Xtal en grondfrequentie ?

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Xtal en grondfrequentie ?

#1 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik ben even snel een 70 cm convertortje aan het maken. Ben nu bezig om een kristal uit te zoeken in m'n "junkbox". Voor de kristal trein.
Daartoe stop ik wat xtallen in m'n dipper en die koppel ik aan m'n freq teller.
En zo geven bijvoorbeeld 27 mc kristallen steevast de "grondfreq." aan 27/3 = 9 Mhz. aan. Een overtoon xtal dus ?. Ook kristallen uit m'n Trio 2200 op 2mtr. uit de jaren 70 geven keurig de grondfreq aan zo'n 12 Mhz.

Nu heb ik een kristal van 30 Mhz opdruk dat ik in de dipper doe geeft keurig 30 Mhz aan. Mag ik gelet op het bovenstaande er van uit gaan dat die 30Mhz dan de grondfreq is ?. Dus geen overtoon?
Of zie ik iets over het hoofd? Of begrijp ik de aanduiding "overtoon" niet ?

T'is wat, ben ik al zo lang zendamateur en dan breek ik m'n hoofd over zoiets simpels denk ik....................................

Dank voor jullie gedachten,

Juul - PE0GJG
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Xtal en grondfrequentie ?

#2 Bericht door pe1cmo »

Juul, je zou kunnen kijken met je dipper of dat kristal ook op 10 MHz resoneert, zo ja, dan een 10 MHz met een 3e overtone.
Maar ja, het kan een 30 MHz grondtoon zijn, dan resoneert hij niet op 10 MHz.

Omdat het 30 MHz plaatje in dat kristal nogal dun in (breekt makkelijk), sleep men meestal 10 MHz voor de 3e overtone
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Xtal en grondfrequentie ?

#3 Bericht door Juul - PE0GJG »

Aha,
Ik denk dat het dan toch de grondtoon is op 30 Mhz. Ik zal toch ook even luisteren op 10Mhz. Wat ik ook doe met de dipper (Heathkit HD1250 ) hij resoneert alleen op 30Mhz.
Ik ga d'r mee verder.

Maar aardig dat je reageert. Ik denk dat het toch een wat ingewikkeld probleem is omdat velen het lezen maar dat was het dan.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Xtal en grondfrequentie ?

#4 Bericht door pe1cmo »

Och ja, oude makkers he. Altijd leuk om iemand te helpen.
Zeker als het zelfbouw is.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Xtal en grondfrequentie ?

#5 Bericht door PA0LMD »

Juul - PE0GJG schreef: 17 feb 2023, 09:35 Aha,
Ik denk dat het dan toch de grondtoon is op 30 Mhz. Ik zal toch ook even luisteren op 10Mhz. Wat ik ook doe met de dipper (Heathkit HD1250 ) hij resoneert alleen op 30Mhz.
Ik ga d'r mee verder.

Maar aardig dat je reageert. Ik denk dat het toch een wat ingewikkeld probleem is omdat velen het lezen maar dat was het dan.
Dat laatste hoeft niet zo te zijn , als ik zie dat er al een gedegen reactie is heeft het m.i. geen zin om daar nog eens hetzelfde antwoord te geven.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Xtal en grondfrequentie ?

#6 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA0LMD schreef: 17 feb 2023, 13:02
Juul - PE0GJG schreef: 17 feb 2023, 09:35 Aha,
Ik denk dat het dan toch de grondtoon is op 30 Mhz. Ik zal toch ook even luisteren op 10Mhz. Wat ik ook doe met de dipper (Heathkit HD1250 ) hij resoneert alleen op 30Mhz.
Ik ga d'r mee verder.

Maar aardig dat je reageert. Ik denk dat het toch een wat ingewikkeld probleem is omdat velen het lezen maar dat was het dan.
Dat laatste hoeft niet zo te zijn , als ik zie dat er al een gedegen reactie is heeft het m.i. geen zin om daar nog eens hetzelfde antwoord te geven.

Dan begrijp ik dus Leo, dat de reactie van PE1CMO prima is. ( Ik twijfelde daar niet aan trouwens.) Maar voordat hij reageerde waren er al veel lezers.

Heb trouwens een convertor gemaakt voor 70 met 2 transistoren, 1 vrijlopende osc op met 2N5222 ( 404 Mhz ) en een MOSFET 40673 als HF amp en mixer. Ziet er zo uit.
Ik wil alleen maar mijzelf even "terug horen'. Vanaf m'n FT790. De KG rx R70 dient als achterzet.
Ik probeer zo veel als mogelijk het met onderdelen te maken die ik nog heb in de z.g. Junkbox. En sommige zijn wel heel erg op leeftijd zoals de MOSFET 40673.
Die heb ik al sinds 1970. En wat gte denken van de befaamde Philips T-spoel kernen. Heb ik al sinds 1965 toen ik bij PTI werkte na school.

Vanavond even luisteren of het werkt. Anders ga ik verder met de xtal trein.

Maar Ik ga weer door.............................................

Juul - PE0GJG
screen 1.314.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Xtal en grondfrequentie ?

#7 Bericht door Rene - pg3r »

Juul - PE0GJG schreef: 17 feb 2023, 09:35 Maar aardig dat je reageert. Ik denk dat het toch een wat ingewikkeld probleem is omdat velen het lezen maar dat was het dan.
Je plaatst iets om tien uur 's avonds, en 's ochtends om negen uur heb je al een antwoord. Wat is je probleem, Juul?

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Xtal en grondfrequentie ?

#8 Bericht door Juul - PE0GJG »

Niet meer René.

Het viel mij op dat voordat ik het antwoord krijg van PE1CMO, om 09.14 uur, er al veel mensen het gelezen hebben. En je maakt mij niet wijs dat er onder die lezers geen mensen zijn die mij met de neus op goede kant op wijzen. Dat vind ik frappant. Of neemt het aantal mensen dat experimenteert met de soldeerbout af?

Maar ik ben inmiddels geholpen René. Dank voor je opmerkzaamheid.

En sorry voor mijn kennelijk "ongeduld". Ik zal het niet meer doen.

PS. Ik ga nu met 30Mhz naar 5x en dan 3x naar 450 Mhz en dan heb ik een IF van ongeveer 15 Mhz. ( 450 - 435 = 15 Mhz )
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Xtal en grondfrequentie ?

#9 Bericht door pe1cmo »

Afbeelding
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Xtal en grondfrequentie ?

#10 Bericht door PA1RAM »

:lol: :lol: :lol:
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Xtal en grondfrequentie ?

#11 Bericht door Thijzer »

Ik denk dat menig amateur nog nooit met kristallen gewerkt heeft. Ik deed ruim 25 jaar geleden examen en toen waren kristallen alleen theorie en al geen algemene praktijk meer. Ik las het artikel ook niet omdat ik het antwoord wist op de zeer beknopte vraag in het onderwerp maar om te zien of ik er wijzer van kon worden.

Als je afgeeft op de forumleden omdat een topic niet snel genoeg naar tevredenheid wordt beantwoord, dan is dat misschien ook wel een reden dat er niet snel wordt geantwoord.

Plaats reactie