RTL-SDR stick antenne

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Cobratjuh
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 feb 2020, 18:41

RTL-SDR stick antenne

#1 Bericht door Cobratjuh »

Goedemiddag allen,

Ik maak sinds een aantal weken gebruik van een rtl-sdr stick en wel deze https://www.rtl-sdr.com/buy-rtl-sdr-dvb-t-dongles/. Zo af en toe plug ik deze in via een raspberry pi 3 met spyserver en dan merk ik dat ik bijvoorbeeld de pi2non erg slecht ontvang, wanneer ik de stick rechtstreeks in mijn pc plug gaat het al stukken beter. Nu is mijn vraag of dit aan de antenne zou kunnen liggen. Ik maak gebruik van de bijgeleverde telescoop antenne. Nu ben ik een beetje gaan googlen en kom ik uit op gp antenne of een zelf bouw iets in die trend. Zou iemand mij kunnen vertellen of mijn ontvangst daar gaat van verbeteren.

De hobby is nog erg nieuw voor me maar ik vind het luisteren heel erg leuk en blijf steeds weer ontdekken wat er gebeurt. misschien leuke side note vanmiddag lukte het om ons weerstation (en die van de buren) uit te lezen met de pi :-)

Groetjes Mark/Cobratjuh

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: RTL-SDR stick antenne

#2 Bericht door pa3kc »

Je ziet die vraag veel voorbij komen bij nieuwe rtl stick gebruikers maar het komt er echt op neer naar wat je wilt luisteren.

Wil je dus repeaters luisteren op de 70cm band zoals PI2NON dan moet je een antenne er aanhangen die geschikt is voor de 70cm band.

Als je alleen een telescoop antenne gebruikt kan je proberen die in te schuiven of juist uitschuiven tot dat je maximaal ontvangst hebt van PI2NON.

Dat je op je pc een betere ontvangst hebt zou mogelijk kunnen komen omdat je pc een betere aarding heeft dan je raspberry pi.

Je pc fungeert dan als tegen capaciteit van je telescoop antenne, het ontbrekende deel van je huidige antenne systeem en het lijkt dan ergens op een GP.

Met een GP verbeterd de ontvangst aanzienlijk vergeleken met je telescoop antenne.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: RTL-SDR stick antenne

#3 Bericht door PA1AIS »

Bij een goedkope SDR-RTL stick moet je zorgen voor:
- Goede afscherming van de pi en SDR-RTL stick, ander komt de zooi vanuit de pi de stick in.
- Goede mantelstroomfilters direct bij de USB poort, b.v. enkele ferrietklemmen om de USB kabel.
- Voorkom elke elke aardlus tussen de antenne en de PC/PI. Als je antenne aan een metalen mast zit en die weer via andere antennes aan overige apparatuur dan kan er een aardlus ontstaan. Of je mast met antenne is geaard en er lekstroom loopt vanuit je 5V adapter via je PI naar de antenne aarde....

Maar wat je ook doet het blijft een goedkope stick met alle voor- en tegens.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Haas
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jun 2016, 19:11

Re: RTL-SDR stick antenne

#4 Bericht door Haas »

ik ontvang zelf met een DX-500 systeem en dat werkt best goed op alles banden, inclusief vhf/uhf. kost wat, maar dan heb je ook wat.

PC1RZ
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 jan 2016, 10:12
Roepletters: PC1RZ

Re: RTL-SDR stick antenne

#5 Bericht door PC1RZ »

Wat nogal belangrijk is , is ook in de spyserver config file er voor te zorgen dat de gain an staat. Verder is de voeding voor de raspberry erg van belang, en vaak een storings bron. Ik gebruik de originele raspberry voeding, en heb de draad een paar keer door een klap ferriet gevoerd.
Hoop dat dat helpt. (En een mooie buiten antenne, bv diamond x30 / x50]
Andere leuke optie op de raspberry is de openwebrx.de software.
73, Rick

Plaats reactie