SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#376 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PD2EW schreef: 12 okt 2021, 13:46 Ik was eigenlijk op zoek naar -voor mij vreemde- signalen die ik op HDSDR tegen kwam op 145.937 MHz.....
Gezien de frequentie vermoed ik de AO-73. Het lijkt op telemetrie van deze satelliet.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#377 Bericht door PD2EW »

Dank Tjeerd, inderdaad.. het is'em weer, de AO-73!

Ik was nog even verder gegaan met wat dingetjes klaar te maken voor de JOTA en dacht: dat zoek ik nog wel een keer op.
Op HDSDR had ik dit signaal ook nog niet eerder ontvangen.

In de SDR database die ik in SDR-Sharp 1827 (de 'Hey Baby' versie) heb verwerkt, staat hij nu ook vermeld.
Leuk om te zien dat je een signaal van 300mW op een kilometer of 600 afstand nog zo goed kan ontvangen!

Mijn opstelling is de reeds bekende:
x50 antenne met een verloopje naar F contra,
10 meter witte 75 Ohm coax met F connectoren,
F splitter uit de TV wereld met 1 in en 4 uit,
1,5 meter 75 Ohm coax met F connectoren,
RTL-USB V3 stick (omgebouwd met F contra).
De x50 antenne staat op 5 mtr voethoogte opgesteld.

Voor de geinteresseerden: het is een CubeSat satelliet (gelanceerd op 2013) met een formaat van 10x10x10 cm.
Meer info: https://amsat-uk.org/satellites/comms/funcube-1/
Waar vliegt deze AO-73: https://www.n2yo.com/satellite/?s=39444
Bijlagen
2021-10-12 - AO-73_1.png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#378 Bericht door PD2EW »

Dit weekend is er een CW contest, dus ik ging eerst maar even kijken op een WebSDR.
Deze keer is het die van LA9LT en zo te zien wordt het druk op 20m..

Toen de JOTA spullen er maar weer eens bijgepakt en de 20m SEM35 GP antenne aangesloten op de RSP1A.
Daarna SDR++ (plusplus) er maar eens bijgepakt, werkt ook goed (ook op Windows 11).
De RSP1A werkt ook nog prima op SDR-Sharp 1732 en ik heb geen upconverter nodig.
Bijgaand even nog wat vluchtig gemaakte screenshots.

Inmiddels ben ik ook bezig met de installatie van Windows 11 op een Dual core Acer Veriton met 4GB en HDD.
Dat gaat met bijna alle SDR software voorbeeldig en als de spreekwoordelijke brandweer!
Alleen is er een klein probleempje: ik heb SDR-Sharp 1827 eerst getest en dat werkte toen nog prima.

Daarna heb ik het gewaagd om versie 1830 erover te zetten (alleen het SDRSharp.exe bestand) en toen ging het helemaal mis! Opnieuw een schone 1830 geinstalleerd in een andere map (dus zonder extra lijsten en alle plugins), maar nog steeds start het programma even op en verdwijnt net zo snel weer. Een beetje: klik aan, klik uit... ;-). Versie 1732 blijft wel gewoon werken, ook na het vastlopen van de 1830 versie, dat heb ik tussendoor getest.

Het zal wel stuklopen op de prestaties van de gebruikte computer, in combinatie met updates, maar sinds die Telerik aanpassingen (in 1732 was het ook al een beetje..) en het geforceerd buitensluiten van de RSP1a en soortgelijke ontvangers (en ombouwen van de ExtIO drivers) maakt het er allemaal niet beter op. Ook straalt deze instabiele werking af op het gebruik van de RTL-USB en de V3-USB sticks die ik met de recente SDR-Sharp versies heb getest. Tijdens de JOTA ben ik zelfs teruggevallen op een heel oude 1491 versie, waar nog geen sprake was van al die wijzigingen.

Tip!... luister ook eens op de WebSDR ontvangers!
Ik begin altijd bij Twente en maak dan uitstapjes naar buitenlandse (ook Kiwi) ontvangers.
Werkt leuk als je eens het signaal van een MW piraat volgt; zijn polkamuziekjes zijn dan te volgen tot ver in het buitenland.

Succes bij het luisteren en decoderen in de contest!
Bijlagen
CW Contest 2021-1106 004 (Aangepast).png
CW Contest 2021-1106 006a (Aangepast).png
CW Contest 2021-1106 009a (Aangepast).png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#379 Bericht door PD2EW »

Mijn radiohobby, die met SDR-Sharp startte, wordt inmiddels wel tegengehouden door de instabiele SDR-Sharp basis. Intussen heb ik mijn Arduino bedieningsinterfaces dan ook maar aangepast voor concurrerende programma’s met een stabielere basis en wat mindere functionaliteit. Mijn SDR# frequentielijst bevat inmiddels 17000+ vermeldingen en het bijpassend bandplan is door mij ook fijngeslepen, maar ergens is er in mij toch iets dat mij tegenhoudt om er wat mee te gaan doen.

Recentelijk had ik dus maar eens de afslag genomen naar enkele WebSDR omgevingen, mede gemotiveerd door de zonnepanelen in de buurt (het worden er steeds meer), die hun werk fanatiek doen. Ik zie overdag namelijk met vlagen en met regelmaat teveel spikes en ruisbulten in het spectrum. Omdat ik niet ver van de WebSDR Twente af zit, is het voor mij dan ook handig om TX met mijn trouwe Icom706 te doen en RX via WebSDR Twente.

Twee soorten Web SDR's heb ik dus in het vizier: de alom bekende WebSDR Twente -met zijn oudere varianten- en de KiwiSDR. Je bent bij gebruik alleen wel afhankelijk van de antenne van de aanbieder en de omstandigheden aldaar, maar het handige bij de Kiwi’s is, dat er ook wat ingebouwde plugins worden bijgeleverd.

Dit keer werd het de 13OZ1 KiwiSDR (v1.478) in Donauwörth, Beieren, Duitsland, JN58jq
Het toeval wil ook nog eens dat ik op de 20m band keek en op 12300 kHz USB wat signalen zag die ik herkende. Vlug de tablet er maar bij gepakt en decoderen maar (Robot36).. Dat moet beter kunnen, dus toen maar eens de ingebouwde SSTV module gebruikt.

Per KiwiSDR zijn er een beperkt aantal (meestal 4, dacht ik) gebruikers mogelijk, bij WebSDR Twente is dat schier onbeperkt…

Linkje naar de gebruikte KiwiSDR: http://13oz1.ddns.net:8073/?f=14230usbz8&ext=sstv&mute
Bijlagen
2021-1122-13oz1_SSTV.png

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#380 Bericht door PH7R »

PD2EW schreef: 22 nov 2021, 14:46 Omdat ik niet ver van de WebSDR Twente af zit, is het voor mij dan ook handig om TX met mijn trouwe Icom706 te doen en RX via WebSDR Twente.
Gebruik zelf ook PI4AMF Nijkerk websdr. Nadeel is beperkt aantal kanalen, http://83.128.85.68:8073
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#381 Bericht door PD2EW »

Niet omdat het moet, maar gewoon omdat het kan...
Aan het eind van 2021 nog een kijkje in de keuken van hoe ik de lijsten maak. Ik kreeg er vragen over tijdens de afgelopen JOTA en heb daar ook wat uitleg gegeven.

Ik houd voor mijzelf een lijst bij van inmiddels bijna 20.000 items (stations / frequenties / banden / referenties / vermeldingen) en sla die op als een Excelbestand. Steeds vaker houd ik ook het moment van ontvangst/vermelden bij en corrigeer eea. waar nodig. Er is op www.scannerforum.nl veel actuele info te vinden en niet te vergeten: www.frequentiedatabase.eu !
Mijn lijst is dus een compilatie van gegevens, die ik op verschillende sites en fora bijelkaar heb gezocht. Evenzo heb ik ook een lijst van ruim 700 items, die ik kan gebruiken voor het samenstellen van een bandplan bestand. Beiden kan ik met hun eigen Wordsjabloon samenvoegen tot nieuwe frequentielijsten of bandplannen voor SDR-Sharp, maar ook voor gebruik in andere (SDR)programma's.

Zoals misschien uit mijn eerdere posts op 'ons Z.A. forum' al bekend is; ik gebruik Arduino afstem- en bedieningsmodules. Het afstemmen van SDR-Sharp gaat dan met een draai-/zwengelknop en een stapgrootte die in het bandplan vermeld staat. Een andere en iets minder handige manier is het afstemmen met een muiswiel en dat gaat op een soortgelijke wijze als met mijn Arduino's.

Het is daarbij natuurlijk handig om te verwijzen naar bijvoorbeeld de 20m band en daarbij de afstem-stapgrootte op 1 kHz in te stellen, maar 500 Hz (of zelfs 200 Hz of minder) is handiger bij het afstemmen van CW- en Datafrequenties. Evenzo is het afstemmen op bijvoorbeeld de Middengolf Broadcastband met stappen van 9 kHz bij ons in Regio 1 heel gewoon, maar op de extended (piraten)band is het handiger om toch maar af te stemmen met 1 kHz stappen. Piratenstations kennen namelijk geen raster en geen bandbreedte... :shock: :D

Om wat duidelijker de afstanden tussen die stappen aan te geven, heb ik in de frequentielijst de bandbreedtes voor Middengolfstations op 8800 kHz gezet. Dat is dus bij mijn gebruik 200 Hz minder dan de gewenste bandbreedte. Voordeel: als je inzoomt op het spectrum, dan krijg je verticale scheidingsstrepen voor elk 9 kHz kanaal. Ook zijn er stations met 10 kHz breedte en ik heb ze zelfs met 12 en 12,5 kHz gezien! Gelukkig zijn het voor het grootste gedeelte nog analoge uitzendingen en dus goed beluisterbaar. Ook bij veel andere vermeldingen is dat erg handig.

Je kan de breder uitzendende stations met de SDR ontvangers en -software dan ook prima ontvangen (klinkt 'voller') omdat die bandbreedte ook goed instelbaar is, in tegenstelling tot een standaard radio met zijn bandbreedte van 9 kHz. Het is dan ook leuk om een beetje te spelen met het weergeven van gegevens voor analoge stations. Al spelende kwam ik tot bijgevoegde schermafdruk, waarbij de extended (piraten)band (rechts van de 1602 kHz) goed te zien is (en de hoeveelheid piraten kan je wel afleiden). Voor de piratenliefhebbers die boven de 1602 kHz luisteren: er zijn ook nog de zgn. 'Stay Off' frequenties. Ook maakt zo'n grote database het goed duidelijk waarom er 'ergens' beter niet uitgezonden kan worden. Veelal zijn die frequenties namelijk al bezet door het leger, de marine of andere diensten. En eigenlijk ie een piraat een piraat en moet die altijd 'Stay off' zijn :D

Met het bovenstaande wordt het ook wat duidelijker waarom ik altijd kritisch ben bij het uitkomen van nieuwe SDR-Sharp versies, want ik ben met mijn Arduinomodules wel heel erg afhankelijk van externe plugins. De compatibiliteit is daarbij van groot belang en het flip-flopbeleid bij nieuwe versies (de laatste versie -1832- kent 3 varianten) maakt mij nog niet erg blij. Daarom blijf ik nog steeds 'hangen' bij SDR-Sharp versie 1716 of 1732.
Inmiddels heb ik ook versie 1756 mogen ontvangen (dank dank!) en ben daar ook mee aan het stoeien.

Voor iedereen:
'Stay Safe..', Goede Feestdagen en 'Succes met de radiohobby" gewenst!
Tot volgend jaar!
Bijlagen
5999_sw2.png
lijst2.png
1756_mw2.png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#382 Bericht door PD2EW »

Dag allen

Intussen ben ik weer een stap verder met het bedienen van software met knoppen, i.p.v. muis en toetsenbord.
HDSDR reageert met veel functies prima, alhoewel er wel de nodige delays moeten worden toegepast.
Bij het testen van mijn b(r)ouwsels kwam ik op de 20m band terecht,waarvoor mijn antenne specifiek geschikt is, en ik zag de HA contest (www.contestkalender.nl) voorbijkomen.
Ik kon het natuurlijk niet laten en moest mijn resultaat toch even met de WebSDR van Twente vergelijken, omdat er bij mij verrassenderwijs zoveel signalen zichtbaar werden. Let op, ik gebruik nu even géén RTL-USB stick, maar de RSP-1A. Die werkt prima op HDSDR en ook op de SDR-Sharp 1732 versie.

Ik zoek nog naar de juiste wijze van bandbreedte instellen bij HDSDR, want bij SDR-Sharp 1732 gaat dat prima.
Je kan dan bijvoorbeeld in plaats van 8 kHz bij United-AM op 1008 kHz, het station met wel 10 kHz breed of nog breder ontvangen.
Dat klinkt echt stukken beter, want nu is het smal: 4 kHz (x2 = 8 kHz) en dan ruim 6 kHz (x2 = 12 kHz).
Oké, dat kan door met de muis te slepen, maar ik zoek nog een regelaar (encoder) en het moet daarmee ook nog eens vloeiend geregeld kunnen worden.

Met de joystick afstemmen is ook een leuke ervaring: langzaam afstemmen naar L of R en snel door op of neer te bewegen.
Helaas heb ik dit nog niet dynamisch (van langzaam opgebouwd naar snel) want de joustick heeft geen terugwerking en beweegt te licht (net als bij een gamecontroller).

Het voorkeuzeblok met 40 schakelaars (5x8) doet zijn werk ook bij HDSDR, maar helaas is het bij ELF (Extra Low Frequency) stations nog niet helemaal goed te krijgen. 77 kHz gaat nog prima en 17,2 kHz weigert werk, maar we geven niet op!

Wat er gaande is bij SDR-Sharp is niet helemaal duidelijk, want in 8 dagen 16 versies uitgeven (zie hun eigen site) is mijns inziens niet gezond meer.
Zo wordt de gebruiker een test dummy en dat kan niet de bedoeling zijn. Heb je als gebruiker net alles werkend en weer wat plugins eruitgesloopt.. blijkt er weer een nieuwe versie te zijn die weer problemen heeft met andere plugins.. Oké, gebruik je die niet, dan heb je een iets stabielere versie, maar toch gaat daar ook weer wat mis mee. Ieder doet zijn best, maar zoals al eerder en vaker vermeld, ik kijk even breder en stop voorlopig bij 1732.

Ook hebben enkele pluginbouwers hun bijdragen gestaakt en da's jammer, want ik had ook nog wat bij te dragen en dat doe ik dus ook niet meer.
Dus: welkom SDR++ ! Leuk bezig die lui (github.com/AlexandreRouma/SDRPlusPlus) en ik wacht op de bijpassende hotkeys..!

Hier staat de "Big List" van SDR software: www.rtl-sdr.com/big-list-rtl-sdr-supported-software/

Bijgaand de plaatjes, ook altijd leuk:
1x SDR-Sharp
1x SDR-Sharp en Twente (onder)
1x HDSDR (een uur later, minder stations)
1x HDSDR animated (klik erop en de animatie zou moeten starten)
Bijlagen
2022-01-15_ HA_Contest_002 (Klein).png
2022-01-15_ HA_Contest_001 (Klein).png
2022-01-15_ HA_Contest_003 (Klein).png
ezgif-3-9427668a09_klik voor animated.gif

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#383 Bericht door PD2EW »

Dag allen

Ik heb vanmiddag even een thuiswerkmomentje en luister op de achtergrond naar de RTL-USB en wat luchtvaart, op dit moment is dat in de buurt van 135.725 MHz. Ineens komt er iets onverklaarbaars voor (althans, voor mij dan).

Ik weet dat ik nu commentaar kan verwachten over goedkope ontvangertjes, speelgoedradio en dat soort opmerkingen die tegenwoordig horen bij het gebruik van de door mij gebruikte spullen, maar toch zoek ik een verklaring voor het volgende:
Terwijl ik hier luister naar die luchtvaartradio, hoor ik ineens een gesprek tussen PD2AVD en PA4K en nog wat meer stemmen, er dwars doorheen (rond 15:30 tot 15:40)!

Ik heb alleen geen idee hoe ik dit op deze frequentie ontvang of via welke repeater of via welke originele frequentie dit signaal komt. De tijd was me ook net te kort om op andere radiospullen over te schakelen, maar wel heb ik een audio-opname met mijn mobiele telefoon gemaakt.
Ook merkte ik dat ik iets beter op dit spraaksignaal kon afstemmen (zat net iets hoger in frequentie) en zelfs over kon op NFM ipv luchtvaart-AM, wat het gesprek nog duidelijker maakte.
Frappant detail: ook bleef de luchtvaart eronder nog steeds hoorbaar.
Inmiddels is het effect over en alles is weer normaal.

Mijn gebruikte spullen en instellingen zijn niet anders dan ik normaal gebruik en ook overstuur ik de ingang van de RTL-USB niet (tenminste.., niet meer dan ik dit altijd al deed).

Gebruikt:
RTL-SDR V3 (aluminium behuizing)
X50 antenne
SdrSharper vs.1.1.1
Bijlagen
2022-0210-PD2AVD-PA4K (Middel).png
Luister naar 135.725a.png
Luister naar 135.725.png
Luister naar 135.725.png (10.12 KiB) 8474 keer bekeken

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#384 Bericht door PA1AIS »

Dag Erik,

Zolang je geen goed bandfilter gebruikt kunnen weinig mensen hier antwoordt op geven.
Kortom: eerst een bandfilter en dan is verdere discussie pas mogelijk....

Naakte rtlsdr's fantaseren bij sterke signalen er vaak op los....
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#385 Bericht door PD2EW »

Dank voor je reactie Jugo

Ik ken wat van deze effecten en heb o.a. ook een FM sperfilter vanwege de dichtbij staande FM zenders (nu niet gebruikt).
Maar dit effect is gewoon te vreemd en met alle ervaring die ik inmiddels heb bij het ontvangen van signalen op SDR is dit ook nog nooit voorgekomen.
De luchtvaartband staat hier overdag best wel veel aan, dus dit effect zou dan misschien ook vaker te horen moeten zijn, maar ik ken het niet.

Het grappigste is dat het fenomeen er gewoon een tijdje was, best wel sterk, en even later weer weg was... en het niet (ook niet een beetje) meer op te roepen is, ondanks dezelfde instellingen.
Ik vond het gewoon te apart om het zomaar te negeren en zal het eens in de gaten houden.. :)

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#386 Bericht door PD0JDG »

Ik heb ook wel eens zoiets gehad. Wat bleek? Ik had vergeten mijn portofoon uit te schakelen. :wink: Ben benieuwd naar het vervolg!

Jaap

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#387 Bericht door PD2EW »

Nou, hier komt het vervolg...je raadt het nooit en de waarschijnlijke oorzaak diende zich vanzelf aan...
Ik had vandaag de buurman hier staan, met de mededeling dat hij weer begonnen was met de 27 Mc hobby en hij had ook al heel wat verbindingen gelegd, vertelde hij.
Zo komen we inderdaad terecht op de breedbandigheid van de/mijn RTL-USB en de door mij gebruikte X50 die op maar 25 meter van buurman's halvegolf antenne staat...
Maar nu heb ik de (waarschijnlijke) oorzaak...!

Dat van die breedbandigheid, dat wist ik al maar kon het vreemde tijdelijke en niet te reproduceren effect niet verklaren in het gebruik.
Ook de interferentiebron kon ik niet verklaren en op basis van berekeningen ben ik er nu ook nog niet achter of er een relatie gelegd kan worden.
Maar het komt volgens mij wel heel erg dicht in de buurt van een verklaring en de niet reproduceerbaarheid.
Ik laat het voorlopig maar even zo en zal mij gaan orienteren op een sper-/bandfiltertje voor 27 Mc.

Even iets totaal anders.
Ik ben met mijn frequentielijsten aan het bijwerken geweest en bedacht me ineens nog wat, dat voor anderen ook handig kan zijn...
Laatst kreeg ik namelijk opnieuw opmerkingen over hoe ik eigenlijk mijn frequentielijsten voor SDR-Sharp maak.
Men verwondert zich er ook vaak over hoe ik mijn SDR-Sharp versies zo vol met die stationsinformatie krijg.

Als ik de werking bij anderen laat zien, dan is de link met een ouderwetse afstemschaal al gauw gelegd en hoef ik minder uit te leggen.
Ook is het voor het gebruik van verschillende frequenties erg handig, want: wie gaat je daar horen en wat ga je daar dan storen..?
Mijn lijst is puur een indicatie van wat waar verwacht kan worden, deels gebaseerd op eigen resultaten en het meest op resultaten van anderen.
Veel tekens worden niet gebruikt en ik weet dat dit voor niet Nederlanders erg gek leest.
Alleen zit ik er niet op te wachten dat er bijvoorbeeld ergens een trema, accent grave of Ringel-s staat, waardoor de code niet loopt en de boel dus vastloopt.

Hieronder staat een copy-paste van de disclaimer, die ik tegenwoordig onderaan mijn lijsten plak, voor het geval ze eens mochten uitlekken of op andere plaatsen terecht gaan komen.
Het is een verklaring van bronnen waar veel van deze info terug te vinden is en misschien zijn er ook wel bronnen bij die jullie ook nog niet kennen, dus doe er je voordeel mee.
De disclaimer heb ik voor het gemak al vast verdeeld in 3 delen, dit is deel 1:

Aanmaakdatum: 2022-02-13 (EW), alle vermelde frequenties zijn een momentopname.
Al deze vermeldingen zijn ook een handige leidraad bij de JOTA (Scouting).
Al meer dan 23100 vermeldingen geven inzicht in het wereldwijde frequentiegebruik.
De A- vermeldingen zijn een eerste richtlijn voor oa. ITU Regio 1 in NL (Noord Achterhoek)
De Ham-It-Up convertor is een toepassing voor eigen gebruik (mijn upconverter)
De lijst wordt bijgehouden in Excel, er worden alleen basis ASCII karakters gebruikt
Er zijn ook gegevens dubbel vermeld vanwege het handig weergeven van lijsten.
Op meer dan 20.000 items zijn er enkele honderden meervoudig vermeld, verouderd, inactief of ter indicatie.
De QRP Beacon-ew vermeldingen: voor eigen gebruik (QRPpp bakentjes)
De Scouting vermeldingen: 2021 (volgens het JOTA Bulletin)
De SSTV vermeldingen: 2021 (amateur-radio-wiki.net)
Veel informatie komt van: 2021/2022 (frequentiedatabase.eu, HFUnderground.com)

HF Mil. Frequencies: 2021 (live-military-mode-s.eu/frequency)
HF OFCOM list Wordlwide: 2017 (ofcom.org.uk)
HF ALE 2nd Gen (Mil) Frequencies: 2021 (wikipedia.org, HFUnderground.com)
HF ALE Signals: (www.ominous-valve.com/ale-list.txt)
HF BC DE Private stations: 2021-10 (rundfunkforum.de, am-radio-stations.de)
HF BC IT MW Stations Italia: 2021 (wikipedia.com)
HF BC Korea Stations: 2021 (eibispace.de)
HF BC NL Regional Stations: 2021-08-22 (frequentiedatabase.eu)
HF BC Private Stations: 2021-07 (Stig Hartvig Nielsen)
HF BC RTVE: 2021 (rtve.es)
HF BC UK Regionaal: 2021-10 (planetradio.co.uk/absolute-radio)
HF DE NDB Beacon Frequencies: 2021 (de.wikipedia.org/wiki/Ungerichtetes_Funkfeuer)
HF DRM Stations: 2021-09-01 (Deutsche Welle)
HF DRM Stations: 2021-09-23 (DRMrx.org)
HF Emergency HF R1 Frequencies: 2021 (iaru-r1.org)
HF Beacons/Markers 2021/2022: (ebispace.de DX)
HF Beacons/Markers 2021/2022: (hfunderground.com)
HF DGPS/LORAN Stations: 2021 (groups.io/g/ndblist, ndblist.info)
HF DSC/GMDSS Stations: 2021 (groups.io/g/dsc-list)
HF FAX Stations: 2021 (hoka.net)
HF Freq/Time Beacon Frequencies: 2021 (hoka.net)
HF HFCC Stations: 2021-10 (hfcc.org)
HF HFDL stations: 2020-06-19 (frugalradio.com)
HF IBP Stations: 2021-07-20 (ncdxf.org)
HF Inlichtingendiensten: oude archieflijsten
HF M- International: 2022 (wetten.overheid.nl)
HF Maritime Beacons: 2021 (hfunderground.com)
HF Maritime GMDSS/DSC: 2021 (wetten.overheid.nl)
HF MW Broadcast stations: 2021-12-10 (en.wikipedia.org/wiki)

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#388 Bericht door PD0JDG »

PD2EW schreef: 15 jan 2022, 18:44 Ik heb vanmiddag even een thuiswerkmomentje en luister op de achtergrond naar de RTL-USB en wat luchtvaart, op dit moment is dat in de buurt van 135.725 MHz. Ineens komt er iets onverklaarbaars voor (althans, voor mij dan).
Het enige dat ik kan verzinnen is 5 maal CB kanaal 14 = 135.625 MHz dat is ook in de buurt van 135.725 MHz.

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#389 Bericht door PD2EW »

Tja, zou zomaar kunnen..., ik ga er misschien nog wel eens induiken.



Deel 2 van de lijst (vergeef me de dubbele URL vermeldingen):

HF MW Pirate stations: 2021-11-24 (mwfreeradio.blogspot.com)
HF MW Pirate stations: naam vaak 1x vermeld (8.8kHz ivm spectrumweergave)
HF MWARA Stations: 2021-09-25 (radioreference.com)
HF NAVTEX Stations: 2021 (groups.io/g/navtexdx)
HF OH9AB Stations: 2021-12-24 (listenersguide.org.uk)
HF Pinneberg Stations: 2021 (second.wiki/wiki/sendeanlage_pinneberg)
HF SW, N American Pirates R2: 2021/2022 (hfunderground.com)
HF ELF Navy High Power: 2022 (vlf.it/itulist)
HF IBP NCDXF Stations: https://wi5v.net (PWR:100W/10W)
HF Navy Beacons: 2021 (hfunderground.com)
HF Number Stations: 2021 (priyom.org, numbers-stations.com)
HF Pirate Beacons: 2021 (hfunderground.com)
HF Pirates MW Stations: 2020/2021 (alfalima.net, am-forum.nl)
HF Pirates MW Stations: 2021/2022 (mwfreeradio.blogspot,com)
HF Pirates SW Stations: 2020/2021 (alfalima.net, am-forum.nl)
HF RDARA Stations: 2021-09-25 (radioreference.com)
HF RU MX Stations: 2021-09-25 (hfunderground.com)
HF RU Navy Stations: 2020/2021 (scannernet.nl, AbleArcher83)
HF RU Navy, Beacon/Marker: 2021 (scannerforum.nl)
HF RU Number Stations: 2021-09-01 (priyom.org)
HF Several Stations: (short-wave.info)
HF Sound of Hope China Stations: (ebispace.de DX)
HF Taiwan Broadcast: 2022 (ebispace.de DX))
HF VMW Meteo: 2021 (www.bom.gov.au)
HF Voice of Hope: 2022 (hfunderground.com)
VLF Air NL, vermeld als 2021 van (vliegeninnederland.nl)
VLF Navy High Power: 2022 (vlf.it/itulist)
VLF NDB Beacon: 2021 (globaltuners.com)
VLF OXZ Stations: 2021 (fmscan.org)
VLF SAQ Stations: 2021 (alexander.n.se)
VLF SAQ Stations: 2021 (www.dl1dbc.net/SAQ/)
VLF Stations: 2021 (sidstation.loudet.org/stations-list-en.xhtml)
VLF Stations: 2021-2022 (sidstation.loudet.org)
MF LPAM Stations NL: 2022 (radio-tv-nederland.nl)
MF OXZ Meteo Stations: 2021 HF MIL-STD 188-141 (globaltuners.com)

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#390 Bericht door PD2EW »

Oops! Bijna vergeten...

Dit is disclaimer (deel 3):
UHF 2G/3G/4G/5G/CDMA: 2021-09-16 (antennekaart.nl)
UHF Int. SAT: 2021 (uhf-satcom.com)
UHF NL Disaster Stations: 2021 (rtlsdr.nl/rampenbestrijdingsnet-3a)
UHF NL Maritime OnBoard Porto: 2019-1028 (CEPT)
UHF NL Verkeersregelaars: 2021 (frequentiedatabase.eu)
VHF Draadloze Microfoons en Mediasets NL: 2021/2022 Agentschap telecom (microfoonbanden.nl)
VHF Schiphol Luchtvaart: 2021 (lvnl.nl)
VHF Schiphol Luchtvaart: overig (oa. via vliegeninnederland.nl)
VHF BE Broadcast Stations: 2015-01-15
VHF DE Flood Disaster: 2021-07-20
VHF FM DE Broadcast Stations: 2020-12-08
VHF FM NZ Broadcast Public: 2018 (via SDR network airspy.com)
VHF Int. ARINC SITA VDL-M2: 2015-01-15
VHF Int. SAT: 2021 (uhf-satcom.com)
VHF NL DARES, Emergency: 2021 (pc5e.nl)
VHF NL FM Commercieel/Lokaal: 2021-08-22 (www.radio-tv-nederland.nl)
VHF NL FM Publiek/Regionaal/Streek: 2021-08-22 (radio-tv-nederland.nl)
VHF NL Kerktelefoon: 2017-2021 (www.agentschaptelecom.nl/documenten/ver ... ktelefonie)
VHF NL Kerktelefoon: 2018 (kerkradio.nl) (freq. wijzigingen worden vaak niet doorgegeven)
VHF NL PI Justitieel: 2020 (scannernet.nl)
VHF NL PMSE en Multimedia: 2021 (Agentschap Telecom NL)
VHF NL Skygliders: 2020 (skygliders.nl)
VHF NL Taxifrequenties gaan verdwijnen, de vermelde zijn nieuwer dan 2009
VHF NL-BE Wielerfrequenties KNWB/KBWB: 2021 (scannerforum.nl)

.

Plaats reactie