SDR, tja het is nog steeds speelgoed

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#46 Bericht door C.J. Boer »

Tecsun is echt geen SDR. Je kunt de Tecsun niet verbinden met een PC, Laptop, e.d. Maar qua ontvangst beter dan mijn NRD 515.

Vanavond de SDR play en Airspy vergeleken met mijn bijna 40 jaar oude Bearcat 220 scanner. Zelfde antenne en echt de SDR ontvangers zijn nergens. Op de Marifoonband. Die oude Bearcat ontvangt zelfs Noordduitse marifoonzenders, terwijl de SDR ontvanger helemaal niks ontvangt. Tja, het is niet anders.

Ik ga ze niet verkopen. Afgelopen jaren heb ik een paar ontvangers gekocht en twee verkocht. Maar als ik iets verkoop, moet het wel verantwoord en goed zijn. Dat durf ik met deze beide SDR ontvangertjes niet aan.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#47 Bericht door PA3DJS »

C.J. Boer schreef:Tecsun is echt geen SDR. Je kunt de Tecsun niet verbinden met een PC, Laptop, e.d. Maar qua ontvangst beter dan mijn NRD 515.

Vanavond de SDR play en Airspy vergeleken met mijn bijna 40 jaar oude Bearcat 220 scanner. Zelfde antenne en echt de SDR ontvangers zijn nergens. Op de Marifoonband. Die oude Bearcat ontvangt zelfs Noordduitse marifoonzenders, terwijl de SDR ontvanger helemaal niks ontvangt. Tja, het is niet anders.

Ik ga ze niet verkopen. Afgelopen jaren heb ik een paar ontvangers gekocht en twee verkocht. Maar als ik iets verkoop, moet het wel verantwoord en goed zijn. Dat durf ik met deze beide SDR ontvangertjes niet aan.
Ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat bij het optimalizeren van de digitale delen (die de vanouds analoge bewerkingen vervangen) in de Silabs chip aardig wat SW gebruikt is. Het enige is dat de code er hard in zit en dat jij ze niet kunt veranderen. Als ik in software bepaalde analoge functies bouw, uitgebreid test op mijn computer, en die later éénmalig in een FPGA schiet, of in een afgeschermde DSP laat draaien, is het in mijn ogen nog steeds SDR.

In die Tecsun zit zo'n Silabs chip, dus is de Tecsun in mijn ogen een SDR met vast ingebakken code.

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#48 Bericht door PA8JDG »

C.J. Boer schreef:Tecsun is echt geen SDR.
Ik lees dat de PL880 beschikt over DSP. Waarvoor zou die gebruikt worden?

73’s

C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#49 Bericht door C.J. Boer »

Nee, ga maar even zoeken op het internet. Filmpjes genoeg op YouTube. De Tecsun "schijnt" DSP te hebben (staat zelfs vermeld op de sticker op de radio), maar dat is een soort van goedkope ruisonderdrukker, die je door het drukken van een toets kunt inschakelen. Maar het resultaat is slecht. Dof geluid.

De Tecsun is niet aan te sluiten op een PC of wat dan ook. Dus geen enkel spectrum beeld e.d. op de computer, laptop of tablet. UIteraard heb ik dat zelf geprobeerd en zelfs daarover contact gehad met de hoofdverkoper in Australie. Maar die mogelijkheid is er niet.

Jammer, want dan zou de Tecsun helemaal een revolutie zijn en alle nu bestaande SDR ontvangers omver blazen.

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#50 Bericht door PA8JDG »

C.J. Boer schreef: Jammer, want dan zou de Tecsun helemaal een revolutie zijn en alle nu bestaande SDR ontvangers omver blazen.
Alle nu bestaande SDR ontvangers omver blazen... Die Tecsun moet dan wel erg goed zijn(????) :shock:
Enfin, ik ga eens kijken op Youtube. Ben wel benieuwd eigenlijk.

73’s

C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#51 Bericht door C.J. Boer »

Die Tecsun heb ik ongeveer een jaar geleden aangeschaft. Ik durfde 'm eerst niet aan te sluiten op een long wire. Omdat ik bang was voor oversturing. Vooral in de avonduren. Na een week toch aangesloten, heel simpel de langraad rechtstreeks aan een "bananen" stekkertje bevestigd en in de ontvanger. En een geweldig resultaat. De Tecsun ontvangt op de HF net zo goed als de NRD 515/NRD 525, etc. Ik heb ze allemaal, die oude ontvangers en allemaal aangesloten op antennes. Op de 3MHZ amateurband (bijv. het bekende 3630 Khz) stukken beter dan al mijn andere ontvangers. Mijn SDR ontvangers verliezen het al helemaal van die Tecsun.

Nadeel van de Tecsun is een beetje SSB vervorming, omdat de AGC niet goed werkt. Dat zie je ook op de YouTube filmpjes. En geen notch, pass band tuning, noise blanker en noise reduction (ondanks de vermelding DSP op de radio). Maar qua pure ontvangst en zeker voor AM broadcast, de beste ontvanger die ik heb. En dat voor 125 euro (tweedehands net een jaar oud).

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#52 Bericht door PA3DJS »

C.J. Boer schreef:
Jammer, want dan zou de Tecsun helemaal een revolutie zijn en alle nu bestaande SDR ontvangers omver blazen.
Je kunt dit blijven herhalen, maar het blijft een oordeel op basis van jouw ervaring met een paar hobby SDR spullen. Ik heb onder andere met een EB 500 van R&S (die firma met hoofdzetel in München) mogen spelen voor werk (met veel signaal op de ingang). Het is niet eens de beste die ze hebben, maar dan kom ik toch tot een andere conclusie.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#53 Bericht door pe1cmo »

Ik begin onderhand het idee te krijgen, zeker als je luistert naar zwakke signalen in de ruis zoals op de oscar 100, waarvan je ruisvloer vast ligt, je met een SDR toch dieper in de ruis kan luisteren dan een normale ontvanger.
En de schattingen zijn een 5dB dat een SDR beter is.
Ik denk dat ik daar eens een meting aan ga besteden. Kijken wat het oplevert.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#54 Bericht door PA3CQN »

PA3DJS schreef: In die Tecsun zit zo'n Silabs chip, dus is de Tecsun in mijn ogen een SDR met vast ingebakken code.
Mijn idee. Je kunt de firmware van die chip zelfs upgraden.
Het begint een beetje op verwarring van termen te lijken, waarbij 'SDR' als specifieke
groep ontvangers wordt gezien en niet als techniek. Want als techniek is het zeer algemeen.
Iedere moderne porto/telefoon/gps/marifoon/DAB-radio etc gebruikt dit, en het is de reden dat er van die goedkope
ontvangst apparatuur bestaat.
De kreet 'DSP' ( digital signal processing ) is natuurlijk ook heel algemeen. SDR als technniek valt daar ook onder.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#55 Bericht door PA8JDG »

C.J. Boer schreef:Mijn SDR ontvangers verliezen het al helemaal van die Tecsun.
Als ik dit artikel bekijk, lijken heel veel functies in de Tecsun d.m.v. DSP uitgevoerd te worden: https://www.tecsunradios.com.au/store/w ... -Dec14.pdf

Weet je zeker dat je een PL 880 hebt?

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#56 Bericht door pa1bvm »

@pe1cmo .. ja een paar metingen dat zou wel wat schelen ...
wordt niet koud of warm hoe goed een echt DX signaal ( CW/SSB/WSJT) klinkt als het maar decodeerbaar uit de ruis te plukken valt .
wat dan nog belangrijk kan zijn .. hoe is het dynamisch RX gedrag .. wij luisteren vaak op kleine stukjes band met veel gebruikers .

er worden op dit moment wat metingen gedaan op VHF aan IC-9700/ IC-7300 ( SDR) en met als vergelijking de bejaarde IC-746 / TS-2000 ( analoog )
reuze nieuwsgierig ..
ja ja ..even los van de drift issues .. op de ic-9700

73 Rick

jengelsm
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 mei 2015, 23:58

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#57 Bericht door jengelsm »

Met veel belangstelling de verschillende belevingen, opinies etc over SDR gelezen.
Zelf gebruik ik lange tijd niet actief met de hobby geweest te zijn sinds kort SDRplay Duo, en ben niet ontevreden over de resultaten.
Ik hoop dat ik met een betere ontvanger betere resultaten kan bereiken.

De 'ham' vraag is dan wat is een betere ontvanger ?

Budget max 5k


Wat zou dan de 'beste' SDR ontvanger zijn, en met welke niet SDR ontvanger behaal je dan nog betere resultaten.
(het bedieningsgemak van SDR ontvanger buitenbeschouwing gelaten....)

C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#58 Bericht door C.J. Boer »

Hallo mensen,

Ik ben heel veel aan het experimenteren geweest met de beide SDR ontvangers. Andere antennes, andere opstellingen, etc. Wat mij opvalt is dat de SDR ontvangers heel gevoelig zijn voor bepaalde antennes. Ik heb drie long wires en de mini whip (actieve) antenne van PA0RDT. De beide SDR ontvangers presteren stukken beter met de mini whip. Lagere SN verhouding en dus betere (zwakke) signalen.

Het vreemde is dat mijn, in de ogen van sommigen :wink:, ouderwetse, analoge ontvangers qua ontvangst niet veel verschillen tussen de longwires en de mini whip.

Maar, ik moet een gedeelte van mijn woorden terugnemen. Aangesloten op de mini whip (met Elad antenne splitter, 5 ontvangers op 1 antene: goed ding), doen de Airspy HF+ en de SDR Play RS2 pro, het prima. De Airspy met SDR console v3 is meer geschikt voor HF, iets gevoeliger. Maar de SDR Play, samen met SDR UNO, doet het ook goed op de HF.

En ik gebruik de SDR Play via SDR UNO als scanner op de marifoon en luchtvaart frequenties. Ik heb hier, al eerder vermeld, een Bearcat 220 scanner staan. En dat is de meest gevoelige scanner die ik ken. Het ding heb ik in 1982 (!) gekocht, heeft 20 geheugens, en werkt perfect. De Bearcat is met binnenantenne nog net iets gevoeliger dan de SDR Play op de VHF. Ook met binnen antenne. En dat is een compliment voor de SDR Play.

Samengevat, mijn excuses voor de te snelle oordelen over de SDR ontvangers, mede gevoed door frustraties. Mijn analoge ontvangers zijn voor het echte DX werk beter. Maar voor de prijs is er niks mis met de SDR ontvangers.

De SDR programma's hebben best nog wel veel mankementen, maar er verschijnen veel updates. Zeker van SDR Console van Simon Brown. In mijn ogen het beste SDR programma op dit moment. Met direct daar achteraan SDR UNO.

Soms moet je op je woorden terugkomen en dat heb ik hierbij gedaan. Dank voor de prima en professionele reacties.

C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#59 Bericht door C.J. Boer »

image1[2550].jpeg
PA8JDG,

Zie de foto. Ondanks de advertenties e.d., is het geen dsp ontvanger. Via "verborgen instellingen" kun je DSP inschakelen. Maar dan wordt alleen de filter breedte softwarematig aangepast. Dat is geen DSP. Prima ontvanger, maar geen DSP. Via een "banaan stekker" aangesloten op een longwire.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#60 Bericht door PA0ETE »

Het kan ongetwijfeld nog een stuk gevoeliger dan de Bearcat. Ik heb deze zelf ook, ook rond dezelfde tijd gekocht. In die tijd was er nog een 25 kHz-raster,en het MF-filter dat erin zit is 22 kHz breed. Als daar een modern filter in zou zitten was hij nog bijna 6 dB gevoeliger.

Het is inderdaad een erg goede scanner.

Plaats reactie