PHILIPS RO 110 ontvanger

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

PHILIPS RO 110 ontvanger

#1 Bericht door PA0FRI »

Onlangs kreeg ik een Philips RO 110 ontvanger met de vraag "kan je er iets mee." Het blijkt een zeer professionele rx te zijn met voor elke deelschakeling een aparte metalen doos. De boven en onder deksels zijn aan de binnenkant voorzien van dik "zilverpapier" zodat het echte Kooien van Faraday zijn.
Voor de diverse bereiken zijn de ingang aparte bandfilters. Een signaal van 0.1 µV is nog te ontvangen. Er zit een doos in met zes kristallen voor zes kanalen (USB en LSB), maar met een extern VFO kan er goed van 160 tot en met 10 m geluisterd worden. De IF is 1.6 MHz. Er was alleen een USB filter aanwezig met in en uitgang van 75 Ohm, maar inmiddels kon ik een LSB filter vinden en plaatsen zodat het een interessante aanwinst geworden is.
Hoewel alle documentatie erbij is, wil ik weten welke instantie de ontvanger in gebruik had, want op internet is er niets van het apparaat te vinden. Was het misschien een speciale productie van Philips voor een of ander overheidsorgaan?
Bijlagen
RO110.jpg
Laatst gewijzigd door PA0FRI op 18 mar 2013, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
Stijn
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mar 2013, 21:57
Roepletters: PE1RKS
Locatie: Vleuten

Re: PHILIPS RO 110 (afluister)ontvanger

#2 Bericht door Stijn »

Hallo Frits,

Ik denk dat ik wel een aantal van je vragen kan beantwoorden.
Ik ben zelf een verzamelaar van deze generatie Philips apparatuur dus ik weet er iets van en heb zelf ook het een en ander hiervan.
Het is gewoon standaard catalogus spul, dus geen speciale productie.
Het klopt dat je op internet heel weinig tot niets vind van deze apparaten, dit komt deels doordat ze in Nederland en Europa weinig in gebruik zijn geweest.
De bulk is vnl. naar Afrika en zuid Amerika geëxporteerd. Maar ook in Nederland zijn ze in gebruik geweest en dan vnl. als ontvanger voor luchtvaartverkeer op vaste kanalen en als ontvanger voor TOR bij Scheveningen radio.
Bij deze wat plaatjes van mijn eigen collectie met toelichting:

1. Dit is een Philips 100 Watt stuurtrap met 4* YL1150 die oorspronkelijk een eindtrap van 30 kW met een YL1011 aanstuurde (1 YL1150 als stuurbuis en drie parallel in klasse A voor ultralineair bedrijf).
2. 1 Watt stuurtrap voor de 100 Watt versterker.
3. RO-110 Ontvanger
4. RY-746 Synthesizer die zowel de RO-110 als de de RC-745 aanstuurt (transceive).
5. RC-745 Exciter 100mW all-mode 1,6 - 28MHz
6. RC-721 Limiting Amplifier om de exciter volledig uit te sturen zonder te kunnen overmoduleren.
7. Voeding voor de 100 Watt versterker.

Ofwel een 100 Watt transceiver van 1,5 meter hoog en knap zwaar.
DSC_1394.JPG
Vervolgens een echte special, de Philips RO-160 monitor ontvanger:
1. Linker display voor lissajous figuren tbv. frequentiebepaling, rechter display geeft het ontvangen spectrum weer.
2. Even tussendoor, de RO-153 HF ontvanger.
3. Instelveld RY-161 van de RO-160 voor de instellingen van het spectrum display.
4. Instelveld RY-160 van de RO-160 voor filterkeuze, demodulatie, meet output en antennekeuze.
5. Instelveld RY-155 van de RO-160 voor frequentie afstemming en frequentiemeting.
De units 1, 3, 4, 5 en 5 van de volgende foto vormen samen de RO-160 monitor ontvanger.
Deze ontvanger is afkomstig van de voormalige RCD te Nederhorst den Berg.
DSC_1400.JPG
De rest van het rek:
1. RO-150 HF ontvanger.
2. Telefunken E1501 HF ontvanger.
3. Memory unit voor Telefunken ontvanger.
4. Rek met 3 Philips RO-960 1 kanaals HF ontvangers.
5. RY-164 voeding van de Philips RO-160 ontvanger.
DSC_1401.JPG
De ontvangers zijn allemaal volgens hetzelfde "dozen" concept opgebouwd en vele modulen zijn ook onderling uitwisselbaar.
Zowel de ontvangstkwaliteiten als de bouwkwaliteit is zeer goed van deze ontvangers.

Stijn
real radios have motors! 73 de PE1RKS

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: PHILIPS RO 110 (afluister)ontvanger

#3 Bericht door PA0FRI »

Dag Stijn,
dat is een snelle reactie, bedankt voor je uitvoerige toelichting en fotoserie. Je hebt een indrukwekkende en mooie verzameling vergaard. Niet alleen qua apparatuur maar ook als gewicht. Ik weet hoe zwaar alleen al een RO 110 is, laat staan met alle spullen naast en op elkaar gestapeld.
Je familieleden zullen af en toe wel angstig naar het plafond kijken vermoed ik (hi!).
Gezien de degelijke constructie van de Philips apparatuur, zal het destijds een vermogen gekost hebben. Tegenwoordig zal zoiets nog zelden gemaakt worden.

Zijn de originele LSB filters nog in omloop, ik heb het USB filter "spectrum-geanaliseerd" en de kwaliteit en symmetrie is uitstekend, zodat ik hetzelfde van het LSB type verwacht.
73,
Frits.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
Stijn
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mar 2013, 21:57
Roepletters: PE1RKS
Locatie: Vleuten

Re: PHILIPS RO 110 (afluister)ontvanger

#4 Bericht door Stijn »

Filters zijn een groot probleem, deze zie je vrijwel nooit. En dan vooral het LSB filter, al dit spul is bijna uitsluitend met USB filters geleverd.
Eigenlijk zat alleen in de ISB versies ook een LSB filter.
Goed opletten op markten, heel soms zie er hier wel eens een.
Later zijn ze ook overgegaan op 1,4MHz filters (de RO-153), dit maakt het wat eenvoudiger om filters te vinden.

btw. ik heb helaas geen prijslijsten, maar wel een oude offerte van Philips aan de PTT voor een RO-150. Deze moest in de standaard uitvoering Fl. 21.750,- kosten in 1974.
Deze ontvanger is wel wat uitgebreider dan een RO-110, vrij afstembaar, frequentie uitlezing etc.
real radios have motors! 73 de PE1RKS

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: PHILIPS RO 110 (afluister)ontvanger

#5 Bericht door Juul - PE0GJG »

En het tragische wil nu ik dit zie dat er bij Philips in Hilversum-Huizen nh op de afd. "bruikbare restmaterialen" omstreeks die tijd erg veel spul lag van deze zend-ontvangers.
De afd. "bruikbare restmaterialen" was een soort dump plek waar Philips personeel voor een habbekrats van alles konden kopen.
Dat varieerde van boutjes-moertjes t/m bakken vol met transistoren .............
Een BLY90 koste mij in die tijd, zo'n fl. 2,- !!!!!

Maar ja, dat was toen, hebben jullie nu niks meer aan. Sukses met de zoektocht!


Juul - PE0GJG
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: PHILIPS RO 110 (afluister)ontvanger

#6 Bericht door PA0FRI »

Stijn
als je nog een bruikbaar LSB filter zoekt wordt dat momenteel op ebay.co.uk aangeboden.
http://www.ebay.co.uk/itm/5-X-crystal-f ... 53f6447570

Het zijn Salford 1.6 MHz USB filters (in en output 75 Ohm) maar in de RO 110 werken ze als LSB filter. Ze zijn te hoog om op de originele print te monteren en daarom zit het filter in mijn rx tegen de achterkant van de speaker. Het resultaat valt niet tegen.
Bijlagen
Filter3.gif
Filter3.gif (43.92 KiB) 17445 keer bekeken
1.6MHz LSB.gif
1.6MHz LSB.gif (80.61 KiB) 17458 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: PHILIPS RO 110 ontvanger

#7 Bericht door pa0sjm »

PA0FRI schreef:Onlangs kreeg ik een Philips RO 110 ontvanger met de vraag "kan je er iets mee." Het blijkt een zeer professionele rx te zijn met voor elke deelschakeling een aparte metalen doos. De boven en onder deksels zijn aan de binnenkant voorzien van dik "zilverpapier" zodat het echte Kooien van Faraday zijn.
Voor de diverse bereiken zijn de ingang aparte bandfilters. Een signaal van 0.1 µV is nog te ontvangen. Er zit een doos in met zes kristallen voor zes kanalen (USB en LSB), maar met een extern VFO kan er goed van 160 tot en met 10 m geluisterd worden. De IF is 1.6 MHz. Er was alleen een USB filter aanwezig met in en uitgang van 75 Ohm, maar inmiddels kon ik een LSB filter vinden en plaatsen zodat het een interessante aanwinst geworden is.
Hoewel alle documentatie erbij is, wil ik weten welke instantie de ontvanger in gebruik had, want op internet is er niets van het apparaat te vinden. Was het misschien een speciale productie van Philips voor een of ander overheidsorgaan?
Goh ... zoiets krijg ik nou nooit !!
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: PHILIPS RO 110 ontvanger

#8 Bericht door coolepascal »

Niet zeuren SJM !

Wat een gaaf ding !
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

rcorstjens
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 apr 2020, 09:50

Re: PHILIPS RO 110 ontvanger

#9 Bericht door rcorstjens »

Hallo,

Is natuurlijk weer een oude topic,maar had een vraag over deze soort ontvangers.....

Ik zoek gegevens,specs of info over de Philips RO153 ontvanger.
Heb dit type op het oog,ziet er prachtig uit,maar is hij uiteindelijk geschikt voor “gewoon” amateur gebruik?

Dwz luisteren op de AM omroep banden,ssb radio amateurs enz.

Hoop dat iemand meer weet,want op internet vind ik totaal geen verdere info over deze hf Receiver.

Elke info is welkom.

Mvg Roger

Gebruikersavatar
Stijn
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mar 2013, 21:57
Roepletters: PE1RKS
Locatie: Vleuten

Re: PHILIPS RO 110 ontvanger

#10 Bericht door Stijn »

Wel, onder het mom van beter laat dan nooit.

Voor een ieder die geïnteresseerd is, de specificaties: https://pe1rks.nl/plaatjes/RO-153.pdf
real radios have motors! 73 de PE1RKS

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: PHILIPS RO 110 ontvanger

#11 Bericht door pe1hzg »

Een domme vraag: zo'n groot rack zal niet naast de operator / telegrafist gestaan hebben.

En temperatuurstabiliteit is een ding, dat is het nu nog steeds en dat zal best zo zijn voor een "scheepszender".

Mijn vraag daarom: hoe "deden ze" met dit soort spullen de RIT? En eventueel XIT?

Geert Jan

Plaats reactie