DCF 77 Khz

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: DCF 77.5 kHz

#31 Bericht door Juul - PE0GJG »

Rene - pg3r schreef: 14 jan 2022, 21:33
Juul - PE0GJG schreef: 14 jan 2022, 21:25 Ga je iedereen corrigeren of alleen weer bij mij ?
Zit je iets dwars? Zie mijn reactie eronder.
Nee op dit moment niet Rene. Ik had dat eerst geschreven maar om de één of andere reden is dit hier neergekomen.......... Verkeerde button denk ik.

In het verleden hebben we wel eens een "verschil van kijk op dingen gehad" maar da's nu over volgens mij.

Ik ga effe kijken of m'n DCF lock nog brand........hi Niet dus want hij staat uit....................
screen 717.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: DCF 77 Khz

#32 Bericht door Rene - pg3r »

Ik vind dit heerlijk robuuste technologie. En ja, met GPS kan dat ook, maar er is maar weinig voor nodig om dat te verstoren.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: DCF 77 Khz

#33 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ja en je kan er mooi in solderen. Kastje komt bij Philips PTI Hilversum vandaan Was bestemd voor een telefooncentrale in de jaren 60.
ik liep daar stage. En die verzilverde bakjes waar alles inzit ook. Want m'n ogen worden toch wat minder na de operatie ( niet van vuurwerk maar diabetes ).

Dit is m'n Braun............Het was een bouwpakket met printjes. Rest zelf bedacht en gebouwd

1.jpg

2.jpg
lock.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: DCF 77 Khz

#34 Bericht door PA1AIS »

Rene - pg3r schreef: 14 jan 2022, 21:47 Ik vind dit heerlijk robuuste technologie. En ja, met GPS kan dat ook, maar er is maar weinig voor nodig om dat te verstoren.
Zinloze opmerking die maar ten dele waar is. DCF77 laat zich bij elke lichtschakelaar uit de lock vallen in een stedelijke omgeving. mede omdat de ruisvloer 10-tallen dB's gestegen is.

Ik heb hem niet voor niks omgebouwd naar GPS en is sinds die tijd nooit spontaan uit de lock meer geweest. Als DCF77 werkelijk zo goed was, zou dat nog verkocht worden. Ik zie om mij heen alleen maar NTP tijdservers met GPS.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: DCF 77 Khz

#35 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA1AIS schreef: 14 jan 2022, 23:56
Rene - pg3r schreef: 14 jan 2022, 21:47 Ik vind dit heerlijk robuuste technologie. En ja, met GPS kan dat ook, maar er is maar weinig voor nodig om dat te verstoren.
Zinloze opmerking die maar ten dele waar is. DCF77 laat zich bij elke lichtschakelaar uit de lock vallen in een stedelijke omgeving. mede omdat de ruisvloer 10-tallen dB's gestegen is.
Ik heb daar geen last van, zit in het "buitengebied" hier in Flevoland. Toen ik nog op de Veluwe woonde tussen de koeien, schapen etc. ( schrikdraad )was de ontvangst slecht en was het locken inderdaad een probleem. Nu dus niet meer............................
Ik ben tevreden.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: DCF 77 Khz

#36 Bericht door PE1RTC »

Uit de lock vallen? Ik heb al wel 20 jaar een wekkertje op DCF. Bij geen ontvangst verdwijnt het antenneteken in het display.
Ik heb m meegehad (want het is m'n enige wekker) tijdens reizen naar Schotland, Polen, Afrika, Zuid-Amerika en het Verre Oosten.
Mooi was om te zien dat er onderin Engeland nog wel een locking was maar bovenin Schotland regelmatig wegviel.
Hier thuis zie ik eigenlijk nooit dat ie uit lock is....maar ja ik kijk er natuurlijk niet de hele dag op.

Dat DCF77 zich bij elke lichtschakelaar uit de lock laat vallen betwijfel ik. Met m'n Airspy RSPDX is het 77,5KHz signaal best hard.

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: DCF 77 Khz

#37 Bericht door PA0KLS »

Er is een groot verschil tussen een klok die met DCF op tijd gezet en gehouden wordt en het gebruik van de draaggolf van DCF-77 om een nauwkeurige frequentie (van 10 MHz) te maken. De klok werkt op de amplitude modulatie van DCF en wanneer die een tijdje niet ontvangen wordt, ach dan loopt de klok nog vele dagen ongeveer op tijd. Meestal zet de klok de radio-ontvanger over het grootste deel van elk uur uit en gedurende een paar minuten even aan om te kijen of de seconden nog goed lopen. De rest weet hij immers toch nog wel? Het antenne-teken in jouw display betekent dat de seconden in het laatste uur een keer op tijd zijn gezet. Als het tekentje knippert is hij bezig met ontvangen. Zo is dat bij de wat modernere DCF-klokjes..

Heel anders is het bij het op de juiste frequentie brengen en houden van een 10 MHz kristal. Dat gaat op de frequentie van de draaggolf en als die door een stevige schakelvonk of een bliksemstraal even onderbroken wordt, dan duurt het weer even voordat de 10 MHz weer stabiel is. Nou is daar ook wel wat aan te doen, maar niet elke 10 MHz generator op DCF doet dat op de meest slimme manier. Bovendien, al is dat wel zo, dan nog geeft een lampje aan dat er zoiets onlangs is voorgevallen. Het hoeft dan nog helemaal niet te betekenen dat er niks meer klopt van je zo moeizaam verkregen precieze frequentie, maar als het heel precies komt, is het beter om even te wachten tot het lampje weer aan gaat.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: DCF 77 Khz

#38 Bericht door PA1AIS »

PE1RTC schreef: 15 jan 2022, 11:37
Dat DCF77 zich bij elke lichtschakelaar uit de lock laat vallen betwijfel ik. Met m'n Airspy RSPDX is het 77,5KHz signaal best hard.
Seen it, done it, been there.
Voor mij reden om in een hartje binnenstad over te schakelen naar GPSDO.

Ik had regelmatig wat Klaas KLS beschrijft.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: DCF 77 Khz

#39 Bericht door PD4M »

Dan maar zelf een cesiumklokje kopen...
https://scientias.nl/kleinste-atoomklok ... -schappen/
Maarten
PD4M

Plaats reactie