SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#421 Bericht door PD2EW »

.

Nou heb ik persoonlijk niets (meer) met 27 Mc, maar vandaag was het bal op de CB!
De combinatie van de RSP1A en de/mijn 1732 versie van SDR-Sharp, aangesloten op mijn 20m GP, deed het ineens fantastisch.
Er waren prima condities en hier vloog de ene na de andere vanover 'de plas'over het scherm.

Eigenlijk was ik aan het kijken wat de zonnepanelen in de buurt voor rommel in de ether slingeren.
Uiteindelijk kwam ik op de 27 MC band uit..

Veruit het sterkste station was te horen op 27.285 MHz in AM: Ryan, de 874, uit North Carolina, het was daar rond 09:00 AM.
Daarna nog een vreselijke hoeveelheid stations, maar zijn signaalsterkte oversteeg alle andere signalen.
Da's weer eens wat anders dan alleen maar het signaal van mijn buurman met zijn 27MC 4 Watt en zijn tegenstations in de omtrek.

.
Bijlagen
2023-0204-CB1a.png
2023-0204-CB4a.png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#422 Bericht door PD2EW »

.

Dag allen

Vandaag ben ik even bezig geweest met het bijwerken van de Bandplan-indelingen voor SDR-Sharp, HDSDR en SDR++, handig bij het tonen van het kanalenraster en bij de afstemstapgrootte. De kleurstelling in de layout, daar ben ik het nog niet zo over eens... maar het begint er wel goed uit te zien.

Maar nu ineens merk ik iets dat ik nog niet eerder had ontdekt..., want om te testen had ik de blauwe RTL-USB stick in gebruik, zonder een antenne eraan. Wel had ik er een heel klein pigtail verloopstukje aan laten zitten (8cm) van MCX naar F-female (RG174).

Ineens komt daar helder en duidelijk het signaal van PI2NON (430.275 MHz) door, hemelsbreed toch al gauw een kilometertje of 8 a 9 van mij af. Dat betekent dat de blauwe RTL-USB print dit radiosignaal rechtstreeks op heeft gepikt. Enkele FM radiostations staan hier dichtbij (op minder dan 1 km) en die zijn zwakker te ontvagen dan dat signaal van PI2NON.

Dit bewijst dat signalen op 70cm veel meer effect hebben op deze onafgeschermde USB stick, dan de signalen op 3m. Het lijkt zo logisch en je denkt dat het niet zo hard zal gaan met die HF instraling, maar dit was wel overduidelijk het bewijs. Ik ga binnenkort dus maar eens experimenteren met de behuizing van mijn blauwe stick. Een beetje proberen in te pakken in kopertape (snail tape) en even aarden tegen de antennebus.

.
Bijlagen
2023-PI2NON.png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#423 Bericht door PD2EW »

.

Ik schreef laatst iets over instellingen, afstemstappen en bandbreedtes zoals ze handig kunnen zijn bij SDR radio..
Mijn SDR-Sharp 1732 versie heb ik maar eens gebruikt om hiermee te experimenteren.

Wat houdt dat in?
De MW band is in Europa bijvoorbeeld ingedeeld in 9 kHz afstemstappen.
Voor een piraat is het bijna niet haalbaar om daar nog eens tussen te gaan zitten, want die band is echt wel propvol.
Nu heb ik die 9 kHz rasterstappen aangehouden om binnen het Broadcastgedeelte af te stemmen. Buiten die banden heb ik de stappen op 1 kHz gedefinieerd. Draai ik nu met mijn afstemknop buiten die BC (Broadcast) band, dan gaat SDR-Sharp automatisch van 9 op dat 1 kHz raster over.

Als ik die 1kHz stapgrootte ook toe zou passen binnen het BC gedeelte, dan duurt het wel heel erg lang voordat ik die band doorgelopen heb. Vanavond was ook weer goed te zien dat de Middengolf BC band nog steeds propvol zit en alle signalen staan best wel netjes op 9 kHz afstand van elkaar. Alleen, als je het brede spectrum zo ziet dan zou je eerst denken dat het de zonnepanelenstoring betreft, maar het is avond en dat zonnepanelenterrorisme staat dan op een laag pitje (het is er nog wel). Echt, elke stap vormt netjes een (of meer op/onder elkaar liggend) station(s). Wel merk ik dat er stations zijn die soms breder dan 9 kHz uitzenden, sommigen ook in stereo! Dan wordt het niet 9, maar 10 of soms 12 kHz bandbreedte voor die ene zender.

Het door mij gebruikte materiaal: GP antenne voor 20m band, 20m RG58, RSP1A ontvager, SDR-Sharp versie 1732 (gemodificeerd voor RSP1A gebruik), i5 computer met Windows 11 en een 4k beeldscherm. Ik weet dat de ontwikkelaar van SDR-Sharp het niet leuk vindt dat deze combinatie van RSP1A en SDR-Sharp gebruikt wordt, maar werkt nog steeds uit de kunst.
Ik durf de software hier niet aan te bieden, maar zal eens een keer een gebruiksaanwijzing inelkaar knutselen, zodat men het zelf ook kan ervaren. Het is toepasbaar op de versies 1700 t/m 1732, maar niet in combinatie met alle plugins.

Diezelfde manier van het indelen van frequentieruimtes in stappen heb ik o.a. ook voor de VHF band tussen 138 en 174 MHz toegepast. Daar vindt men afstemstappen van verschillende rastergroottes en ook daar heb ik een aangepast bandplan voor gemaakt, met een rasterindeling in het spectrum. Het stemt ook fijn af op de aPMR, dPMR, LPD 433 ISM en 70cm band, ook voor de Digimodes.
De kleurstelling van de rasterblokjes, daar ben ik het nog niet zo over eens, maar vind ik ook minder van belang.

Mijn Bandplan.xml bestand bevat nu meer dan 5800 items, dus niet meer de bekende gekleurde horizontale afstemband-streep, maar het zijn nu allemaal referentieblokjes geworden. Het voordeel van deze indeling: je ziet nog beter wat je aan het doen bent en het werkt (met streepjes) ook in de nieuwste SDR-Sharp! Dat laatste geldt ook voor mijn Frequencies.xml bestand (met 28000+ items), dat ik als als richtlijn gebruik voor wat er inhoudelijk te vinden is op welke frequentie. Op de (Euro)piratenbanden is het wel gewoon een onleesbaar groot wit vlak, want daar zitten ze allemaal opgepropt.. ;-) Als ik dan alleen voor de actieve frequentie weergeven kies, is het zelfs nog mogelijk om met een Arduino afstemknop af te stemmen en in te zoomen, ondanks dat dit eigenlijk niet meer zou moeten kunnen. Aleen..., als ik bij de nieuwste SDR-Sharp alle animaties aan zet, dan heb ik aan een i5 computer met 8GB en SSD niet meer genoeg...;-) Gelukkig werkt de 1732 versie dan nog wel.

.
Bijlagen
2023-03-20_MW band1a.png
2023-03-20_MW band2a.png
2023-03-20_MW band3a.png
2023-03-20_MW band4a.png
2023-03-20_MW band5a.png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#424 Bericht door PD2EW »

.

Afgelopen maandag (in NL rond 17:11 locale tijd en 15:09 UTC in Spanje) heb ik even naar het ISS geluisterd en ik wilde wat nieuwe instellingen testen.
Onder andere heb ik het bandplanbestand van SDR-Sharp gewijzigd en nu kan ik automatisch met een encoderknop in 500 Hz stapjes op dat deel afstemmen. Dat is op zijn beurt weer handig vanwege het Dopplereffect dat hier optreedt, want het ISS komt op ongeveer 400 km over ons heen met een snelheid van 28000 km/uur. Een beetje bijstemmen in kleine stapjes kan dus erg handig zijn. Het kan ook met een plugin, maar ik wilde het nu even op mijn manier doen.

Dus had ik voor het ISS weer een nieuwe Bandplanindeling gemaakt en bekeek ik het resultaat in SDR-Sharp.
Dat werkte uit de kunst, alleen na afsluiten van het programma werd het bestand weer overschreven door een of andere werking die je even niet van SDR-Sharp verwacht (of eigenlijk wel..) en dat heb ik dan weer...
Gisteren en vandaag heb ik er even naar gekeken, omdat ik vond dat het oplossen van dit probleem wel handig kon zijn.
De oplossing moet dan ook worden gevonden in het bestand: SDRSharp.exe.Config

Zoek in dat bestand naar de volgende regel:
bij SDR-Sharp 1910: <add key="plugin.bandPlan.saveOnClose" value="true" />
bij SDR-Sharp 1732: <add key="plugin.bandPlan.autoUpdateSettings" value="True" />
Vervang de waarde "true" in "false".

Of upper- en lowercase karakters hierbij van invloed zijn, dat heb ik niet getest. En of het een bug is? Dat denk ik ook niet.
Het lijkt mij wel een instelling waar even niet over is nagedacht, bij het vastleggen van de default waarde en waarop je verder geen invloed hebt.
Dus doe ik het maar even op deze manier... en voor hen die er ook een beetje mee sleutelen: doe er je voordeel mee.

Dit is de regel die ik in mijn bandplan.xml bestand heb vermeld:
<!-- --><RangeEntry minFrequency= "145795000" maxFrequency= "145805000" mode= "NFM" step= "500" color="BlueViolet"> ISS VHF Simplex </RangeEntry>

.
Bijlagen
dir2.png
dir2.png (5.2 KiB) 4154 keer bekeken
dir1.png
1932_iss.png
1910_issb.png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#425 Bericht door PD2EW »

.

Dag allen

Het is rustig met de ontwikkelingen op het SDR gebied en nieuwe softwareversies laten op zich wachten.
Ook staat de radiohobby hier op een wat lager pitje.

Ik zocht tussen de bedrijven door naar een nieuwe knoppenbediening met een Arduino.
Op internet kwam ik daarbij wat leuke projectjes van Frederik Vandeweyer (ON5IA) tegen en die wil ik julie niet onthouden.
Een linkje naar zijn site: www.golb.be

Bij JLPCB heb ik al printjes besteld voor de ontwerpjes B, C, en D.
Deze zal ik met wat draadbrugjes aanpassen aan mijn gebruik, waarbij ze gekoppeld worden aan de Arduino.
De nieuwe functie voor mij kan dan bijvoorbeeld een bedrade preset unit bij SDR-Sharp of HDSDR worden.
www.golb.be/icom-external-keypad-project/

.
Bijlagen
ON5IA.png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#426 Bericht door PD2EW »

.

Bij het gebruik van SDR-Sharp is het handig om als referentie een bandplan te hebben, want zo wordt bij het afstemmen meteen duidelijk voor welke functie de te ontvangen frequenties kunnen dienen.
Ik kreeg eerder al eens vragen over hoe ik die gekleurde balk onderin het spectrum zo gedetailleerd kreeg en heb er ook al eens over geschreven.
Dat Bandplan.xml bestand bepaalt, behalve de indicatie van een bepaald bereik, ook de frequentiestappen waarin kan worden afgestemd. Het bestand is ook heel erg handig bij het over de banden heen draaien met een knop.

Ikzelf gebruik SDR-Sharp versie 1732 en dan is deze balk instelbaar op het spectrum: boven, onder en volledige hoogte.
Ook kan je aanvinken of je vrij of in rasterstappen van het bandplan wilt afstemmen.
Bij 1910 versie is de weergave geworden tot een horizontaal bandbreedtebreed streepje en minder nadrukkelijk aanwezig in het spectrum.

Op internet heb ik enkele bandplannen gevonden en heb ze bijgesloten. Let op..., ik ben niet verantwoordelijk voor de inhoud!
Sommige hebben geen frequentiestappen ingesteld, of daarin zijn alle stappen gelijk en erg klein. Door die te bekijken duurt het wel uuuren voor je door een bepaald deel heen gedraaid bent.
Afstemmen kan men met zo'n bandplan dan nog wel, door de muiscursor op de digits van de afstemming te zetten en dan met de muis te rollen.
Het is dus wel handig om een indruk te krijgen hoe zo'n bandindeling is gemaakt en te zien dat die voor veel landen nogal verschillend is.

LET OP!
Maak dus eerst een kopie van je eigen bandplanbestand!
Weet je niet hoe dat moet, ga niet verder want je bent je oude eigen bandplan dan kwijt!
Kopieer het bandplan van je keuze in de directory waar het origineel staat en hernoem dat gekozen bestand terug naar Bandplan.xml.
Je originele bestand wordt dan overschreven, maar gelukkig heb je het kopietje nog.

Bijgaand schermafdrukje geeft een indruk van deze weergave.
Het signaal dat je ziet is van P2000, ontvangen met een blauwe RTL-USB stick en als antenne een uitgebogen paperclip.
De kleurstelling kan gewijzigd worden in het Bandplan.xml bestand, tenminste voor wie kijk heeft op HTML kleurcodes...;-)

De (slecht) geïnstalleerde zonnepanelen in de omgeving ontnemen ook mij het plezier in de radiohobby en dus ook in het RTL-USB gebruik.
Neem het mij niet kwalijk dat ik dus ook minder berichten post.

NB: het OS bestand bevat de gegevens zoals men bij de Olymp. Spelen 2024 in Frankrijk de banden wil gebruiken voor eigen toepassingen.
Het is al eens ergens op een forum besproken, maar het idee is volgens mij niet echt serieus te nemen.

.
Bijlagen
BandPlannen.zip
(80.13 KiB) 301 keer gedownload
P2K.png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#427 Bericht door PD2EW »

Oei, bronvermelding vergeten...

Ik heb de bandplaninformatie o.a. van deze site overgenomen:
https://github.com/Arrin-KN1E/SDR-Band- ... stallation

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#428 Bericht door PD2EW »

.

Op 14/15 en 27 juni heb ik even mijn antenne getest met het volgen van wat vliegtuigen en een weerballon die in Meppen (D) werd opgelaten. Ofschoon de antenne die ik gebruik (x50) hier niet specifiek voor gemaakt is, zie ik een prima resultaat!
Dat zou ook leuk zijn om bij de JOTA eens te doen, maar of er op zaterdag en zondag ook ballonnetjes opgelaten worden..? ;-) Ook is op deze frequenties zichtcontact een vereiste, dus in het bos…? In ieder geval past het wel in het thema: Verbind de punten (Connect the dots), zo ook het volgen van vliegtuigen via ADS-B.

SDR-Sharp heb ik voor deze toepassing eventjes helemaal uitgekleed en met weinig plugins functioneel gemaakt: alleen de Frequentiemanager, Bandplan, NetRemote en de 8.33 Channel selector zijn actief. Het risico op vastlopen is dan minimaal (gebruik nu een i3 met SSD en 4GB) en je kan toch goed zien wat er gebeurt.

De bandbreedte van een Vaisala radiosignaal is 6 kHz en als je er op tijd bij bent heb je tijd genoeg om het een en ander in te stellen.

Ik heb ook gebruikgemaakt van een extra geluidskaart, in plaats van een virtuele audiokabel. Het gemak daarvan is, dat ik dan de verschillende volumes kan regelen en zo precies kan zien wat ik doe.

Het decoderprogramma voor de RS41 signalen kent blijkbaar alleen maar hardwarematige audiointerfaces en de USB geluidskaart is dat. De interne geluidskaart van mijn computer is een softwarematige en die wordt helaas niet herkend. Dus SDR-Sharp stuurt zijn audio naar de softwarematige geluidskaart en via een 3,5mm audiokabeltje sluit ik die uitgang (in plaats van boxjes) aan op de ingang van de USB geluidskaart. In het decodeerprogramma (RS41 Tracker V02-04) kies ik die USB geluidskaart (een andere ziet hij immers niet) als ingaand signaal.. en klaar!

Het audiosignaal is heel handig via een controleschermpje te volgen en moet uiteindelijk een soort van blokgolf worden. Het lijkt dan op oversturing van de audio-ingang van de USB audiokaart en met de volumeregeling van SDR-Sharp is dat te realiseren. SDR-Sharp staat op 80% audiosterkte en de Windows audiovolume op 70%. Je kan spelen met de instellingen als het eenmaal werkt.

Ook is SDR-Sharp nu exact op frequentie aan te sturen door het RS41 decoderprogramma en dat gaat via interne netwerkpoort 3382. Omdat de plugin in SDR-Sharp is geïnstalleerd, pikt die het dan weer op.
Even instellen, die frequentievoorkeuze in RS41 programma (tweede tabje).
Eén keer klikken op de pijl linksboven van het RS41 programma start het decoderen en 1x op de pijl ernaast en SDR-Sharp springt meteen op de juiste frequentie. Dat zou dan 404.500 MHz moeten zijn, maar bleek in de praktijk 400 Hz lager. Vandaag bleek het wel exact te kloppen, dus er is blijkbaar wat tolerantie.

Ineens zie je dan rechtsonder in het decoderprogramma dat er verbinding is en het begint te decoderen. Links gaan wat indicaties op lichtblauw en dat is goed.
Gebeurt dat niet, gadan spelen met de audio-instellingen en gebruik de audiomonitor (kriebelicoontje onder het Tools blokje in de taakbalk rechtsboven in het decoderscherm).

Soms loopt het decoderprogramma vast (laatste plaatje) en dan moet je het via CTRL-ALT-DEL (de Windows taakmanager) even afsluiten en opnieuw opstarten. Ik denk dat het komt omdat ik hier Windows 11 gebruik en SDR-Sharp ook niet meer het meest stabiele programma is.

Bijgaand wat screenshots ter verduidelijking.

.
Bijlagen
2023-06-15_023.jpg
2021-06-14_Vaisala_4.jpg
2023-06-27_Vaisala-RS41.jpg
2023-06-27_Vaisala-RS41a.jpg

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#429 Bericht door Radioot »

RTL-SDR Blog V4 Dongle

Afbeelding

The V4 comes with several improvements and changes that are listed below.

Improved HF Reception. built in upconverter
Improved filtering. triplex the SMA input into three bands, HF, VHF and UHF
Improved Filtering x2. use of the open drain pin on the R828D
Improved phase noise on strong signals. improved psu
Less heat.
Cheaper price!


Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#431 Bericht door PD2EW »

.

Dank Radioot, dat is een goed bericht!

Ik was mijn frequentielijst vanavond aan het bijwerken met een vanmiddag ontvangen lijst van Duitse vliegvelden.
In de weinige tijd die ik over heb, zet ik de luchtvaartband er wel eens voor en merk dat er ook nog wel eens wat niet in mijn lijst vermeld staat.

Nu had ik net, na het ontdubbelen, ook nog even op het forum gekeken en toen zag je berichtje...
Inmiddels zit hij dus al in het mandje.. en betaling geslaagd, eventjes 2 weekjes wachten dus.!
Prima idee van ze om de converter in te bouwen, ben ik helemaal voor.
Ik heb dus ook al een externe converter en die werkt ook prima, maar dit is eigenlijk geen geld.. en voor een combi nog wel!
We gaan het zien...

Tot overmaat van ramp is er ook nog een fruitboom op mijn HF antenne gevallen.
Topzwaar en en heeeelemaal vol met blauwe pruimen maakt dat hij is omgekieperd. De buurt is nu laag bij de grond aan het pruimen plukken, dus de jam is straks weer volop voorradig. Morgen ga ik met de herstelwerkzaamheden van het ijzerwerk (verkoperd staal) bezig, kijken of ik er nog wat van kan maken.

Luitjes, let op bij het bestellen van de V4 stick!
We worden opmerkzaam gemaakt op het feit dat je vanuit Europa beter via Ali of Ebay kan bestellen vanwege de nieuwe afhandelingsprocedures, overheadkosten en inklaring/BTW, de V4 kost dan 34,02 Euro. We gaan het zien en meemaken.

Terwijl ik dit schrijf is mijn Wordsjabloon ook klaar met het 'mergen' van mijn Excelbestand.
30041 Vermeldingen en bijna 10 minuten nodig om dit te doen (i5, 8GB, SSD, W11).
SDR-Sharp versie 1732 zal het er straks weer zwaar mee krijgen ;-) en versie 1919 daar rommel ik ook weer een beetje mee...

Nogmaals dank voor het berichtje, blij mee.

.

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#432 Bericht door Radioot »

Afbeelding

Net binnen de V4. Hetzelfde formaat als de V3.
€34,04 inclusief BTW en verzendkosten.

(De V3 was in juni 2017 $17,55)

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#433 Bericht door PD2EW »

.

Tuut Tuut Radioot, dat is snel!

Die V4 voor mij is nog onderweg, hij zit nu voor de 2e dag op de boot.
Waarschijnlijk niet voor het raampje, maar het zal we een dolle boel zijn daar (met zoveel stickjes in de containers).
Bij mij betreft het 'combined shipping' want er komt nog meer uit die Oosterse hoek.

2023-08-25 15:25, GMT+1, Onderweg voor bezorging
In afwachting van transit naar het eindafleverkantoor

Radioot, ik hoor/lees graag je ervaringen met de V4.


Gisteren aan het testen geweest met mijn gecrashte GP antenne voor 20m.
Ontvangt als een tierelier, maar een SWR van hopeloos. Ik vermoed dat de massa verbroken is en de 3 afhangende elementen geen contact meer hebben.
In ieder geval zijn HDSDR en SDR-Sharp (vs. 1732) nu weer happy en gisteravond laat was het weer ouderwets HF ontvangen.
De RSP1a kan een bandbreedte van 8-10 MHz in één keer weergeven, da's echt wel leuk om het HF spectrum zo te zien.
De i5 had het er wel moeilijk mee...'-)

Ook zie ik in hetzelfde spectrum de zonnepanelen weer fanatiek hun best doen.
Zoals we nu over asbest denken, zo denken we straks waarschijnlijk ook over de slechte kwaliteit zonnepanelenelektronica, wat ik je brom...
Met mijn externe antenne ligt het storinglevel hier soms nog hoger in signaalsterkte dan dat van de nog enigszins te ontvangen DAB+ kanalen.

Wat hier wel hoog ligt is het aantal te ontvangen etherpiraten en evenementenzenders, grofweg tussen 94 en 98 MHz.
Ik telde er eergisteren al 12, op het midden van de dag en binnen 't uur! Waarschijnlijk wordt er weer een Agri-event ergens in het Oosten gehouden...

.

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#434 Bericht door Radioot »

Ja het werkt wel goed, zoals beschreven in de advertentie. Minder stroom verbruik 0,24 A (V4) tov 0,420A (V3). Wello.io gaf aan dat V4 minder frequentie correctie nodig heeft en dus het TXCO strak aan de band staat. Het FM bandstop filter wat bij V3 onontbeerlijk is, was bij V4 nog niet nodig.
De BiasTee geeft met rode LED aan dat hij al dan niet aan staat. En geeft O of 4,99V.

De driver rtlsdr.dll van github halen, wel op letten dat je juiste kiest voor je app x64 of x86.
De V4 driver ondersteunt ook de V3 (niet andersom).

Er is een aardige video van Techminds met rond 06:56 een vergelijking tussen V4 en V3 op HF.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=xnNky4NhVGU[/youtube]

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#435 Bericht door PD2EW »

.

Helemaal goed!
En je raadt het niet, een week eerder dan verwacht is 'tie hier ook al binnen.., versie 4: de RTL-USB V4!
Via 'combined shipping' werd hij vandaag een kwartier eerder dan de planning bezorgd, tegelijk met een andere bestelling.
Dus vanavond heb ik hem toch maar even kort getest en mijn eerste indrukken: wat goed idee en wat een leuk ding is dit!!!
Zadig heb ik opnieuw geïnstalleerd (via de installatie batchfile opgehaald).

Ik heb hier de volgende configuratie voor gebruikt:
- mijn halfgare/defecte GP antenne voor 20m band
- 20 meter RG58 coax (uitgerust met PL259 pluggen)
- vreselijk veel verloopjes, koppelstukjes en 2 pigtailverloopjes
- de RTL-USB V4
- een i5 (quad core) met 8GB en SSD
- RTL-Sharp versie 1919
- Windows 11 Home

Alleen de straler van de 20m GP antenne is na het pruimenboomincident nog aangesloten (vergelijk het maar even met 5 meter draad dat verticaal gespannen is, met de onderkant op 4 meter). Hiermee kan ik op de V4 en zonder externe Ham-It-Up converter de MF/HF banden wel ontvangen.

Op 14.313 MHz zie ik ZA/OE8NDR werken, in een QSO met PB8RB en vele anderen.
Op de MW zit bovenin de Middengolfband een piraat (één van de velen) eenzaam plaatjes te draaien op 1629 kHz.
De spikes in het spectrum zijn van externe apparatuur in de buurt, meestal komt dit door/van zonnepanelen enz. Die storing (het grasveld) is er soms ook niet, maar ik vermoed dat de buren weer terug zijn van vakantie.

De V4 schakelt dus, met de nieuwe driver vanzelf om naar zijn eigen interne converter en het verschil wordt tegelijk al verrekend terwijl je afstemt, helemaal mijn ding! Ook niet meer omschakelen van Quadratuur Sampling naar Direct Sampling. Wel even spelen met de RF-gain en de PPM, dat moet ik nog even nader bekijken.

Een vergelijk met de RSP1a ga ik hier niet maken en vind ik ook niet helemaal eerlijk. Wel heb ik even SDR-Sharp versie 1732 opgestart met mijn RSP1a, om te kijken of dat grasveld ook daarop zichtbaar was (en dat was'tie). Ik zal binnenkort nog wel even wat referentiesignalen opzoeken (VOLMET, 5505 kHz etc), om de juiste PPM waarde voor mijn V4 te vinden en dan wordt dit een blijvertje!

Iemand wiens naam ik niet zal noemen (leest vaak mee via 'translate'), zal er wel vreselijk van balen... en er zullen in de toekomst waarschijnlijk wel weer de nodige modificaties gaan komen in het SDR-Sharp programma, om ook de V4 als concurrent weer buiten te sluiten, maar we gaan het allemaal wel zien.

Wel ga ik de V4 nog even ombouwen met een F-chassisdeel, want dat heb ik met mijn V3 ook gedaan. Handige en snelle low-cost verbindingen kan je daarmee maken, goedkope TV coax en connectoren kunnen worden gebruikt en de sticks zijn ook voor 75 Ohm gemaakt.
Oh ja, die RTL-USB V4 van mij kostte 2 Eurocent minder dan de hiervoor genoemde :D

.
Bijlagen
2023-08-28_ZA-OE8NDR op V4.jpg
2023-08-28_MW-Piraat op V4.jpg
2023-08-28_MW-Piraat op RSP1a.jpg

Plaats reactie