Nieuweling met RSP1a kan wel wat hulp gebruiken...

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD4MP
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 okt 2020, 20:32
Roepletters: PD4MP

Nieuweling met RSP1a kan wel wat hulp gebruiken...

#1 Bericht door PD4MP »

Hallo,

Ik weet niet of een nieuweling die hier domme vragen stelt op prijs wordt gesteld maar ik probeer het gewoon... Ik heb net mijn (nieuwe) RSP1a binnen gekregen. Ik heb nog geen antenne maar wil alvast wat wennen aan SDRUno. Dus ik heb gewoon een draad van een paar meter aan de antenne ingang gehangen (via een BNC kabeltje (via BNC-SMA verloop) met krokodil klipjes). Nu heb ik na lang zoeken in de enorme berg instellingen gevonden welke instellingen er nodig zijn om wat sterke FM zenders te ontvangen (96.8 etc). Maar ik zou graag willen testen of er op AM (middengolf) ook wat sterke zenders te ontvangen zijn met deze nep antenne. Dan heb ik een beetje een basis uitgangspunt. Maar ik krijg dit maar niet voor elkaar, ik ontvang helemaal niks tussen 500-1500 kHz. Ik zie wel wat piekjes maar hoor niks buiten ruis en wat gebrom. Ik ga al twijfelen of de RSP1a wel goed is (heb ik wellicht een defect exemplaar gekregen). Ik bedoel, op een wekker radio van een tientje met een draadje eraan ontvang ik wel gewoon sterke AM zenders.

Is er iemand die wat screen shots heeft met de instellingen waarmee ik iets zou moeten kunnen ontvangen op deze manier?

Thnx
PD4MP
NickStick Design

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Nieuweling met RSP1a kan wel wat hulp gebruiken...

#2 Bericht door PA3BAS »

Vragen zijn nooit dom.


Probeer eerst eens een fm-zender 87-108 MHz te ontvangen. AM is een beetje dood volgens mij.

Gewoon een draadje is een echte antenne. Misschien kan hij gevoeliger zijn bij een ander ontwerp:)
.... But will it blend?

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Nieuweling met RSP1a kan wel wat hulp gebruiken...

#3 Bericht door PA3CQN »

Domme vragen bestaan niet zeggen ze wel eens.
Anders dan je zou verwachten is middengolf ontvangst een bijzonder iets. Je wekkerradio heeft een geheim: dat draadje is niet de middengolfantenne. In de wekkerradio zit een ferrietstaaf met een spoel. Dat is de werkelijke middengolf antenne. Het draadje is de FM-antenne. Je kunt dit controleren door de wekkerradio rond de draaien: de ontvangst op de middengolf zal toe- of afnemen afhankelijk van de stand van de radio.
Die ferrietantenne vormt samen met de afstemcondensator een afgestemde kring die erg goed reageert op de middengolf, maar niet op andere frequenties. Een stuk draad ontvangt natuurlijk ook wel, maar tegelijk ook alle andere frequenties en stoorsignalen. Dat is eigenlijk de basis van alle antennes: ze werken het best op de frequentie waar ze op afgestemd zijn, ze vormen als het ware een voorselectie voor het te ontvangen signaal. Als je op de RSP1a een draad aansluit dan zal het middengolf signaal 'verdrinken' in de enorme berg signalen die de draad oppikt.

De RSP1a zal waarschijnlijk niet stuk zijn. Maar je gebruikt de verkeerde antenne. Als je interresse ligt bij lange/midden/korte golf dan is er een aardig goed werkende 'universele' antenne, de miniwhip https://www.google.com/search?q=miniwhip . Zo zul je voor ieder frequentiebereik op zoek moeten naar een bijpassende antenne.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Nieuweling met RSP1a kan wel wat hulp gebruiken...

#4 Bericht door PE2AAB »

PA3BAS schreef:...AM is een beetje dood volgens mij...
De middengolfband (AM) is in de 'vrije verhuur' gegaan na het stoppen van de grote landelijke zenders. De kans dat er een LPAM (Low Power AM) station in de buurt zit is aanwezig. Daar zitten leuke zenders tussen. Kijk eens voor een overzicht op:
https://radio-tv-nederland.nl/am/am.html

Vlak ook de zendamateurs niet uit op de diverse zendamateur frequenties. Deze kun je ook ontvangen met je SDR ontvanger. Download hier bijvoorbeeld het officiële bandplan http://www.iaru-r1.org/wp-content/uploa ... ndplan.pdf

Overigens; dit forum is wel gericht op zendamateurs. Mensen die met radio bezig zijn noemen zich wel eens zo, feitelijk zijn ze ook met zenden bezig, maar zijn het in principe niet. Een forum waar je inhoudelijk over programmering enz. ook informatie kunt betrekken is het radioforum; wellicht kun je je daar ook aanmelden.

Maar zoals hierboven al meermaals opgemerkt; domme vragen bestaan niet en als je bezig bent met antenne technieken is dat hartstikke leuk. Door zelf te experimenteren leer je het meest ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Nieuweling met RSP1a kan wel wat hulp gebruiken...

#5 Bericht door PH7R »

Cheap antenne google op ML30+ of zoiets https://www.marktplaats.nl/a/telecommun ... =mympBuyer
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1479
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Nieuweling met RSP1a kan wel wat hulp gebruiken...

#6 Bericht door pa3met »

PA3BAS schreef:Vragen zijn nooit dom.


Probeer eerst eens een fm-zender 87-108 MHz te ontvangen. AM is een beetje dood volgens mij.

Gewoon een draadje is een echte antenne. Misschien kan hij gevoeliger zijn bij een ander ontwerp:)
middengolf: AM in de avond is vergeven van de signalen. Weinig doods aan.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Nieuweling met RSP1a kan wel wat hulp gebruiken...

#7 Bericht door Paula Bean »

PE2AAB schreef:Overigens; dit forum is wel gericht op zendamateurs. Mensen die met radio bezig zijn noemen zich wel eens zo, feitelijk zijn ze ook met zenden bezig, maar zijn het in principe niet
Ik heb de term 'luisteramateur' wel eens horen vallen: dat zit er waarschijnlijk tussenin? Mensen die naar de amateurbanden luisteren en verafgelegen stations proberen te ontvangen, niet in de laatste plaats ook om eigengemaakte antennes te testen? Leuke hobby!

In afwachting van mijn licentie hoef ik het zenden trouwens ook niet te laten. Bij de 27 Mhz zit een gebied waarop iedereen met (goedgekeurde) apparatuur mag uitzenden, zonder licentie. Dus met zo'n 27 Mhz transceiver (sommigen zouden het een bakkie noemen) kan ik ervaring opdoen met zelfgemaakte antennes, baluns, tuners, chokes, transmissielijnen, RF meetapparatuur en noem maar op - en die kennis kan ik straks meenemen naar andere frequentiebanden. De 28 Mhz zit vlakbij, daar heeft alles ongeveer dezelfde afmetingen.

De 11-meter band interesseert me niet zozeer voor het slappe geouwehoer, alswel dat het mij als adspirant-gelicenseerde de mogelijkheid biedt met echte zenders te werken :mrgreen:

Gebruikersavatar
PD4MP
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 okt 2020, 20:32
Roepletters: PD4MP

Re: Nieuweling met RSP1a kan wel wat hulp gebruiken...

#8 Bericht door PD4MP »

Nou, dank voor uitleg en tips!!!
Ik heb vandaag een provisorische aarding gemaakt door een kopere pijp de grond in te spuiten, dat helpt al een stuk. Ik kan nu zeggen dat ik tenminste een hoop Chinese en Arabische zenders ontvang dus die komen er nu wel door. En ik leer ook al wat beter met de software om te gaan.
Zo'n mini whip of goedkope loop antenne is denk ik het volgende wat ik ga proberen. Dat is ook het leuke, kijken hoe en welke antenne deze uitgangssituatie kan verbeteren en intussen leren wat er allemaal gaande is binnen deze wereld.

In ieder geval vast bedankt. Ik laat wel weer een keer horen hoe e.e.a. gaat.
PD4MP
NickStick Design

PA0MIK
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 jul 2009, 20:58
Roepletters: PA0MIK

Re: Nieuweling met RSP1a kan wel wat hulp gebruiken...

#9 Bericht door PA0MIK »

ik heb even geexperimenteerd met een draadje van 2 meter aan mijn RSPdx (practisch identiek aan de RSP1A, die heb ik ook)
en ontvang bijna niks wat ik ook verwacht had. Voor de middengolf heb je een redelijk lange draad nodig.
(of een ferriet antenne maar die past er niet in :-)
Ik heb hier een draad van 37m en dat gaat redelijk.
Ik heb een vraag voor je:
Je hebt een koperen buis in de grond gespoten, je zegt dat het daarna beter was.
Wat was er beter, de ontvangst, meer signaal? minder ruis?
Waar heb je de aarde aangesloten?
Heb je de aardingsweerstand gemeten? zoja, hoeveel ohm is ie?
Reden van deze vragen is dat ik overweg om een schone aarde te maken met koperen pijpen voor mijn shack.
Dat heeft nogal wat voeten in de aarde en ik heb geen idee wat het resultaat zal zijn.
Ik hoop minder storing.
(een lange draad, zgn end-fed, heeft nl een aarde nodig, nu gebruik ik de CV maar die loopt ook kriskras door het hele huis.
Verder wens ik je veel plezier met de RSP1A en de sw SDRuno.
Tis een geweldige combi maar vergt wel wat studie.
Ik heb m gekoppeld aan mijn ouwe 80m transciever zodat ik daar een waterval op heb.
Gaat perfect met de gratis OMNIRIG software als koppelaar.
Gerrit, 73 (en veel plezier met de RSP1A)
73, Gerrit, PA0MIK
horizontale loop 88m, end-fed 37m, dipool 2x19m, RSPdx,Yaesu FT1000MP, FTdx10, Hermes Lite 2 en een RACAL RA17E MK2

Gebruikersavatar
PD4MP
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 okt 2020, 20:32
Roepletters: PD4MP

Re: Nieuweling met RSP1a kan wel wat hulp gebruiken...

#10 Bericht door PD4MP »

>> Wat was er beter, de ontvangst, meer signaal? minder ruis?

Ik moet een beetje opletten met de terminologie omdat ik de "taal" nog niet zo spreek. Maar puur de ervaring: Zonder de aarde zag en hoorde ik alleen wat sterke zenders, met de aarde waren het er ineens veel meer (en ook beter hoorbaar dus met minder ruis en duidelijker).

>> Waar heb je de aarde aangesloten?

Ik heb een kopere pijp van 1 meter met een tuinslang gekoppeld (dmv een PVC koppelstukje dat normaal wordt gebruikt om elektra pijpen te verbinden en daaromheen duktape), kraan aan en hij zakt zo de grond in met wat op en neer bewegen. De plek is direct buiten het schuurtje waar ik zit (of moet ik hier shack zeggen ;-)). Heb een aarddraad 2,5mm2 met een klem aangesloten op de pijp en naar binnen gevoerd (~1,5 meter lang). toen met een krokodillenklemmetje verbonden met de connector van de RSP1a (dus gewoon om de buitenkant van de connector geklemd).

>> Heb je de aardingsweerstand gemeten?

Nee, heb wel gezocht hoe je zoiets kan doen. Maar om daarvoor een meter te kopen of te huren ging me te ver. En de andere manieren met een eigen spanningsbron etc. al helemaal.

>> end-fed, heeft nl een aarde nodig

Dat had ik ook in gedachte (een EFHW). Ik heb al wat onderdelen besteld voor een 49:1 balun, al weet ik niet hoe belangrijk zoiets is voor alleen ontvangen (ik denk dat het geen kwaad kan om ook bij ontvangen de impedantie te laten aansluiten). 99% van alles wat je ziet of leest wordt gebruikt gaat over zenden/ontvangen. Er wordt maar weinig gesproken over ontvangen alleen.

Ik heb ook een goedkope mini-whip nu. Die doet het ook prima op een panlat van 3 meter boven het schuurtje. Als ik de EFHW heb dan kan ik ze gaan vergelijken.

MP
PD4MP
NickStick Design

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Nieuweling met RSP1a kan wel wat hulp gebruiken...

#11 Bericht door PA3CQN »

ploegmma schreef:
Dat had ik ook in gedachte (een EFHW). Ik heb al wat onderdelen besteld voor een 49:1 balun, al weet ik niet hoe belangrijk zoiets is voor alleen ontvangen (ik denk dat het geen kwaad kan om ook bij ontvangen de impedantie te laten aansluiten). 99% van alles wat je ziet of leest wordt gebruikt gaat over zenden/ontvangen. Er wordt maar weinig gesproken over ontvangen alleen.

Ik heb ook een goedkope mini-whip nu. Die doet het ook prima op een panlat van 3 meter boven het schuurtje. Als ik de EFHW heb dan kan ik ze gaan vergelijken.

MP
Allereerst natuurlijk even hulde voor je vasthoudendheid. Je had ook de RSP aan de kant kunnen gooien maar dat heb je gelukkig niet gedaan.
Dat het meeste over zenden gaat is natuurlijk logisch bij zendamateurs, het woord zegt het al.

Ook bij ontvangen is een impedantieaanpassing verstandig. Een hoogohmige antenne die je afsluit met een 50 ohm ontvanger zal die 50 ohm praktisch als kortsluiting ervaren.

De miniwhip is ook blij met een goede aarding. Die plaats je het beste onderaan de 'mast'. Met de panlat aan het schuurtje en de aarding er naast voldoe je daar al aan.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

PA4GR
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 sep 2020, 19:50

Re: Nieuweling met RSP1a kan wel wat hulp gebruiken...

#12 Bericht door PA4GR »

Voor ontvangst kan je beter een 1:9 Balun gebruiken lijkt me

Gebruikersavatar
PD4MP
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 okt 2020, 20:32
Roepletters: PD4MP

Re: Nieuweling met RSP1a kan wel wat hulp gebruiken...

#13 Bericht door PD4MP »

PA4GR schreef:Voor ontvangst kan je beter een 1:9 Balun gebruiken lijkt me
Maar een 9:1 is toch voor een "random" wire (end fed). Voor een HWEF (die resonant is) zou je toch een 49:1 moeten gebruiken. Althans dat lees ik overal. Maar ik ben zowiezo van plan om zelf metingen te verrichten met een nanoVNA.
PD4MP
NickStick Design

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Nieuweling met RSP1a kan wel wat hulp gebruiken...

#14 Bericht door PA3CQN »

ploegmma schreef:
PA4GR schreef:Voor ontvangst kan je beter een 1:9 Balun gebruiken lijkt me
Maar een 9:1 is toch voor een "random" wire (end fed). Voor een HWEF (die resonant is) zou je toch een 49:1 moeten gebruiken. Althans dat lees ik overal. Maar ik ben zowiezo van plan om zelf metingen te verrichten met een nanoVNA.
Die 1:9 (*) komt van de RSP2. Die heeft een hoogohmige symmetrische ingang voor 10 kHz - 30 MHz. Een miniwhip ( =/- 50 Ohm ) moet je dan omhoog transformeren.
De RSP1a heeft een 50 Ohm ingang. Voor de miniwhip heb je dan geen trafo nodig. Voor de HWEF (49:1) of een langdraad (~9:1) wel. Die moet je dan naar 50 Ohm brengen.
Eigenlijk kun je voor ontvangst gewoon dezelfde regels aanhouden als voor zenden. Je hebt alleen niet zo'n joekel van een kern nodig omdat je er geen vermogen in stopt.

(*) als je antenne:ontvanger aanhoudt in de notatie. Zijn daar eigenlijk regels voor ?
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Nieuweling met RSP1a kan wel wat hulp gebruiken...

#15 Bericht door ----- »

De 1:49 werkt het beste met een afgestemde halfgolf draad antenne (of een harmonische daarvan) aangezien een aantal amatuerbanden op harmonische afstanden liggen kan je met één draad meerdere banden ontvangen.
De lengte van de draad bepaald de laagste band.
Buiten deze banden is de SWR van de EFHW met 1:49 trafo snel slecht tot erg slecht.

voorbeeld lengte EFHW:
40meter draad is goed voor: 80,40,20,15,10 meter band
20meter draad is goed voor 40,20,15,10 meter band
10meter draad is goed voor 20,10 meter band

ps. Je hebt het over AM band ontvangen. dat is 500Khz tot 1.6Mhz je draad moet dan van 300 meter tot 100 meter lang zijn afhankelijk van de frequentie voor een EFHW antenne.

Voor breedbandige ontvangst met een niet afgestemd stuk draad kan je beter voor de 1:9 transformator gaan, dat is zo'n beetje de gemiddelde impedantie van een lang stuk draad.
De SWR is dan op een paar plekken goed en op de meeste plekken niet slecht en nergens erg slecht.

Theoretisch is SWR net zo belangrijk voor zenden als voor ontvangen, maar op de korte golf kan je voor ontvangst beter streven naar een goede signaal ruisverhouding ipv optimale SWR. de signalen zijn meestal toch hard genoeg.
voorbeeld:
Op mijn hexbeam ontvang ik op 30meter meer signalen (met een lagere s-meter uitslag) omdat de signaalruis verhouding veel beter is dan op de verticale draad waarop ik zend. De hexbeam heeft waardeloze SWR en de draad heeft perfect SWR op 30mtr.

Plaats reactie