Vraagje omtrent RTL-dongle

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Vraagje omtrent RTL-dongle

#31 Bericht door PA1AIS »

Hier ook nog een pleidooi voor de Sdrplay (1A). 14 bits is enorm meer dynamisch bereik dan de lowbudget sdr stick van 8 bits.
8 bits is 48 dB, 14 bits is 84 dB, dat verschil is goed merkbaar in gevoeligheid en dynamisch bereik. Daar is de sdrstick wat zielig bij.

Ook de spectrumanalyser software van Satsagen is subliem.
Zo is SDRconsole software hele prettige software voor ontvangst. Zowel sdrstick als Sdrplay.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
Rik-93
Berichten: 183
Lid geworden op: 20 mar 2009, 14:37
Locatie: Onder de rook van Arnhem

Re: Vraagje omtrent RTL-dongle

#32 Bericht door Rik-93 »

Ik ben toch aan het kijken naar zo'n RSP.

Het enige wat mij nu nog afhoudt van een koop is het volgende.
De RSPDX heeft 3 antenne aansluitingen.
Ik heb 1 antenne (GPA 30 van Fritzel), maar dat is waarschijnlijk niet voldoende om de hele band van ong. 3.8 MHz tot de 1GHz te ontvangen.
Dus ik ben in gedachten al bezig met eventueel sparen voor een 2e en of 3e antenne, om zo al die frequenties te beslaan.

Dan zou het voor mij, ik heb veel uren op WebSDR zitten luisteren, dus wel beter zijn om zo'n DX te kopen, toch?
Aangezien ik met 1 antenne nooit (denk ik) al die frequenties kan ontvangen, welke antenne dan ook, toch?
Want dan zou het zonde zijn, als ik maar 1 antenne aansluiting heb, moet ik steeds wisselen en dergelijke.

Ook wil ik eens gaan luisteren naar wat AM radio frequenties, die zijn op de WebSDR van de Uni Twente ook leuk om te horen.
Mocht er niemand in de lucht zijn, natuurlijk.

Ik twijfel dus nog een beetje tussen de 1a en de DX.
Heb wel al op YouTube wat filmpjes gekeken van de 1a vs. de DX en dan komt de DX toch als (nog) beter uit de test.

Nou ik hoor graag jullie advies.
Alvast ontzettend bedankt weer allen!
73 Rik
Apparatuur (o.a.): Sommerkamp FT-277E, FV-277B, GPA 30 Fritzel, Daiwa SR-1000, 2m groundplane

Zie ook voor verdere informatie over mij: http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=12&t=8591

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Vraagje omtrent RTL-dongle

#33 Bericht door PA2S »

Rik-93 schreef: 26 jul 2023, 04:35 Nou ik hoor graag jullie advies.
Alvast ontzettend bedankt weer allen!
Allereerst mooi om te lezen dat je eerst denkt en dan doet, want andersom lijkt tegenwoordig wel in de mode :-)

De 1A en de DX zijn qua tuner en A/D resolutie (14 bits) gelijk, het verschil zit hem in de antenne-ingangen en de DX heeft een extra 500 kHz low pass filter, dat interessant is als je op lage frequenties wilt luisteren, zoals bijvoorbeeld de (gelegenheids-)uitzendingen van de Zweedse historische machinezender SAQ op 17,2 kHz. De lange golf omroepband is bijna uitgestorven. Alleen de BBC op 198 kHz is nog een baken in de lege zee, maar dat zal ook geen lang leven meer beschoren zijn :-)

De drie antenne ingangen (de BNC alleen tot 200 MHz) zouden voor mij de doorslag geven. Kabeltjes wisselen wordt op enig moment vervelend en veel wisselen is ook niet goed voor de SMA chassisdelen. Bovendien bespaar je coax schakelaars of relais en extra kabeltjes. Coax relais of schakelaars voor hoge frequenties zijn niet goedkoop en de totale kosten van een 1A plus schakelhardware zijn al snel hoger dan die van de DX.

De DX heeft overigens ook nog een 24 MHz referentie ingang, maar ik ga ervan uit dat je niet tot op de Hz nauwkeurig wilt kijken. 0,5 PPM is al best goed (0,5 Hz op 1 MHz, dus 0,5 kHz op 1 GHz en 1 kHz op 2 GHz). Dus wat mij betreft alleen voor de ultra preciezen onder ons :-)

Groet weer, ik ga verder klussen,

Henk

PE1RTC
Berichten: 261
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Vraagje omtrent RTL-dongle

#34 Bericht door PE1RTC »

Als je nu alleen een gpa-30 hebt dan vrees ik dat je ook nog wel de nodige storing zult oppikken. Voor kortegolf zou je op ingang 2 bijvoorbeeld nog een breedband rx loop kunnen aansluiten en op ingang 3 een vhf/uhf log per of discone.

Gebruikersavatar
Rik-93
Berichten: 183
Lid geworden op: 20 mar 2009, 14:37
Locatie: Onder de rook van Arnhem

Re: Vraagje omtrent RTL-dongle

#35 Bericht door Rik-93 »

Oke, bedankt allen voor de info.
Ik denk dat ik dan ga voor de RSPDX.

Dan kan ik eventueel nog een of twee antennes erbij aansluiten mocht ik die tegen die tijd hebben.

Nogmaals dank!
73 Rik
Apparatuur (o.a.): Sommerkamp FT-277E, FV-277B, GPA 30 Fritzel, Daiwa SR-1000, 2m groundplane

Zie ook voor verdere informatie over mij: http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=12&t=8591

Gebruikersavatar
Charles_
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:33
Roepletters: PC3X
Locatie: Brabant

Re: Vraagje omtrent RTL-dongle

#36 Bericht door Charles_ »

Deze oplossing is handig voor onderweg, dit kan je gewoon in je zak steken.

Afbeelding
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

Gebruikersavatar
Rik-93
Berichten: 183
Lid geworden op: 20 mar 2009, 14:37
Locatie: Onder de rook van Arnhem

Re: Vraagje omtrent RTL-dongle

#37 Bericht door Rik-93 »

Dat ziet er gaaf uit Charles.
Dank voor de tip, zeer handig voor onderweg!
73 Rik
Apparatuur (o.a.): Sommerkamp FT-277E, FV-277B, GPA 30 Fritzel, Daiwa SR-1000, 2m groundplane

Zie ook voor verdere informatie over mij: http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=12&t=8591

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vraagje omtrent RTL-dongle

#38 Bericht door PA0ETE »

Ik heb het voorgaande vluchtig gelezen, dus misschien heb ik gemist dat deze al aan de orde geweest is. Het lijkt een beetje of deze ook op de foto van Charles staat, dus op de kans af dat ik wat aan de orde breng dat al aan de orde geweest is.

De dongle hieronder kost 30 euro of net wat meer (in China, maar ook bij van Dijken te koop). Hiervoor heb je geen upconverter nodig omdat de stick zelf al vanaf 500 kHz en hoger ontvangt. Er zit bovendien een stabielere oscilator in, zodat hij ook op 23 cm nog SSB kan ontvangen.

Ik ben het ermee eens dat er betere SDR-ontvangers zijn dan een RTL-SDR-stick, maar ik wilde toch (als dat nog niet gebeurd is) even melden dat deze bestaat. Ik heb er eentje in mijn multiband repeater zitten. Hij staat af en toe aan als SSB-ontvanger op 50 MHz.
.
Screenshot_2023-07-28_17-38-35.png
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Vraagje omtrent RTL-dongle

#39 Bericht door PA1AIS »

De echte rtl-sdr.com zoals hierboven is heel veel stabieler dan de zwarte op blauwe prul van €8.

Als sdr gebruiks nerd heb ik ze allemaal. Sdrplay is de beste, daarna de pluto etc.

De 666 of 888 heb ik nog niet kunnen testen.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
Charles_
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:33
Roepletters: PC3X
Locatie: Brabant

Re: Vraagje omtrent RTL-dongle

#40 Bericht door Charles_ »

PA1AIS schreef: 28 jul 2023, 20:09De echte rtl-sdr.com zoals hierboven is heel veel stabieler dan de zwarte op blauwe prul van €8.
Even op RTL-SDR.com gekeken en de nieuwste versie is... zwart. Wel een hogere prijs dan 8 euro.
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Vraagje omtrent RTL-dongle

#41 Bericht door PA1AIS »

Charles_ schreef: 29 jul 2023, 10:37
PA1AIS schreef: 28 jul 2023, 20:09De echte rtl-sdr.com zoals hierboven is heel veel stabieler dan de zwarte op blauwe prul van €8.
Even op RTL-SDR.com gekeken en de nieuwste versie is... zwart. Wel een hogere prijs dan 8 euro.
Dat puur de tussenhandel die geld ruikt.
De "echte" RTL-SDR.COM is inderdaad €30-50.
Vroeger waren die ordinaire a dere merken erg goedkoop.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA2WN
Berichten: 136
Lid geworden op: 11 jun 2022, 21:14
Roepletters: PA2WN

Re: Vraagje omtrent RTL-dongle

#42 Bericht door PA2WN »

PA2S schreef: 26 jul 2023, 10:07 [..]

De DX heeft overigens ook nog een 24 MHz referentie ingang, maar ik ga ervan uit dat je niet tot op de Hz nauwkeurig wilt kijken. 0,5 PPM is al best goed (0,5 Hz op 1 MHz, dus 0,5 kHz op 1 GHz en 1 kHz op 2 GHz). Dus wat mij betreft alleen voor de ultra preciezen onder ons :-)

Groet weer, ik ga verder klussen,

Henk
Er is voor de SDRplay devices ook een Spectrum Analyzer applicatie te vinden. Heel leuk programma en daarbij is het natuurlijk wel fijn als de frequentie ook echt klopt.
Toch eens kijken voor een GPSDO, dat antennetje kan er ook nog wel bij...
73 de PA2WN, Theo

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Vraagje omtrent RTL-dongle

#43 Bericht door PD0JDG »

De SATSAGEN spectrum analyzer onder Windows werkt met onder andere de RTL-SDR dongle (~€40) en de SDRPlay RSP1A (~€130). Als je dan een tracking generator wilt integreren kun je met de PlutoSDR (~€230) of de PlutoSDR plus (~€350) werken.
http://www.albfer.com/satsagen-download-page/
https://groups.io/g/satsagen/topics
Jaap

Gebruikersavatar
pd0ejn
Berichten: 635
Lid geworden op: 03 sep 2006, 09:51
Roepletters: pd0ejn
Locatie: Middelburg-Zeeland JO11TL

Re: Vraagje omtrent RTL-dongle

#44 Bericht door pd0ejn »

Goeiemorgen, leuk die RTL-SDR dongle.
De foto van pa0ete betreft een namaak uit china. kijk maar naar de schroefjes in het kop dekseltje.
Zie RTL-sdr punt com site .....
De echte , lees originele ,zijn toch wat beter van kwaliteit, worden minder warm.
Leuk ding en van hf tot en met 70 cm best te doen.
Ja er is beter, maar om in te stappen en te experimenteren goed genoeg.
Fijn weekend allen.
Groeten van Rene pd0ejn.
Luctor-Et-Emergo

andre
Berichten: 2484
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Vraagje omtrent RTL-dongle

#45 Bericht door andre »

En Rik, wat is het geworden en wat is/zijn de eerst ervaring(en)?
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Plaats reactie