DAB+ ontvanger

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA0HOP
Berichten: 315
Lid geworden op: 04 feb 2010, 17:12
Roepletters: PA0HOP

DAB+ ontvanger

#1 Bericht door PA0HOP »

Wij (XYL en ik) willen in ons huis twee DAB+ ontvangertjes plaatsen.
Stabiliteit, selectiviteit en EMC-proof zijn een vereiste.
Kan iemand mij adviseren over welk type het meest in aanmerking komt?
Alvast bedankt.

73
Hans, PA0HOP
Leuth bij Nijmegen

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2076
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: DAB+ ontvanger

#2 Bericht door PA1AIS »

Als je recent de Elektron gelezen heb, kan je door je 2m of 70cm nog een hoop ellende verwachten.
Geen idee of er kwaliteit verschillen zijn?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PD0JDG
Berichten: 497
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: DAB+ ontvanger

#3 Bericht door PD0JDG »

Gebruik een Sony XDR-S41D op de 30e etage in Parijs. Werkt stabiel op 4 Ikea Ladda 2450 NiMH accu’s. Helaas geen ervaring met selectiviteit en gevoeligheid. Signaal zat hier, werkt zelfs met ingeschoven antenne. Had ook een ontvanger van Action, die was minder gevoelig, klonk voor geen meter en vrat batterijen. Soms luister ik ook op een PC met een RTL stick en Welle.io als software. Dat is wel grappig want dan kun je zelfs de constellatie van de modulatie zien. Misschien kun je hier nog wat meer vinden: https://www.kieskeurig.nl/search?q=dab+radio&page=1

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: DAB+ ontvanger

#4 Bericht door PA1RAM »

Ik heb een DAB+ radio aangeschaft om te luisteren naar het nederlands Ziggo commentaar tijdens F1 weekenden (wanneer ik daar ben). Thuis viel het me op dat de ontvangst binnen een stuk minder is dan buiten.
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: DAB+ ontvanger

#5 Bericht door pe1rea »

Ik heb twee DAB+ ontvangers, beiden doen het redelijk indien er een hoop signaal is.
Maar in huis doen ze het niet of alleen op sommige spots.
In Nederland is de uitrol te zuinig geweest, als gebruikelijk.
Hier in JO22ir zijn alle zenders, behalve sommige commerciële, zwak en stoorgevoelig op de aloude FM band, met DAB+ is dat niet beter geworden.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Apae
Berichten: 317
Lid geworden op: 10 feb 2012, 18:12
Roepletters: PA1PAE
Locatie: JO22RM

Re: DAB+ ontvanger

#6 Bericht door Apae »

De meeste FM zenders worden hier weggedrukt omdat het signaal van de dichtbij staande toren van Lelystad te sterk is. Met DAB+ heb ik daar geen last van. Als experiment indertijd een van de goedkoopste bij de mediamarkt gekocht, en die doet het nog steeds. Een nikkei nrdb15we, met usb voeding.
Geen storing op 2 meter, maar over 70 cm kan ik niets zeggen.

PA0HOP
Berichten: 315
Lid geworden op: 04 feb 2010, 17:12
Roepletters: PA0HOP

Re: DAB+ ontvanger

#7 Bericht door PA0HOP »

Bedankt iedereen voor de reactie; ik zoek naar wat meer informatie en maak dan een keuze.

73 Hans, PA0HOP
Leuth bij Nijmegen

-Verwijderd account

Re: DAB+ ontvanger

#8 Bericht door -Verwijderd account »

Het merk Pure staat op dit gebied als goed aangeschreven en ik heb daar een klokradio van. Voorheen noemde men dit gewoon een wekkerradio :D
Als antenne zit daar een stukkie draad aan welke bij mij achter de kast hangt waar de klokradio op staat. Ontvangst is prima, maar wel valt op dat de tijd alleen gesychroniseerd wordt door DAB-zenders. De klok gaat snel afwijken van de werkelijke tijd als de radio op een FM-zender staat afgestemd.

In de huiskamer staat een tafelradio van het merk Albrecht. Ook hier weer een stukkie draad als antenne, maar je kan ook een reguliere coaxkabel aansluiten op de connector. Deze radio heeft ontvangst van DAB+, FM en internetradio (only wifi).
Wat lees je af in het display van deze Albrecht?
NPO
Freq: 227.360 MHz
Signaalfout: 0
S-meter is volle uitslag
Bit rate: 96 kbps
Codec: AAC
Kanalen: stereo
In de reguliere uitleesmode zie je in het display de zendernaam, zenderlogo, playlist en overige meegezonden tekstinfo.
Ja, deze radio heeft een heuse S-meter :mrgreen:

Beide radio's werken bij mij met de meegeleverde stukkie draad als antenne en de ontvangst is prima.

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: DAB+ ontvanger

#9 Bericht door PA0KLS »

Ik denk dat het probleem met dit soort radio's niet is dat ze storing veroorzaken op 2 meter of 70 cm, maar omgekeerd, dat alle ontvangst wegvalt wanneer je de 2-meter en/of 70 cm zender aanzet. Zoals alle digitale ontvangers, ook van DVBT en Digitenne, hebben de ontvangers nauwelijks analoge préselectie (want digitaal hè?), voordat de signalen de mengtrap in gaan. Een sterk signaal op een (sterk) afwijkende frequentie overstuurt het breedband front-end en weg is je ontvangst.

Als zo'n ontvanger niet een draadje als ingang heeft, maar een coax connector, kun je een betere antenne gebruiken, maar ook een analoog pré-filter tussenschakelen. Een betere antenne, hoog, buiten, pikt ook meer van je zendersignaal op, maar het filter, 2 kringen bandfilter, en zuigkringen op 145 MHz en 435 MHz, kan dit sterk verzwakken. Je zult dat wel zelf moeten maken, want ik vrees dat de handel dat nog niet ontdekt heeft. Het moet niet zo moeilijk zijn, want 227 MHz is ver weg van 145 MHz (een factor 1,5) en 435 MHz (een factor 2).

Maar meestal is het probleem niet zo nijpend, want wanneer je aan het zenden bent, luister je niet naar de radio, en als je naar de radio luistert hoef je niet te zenden. Voor de buren is dit vanzelfsprekend geheel anders. Voordeel is dat bij hen in zo'n geval de digitale ontvangst geheel wegvalt, zodat zij geen modulatieresten van jou horen, en dus geen flauw idee hebben wat er gebeurt.

Succes en laat van je experimenten weten.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: DAB+ ontvanger

#10 Bericht door elsinga »

In mijn Skoda Kodiaq kan ik altijd precies zien wanneer mijn D578UV een APRS send doet op 144.8, dan valt DAB+ weg en valt de radio terug naar (FM). #herkenbaar.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: DAB+ ontvanger

#11 Bericht door pc1mb »

Thuisgeluid stream je tegenwoordig toch?

Zelfs mobiel begint dat te komen.

DAB+ is wat dat betreft eigenlijk een innovatie die wat te laat komt.

Ruim tien jaar geleden al aan gesleuteld bij de KPN, nooit echt doorgebroken... gaat misschien niet meer gebeuren ook.

PA0HOP
Berichten: 315
Lid geworden op: 04 feb 2010, 17:12
Roepletters: PA0HOP

Re: DAB+ ontvanger

#12 Bericht door PA0HOP »

PE2CH schreef:Het merk Pure staat op dit gebied als goed aangeschreven
Beide radio's werken bij mij met de meegeleverde stukkie draad als antenne en de ontvangst is prima.
@PE2CH
Tks info; zal er eens induiken ....

73
Hans, PA0HOP

PA0HOP
Berichten: 315
Lid geworden op: 04 feb 2010, 17:12
Roepletters: PA0HOP

Re: DAB+ ontvanger

#13 Bericht door PA0HOP »

@PE2CH

@Klaas, PA0KLS

@Robert, PC5E

@PC1MB

Alleen bedankt voor het meedenken. Zenden op 2 m en 70 cm is hier amper van toepassing, dus dat levert géén problemen op. Wij wonen aan de DL-grens ten oosten van Nijmegen. Eigenlijk een uithoek in de Ooijpolder. Radio luisteren via de TV kan natuurlijk ook, maar dat moet toch anders kunnen.... Luisteren via een tuner/versterker is ook een mogelijkheid, maar helaas géén signaal meer op de coax-aansluiting. TV kijken doen we draadloos via een modem in de meterkast.

Nu luisteren we met twee draagbare radio's in huis, waarvan één een PLL en een heuze
productdetector aan boord heeft (merk Supertech), maar het blijft een beetje behelpen.

Als ik het goed begrijp is DAB+ ook geen lang leven beschoren. De tijd zal het leren.

Ik kijk nog even de kat uit de boom, hi.

73
Hans, PA0HOP
Leuth bij Nijmegen

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 911
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: DAB+ ontvanger

#14 Bericht door 19DT2120 »

Ik weet niet of je een rtl-sdr dongle hebt,want dan zou ik eerst daarmee gaan kijken hoe de ontvangst is op de plekken waar je wil luisteren.Het kan wat ergernis voorkomen als je net zo'n RX hebt als hier,waar ik op de grens zit van zo wie zo al 3 steunzenders .
Soms weet ik het ook niet meer.........

-Verwijderd account

Re: DAB+ ontvanger

#15 Bericht door -Verwijderd account »

Trouwens, hier op dit forum zijn reeds meerdere topics te vinden mbt DAB. De zoekfunctie is behulpzaam daarbij.

Wellicht kunnen de forumbeheerders in overweging nemen om een apart subforum aan te maken waar alle topics betreffende het onderwerp DAB bij elkaar verzameld staan :idea:

Plaats reactie