R209 buizen ontvanger LSB of USB?

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
karelh
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 sep 2020, 11:36

R209 buizen ontvanger LSB of USB?

#1 Bericht door karelh »

Hoe weet mijn R209 oude buizen ontvanger of het signaal lsb of usb is?

Op mijn nieuwe Tecsun moet ik omschakelen maar hoe werkt het.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: R209 buizen ontvanger LSB of USB?

#2 Bericht door pe1cmo »

Karel,

Uit de vraag begrijp ik dat je geen zendamateur bent, want dit is standaard lesstof voor de zendamateur.
USB of LSB is een vorm van AM modulatie, waarbij zowel de carrier als één van de twee zijbanden wordt weggelaten.
Hierdoor is het signaal veel effectiever.

In de ontvanger wordt de draadgolf weer bijgevoegd, en afhankelijk van of het nu LSB of USB is, onder of boven het SSB signaal. Dat is nodig om het te detecteren.

Misschien zit er een BFO knop op, daarmee zet je die draaggolf er ook onder of boven (afstembaar)
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: R209 buizen ontvanger LSB of USB?

#3 Bericht door PE2AAB »

Welkom hier!

Voorstellen is niet verplicht maar wel netjes ;-) Voorstellen kan op het Nieuwe Leden forum.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: R209 buizen ontvanger LSB of USB?

#4 Bericht door PE9PE »

karelh schreef:Hoe weet mijn R209 oude buizen ontvanger of het signaal lsb of usb is?

Op mijn nieuwe Tecsun moet ik omschakelen maar hoe werkt het.
Hallo Karel,

Leuk dat jij deze ontvanger gebruikt.
Ik heb hem zo'n 30 jaar geleden gehad en brengt leuke herinneringen terug.
Voor LSB/USB zet jij deze ontvanger op CW en stemt dan af totdat jij het kunt verstaan.
In de tijd dat deze ontvanger ontwikkeld werd was er nog geen LSB/USB.

Veel plezier ermee.

Groeten,
Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: R209 buizen ontvanger LSB of USB?

#5 Bericht door pe1hzg »

karelh schreef:Hoe weet mijn R209 oude buizen ontvanger of het signaal lsb of usb is?
Op mijn nieuwe Tecsun moet ik omschakelen maar hoe werkt het.
Ik heb de R209 even gegoogled en als ik 't allemaal goed gezien heb is deze ontvanger niet specifiek bedoeld voor SSB. Maar niet getreurd: het ding heeft een 'CW' stand waarmee de BFO ingeschakeld wordt die je nodig hebt om ook SSB mee te kunnen ontvangen.

Dan blijft de vraag USB / LSB. Je apparaat heeft een "BFO pitch" knop waarmee je de de frequentie van de BFO in kunt stellen. Met wat geluk kun je hiermee de BFO zowel voor USB als voor LSB instellen.

Maar nou wordt 't ingewikkeld: hoe je de BFO instelt voor USB en voor LSB zul je zelf even uit moeten proberen. Het is zelfs mogelijk dat de USB stand voor een band, de LSB stand is op een andere band of omgekeerd. Da's allemaal netjes geregeld met je Tecsun maar die is dan ook 60 jaar jonger. Bij een oude ontvanger waar ik jaren geleden mee werkte had ik gewoon een streepje gezet bij de "goede" stand.

Hoe regel je dit af? Ik weet niet wat voor filters er in je ontvanger zitten, maar als je uitgaat van een filter met een breedte van zo'n 2 kHz, stel je de ontvanger af op een draaggolf (dat kan eventueel in de AM stand). Schakel naar CW stand, draai de BFO dat je een fluitje hoort. Vervolgens ga je de ontvanger lager in frequentie afstemmen, de toonhoogte wordt dan hoger tot je niks meer hoort. Daarna ga je "over de draaggolf draaien" van laag omhoog. Als je een hoge fluittoon hoort die steeds lager wordt als je verder omhoog afstemt doe je 't goed. Bij een lage toon valt het signaal weg en blijft weg als je verder omhoog afstemt. Als je verder draait en je hoort de toon weer stijgen dan mag de BFO een stuk verstemd worden en kun je het nog eens proberen.

Als je dit voor elkaar hebt, kun je een aantekening maken: dit is de stand voor USB (voor de band die je gebruikt).

Als je de BFO zo verstemt dat als je van laag naar hoog afstemt, alleen een oplopende toon hoort, heb je de LSB stand gevonden.

Het is uiteindelijk de bedoeling dat het filter van je ontvanger alleen zo'n 300Hz - 3000 doorlaat, maar ik heb geen idee wat het "CW" filter in je ontvanger doet.

Merk op dat cd LSB stand op een band, de USB stand op een andere band kan zijn.

Het vereist de eerste keer wat handigheid, maar als je weet hoe het moet staan is het goed te doen en heb je geleerd hoe dit werkt op een ontvanger met manuele handbediening. En je hoeft de LSB/USB stand maar een keer uit te zoeken.

Geert Jan

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: R209 buizen ontvanger LSB of USB?

#6 Bericht door PA3DJS »

Veel info is te vinden op:

https://www.pa3esy.nl/military/gb/army/ ... 2_set.html

De ontvanger heeft geen aparte filters voor AM en CW, dus SSB zou er wel mee te ontvangen moeten zijn.

De BFO vervangt (injecteert) de draaggolf die er in de zender uit is gehaald.

Om te testen zou ik een sterk SSB station opzoeken in de stand AM, en dan tunen totdat je maximaal (vervormd) geluid uit de ontvanger krijgt. Pak een station waar dichtbij onder en boven even geen andere stations zitten. Pak een relatief lage frequentieband (bijv 160 of 80 m band). Het afstemmen gaat wellicht makkleijker, en het frequentieverlooop is minder vermoed ik. Op 160 en 80 m wordt voornamelijk gewerkt op LSB door radiozendamateurs.

Vervolgens schakel je de BFO in en draai je zodanig opdat je verstaanbaar geluid krijgt. Nu weet je de stand van de BFO en kun je andere stations afstemmen zonder dat je steeds hoeft om te schakelen naar AM. Mcht je het met de BFO niet helemaal halen (het geluid blijft te hoog of te laag van toon, dan zul je even moeten bijdraaien met de afstemknop).

Zou je naar de 20 m band gaan (14 MHz), dan wordt voornamelijk in USB uitgezonden en heb je een andere stand van de BFO nodig. De procedure is hetzelfde. Afstemmen in AM op maximaal geluid, vervolgens BFO inschakelen. Ik heb geen idee of de frequentiestabiliteit voldoende is voor de ontvangst van SSB.

De stand van de BFO bepaalt of je optimaal USB of LSB kunt ontvangen. Staat de BFO in het midden (precies op het IF), dan kun je zowel USB als LSB ontvangen, maar klinkt het audio wellicht wat aan de doffe kant. De manual zegt dat de BFO ongeveer 1.2 kHz links en rechts van het IF kan worden gedraaid, dus zowel LSB als USB ontvangst moet dan prima kunnen.

Wat PE1HZG zegt is wel iets om op te letten, het kan zijn dat de stand voor LSB en USB verschilt per band (vanwege onder of bovenmenging).

Ik vermoed dat er nog wel meer reacties komen.

Plaats reactie