. 2 transceivers lukte het mij, om mezelf te horen
via deze SAT en diverse qso's te maken.

Ik heb helemaal geen SAT station en gebruik op 2 een 736 + discone antenne en voor RX op 70 ; een 991 en een Comet
GP3

Vanavond kwam de SAT hoog over en wilde eens zien of de UV-K5 op zijn/haar rubberduckje ook deze SAT kon ontvangen.

Zowaar kon ik de USB signalen waarnemen, terwijl ik in de shack op zolder stond en de porto voor het dakraam hield.
Dit dankzij de firmware van Egzumer :-)

De SMA-BNC adapter is onderweg en met een 'echte' antenne eraan geknoopt moet het nog een stuk beter gaan.

In het voorjaar/zomer maar eens proberen om met de 817 op 2 te zenden en de UV-K5 als RX te gebruiken op 70.

Het voordeel van deze full duplex is, dat ik mezelf kan horen en d.m.v. het 'bijdraaien' van de TX frequentie op 2, de
doppler kan elimineren en zo een redelijk frequentiestabiel signaal kan verkrijgen op de downlink van de SAT.

Hopelijk is in het voorjaar de leercurve m.b.t. de doppler shift in een iets verder stadium dan nu, omdat de UV-K5 wat
'moeilijker' is af te stemmen wegens het ontbreken van een 'echte' VFO knop.

73 Oene

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Quansheng UV-K5 als breedband AM/FM/SSB ontvanger

#17 Bericht door PD0JDG »

Leuke toepassing. Ik heb het niet geprobeerd, maar kan de radio de verandering in frequentie door Doppler zelf volgen met de bandscope? Als ik de radio afstem op de luchtvaartband en bandscope activeer pakt hij steeds het sterkste kanaal.

Meer in het handboek:
https://github.com/egzumer/uv-k5-firmwa ... m-analyzer

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Quansheng UV-K5 als breedband AM/FM/SSB ontvanger

#18 Bericht door PA1AIS »

If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA3CWN
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:32

Re: Quansheng UV-K5 als breedband AM/FM/SSB ontvanger

#19 Bericht door PA3CWN »

Leuke toepassing. Ik heb het niet geprobeerd, maar kan de radio de verandering in frequentie door Doppler zelf volgen met de bandscope? Als ik de radio afstem op de luchtvaartband en bandscope activeer pakt hij steeds het sterkste kanaal.
Geen idee of dat werkt.
Nog niet geprobeerd, want ben niet kapot van bandscopes of touchscreens, maar ik denk als het wel zou kunnen op de door jouw genoemde manier,
je waarschijnlijk tegen het probleem aan gaat lopen, dat het station waar je net naar luistert, ineens foetsie is omdat er een sterker station verschijnt waar
hij dan op afstemt.

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Quansheng UV-K5 als breedband AM/FM/SSB ontvanger

#20 Bericht door PD0JDG »

Ja, inderdaad daar had ik even niet bij stil gestaan.

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Quansheng UV-K5 als breedband AM/FM/SSB ontvanger

#21 Bericht door PD0JDG »

Inderdaad, als zender is het een prul. Maar als ontvanger voldoet hij prima. Kennelijk kan of wil niemand voor die prijs een leuke VHF/UHF ontvanger met AM/FM/SSB en alfanumerieke kanaalweergave op de markt brengen. Is het mogelijk om de eindtrap eruit te knippen zonder de ontvanger kapot te maken?

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Quansheng UV-K5 als breedband AM/FM/SSB ontvanger

#22 Bericht door PA3CQN »

PD0JDG schreef: 18 dec 2023, 23:05
Inderdaad, als zender is het een prul. Maar als ontvanger voldoet hij prima. Kennelijk kan of wil niemand voor die prijs een leuke VHF/UHF ontvanger met AM/FM/SSB en alfanumerieke kanaalweergave op de markt brengen. Is het mogelijk om de eindtrap eruit te knippen zonder de ontvanger kapot te maken?
Alternatief kun je in het extra menu TX uitzetten. Of nog een stap verder: een eigen firmware build maken waarin je TX uitzet. Dan moet een gebruiker er zelf al nieuwe firmware op gaan zetten, maar iemand die dat doet kan er net zo goed zelf 1 bestellen.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Quansheng UV-K5 als breedband AM/FM/SSB ontvanger

#23 Bericht door PA3CQN »

PA3CWN schreef: 18 dec 2023, 22:57
Leuke toepassing. Ik heb het niet geprobeerd, maar kan de radio de verandering in frequentie door Doppler zelf volgen met de bandscope? Als ik de radio afstem op de luchtvaartband en bandscope activeer pakt hij steeds het sterkste kanaal.
Geen idee of dat werkt.
Nog niet geprobeerd, want ben niet kapot van bandscopes of touchscreens, maar ik denk als het wel zou kunnen op de door jouw genoemde manier,
je waarschijnlijk tegen het probleem aan gaat lopen, dat het station waar je net naar luistert, ineens foetsie is omdat er een sterker station verschijnt waar
hij dan op afstemt.
Nee dat werkt niet met usb. Juist omdat ie de sterkste frequentie op zoekt en bij usb dat steeds verandert. Dat ligt niet aan de firmware maar is een gegeven van usb.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

PA3CWN
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:32

Re: Quansheng UV-K5 als breedband AM/FM/SSB ontvanger

#24 Bericht door PA3CWN »

Precies ook mijn gedachte en daarmee is het idee van Jaap helaas niet bruikbaar.

Maar voor mijn toepassing om de UV-K5 als USB ontvanger op een vaste frequentie ergens tussen 435.610 en 435.670
te gebruiken ook geen probleem omdat ik de TX op 145.9xx kan varieren, om zo goed als mogelijk frequentie stabiel te blijven
op de downlink van de RS-44.

Binnenkort bij doorkomst van de SAT maar eens proberen wat de bruikbaarste STEP instelling is ; de UV-5K kan 10Hz stapjes
doen, maar ik heb het idee dat 50 of 100 Hz iets beter gaat werken.

Zo ongeveer om de 2 uur een kans om dat uit te proberen :-)

https://www.n2yo.com/satellite/?s=44909

73 Oene

PA3CWN
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:32

Re: Quansheng UV-K5 als breedband AM/FM/SSB ontvanger

#25 Bericht door PA3CWN »

Zojuist even buiten in de achtertuin de passage van 9:40 beluisterd op de UV-K5 met bijgeleverde rubberduck.
De 100 Hz stappen blijken prima te voldoen en is het goed afstemmen op de stations.
Gehoord werden in SSB; IK6GZM , F4ELJ, UA9FFF, SM6LRW, LZ1ZM (in SSB + CW) en F5JLQ in CW

De stations zitten het meest geconcentreerd rondom 435.940 en bij 'aankomst' van de satelliet, zitten ze meestal
meer richting 945 en zakken vanaf daar meer in frequentie. De stations daargelaten welke de SAT tracken en mooi
stabiel op hun frequentie blijven zitten.

73 Oene

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Quansheng UV-K5 als breedband AM/FM/SSB ontvanger

#26 Bericht door PD0JDG »

Voor radio’s met egzumer firmware is er een aangepast chirp stuurprogramma.

https://github.com/egzumer/uvk5-chirp-driver

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Quansheng UV-K5 als breedband AM/FM/SSB ontvanger

#27 Bericht door PD0JDG »

Versie 2.35 van de software verbetert opnieuw de functies van de ontvanger:

In de VFO kun je het volgende instellen:
4 filter bandbreedtes: toets 5 vasthouden
Modulatie AM/FM/SideBand: toets 0 vasthouden
Stapgrootte: toets 9 vasthouden
AGC instelling: toets 1 vasthouden

Kennelijk beperkt deze versie de mogelijkheid om op elke frekwentie the zenden. En terecht. Als ontvanger vind ik deze radio fantastisch, maar gezien de metingen die door anderen zijn gedaan, is de zender een prul:

viewtopic.php?f=4&t=26974&p=287582&hili ... ng#p287582

Nieuwe software:

https://egzumer.github.io/uvtools/?firm ... packed.bin

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Quansheng UV-K5 als breedband AM/FM/SSB ontvanger

#28 Bericht door PD0JDG »

PD0JDG schreef: 24 dec 2023, 10:14 Versie 2.35 van de software verbetert opnieuw de functies van de ontvanger:

In de VFO kun je het volgende instellen:
4 filter bandbreedtes: toets 5 vasthouden
Modulatie AM/FM/SideBand: toets 0 vasthouden
Stapgrootte: toets 9 vasthouden
AGC instelling: toets 1 vasthouden

Kennelijk beperkt deze versie de mogelijkheid om op elke frekwentie the zenden. En terecht. Als ontvanger vind ik deze radio fantastisch, maar gezien de metingen die door anderen zijn gedaan, is de zender een prul:

viewtopic.php?f=4&t=26974&p=287582&hili ... ng#p287582

Nieuwe software:

https://egzumer.github.io/uvtools/?firm ... packed.bin
Sorry, vergeet bovenstaand en leest het volgende:

Versie 2.35 van de software verbetert opnieuw de functies van de ontvanger:

In de VFO kun je het volgende instellen:
4 filter bandbreedtes: toets 5 vasthouden
Modulatie AM/FM/SideBand: toets 0 vasthouden
Stapgrootte: toets 9 vasthouden
AGC instelling: toets 1 vasthouden
VFO: toets 3 vasthouden
Memory: toets 9 vasthouden
https://egzumer.github.io/uvtools/?firm ... V2.3R5.bin
Kennelijk beperkt deze versie de mogelijkheid om op elke frekwentie the zenden. En terecht. Als ontvanger vind ik deze radio fantastisch, maar gezien de metingen die door anderen zijn gedaan, is de zender een prul: viewtopic.php?f=4&t=26974&p=287582&hili ... ng#p287582
Let op, deze versie ondersteunt niet de bandscope functie!

Er is ook nieuwe software versie die wordt ondersteund met een handboek:
https://egzumer.github.io/uvtools/?firm ... packed.bin
https://github.com/egzumer/uv-k5-firmware-custom/wiki

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Quansheng UV-K5 als breedband AM/FM/SSB ontvanger

#29 Bericht door PA3CQN »

PD0JDG schreef: 24 dec 2023, 10:14 Kennelijk beperkt deze versie de mogelijkheid om op elke frekwentie the zenden. En terecht. Als ontvanger vind ik deze radio fantastisch, maar gezien de metingen die door anderen zijn gedaan, is de zender een prul:

viewtopic.php?f=4&t=26974&p=287582&hili ... ng#p287582
Dat is wel erg kort door de bocht. Bij ons haalt ie de specs niet maar de -40 dBc die de FCC eist haalt ie gewoon. Daar waar de ons bekende merken altijd een 'E' uitvoering hadden heeft QS dat niet. Die gaan dan ook voor de prepper-gemeenschap in de VS.

Die eerste firmware die je laat zien is niet van egzumer maar van IJV.

De tweede is wel de egzumer firmware, versie 0.21.

Ook bij egzumer is het overal zenden in eerste instantie uitgeschakeld. Via het extra systeem menu kun je dat veranderen maar dan moet je wel je best doen 10 x precies hetzelfde in te typen. En wat ook kan is het zenden gewoon helemaal uit te zetten.

Nog een tip voor wie een externe speaker aan wil sluiten: de audio uitgang heeft geen condensator, er staat dus gewoon gelijkspanning op die uitgang. Als je een laagohmige speaker aansluit sluit je hem kort en springt de audioversterker in de beveiliging ( gelukkig, hij gaat niet stuk dus ). Een hoogohmig oortelefoontje schijnt zelfs behoorlijk warm te worden.
Voor een speaker ( of een speakermike ) moet je dus ergens zelf een 220 uF elco er tussen zetten. Als bijkomend voordeel werkt de PTT-knop van je speakermike dan ook gewoon zoals het hoort.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Quansheng UV-K5 als breedband AM/FM/SSB ontvanger

#30 Bericht door PD0JDG »

Dank voor je bijdrage PA3CQN. Dat van die luidspreker wist ik niet. En ja, met die software versies zal ik proberen wat duidelijker te zijn in het vervolg.

Jaap

Plaats reactie