SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#346 Bericht door PD2EW »

Ik denk: even de SDR-Sharp aanslingeren... lokale tijd: 12.00 dd. 30-12-2020
Even snel kijken tussen alle pieken van de storingen van zonnepanelen... en ziedaar!
De FOX-1D (naar later blijkt) was over ons heen gekomen en bevond zich al boven Frankrijk, er is een erg grote piek in het SDR-Sharp spectrum te zien.
Snel eventjes nog wat nauwkeuriger afstemmen en ja hoor... prima ontvangst!

Ik kijk dan pas naar de op dat moment door mij gebruikte antenne en het blijkt mijn horizontaal opgestelde zelfbouw V-dipool te zijn.
Zonder bandfilter is die rechtstreeks aangesloten op mijn RTL-USB stick.
De antenne staat buiten horizontaal opgesteld op 3.60 meter hoogte, op stapelbare epoxybuizen in een tegelvoet.
Hij kijkt net een half metertje boven het platte dak uit.

Eerst dacht ik dat het het de ISS repeater moest zijn, maar ik kwam er al gauw achter dat die de eerstkomende tijd nog niet over ons heen gaat komen.
Bijgaand vind je ook een kort geluidsfragmentje.
Bijlagen
2020-1230_FOX-1D (Klein).png

[De extensie wav is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]


PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#347 Bericht door PD0JDG »

Nu kun je je RTL stick kalibreren met DAB+:
https://aerospaceresearch.net/?page_id=2111

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#348 Bericht door Radioot »

SATSAGEN Spectrum Analyzer Software Updated: Now Supports RTL-SDR

https://www.rtl-sdr.com/satsagen-spectr ... s-rtl-sdr/

https://www.albfer.com/en/2021/01/31/satsagen-0-5/

gemaakt door Alberto IU1KVL

Na installatie, klikken op Toolbar. Vervolgens RTL-SDR selecteren in de instellingen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#349 Bericht door PD2EW »

@Radioot
Mooie ontwikkeling, heb er ook even mee gestoeid, kende het niet.
Dank voor je info, wordt gewaardeerd!


Ik heb afgelopen weekend (7 feb 2021) een andere ontvanger aangesloten en werk nu zonder de Ham-It-Up converter.
Het is dus deze keer GEEN RTL-USB stick!
Gewoon een beetje spelen en uitproberen met alléén de V-Dipool voor 137 MHz aangesloten op een 1->4 passieve splitter met F-connectoren en TV kabel.
Deze zelfbouwantenne staat (is blijven staan vóór de sneeuwval) op 4 meter vanaf de grond en kijkt amper over het platte dak van mijn werkplaats.
Helaas is er geen mogelijkheid om de 20m GP op te zetten, die sneeuw ligt hier meer dan 30 cm dik..

Toevallig draaide ik tussen 13:00 en 14:00 LOC even over de 20m band (dat kan met deze ontvanger) en er bleek een contest te zijn!
Ik zie en hoor alleen maar stations (big guns) uit Rusland en Oost Europa... maar het werkt allemaal prima!

Ben op het moment alleen wel even iets minder gecharmeerd van SDR-Sharp (...)
Doordat de ontwikkelingen zo snel gaan (migratie naar .NET 5.0) is het allemaal niet zo leuk voor de ontwikkelaars van plugins.
Dan ben je net klaar met een aanpassing en werkt je plugin of werkstuk eindelijk, blijkt er weer een nieuwe SDR# versie en moet de boel weer op de schop.
Een beetje demotiverend allemaal, zeker voor die plugin makers en ook voor gebruikers van mijn (en anderen hun) bedieningsinterfaces.
Helaas zijn er al wat ontwikkelaars afgehaakt en dat maakt het er niet vrolijker op.
Versie 1732 werkt bij mij overigens nog prima met met de RTL-USB stick en ook met mijn niet nader te noemen ontvanger (maar een beetje insider heeft aan 1 oogopslag genoeg).

Gelukkig zijn er dus ook alternatieven (ik gebruik Windows, geen Linux) en om te laten zien dat die ook leuk werken heb ik de screendumps bijgevoegd.
Dus.. even een paar SDR programmaatjes naast elkaar (ze zijn niet precies getuned).
SDRangel heb ik ook geprobeerd, maar ik krijg er nog geen geluid uit (Windows).

Ook heb ik afgelopen weekend even gestoeid met een Raspberry-Pi4 (mijn Orange-Pi is 'hemelen') en de RTL-USB stick, maar ik kan mijn tijd maar 1x gebruiken.
Ik volg de ontwikkelingen nog steeds, maar blijf voorlopig even bij wat ik nu werkend heb.
Bijlagen
2021-0207_Contest-20m_SDRUno (Middel).png
2021-0207_Contest-20m_HDSDR (Middel).png
2021-0207_Contest-20m_SDRSharp  (Middel).png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#350 Bericht door PD2EW »

Net voordat het 21.00 LOC is heb ik nog even de computer aangezet... kijken of 'er nog wat op is'.
Rechts van het 2m gebied duikt een Morsesignaal op, vermoedelijk afkomstig van een satelliet.

Het is grappig te zien dat je de signalen bijna zonder decoder in de waterval kan volgen en ik was helaas te laat voor de volledige boodschap.
Maar om toch even te laten zien hoe duidelijk dit te decoderen is.. kijk maar even mee...
Ik heb het gedeelte middenonder in de waterval maar even uitvergroot en op zijn kant gezet.

De oplettende meekijker ziet linksboven bij SOURCE dat ik ook nu ook even een andere ontvanger heb gebruikt.
Met de RTL-USB stick is dit ook prima te doen, het was alleen effe hurry-hurry voor mij, want het signaal werd al zwakker.
Even ompluggen zou mij net even teveel tijd gaan kosten..

Inmiddels is de SDR-Sharp software aangeland op versie 1800 en alles is wat opgeschoond, gecomprimeerd en samengepakt.
De vernieuwingen gaan razendsnel en met enkele versies per week, men heeft er blijkbaar zin in...
Er zijn alleen nog steeds problemen met veel oude plugins, oa. de Accessibility plugin (een van mijn favorieten) werkt niet echt fijn.
Bijlagen
2021-0218_morse (Middel).png
2021-0218_morse3.png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#351 Bericht door PD2EW »

Toch maar even nader onderzoek gedaan en het voorgaande bericht ging dus over de Maxvalier Satelliet.
Ik kende hier het bestaan niet van, maar nu dus wel: https://maxvaliersat.it

Het door mij ontvangen Morsesignaal was dus eigenlijk het bakensignaal en de omloop van de satelliet is te zien op: https://www.n2yo.com/?s=42778
De bakenfrequentie zou volgens die info 145.960 MHz moeten zijn en daar wijkt mijn ontvangstfrequentie door de Dopplerwerking maar 2,6 kHz van af.

Mijn gebruikte antenne: de zelfbouw V-dipool (horizontaal, met de punt naar het noorden), aangesloten met 10 meter TV coax en passieve SAT splitter (1 in en 4 uit, met F-connectoren).
Alles is dus 75 Ohm materiaal en je ziet dat ik veel RTV antennemateriaal uit de consumentenhoek gebruik..

De ontvangende USB radio was in dit geval de RSP-1A, maar ik ben er van overtuigd dat het ook prima met de RTL-USB stick had gelukt.

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#352 Bericht door PD2EW »

Het SDR-Sharp team heeft het er maar druk mee en wij zijn blijkbaar een soort bètatesters geworden, want ik merk dat een computer die gebaseerd is op een Ryzen processor niet vrolijk wordt van welke SDR-Sharp versie dan ook, boven de 1732. Mijn eveneens in Radio geïnteresseerde neef heeft namelijk een leuke samengestelde computer op die basis met een G-Force videokaart, SSD harddisk, 8GB geheugen en we zijn aan het installeren geweest met SDR-Sharp. Dat werd dus drama op drama... ondanks een volledige up-to-date Windows 10 (ook met .NET 5 geïnstalleerd).
Toen kreeg ik een ingeving en heb maar eens de 1732 versie (met door mij gebruikte plugins, frequentielijst, bandplan en instellingen) daarop gekopieerd: alles werkte weer prima! Daarna ook nog een compleet schone versie er bij-op gezet: ook prima!

Er zijn terloops veranderingen aangebracht in het SDR-Sharp programma en het ziet er spetterend uit, dat geef ik meteen toe. Maar het wordt steeds moeilijker te installeren door geforceerd aangebrachte beperkingen.
Ik heb er niet zo'n kijk op, maar mogelijk is men gevallen voor een nieuw ontwikkelplatform. Ook wil men het gebruik van alternatieve drivers niet toestaan en daarom gaat men alles zoveel mogelijk integreren (zodat er niet meer geëxperimenteerd kan worden).

Ik weet dat dit erg goed gelezen topic ook gelezen wordt door het SDR-Sharp ontwikkelteam en enkele pluginontwikkelaars, daarom plaats ik wat kritische kanttekeningen.
Inmiddels heb ik de SDR-Radio blik nog wat wijder gezet en nog wat andere SDR programma's gevonden die werken met een RTL-USB stick. Ze zijn wat minder bekend, maar evenzogoed erg leuke ontwikkelingen!

CubicSDR: https://cubicsdr.com

SDRPlusPlus: https://github.com/AlexandreRouma/SDRPlusPlus/releases
(SDR++ is in C++ geprogrammeerd en SDR# in C#)
Bijlagen
CubicSDR vs.0.2.6a.png
SDR++_vs.0.2.5a.png

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#353 Bericht door PH7R »

Ondervind geen problemen SDRsharp 1804 met Lenovo Ideapad i7-3630QM CPU 2.40GHz - 8GB RAM - Nvidia Geforce GT 650M icm Airspy HF+ Discovery. Ook Asus UX305L draait probleemloos.

Alhoewel ik SDRConsole prettiger vind.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#354 Bericht door PD2EW »

@Et discite
SDRConsole van Simon Brown staat ook al een tijdje op mijn laptop (die ik gebruik om het één en ander te testen).
Een iets ander gevoel, dat wel, maar het doet zijn werk prima!


Gisteravond ben ik nog even aan het spelen geweest met HDSDR icm. de RSP1a, en de besturing ervan via de Arduino.
Aanleiding was de nieuwste betaversie (2.81 beta2) die ik net daarvoor kreeg toegestuurd van Mario (DG0JBJ).
Dit programma heete vroeger Winrad-HD, als variant van Winrad dat door Alberto di Bene (I2PHD) is gemaakt en het is compact en klein, nog geen 8 GB groot..!

Ik heb Mario gevraagd of er een regelbare squelch met 'hotkeys' kon worden toegevoegd, want dat kan erg handig zijn.
Hij is (voor mij..?) aan het werk gegaan en inmiddels heb ik die functie op mijn omgebouwde Arduino encodermodule toegevoegd en dat werkt prima!

De ontwikkelingen op het 'hotkeys' gebied staan bij SDR-Sharp al een tijdje stil, zo lijkt het.
Men heeft Edward Macdonald (de maker van de Accessibility plugin die hier voor nodig is) niet leuk behandeld en die trekt nu terecht zijn eigen plan.
Hij liet via een ander forum weten wel weer beschikbaar te zijn, we gaan zien wat de toekomst ons brengt...

Je zou zomaar denken dat ik patent heb op het ontvangen van de Max Valier satelliet, want die kwam toevallig weer eens over tijdens het testen met HDSDR.
Het Morsebaken van deze kleine satelliet is te ontvangen op of rond 146.900 MHz (+ of - de Dopplercorrectie).
De satellietbaan is te bekijken op https://www.n2yo.com/?s=42778
Het bakensignaal is prima te ontvangen, ook in de waterval van HDSDR is het goed afleesbaar!
Bijlagen
112.png
112 uitsnede gedraaid.png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#355 Bericht door PD2EW »

Erg veel nieuwe SDR-Sharp versies zijn in de afgelopen tijd verschenen en na versie 1810 volgde even een pas op de plaats.
Inmiddels is gisteren toevallig net versie 1811 verschenen.

Er waren blijkbaar wat problemen met RTL-USB ontvangers (en die heb ik ook, staat verderop te lezen in deze post):
Date: Mon Mar 29 15:03:09 2021 +0200
Commit: d5cb6c3
More DSP optimizations;
Many fixes for RTL dongles (mainly workarounds for old libs);
Revert to libusb 1.0.20.11004 for backward compatibility;
Revert to portaudio 2016 for backward compatibility;
Code cleanup.

Ik merk in de praktijk dus nog steeds problemen bij het installeren van nieuwe versies op computers die zijn uitgerust met Ryzen processors of met computers met een Dual core Pentium icm. HDD harddisk.
Afsluiten gaat dan niet, het beeld bevriest en gegevens worden gewoonweg niet weggeschreven. Ik ben echt niet de enige met deze problemen... zo is op verschillende forums te lezen. Compleet het programma afsluiten gaat dan alleen maar via Ctrl-Alt-Del, maar dat kan de bedoeling natuurlijk nooit zijn.
Ook is er vertraging in de bediening; oudere versies bedienen directer en soepeler dan de laatste versies die wat schokkeriger reageren.
Dat uit zich dan weer duidelijk wanneer ik een fysieke knoppenbediening gebruik en ja, ik weet dat de Accessibility plugins niet 100% compatibel zijn.
De stille hoop is gevestigd op Edward, die zijn plugins aan het herschrijven is en eveneens ook rustig de tijd neemt vanweg zijn spaarzame vrijetijd.

In de tussentijd kom ik heel vaak weer terug bij oude SDR# versies, die hun werking wel bewezen hebben (in mijn geval: tot en met versie 1732).
En ondanks dat het er niet voor ontworpen is, werkt een goed aangepaste 1732 hier toevallig ook nog eens beter met een aangepast ExtIO stuurprogramma (dus ook niet met een RTL-USB stick). En dat is wel een raar idee.. men maakt software die beter (of stabieler) werkt in combinatie met de hardware van je concurrent...
Wat wel opvalt is, dat ik het programma (1732) dan wel vloeiend kan bedienen en het sluit meestal ook netjes af op de gewone manier.

Mijn eerder al beschreven bedieningspaneeltjes zijn/worden langzaamaan ook omgebouwd naar het gebruik voor HDSDR, want ook bij mij gaat de ontwikkeling verder. Ik heb geduld en vermaak me (in de mindere tijd die ik beschikbaar heb) ook prima met de beschreven spullen.

Van SDR-Sharper is eind 2020 ook een nieuwe versie verschenen: https://www.qsl.net/s/sdr/

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#356 Bericht door PD2EW »

Voor hen die denken dat ik van de aardbodem ben verdwenen ;-) is hier weer een kleine bijdrage:

Dit is een animated gifje van screendumps, gemaakt op 25 oktober 2020 rond 11.45 uur local time.

Je ziet hier het signaal van de volgende analoge repeaters, tijdens hun 'ronde':
145.600 MHz, Eibergen (analoog) (PI3TWE)
145.675 MHz, Den Ham (digitaal) (PI3VHP)
145.700 MHz, Doetinchem (analoog) (PI3DTC)
145.725 MHz, Apeldoorn (analoog) (PI3APD)
145.7625 MHz Almere (PI3ALM) (je ziet het signaal wel iets, maar het is te zwak)
145,775 MHz, Bad Bentheim (analoog) (DB0VQ)

De analoge signalen zijn hier hoorbaar te ontvangen met SDR-Sharp en een x50 antenne op 5 meter hoogte.
Wel heb ik een FM bandsperfilter in het antennesignaal opgenomen, zodat de FM (3m) band verzwakt wordt. Reden hiervan is, dat er hier lokaal veel radiostations opgesteld staan en de RTL-USB stick van zichzelf geen filtering kent.

De weergave van de flets-witte balken is afhankelijk van de waarde van de bandbreedte, zoals ingegeven in de voorkeuzelijst. Die lijst komt rechts te staan, tenminste als de juiste plugin ook juist is ingesteld. Echter... hoe meer vermeldingen op diezelfde frequentie.. hoe 'witter' de balk daar wordt.

Je kan goed zien dat de audio-bandbreedte mooi binnen het raster van de witte banden valt (12,5 kHz raster).
Wat ik hier in het spectrum dan ook zie, wordt ook door mijn Icom radio's ontvangen (met x-200 antenne) en v.v.
De Icoms worden aangestuurd door de Omnirig-Sync plugin voor SDR-Sharp en de in dit topic reeds eerder beschreven interface.

De radiohobby staat hier inmiddels op een zeer laag pitje, maar ook.. zolang er geen oplossingen komen voor enkele problemen, is er hier ook geen voortgang in het gebruik van SDR-Sharp te verwachten.
De volgers weten dat ik bezig ben met het maken van knoppenbedieningen (voor de echte 'knob-turners') in plaats van een toetsenbord en muis. Alleen staat dat project al een tijdje stil en zo ook de ontwikkeling van SDR-Sharp, dat is blijven hangen op versie 1811. De hoop is dat de makers (hobbyisten) van de plugin(s) de vernieuwingen bij kunnen houden van de commerciëlen en dat valt zeker niet mee.

Maar, "Elk nadeel heeft zijn voordeel" :wink: en inmiddels heb ik mijn Arduino interfaces omgebouwd naar HDSDR en ook met WebSDR is er met 3 encoder draaiknoppen prima af te stemmen op de QO100 en de Twente WEBontvangers. De regelaars zijn: grof, middel, fijn (dus 3x!) en dat stemt erg goed af. Alleen is de hoeveelheid bedieningsfuncties voor de interface erg beperkt en Twente heeft (logisch!) de meeste bedieningsfuncties.

Klik op het plaatje om een animatie hiervan weer te geven:
.
Bijlagen
2020-1025 Rondes tegelijk.gif

Gebruikersavatar
Lex_Michdebak
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 nov 2017, 13:52

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#357 Bericht door Lex_Michdebak »

Leuk om te zien dat de simpele RTLSDR nog steeds gebruikt wordt! Ik heb met een NooElec Nesdr deze week nog rtl_433 (Linux) geprobeerd. Bizar om te zien hoeveel er de ether in geslingerd wordt zonder dat mensen het in de gaten hebben. Als je nog wat dieper gaat graven kun je auto's in de buurt "lege" banden geven lijkt het wel...

Ik heb na een tijdje zonder te luisteren ook weer eens wat nieuws gekocht: SDRPlay RSPdx. Vooral omdat de software (SDRuno) me erg beviel, gewoon net een paar stappen beter dan SDR#. Heb hem een weekje in gebruik nu en ben heel tevreden. Nu nog wat meer antennes verzamelen voor wat meer dynamiek.

Ik ben nog aan het zoeken, maar is het zo dat als je een actieve antenne gebruikt je dan niet perse Ecoflex 15 nodig hebt voor een goede kwaliteit van hoge frequenties? Ik heb een L-Band antenne van RTL-SDR (Active L-Band Patch Antenna Covering 1525 - 1660 MHz) gekocht, ik hoop dat een wat goedkopere kabel volstaat (15m lengte) omdat het BiasT heeft... Maar misschien moet ik daar een aparte vraag voor stellen.

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#358 Bericht door PD2EW »

Hoi Lex
Ook goed te lezen dat jij nog bezig bent met de RTL-USB stick of een variant.
Ik denk dat er nog wel veel meer hiermee bezig zijn, ook icm andere projecten ;-)

SDRPlay RSPdx is een werkelijk mooi iets, ik heb zijn kleine broertje onder de kerstboom gevonden (ik schreef er al eens over...)
Machtig mooi om ook de software die erbij wordt geadviseerd een beetje uit te pluizen...
Volgens mij kan je hem (zonder A/B ingang te kunnen schakelen) ook met SDR-Sharp 1732 nog wel gebruiken, ik kan het iig wel met de RSP1A.
Omdat de ontwikkelingen bij SDR-Sharp even in de zomerpauze staan (lijkt het) en het aanpassen van de plugins en de werking van het programma zelf nogal rommelig verlopen, ben ik minder actief met dit programma. Er zijn nog veel nieuwontstane problemen op te lossen en gezien de opmerkingen van enkele ontwikkelaars en testers zal dat nog wel even gaan duren..

Mijn idee is dat je de witte satellietcoax ook voor jouw RTL-USB ontvangstdoeleinden kunt gebruiken.
Ik heb het in gebruik voor 1090 MHz (ADS-B), met de gedachte: als het geadviseerd wordt voor consumenten-satellietschotels, dan zal het ook voor de amateurradio zijn werk wel doen. Onder mijn zelfbouw GP antennetje heb ik ook een satellietversterkertje (0-2GHz) en daar net voor een 1090MHz filtertje, gevoed wordt de versterker met een eigenbouw bias-T aanpassing. In ieder geval gaat het hier prima bij ontvangst en de RTL-USB stick gaat ook nog eens 75 Ohm in, dus daar zit geen misaanpassing.

Het verlies kan je dus compenseren door het signaal aan de antennezijde te versterken of te bufferen.
Volgens mij zit er ook een buffer in die patchantenne (leuke ontwikkeling, in beeld gebracht door een enthousiaste verteller)
Mijn PA0RDT actieve antenne heeft ook een F-connector en daaraan heb ik... inderdaad.. ook witte TV-coax!
Versterken doet die ingebouwde buffer nauwelijks, maar toch gaat het goed zo.

Heb ooit ook eens een lijst gemaakt met wat of er in de ether wordt geslingerd en dat is echt niet mis!
Alle lijstjes bijelkaar maken mijn grote frequentielijst en geven een leuk idee van het gebruik van het spectrum.

Zomaar enkele lijsten die ik gebruikt heb:
https://www.scannerforum.nl
https://frequentiedatabase.eu
https://short-wave.info
https://wetten.overheid.nl/BWBR0035791/2021-05-01

Bijgaand een screendump van een nieuw softwarespeeltje... kijk goed naar de linker bovenhoek..!
Heb er nog geen echte experimenten mee gedaan, alleen op 2m gekeken..
Bijlagen
OpenEar170a (Middel).png
OpenEar170 (Middel).png

Gebruikersavatar
Lex_Michdebak
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 nov 2017, 13:52

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#359 Bericht door Lex_Michdebak »

Ik heb best wel wat te kiezen qua kabel en antenne en ontvanger. Er ligt RG58, Aircell 7, Ecoflex 10 en Ecoflex 15. Antennes: Diamond D130 (25-1300), Diamond X50 (2/70), Flightaware ADSB, Sirio SD-Dipole (26-30), MLA30 (0,5-30) en dan die LBand (1500-1600). Mast is een steigerpijp van 6 meter met 3 puntige "koehoorn" en de kabels (15m) komen uit in de kelder.

Ook ontvangers begint uit de hand te lopen. Een paar van die dvbt dingen is het jaren geleden mee begonnen. Toen die net uit kwam natuurlijk een HackRF, dan een Nooelec voor erbij, en twee weken geleden een RSPdx. Ik heb ook die nieuwe V3 gisteren nog besteld van RTLSDR nu het nog net voor 1 juli binnen kan zijn. Fingers crossed...

Begint een dure hobby te worden, maar nog altijd goedkoper dan op vakantie gaan. De planning is om de D130 op Ecoflex 15 te zetten, ADSB op Eco 10, MLA30 op RG58 en de rest Aircell 7.

Het is begonnen als hobby. Ik heb ook geen licenties om te zenden, maar daar zit ook de interesse niet echt. Voor de 27MC heb ik een en ander wel aangesloten, in 'de kelder' en de auto, en ik heb stiekem een paar Baofeng portofoons (handig voor bij de 4x4) en van die QYT 7900 dingen. Oh ja, en een Uniden SDS200E, een portapack, ik vergeet vast nog wel vanalles, want als het jeukt...

Er is een kelder ingericht om dat spul allemaal te gebruiken. Zo langzamerhand is de hobby bijna duurder dan een vakantie als ik het zo samenvat. Maar ik ben een keer een paar weken naar Japan op vakantie geweest, dus we kunnen blijven relativeren.

Wat me bij SDR# altijd een beetje is tegengevallen is dat het de helft van de tijd niet goed werkte, 100 verschillende versies, iedere week een nieuwe versie en dan weer plugins die niet werkten... Daarom dat ik die SDRUno software zo fijn vind. Eén team dat het ontwikkelt, dus alles past. Jammer dat het niet op Linux draait, maar dat komt nog zeggen ze; ooit. Ik gebruik SDR# wel zo nu en dan. Ik heb een pakket geïnstalleerd met veel plugins die werken op een specifieke versie, maar zou zo uit het hoofd niet weten welke dat ook alweer is.

Ik houd links en rechts de dingen een beetje in de gaten als er weer "nieuwe" dingen te vinden zijn in de ether. Waar ik nu naar uit kijk is KerberosSDR en de vernieuwde KrakenSDR, maar die dingen zijn nog in ontwikkeling en waarschijnlijk veel te duur als impulsaankoop. Maar mijn impulsen zijn soms moeilijk te voorspellen, hoort bij het verschijnsel van impuls natuurlijk. Ik zal af en toe hier nog eens kijken in je dagboek hoe het staat met de SDR# en wat inspiratie. Als de zomer het me toestaat, want ik heb toch ook wel weer veel zin om op vakantie te gaan en ik heb eindelijk een afspraak mogen maken voor een prik. Het loopt niet weg!

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#360 Bericht door PD2EW »

Lex, goed bezig daar, Top!

Aircell 7 is mijn basiskabel voor VHF amateurradiogebruik (TX) en bij de JOTA.

Terwijl ik net bovenin de 2m band (R1) zit te luisteren en te wachten opdat er weer eens wat overvliegt dat ik kan ontvangen (satellieten, kijk eens rond de 145.800 - 145.900 MHz), heb ik maar even een animated gifje gemaakt van mijn huidige frequentielijst. Dit ook als reactie op de opmerking van je hierboven, over dat er zo vreselijk veel aan signalen de ether ingeslingerd wordt...

Mijn lijstje bevat alleen de landen waar ik 'wat mee heb', omdat ik er naar toe ga of ben geweest met mijn (of een ander zijn) radiospullen:
een beetje FR, LU, NO, SE
een beetje meer BE, DE
en een beetje veel NL
en heel apart is NZ

Maar omdat radiosignalen niet aan de grens stoppen, staan er ook veel frequenties van omroepstations en luchtvaart in en ook veel VLF, LF, MF en HF. Evenzo de amateurbanden en de door mij gehoorde piraten, amateurstations enz... Die laatste worden als uitgangspunt gebruikt om opnieuw af te kunnen stemmen (dus van daaruit stem je dan hoger of lager af, met dezelfde instellingen).

Die NZ lijst, dat is wel leuk om hier te vertellen, heb ik gemaakt omdat ik een grote IF file had en die je kan gebruiken in SDR-Sharp. Zo kan je alsnog veel later weer eens op die opname afstemmen. Nooit geweten, toch geprobeerd en een heel apart idee is dat.
Mijn frequentielijst verandert overigens met de dag, dus ook weer als er ergens nieuwe 'dingen' gehoord worden, maar ook wanneer ik ergens nieuwe vermeldingen lees (uit betrouwbare bron), dan zet ik die er weer bij.

Ik ben gestopt bij SDR-Sharp vs. 1732, maar ik kan mijn gegevens ook weer in de nieuwe versie(s) gebruiken. Dit is het voorlopig, want het ontwikkelteam verandert idd telkens de opbouw en de basis weer (nu gebaseerd op .NET 5.xx). Het programma was stabiel maar werkt niet echt betrouwbaar meer (probeer het maar eens op een computer met Ryzen processor of eentje met alleen maar USB-3 aansluitingen).

Dat is dan meteen ook de reden dat ik mijn bestanden niet vrij ga geven, want ik word er later weer op aangesproken omdat iets niet compatibel is, of omdat men van hogerhand weer iets verandert. Zoiets kan de ontwikkeling ook tegenwerken… maar wat het grote gemak is dat ik ook lijsten en bedieningen voor andere programma’s kan samenstellen (ben nog aan het uitzoeken hoe of wat en in welk format).

Inmiddels gebruik ik mijn afstemmodules voor de WebSDR ontvangers van Twente (en al zijn varianten), maar KiwiSDR doet het er ook leuk mee. Leuk is dat, afstemmen met een draaiknop…!

Klik op het plaatje voor een 'animated GIF':
Bijlagen
ezgif-6-56662c057318.gif

Plaats reactie