SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#301 Bericht door pe1br »

Ik heb een aantal coax relais besteld van panasonic: https://nl.mouser.com/datasheet/2/315/p ... 196737.pdf
In elk geval geschikt tot 1.5 GHz.
Als ik ze binnen heb zal ik mijn meet resultaten hier plaatsen:
Ze zijn in elk geval vrij goedkoop op Ali Express: https://nl.aliexpress.com/item/32844272 ... 4c4d53Db7z

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#302 Bericht door PD2EW »

@PE1BR
Hoor je bevindingen graag! :)

Even wat anders..
Pavel heeft leuke spectrumanalysesoftware ontwikkeld:
https://github.com/pavels/spektrum

Een snelle scan tussen 144 en 146 MHz gemaakt om even te testen.
(ik wilde kijken of er activiteit is op 2m, vanwege een contest)
Je ziet nu alleen activiteit op 145.725 MHz en wat permanente storingen.
Bijlagen
2020-07-04_21-48-47-572 (Small).jpeg

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#303 Bericht door PD2EW »

Voor het eerst heb ik USB signalen mogen ontvangen op 2m, vanwege dat er een Contest werd gehouden.
Behalve soms een verdwaald SSTV of FT8 signaal heb ik op 2m nooit iets anders gezien of gehoord dan NFM.
Leuk om er nu even ervaring mee op te doen!

Door een vast Bandplanschema te gebruiken en met de Snap-To-Grid optie aan, schakelt mijn tuningknop nu automatisch om naar 100 Hz step.
Ik kende dit gebruik nog niet, leuk! en weer een ervaring rijker...
Met de optie <> Freetuning wordt het nog leuker, dan kan je inzoomen op het station en blijft de afgestemde frequentie gewoon vaststaan.
Zo is te zien dat bij contest station DG8YHH om 12:03 iemand met LSB werkt en om 12:05 weer iemand anders met USB.
Zeker vergeten een knopje om te zetten.. ;-)
DG8YHH LSB Rheine JO32PC 144160200 12:03 LOC
DG8YHH USB Rheine JO32PC 144160200 12:05 LOC
http://www.levinecentral.com/ham/grid_s ... rid=JO32pc

Er waren ook nog 2 regionale Rondes te horen/zien.
Ongeacht of er op de repeater een CTCSS (tooncode) gebruikt wordt (op 145.600MHz niet), zie je toch altijd die dikke verticale oranjerode balk in het midden van elk signaal.
Bijkomend probleempje: je hoort het bij SDR-Sharp ook als een intefererende bromtoon.
Door de Audio Processor plugin te gebruiken kan je in ieder geval het geluid flink opppoetsen (onderkant filter op 300 Hz) en ben je die bijgeluiden ook kwijt.
Nadeel: de plugin is niet helemaal compatibel meer met de nieuwe 1732 versie van SDR-Sharp (denk ik), of met het Dot.NET gebeuren van Windows.
Soms bevriest dan het scherm/de afstemming van SDR-Sharp en met Taakbeheer van Windows moet je het programma dan afsluiten.
Vóór die poppekast met die aangepaste en gepimpte weergave had ik daar nooit last van, dus elke vernieuwing is geen verbetering..
Bijlagen
2020-07-05_12-10-30-088 (Small).jpeg
2020-07-05_11-06-34-356 (Small).jpeg

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#304 Bericht door PD2EW »

Dag @PE1BR (en meelezertjes!)
Ik hoorde je deze week ook even in de Ronde.

Nu even wat uitgebreider hoe ik aan het onderzoeken ben hoe ik de koppeling tussen Arduino en SDR-Sharp maak.
Misschien ook handig voor de meelezers die aan het experimenteren zijn of gaan.

Ben nu dus even bezig met de CalicoCAT sturing: deze plugin staat in de lijst en wordt herkend door SDR-Sharp.
De COM poort wordt aangegeven (in mijn geval is dit COM32, jawel!) en ik kan deze in de plugin instellen.
De snelheid staat standaard al ingesteld op 19200, 8 bit, 1 stopbit, zoals vermeld in het blokje bij Details.

De Arduino Leonardo module meldt zich op COM32 en in de sketch heb ik ook deze snelheid vermeld.
Ik kan de sketch alleen niet inladen in de module, als het vakje in de plugin is aangevinkt. Dit is logisch, je die poort maar 1x gebruiken.
Op dat moment is hij namelijk bezet en krijg ik bij het inladen van de sketch een terugmelding dat de COM poort niet bereikt kan worden.
De communicatie tussen module, software en Windows is blijkbaar in orde, want als ik de plugin weer uitvink gaat het wel goed.

Nu moet ik de Kenwood CAT codes in mijn sketch opnemen.
De Engelse manual van de TS2000 er maar eens bijgepakt en sumier is er wel wat info op internet te vinden.
De juiste syntax is me niet helemaal duidelijk, dat zal dan iets moeten zijn in de orde van..:
Serial.print("AG;"); // AF Gain
Kijk even bij GitHub: John Melton, G0ORX/N6LYT, van deze wil ik de codes modificeren en als voorbeeld gebruiken.

Verder: het gaat hier met stapjes de goede kant op, in ieder geval heb ik mijn bediening al grotendeels werkend gekregen met de plugin van Edward.
Hierbij ga ik de bandomschakeling niet laten beginnen bij het begin van de betreffende band, maar bij de 'call' frequentie op die band.
Daarbij kan ik meteen ook de Mode ingeven en wordt meteen ook de stapgrootte voor de encoderafstemknop bepaald.
Het lijkt me gewoonweg handiger om meteen al te vertrekken vanuit een bekend punt, als je naar die band omschakelt.

Ps: kan ik deze materie hier nog wel behandelen?
Ik ben dan wel de starter en de hoofdaandeelhouder in dit topic, maar misschien valt dit er niet onder?
Laat maar horen... :)

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#305 Bericht door pe1br »

Inderdaad als je een

Code: Selecteer alles

Serial.print("AG0;); // de 0 is voor main transceiver (de kenwood heeft ook een sub transceiver).
Krijg je een antwoord terug met de AG waarde in % dus AG0075; voor 75 %

Als je een

Code: Selecteer alles

Serial.print("AG0075;);
stuurt dan set je de waarde van AG0 naar 75%

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#306 Bericht door pe1br »

PD2EW schreef: De Arduino Leonardo module meldt zich op COM32 en in de sketch heb ik ook deze snelheid vermeld.
Ik kan de sketch alleen niet inladen in de module, als het vakje in de plugin is aangevinkt. Dit is logisch, je die poort maar 1x gebruiken.
Op dat moment is hij namelijk bezet en krijg ik bij het inladen van de sketch een terugmelding dat de COM poort niet bereikt kan worden.
De communicatie tussen module, software en Windows is blijkbaar in orde, want als ik de plugin weer uitvink gaat het wel goed.
Dit klopt inderdaad, ik heb de ontwikkeling gedaan op een arduino mega omdat deze meerdere serial poorten heeft.
Op serial1 heb ik een ttl converter gebruikt die verbonden was met de SDR sharp pc.
Op een 2de pc had ik de standaard (serial0) usb poort van de arduino voor programmeren en serial monitor.

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#307 Bericht door PD2EW »

Een tijdje geleden heb ik een screenshot geplaatst van een ander SDR programmaatje.
Ik beschreef het als SDR_Uno, maar het was er eentje van SDR_Console.

Op zich zijn dit ook interessante SDR programma's, maar ik ben op zoek naar de zgn. 'hotkeys' voor de bediening.
Soms is daar een verwijzing naar het Kenwood CAT protocol bij te vinden, maar ik ben daar nog steeds mee aan het stoeien en heb het nog niet helemaal onder de knie.

Bijgaand vind je twee screenshots van deze SDR programma's. Inderdaad is de leercurve nog iets steiler en is er voor installatie ook wat nader onderzoek op internet bij nodig.
Er is vanwege de C19 en inmiddels de gewenning eraan, minder activiteit op de 2m band dan een paar weken geleden.
Ik heb dus maar een publieke omroep gekozen om het een en ander te testen..

Als antenne heb ik maar even een uitgebogen paperclip gebruikt... :lol:
Bijlagen
SDR_Console (Small).png
SDR_Uno (Small).png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#308 Bericht door PD2EW »

Ik was in de avond nog even bezig geweest om te kijken wat er nog meer in de lucht 'hangt' en wat mogelijk is.
Op 144.500 MHz kom ik het SSTV signaal tegen van PA1MB, een SSTV repeater (kan dat ook al..?).
Op mijn transceiver zal ik dit signaal niet zo gemakkelijk vinden, omdat ik er dan specifiek naar op zoek moet.
Maar als het als een 'bultje' in het spectrum op je scherm verschijnt, dan wordt je vanzelf wel nieuwsgierig..

Het alom bekende en geroemde Robot36 wist ook hier wel raad mee, zie bijlage..
Ik had dit programma'tje al eens op de tablet gezet, maar op de mobiele telefoon is het ook wel handig.
Bijlagen
SSTV-DK2TV (Small).png
SSTV (Small).png
Screenshot_20200718-230207_Robot36 (Small).jpg
Screenshot_20200718-224022_Robot36 (Small).jpg

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#309 Bericht door PD2EW »

In een ander topic op dit forum ( http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 51#p242951 ) meldde ik dat ik mijn legerantenne van stal zou halen.
Vandaag was hier de tijd voor en nu is hij aangesloten op de RTL-USB stick, via de Ham-It-Up converter.
Ik heb er een schakelaar tussen gezet om te schakelen tussen de iCOM 706 Classic (MK1) en de USB ontvanger.
Nu kan ik testen en bevestigen dat alles wat ik op de één ontvang, ik ook op de ánder ontvang en v.v.

Finland, Rusland, Tsjechië, denemarken, Ierland, Noorwegen (veel!), Polen, Engeland, Slovenië, Italië... het wordt hier vanmiddag op de 20m band zonder problemen ontvangen. Nou zal er door velen ook wel veel vermogen gebruikt worden, maar toch..

Kabel: 2x 20 mtr RG50, met piratenpluggen (PL259) en koppelstukken (veel!)
Bijlagen
2020-07-25_18-31-32-932 (Small).jpeg

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#310 Bericht door PD2EW »

En dankzij de Contest is het ook nu (zondag) nog leuk ontvangen met de SDR!
Met de muis kan je er niet altijd snel genoeg bij zijn, je ziet het Morsesignaal, klikt het aan, wilt afstemmen... En net als je de goede toonhoogte hebt gevonden, zodat de decoder op de telefoon 'snapt' wat er gaande is, is het signaal al weer weg..

Muis in de rechterhand, tuningknop aan de linker.. snel afgestemd en met rechts noteren maar..
Grappig, je leert er telkens weer iets van..
Ook de CQ oproepen of de Testen zijn handig om snel te worden in het handelen.

Vandaag staat de 10m GroundPlane in de tuin en kijk/luister ik, naast de 10m, ook op 20m via de SDR.
Met de voorkeuzes kan ik supersnel heen en terug, dit is een uitstapje van een halve seconde om even te kijken of er wat te doen is... en weer terug..!
Ik denk dat ik de COA of Call frequenties van de verschillende Modes maar als leidraad ga gebruiken voor de voorkeuzes, maar nu nog betrouwbare info hierover vinden..
Het is me teveel gedoe om eerst een ontvangstband aan te klikken, af te stemmen, Mode te kiezen, Snap to Grid aanzetten... dat moet met 1 knopdruk ook wel kunnen...

Bijgaand een screeddump van rond de 14.00 LOC, zowel ingezoomed (via de encoder draaiknop) als wide (1x op de knop drukken).
Bijlagen
2020-07-26_13-58-06-276 (Small).jpeg
2020-07-26_13-57-31-276 (Small).jpeg

PE1RIK
Berichten: 181
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:25

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#311 Bericht door PE1RIK »

Het zijn echt wel fantastische tools zo he? En je hebt de setup echt mooi voor elkaar.

Op deze manier mee doen als luisteraar met een contest was diverse jaren geleden gewoon niet mogelijk. En nu heb je er een mooie instap in onze hobby bij. Persoonlijk vind ik SDR een fantastische toevoeging aan onze hobby!

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#312 Bericht door PD2EW »

@PE1RIK
Jazeker! Ik word handiger met allerlei dingetjes en doe ervaring op.
Dat blijkt wel uit het volgende...:

Na een SSD crash van mijn SDR computer is alles weer een beetje op de rit.
Er waren al veel problemen met het wegschrijven en dat duurde veel te lang.
Nu is er dus veel verminkt of onleesbaar geworden, maar een schone start doet ook weer wonderen.
Het is zelfs zo dat je weer op andere ideeen komt!

Zo heb ik mijn verontschuldigingen aangeboden aan Edward MacDonald (http://www.sdrplugins.com).
Die had ik geschreven dat zijn Accessibility volgens mij rare verschijnselen had en dat is dus niet zo...
Ik zal het door mij opgemerkte probleem hier bespreken, zodat anderen hier ook niet in gaan trappen want achteraf is namelijk alles logisch verklaarbaar en daar kom ik dus nu (pas) achter.. ook nog eens toevallig bij een schone SSD installatie.

Met een Upconverter tel je een bepaalde frequentie (die in de converter gegenereerd wordt, bij mij is dat 125000550) bij de te ontvangen frequentie op, om het met SDR-Sharp er weer af te halen (Shift). Aan het eind is het signaal dus hetzelfde als dat je van origine ontvangen wilt, misschien iets minder sterk door wat verliezen.
Maar, omdat de RTL-USB stick maar tot ongeveer de ondergrens van 24 MHz gaat (met de Quadrature Sampling instelling), gebruik ik dus die Up-converter.
Ik heb hem gewoon liggen en gebruik hem regelmatig.

Nu luisterde ik op 20m in USB mode en dat zou dan een 2.4 kHz breed USB signaal moeten zijn.
Mijn instellingen zijn gebaseerd op SDR-Sharp en de referentiebestanden die voor het afstemmen nodig zijn dus ook.

Echterrrr... het betreft instellingen voor SDR-Sharp dat dus een VHF signaal ziet en daar geeft de Accessibility plugin automatisch een waarde van 12.5 kHz voor. Je denkt dus aan HF met 2.4 kHz, maar SDR-Sharp denkt VHF met 12.5 kHz... en daar ging het bij mijn logica dus mis.

Inmiddels heb ik een 'workaround' en sla ik enkele bestaande ontvangen frequenties met mijn instellingen op en gebruik die als vertrekpunt, ipv de basis bandinstelling.

Terwijl ik dit typ, luister ik op 40m naar een Oostenrijkse Ronde (22.00 LOC), met een 10m GP antenne en geen extra aanpassingen.
De antenne staat hier beschreven: < http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=5&t=22614 > en hij staat nu op een voethoogte van 3.60m achter in de tuin. Zo'n 30m coax zit er nu aan, en ook PL259 pluggen, veel verloopjes, 2x een SO239 koppelstukje en 1x een verloopkabeltje (pigtail) en ook een V3 RTL-USB stick.

Bijgaand een screendump en voor de vragenstellers die denken: hoe doet'ie dat... als je op het 'hamburgericoontje klikt, heb je een breder scherm.
(hamburgericoontje (2 halve broodjes met wat ertussen) is dus het 3 streepjes icoontje links in de balk, links naast het start/stop blokje)
Bijlagen
40m_20-0731 (Klein).png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#313 Bericht door PD2EW »

Voor de geïnteresseerden onder ons snel nog even het volgende:
Op woe 5 aug 2020, rond 15.25 is er nog een omloop over (zuid) Luxemburg/Oost Frankrijk van het ISS. Je kan dan het SSTV signaal ontvangen op of rond 145.800 MHz.

SDR-Sharp instellingen:
- Radio: NFM
- Radio: Bandwith: 32000 Hz
- Radio: Order: 200 Hz
- Radio: Squelch: UIT

- Audio: alle audiofilters UIT
- AGC: alle vinkjes UIT

Ikzelf heb niet meer plugins in gebruik die invloed kunnen hebben in de weergave van het audiosignaal, dus kan over een andere installatie niet meepraten..

Je moet wel meetunen met het midden van het ontvangen signaal (ter compensatie van het Dopplereffect). Zet de muis op de 100 tallen van de afstemming en regel met de muisknop wat bij (stapsgewijs, dus niet met grote blokken tegelijk!)
Leg de telefoon voor de luidspreker, Robot36-appje starten en het gefluit, geratel en geruis moet automatisch worden omgezet in een plaatje (lijn voor lijn).

Een goede ontvangst is afhankelijk van het Dopplereffect en de frequentie wijkt dus wel iets af. Eventueel is er 90 minuten later ook nog een herkansing, tenminste.. ik hoop dat er straks ook nog signalen worden uitgezonden. Dus kijk maar wat er met deze informatie nog lukt.

Hier zie je hem over ons komen: https://www.n2yo.com/?s=25544|25338|28654|33591|43137

Ik kwam er ook (dus te laat) achter dat ik misschien toch nog deze omloop (90 minuten eerder) mee kon pakken en slingerde de computer met het SDR-Sharp programma en de RTL-USB stick aan.
Op het spectrum was nog een staartje te zien van het laatste zuchtje signaal en het ISS bleek inderdaad zojuist over te zijn gekomen.
Het station verdween inmiddels al rap boven Oost Europa… net te laat, dat heb ik dan weer..
Een kleine flard van het signaal heb ik nog wel meegepakt, net genoeg om er nog wat van te maken.
Bijlagen
WhatsApp Image 2020-08-05 at 14.29.36.jpeg

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#314 Bericht door PD2EW »

Wat een leuk programma is dit: Spektrum.

De doorlooptijd voor 1 scan duurt wel even een paar seconden (afhankelijk van de te scannen bandbreedte).
Het programma is dus niet echt geschikt om de luchtvaartband of de amateurbanden in beeld te krijgen, met hun kort uitgezonden signalen.
Wel is het handig (superhandig!) om even het doorgelaten signaal van het FM sperfilter te zien.

Aangezien de SDR-USB ontvanger het breedbandige ongefilterde signaal gewoon doorlaat, zie ik bijvoorbeeld een ruisdrempel op en neer gaan in het uitzendritme van het C2000 zendsignaal.
Dat signaal wordt hier vlakbij uitgezonden en daar heb ik nou eenmaal mee te dealen, de C2000 piek is rechts in het spectrum van Spektrum te zien.
Ook is het handig om de ontvangst van verschillende antennes te bekijken/vergelijken.

Hieronder zie je een plaatje met een vergelijking van mijn 3 gebruikte antennes.
De scan gaat van 80 tot en met 175 MHz.
Wat ook goed te zien is, is dat zelfbouwen ook loont (v-dipole).
Bijlagen
Spectrumoverzicht (Klein).png
Spectrumoverzicht (Klein).png (48.99 KiB) 6288 keer bekeken

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#315 Bericht door PD2EW »

En hierbij ook nog even de resultaten van het SSTV signaal, uitgezonden in de ISS omloop op 5 augustus j.l.
De tijd van de scan staat linksboven in de screenshots.

Zoals ik al schreef: het is ontvangen met de RTL-USB ontvanger, 32 kHz bandbreedte.
Dit audiosignaal is omgezet naar een plaatje met het Robot36 appje op de Android telefoon (gewoon voor de luidspreker houden, werkt zelfs op een 25 cm afstand).
Het screenshot is gemaakt door tegelijk op de power- en de volume-lager knop van de telefoon te drukken.

Wel heb ik een beetje gesjoemeld met de afstemming, maar door bij te stemmen met de muisknop op de 10 of 100 Hz indicatie kan je dat zelf ook.
Je moet namelijk onderwijl iets bijregelen, omdat het ISS met zo'n 28000 km/uur om de aarde vliegt en het uitgezonden signaal daardoor last heeft van het Dopplereffect.

Ik stem tegenwoordig de mijn op de RTL-USB stick te ontvangen signalen bij met een analoge potmeter.
Die is op zijn beurt weer gekoppeld aan een Arduino Leonardo en geeft een vloeiend verloop met het gevoel van een analoge regelaar.. :D
... en ja, ik heb inmiddels twee actieve USB hubs.. ;-)
Bijlagen
Screenshot_20200805-154236_Robot36 (Klein).jpg
Screenshot_20200805-153824_Robot36 (Klein).jpg

Plaats reactie