Analyse ontvanger front-end

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Robbert PA3AP
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 dec 2021, 14:00
Roepletters: PA3AP

Analyse ontvanger front-end

#1 Bericht door Robbert PA3AP »

Wie kan mij helpen met het begrijpen van de werking van een RX ingangstrap? Ik probeer een oud projectje werkend te krijgen: een publicatie van D. Kooijstra, PA0KDO uit Elektron Feb 1988 maar loop vast. Eerste trap is een j-FET in CG configuratie die een afgestemde kring als load heeft, en daaraan is weer een gebalanceerde mengtrap gekoppeld. Welke uitgangsimpedantie ziet de J-FET? Zie schema. Ben benieuwd naar reakties.
3DFC56E6-2E4F-4492-B72A-6C06E4AD5C67.jpeg

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Analyse ontvanger front-end

#2 Bericht door PE9ZZ »

Robbert PA3AP schreef: 03 dec 2021, 22:30Welke uitgangsimpedantie ziet de J-FET?
Plaats het hele artikel eens. Schema is nogal obscuur met die antiparallel geschakelde diodes. Dat daar output uitkomt is ook meer geluk dan wijsheid, lijkt me.

Maar goed. Waarom wil je die impendantie weten dan? De drainkring wordt uitgekoppeld met een koppelwinding. De belasting van die kring is de transformatieverhouding van die koppelwinding naar de drainkring. De input van de detector wordt dus opgetransformeerd naar die kring. Zonder verdere gegevens weinig van te zeggen maar zal in de orde-grootte van één k zijn. Die detector zal laagohmig zijn verwacht ik.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Analyse ontvanger front-end

#3 Bericht door PA3DAT »

Correctie: dat was Douwe, PA0DKO (SK).
Misschien makkelijker zoeken met de juiste call...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Analyse ontvanger front-end

#4 Bericht door PE2AAB »

Welkom op dit forum Robbert,

Voorstellen hoeft natuurlijk niet maar wel leuk om even te laten weten wie je bent :D. Voorstellen kan hier: viewforum.php?f=1
Heel veel plezier en hopelijk ook het antwoord op je vraag via dit forum.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Robbert PA3AP
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 dec 2021, 14:00
Roepletters: PA3AP

Re: Analyse ontvanger front-end

#5 Bericht door Robbert PA3AP »

Slordig van me die foute call: inderdaad PA0DKO, Dankje Aloys.

Tjerk, ook bedankt voor jouw reaktie. Het gehele artikel gaat hierbij. De VFO staat op 5MHZ, vandaar die dubbele diodes in de mixer. Ik begrijp dat de kring rond T101 hoogimpedant zal zijn, maar begrijp niet goed wat die koppelwikkeling (met daaraan de 25:6 trafo en de 1:1+1 trafo) de mixer doet. Achteraan bij de audio versterker beginnen mischien? Dan zou T102 10kOhm aanbieden aan de secundaire van de 25:6? En dan zou dat amper een load op T101 geven? Maar hoe dimensioneer je het een en ander dan?
10 MHz QRP CW TRX - Electron Feb ‘88.pdf
(3.34 MiB) 174 keer gedownload

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Analyse ontvanger front-end

#6 Bericht door PE9ZZ »

Douwe vertelt niet hoe het nou zit met die antiparallelgeschakelde diodes. Volgens mij moeten er twee diodes worden weggelaten of aan massa worden gelegd (rechts). De mixer biedt een laagohmige belasting aan op T101. Daarom is die koppelwikkeling ook zo klein. In de tekst staat ook dat C102 erg scherp afstemt en C104 niet. Dat komt door de belasting van de mixer. Want wat doet die? De diodes schakelen aan bij aanbieden van LO. Daardoor wordt T102 zwaar belast. En daarom gaat de eerste opamp gillen zonder LO. Zou eigenlijk niet mogen, beetje slordig...

Tjerk, 9ZZ

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Analyse ontvanger front-end

#7 Bericht door pe1hzg »

Hallo,

De gate staat in geaarde gate schakeling - de FET-equivalent van een geaarde basis-schakeling. Lage ingangsimpedantie (~50 ohm, mooi voor een antenne), hoge uitgangsimpedantie, laag ruisgetal. Mijn zendexamenboek is oud, maar daar staat het zeker in.

De mixer is een Polyakov mixer (RA3AAE). Waarom Douwe dit in balans gemaakt heeft, zie ik zo niet, maar dit is typisch voor zijn ontwerpstijl.
Let op: bij een Polyakov mixer staat de LO op de halve frequentie, waardoor je eenvoudiger een stabiel VFO kunt maken. Staat dat ook in het artikel? Ander voordeel: het LO-vermogen is aanzienlijk lager als bij een ringmixer.

Ik zou overigens niet weten waarom de opamp zou gaan gillen.

Zelfs als je de schakeling niet bouwt kun je van Douwe's knutsels veel leren. Blijf vragen, en blijf leren!

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Analyse ontvanger front-end

#8 Bericht door PA0FRI »

PE9ZZ schreef: 04 dec 2021, 11:11 Douwe vertelt niet hoe het nou zit met die antiparallel geschakelde diodes.Tjerk, 9ZZ
Met de diodes is een Russisch mixer systeem waarbij het VFO op de halve frequentie staat. De call van de bedenker is RA3AAE.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Analyse ontvanger front-end

#9 Bericht door PE9ZZ »

Douwe vertelt het toch wel. In de uitleg van het blokschema. Hij heeft het over subharmonische mixer (wat het ook is) maar noemt de naam van Polyakov niet. Het was mij niet duidelijk dat de oscillator op de halve frequentie werkt maar dat kwam omdat ik het hele verhaal niet had gelezen.

Dat de opamp gaat gillen zonder LO schrijft Douwe zelf. Zou ook niet weten waarom... Misschien interessant om het originele ontwerp uit HAM Radio (april 1980) erbij te zoeken.

Tjerk

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Analyse ontvanger front-end

#10 Bericht door PE9ZZ »

HAM Radio verhaal:
40 m QRP CW Transceiver (WB5DJE).pdf
(2.46 MiB) 169 keer gedownload
Denk dat de opamp gaat gillen omdat-ie zoveel gain heeft (46 dB volgens HAM Radio). Dan twee filters met samen 30 dB gain en dan nog 35 dB gain in de laatste opamp. Dat is wel heel veel gain in één DIL package...

Tjerk, 9ZZ

Robbert PA3AP
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 dec 2021, 14:00
Roepletters: PA3AP

Re: Analyse ontvanger front-end

#11 Bericht door Robbert PA3AP »

Dank Tjerk, PE1HZG en PA0FRI voor de referenties. Ik heb het oorspronkelijke 40m QRP artikel bestudeerd en zijn eerste referentie opgezocht (IEEE MTT). Ik ben er nog niet helemaal uit, maar krijg de indruk dat het hier niet om een geschakelde mixer gaat - zoals bij een diode ring die het RF signaal met doet alterneren (het vermenigvuldigen met de mengfrequentie om tot verschilprodukten te komen). Hier zit de truuk in de 2 anti-parallel geschakelde diodes. Ik kom er nog op terug en plaats het IEEE hier voor de liefhebber.

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Analyse ontvanger front-end

#12 Bericht door pa3a »

Fijn artikeltje.
Bedankt voor de link.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Robbert PA3AP
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 dec 2021, 14:00
Roepletters: PA3AP

Re: Analyse ontvanger front-end

#13 Bericht door Robbert PA3AP »

Ik heb de mixer netjes aan het schakelen, maar zie geen audio achter de diodes. En geen 10MHz voor de diodes. Heeft iemand een idee hoe groot het 10MHz signaal behoort te zijn op de diverse plaatsen tussen antenne en mixer?

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Analyse ontvanger front-end

#14 Bericht door PE9ZZ »

Robbert PA3AP schreef: 11 dec 2021, 22:48 Ik heb de mixer netjes aan het schakelen, maar zie geen audio achter de diodes. En geen 10 MHz voor de diodes.
Je ziet geen 10 MHz want het is een subharmonische mixer. Dat is nu juist de crux. Je ziet ook geen audio na de mixer omdat het nog versterkt moet worden in de vier opamps die erna komen. Je moet net zoveel LO hebben dat je diodes goed schakelen. 1-2 V(RMS) moet voldoende zijn. Dat lijk je nu te hebben.

Tjerk, 9ZZ

Plaats reactie