Testen van Crystal filters

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
rcorstjens
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 apr 2020, 09:50

Testen van Crystal filters

#1 Bericht door rcorstjens »

Hallo,

Ik ben voor mijn ontvanger een breder Crystal Filter aan het zoeken,voor AM omroep stations te beluisteren.
Zit nu 4000 hz in,maar is wat smal.

Nu heb ik hier een Crystal Filter van cathodeon type BP 4708-1.
Dit zou volgens de verkoper,een 1,4 mhz filter zijn,BW3 kHz.

Mijn vraag hoe zou ik dit kunnen verifiëren of dit klopt?
Hoe zou ik dit kunnen meten,testen alvorens ik de moeite neem om dit in de radio in te bouwen?
Of heeft iemand specs voor deze filter.
Kan bv ook nog een cathodeon BP4708-0 krijgen,maar ook geen idee waar hier de verschillen zitten in specs met de BP4708-1.

Verder heb ik ook nog een mccoy filter,1,4 mhz bw6,8 kHz.
Volgens de uitdraai van de Analyzer wat bij dit Crystal Filter zit komt dan de totale bandbreedte op zo’n 13,6 kHz uit,wat misschien weer wat te breed is voor AM omroep.

Misschien kan iemand me wat info verschaffen hierover.

Dank.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Testen van Crystal filters

#2 Bericht door Juul - PE0GJG »

4 Khz. In feite mag - doet een AM omroep station max 4,5 Khz. Dus die 4Khz valt wel mee.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

hhout
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 apr 2016, 20:26
Roepletters: PA0HVH

Re: Testen van Crystal filters

#3 Bericht door hhout »

AM modulatie heeft 2 zijbanden van elk 4.5 kHz breed. In totaal is de bandbreedte van een AM omroepstation dus 9 kHz. Ideale bandbreedte van een kristalfilter is dus ook 9 kHz. 13.6 kHz is wat breed, maar beter dan 4 kHz die er nu in zit. Waarschijnlijk klinkt 4 kHz erg dof.
Ik verwacht dat snel testen wel kan met een NanoVNA. Is portable en kan ter plekke.
Henk, PA0HVH - F license + CW. Loc: JO21SK. TRX: ICOM IC-7300, ICOM IC-705, Yaesu VX-3. Antennas: EndFed for HF, 5/7 el V Yagi for 2/70

rcorstjens
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 apr 2020, 09:50

Re: Testen van Crystal filters

#4 Bericht door rcorstjens »

hhout schreef: 09 apr 2021, 18:08 AM modulatie heeft 2 zijbanden van elk 4.5 kHz breed. In totaal is de bandbreedte van een AM omroepstation dus 9 kHz. Ideale bandbreedte van een kristalfilter is dus ook 9 kHz. 13.6 kHz is wat breed, maar beter dan 4 kHz die er nu in zit. Waarschijnlijk klinkt 4 kHz erg dof.
Ik verwacht dat snel testen wel kan met een NanoVNA. Is portable en kan ter plekke.
Klopt,de ontvanger klinkt wat dof,gaat uiteraard wel.

Op de sdr luister ik altijd op 6 kHz,dit klinkt aangenaam.

Zal ook nog eens testen met 9 kHz vanavond,kijken hoe dat klinkt.

rcorstjens
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 apr 2020, 09:50

Re: Testen van Crystal filters

#5 Bericht door rcorstjens »

Maar ben ook een beetje in de war geraakt door de opschriften van de filters....

Bv op mijn ontvanger staat “2” 2 kHz,maar is dus 4 kHz...
Het brede filter wat ik heb staat 6,8 kHz op,maar volgens de uitdraai wat ik erbij heb is het dus 2x6,8 kHz,dus 13,6 kHz.

Het andere filter is volgens verkoper 3 kHz.....dus zou dan 6 kHz moeten zijn,niet dat dit filter 1,5 kHz is,dat zou dus veel te smal zijn,daarom dat ik dit graag wou verifiëren,voordat ik een filter ga plaatsen,daar het toch een behoorlijke klus is om de radio uit elkaar te halen,om bij de filters te komen.

Maar om aan info te komen van deze filters lijkt gewoon onmogelijk,en zou alleen meten de oplossing zijn.
Het gaat dus om het filter cathodeon England type bp 4708-1
Een 1,4 mhz filter.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Testen van Crystal filters

#6 Bericht door Juul - PE0GJG »

hhout schreef: 09 apr 2021, 18:08 AM modulatie heeft 2 zijbanden van elk 4.5 kHz breed. In totaal is de bandbreedte van een AM omroepstation dus 9 kHz. Ideale bandbreedte van een kristalfilter is dus ook 9 kHz. 13.6 kHz is wat breed, maar beter dan 4 kHz die er nu in zit. Waarschijnlijk klinkt 4 kHz erg dof.
Ik verwacht dat snel testen wel kan met een NanoVNA. Is portable en kan ter plekke.


OEPS.
Ja, je hebt gelijk ik heb me vergist met die 4.5 Khz. Ik ben in de war met het 4.0 Khz LF filter dat we voor onze MG zender hadden gemaakt

Off topic.................
screen 694.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

rcorstjens
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 apr 2020, 09:50

Re: Testen van Crystal filters

#7 Bericht door rcorstjens »

Ik heb hier nog even getest,met de sdr,en moet zeggen dat ik op 6 kHz de beste resultaten krijg.
Dus naar mijn gevoel en oor zou ik zeggen dat 6 kHz de ideale oplossing zou zijn.

Zal ook even kijken of ik een video link erbij kan zetten hier,van de huidige staat van mijn ontvanger,met de 4 kHz filter.

rcorstjens
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 apr 2020, 09:50

Re: Testen van Crystal filters

#8 Bericht door rcorstjens »

https://youtu.be/9Gb0V2Eh9Bk

Dit is de link.

Ontvanger staat iets naast de freq afgestemd,dan klinkt het wat beter.

Precies op de freq klinkt het erg dof.

Dus met het originele filter “2” (4000 hz)

rcorstjens
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 apr 2020, 09:50

Re: Testen van Crystal filters

#9 Bericht door rcorstjens »

Had ook even gekeken naar de nanonva.....maar kom er niet geheel uit of je met dit instrument eenvoudig een Crystal Filter kunt testen.....

Misschien dat iemand dit kan bevestigen?

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Testen van kristalfilters

#10 Bericht door PE9ZZ »

Een QnD (Quick 'n' Dirty) test kan prima maar je moet rekening houden met de impendantie van het filter wil je het goed doen. Ik heb FM omroepfilters op 10.7 MHz getest met mijn VNWA3 en daar had ik een test jig voor nodig om de filters goed aan te passen op 330 ohm. Aan de zendkant een weerstandsnetwerkje (56R naar massa en 270R in serie met het filter) en aan de detectorkant een actieve aanpassing met een JFET (BF245A meen ik) en een NPN emittervolger (2N2219A).

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Testen van Crystal filters

#11 Bericht door PH2LB »

rcorstjens schreef: 09 apr 2021, 21:56 Had ook even gekeken naar de nanonva.....maar kom er niet geheel uit of je met dit instrument eenvoudig een Crystal Filter kunt testen.....
Misschien dat iemand dit kan bevestigen?
Dat kan wel maar zoals eerder genoemd moet je wel de impedanties matchen. Dus even een FT37-43 voor de input en output aanpassing. Houd er ook rekening mee hoeveel dBm het betreffende filter kan hebben (kristallen max -10dBm). (zie ook : link)

Let ook op dat de NanoVNA2 series (V2, V2_2, V2_Plus, V2H4) niet geschikt zijn om kristal filters te meten. Deze serie schakelt het CH0 / S1 signaal heel snel aan en uit voor de meting.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Testen van Crystal filters

#12 Bericht door pc1mb »

Wat is het effect daarvan op de meting, PH2LB?

Denk dat je aanpassing beide kanten wel met R netwerkje op kan lossen voor dit doel, alleen ligt de nullijn dan wat lager maar dat is niet erg.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Testen van Crystal filters

#13 Bericht door PH2LB »

pc1mb schreef: 10 apr 2021, 08:12 Wat is het effect daarvan op de meting, PH2LB? Denk dat je aanpassing beide kanten wel met R netwerkje op kan lossen voor dit doel, alleen ligt de nullijn dan wat lager maar dat is niet erg.
Je kunt in ieder geval een verschuiving verwachten van de werkelijke frequenties. Denk daar bij aan verschuiving centrum frequentie en verandering in breedte dan bij goede matching zoals in de toepassing.

R netwerkje is prima. Maar dat heeft idd de nul lijn komt door de demping aanzienlijk lager te liggen. Maar die kun je met calibratie "uitnullen".

Succes.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Plaats reactie