de warmte en de ICOM R70

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

de warmte en de ICOM R70

#1 Bericht door Juul - PE0GJG »

Het is de laatste tijd nogal warm....hi
Sinds 1982 ben ik de trotse bezitter van een ICOM R70 ontvanger. Maar in de R70 zit een regulator, IC7, die nogal erg warm wordt.
Dat heb ik jaren geleden ergens in de jaren 80 veranderd.
Hoe ik dat gedaan heb staat hier beschreven.( zie download link ) Dit is trouwens één de vele wijzigingen die ik gemaakt heb.

https://we.tl/t-bZN02Ktt8h


screen 377.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: de warmte en de ICOM R70

#2 Bericht door PA0KLS »

Juul, een 7808 en ook de andere stabilisatoren uit deze reeks, heeft een temperatuursensor aan boord. Als de temperatuur op de chip, intern dus, te hoog wordt, dan schakelt de stabilisator zichzelf uit. Daarna koelt hij dus af en schakelt weer in, dat merk je vanzelf. Zo kan het IC door een te hoge temperatuur nooit kapot gaan. Maar het afwisselend uit- en aanschakelen is natuurlijk wel een beetje hinderlijk.

Als een heatsink zo heet is dat je hem niet meer kunt vastpakken, hoeft hij niet heter te zijn dan 50 graden. Dat is voor een chip helemaal niet zo warm. Bij een te hete chip komt het diffusieproces, waarmee hij bij zeg 1000 graden gemaakt is, heel langzaam weer op gang. Daardoor gaan er transistoren kapot, omdat de emitter zich door de extreem dunne basis heen vreet. Dan ontstaat er een emitter-collector kortsluiting.

Dit soort processen, diffusie dus, maar heel erg veel andere natuurkundige en scheikundige processen, gaan twee keer zo snel als de temperatuur 10 graden hoger wordt. Gemiddeld is het zo dat een transistor dit 10 jaar volhoudt terwijl hij 150 graden heet is. En dus 20 jaar als hij 140 graden is, en maar 5 jaar als hij 160 graden is. Een transistor op 50 graden (inwendig) heeft dus een levensduur van 10 000 jaar (10 x 2^10). Zo simpel kan het leven zijn.

Een elektronisch apparaat met transistoren, dat werkt bij 35 graden, in plaats van de gebruikelijke 25 graden, krijgt dus een levensduur die de helft is van wat hij bij 25 graden zou zijn. Als er geen temperatuursensor in zit die hem uitschakelt. Bovendien geldt dit alleen zolang het ding aan staat.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: de warmte en de ICOM R70

#3 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ha die Klaas,

Mooi zeg je uitleg ! Toch weer een beetje les. Dank !

Maar ik heb het gedaan omdat er in de service doc. uit Japan stond dat de koelplaat waar is op zit( zat) wel erg heet werd. Er zit nl ook nog een LF amp IC op geschroefd. En ik vond e.e.a. toen in 1985 ook wel erg warm worden..................
Vandaar mijn "ingreep".


Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: de warmte en de ICOM R70

#4 Bericht door PA5COR »

Staat ook een mooi stuk in het oude motorola handboek wat ik heb, "migratie" van het materiaal van de basis emittor collector overgangen en dus heeft ook een transistor "slijtage" .
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Plaats reactie