WebSDR (en SAQ Grimeton)

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD2EW
Roepletters: PD2EW

Re: WebSDR (en SAQ Grimeton)

#106 Bericht door PD2EW »

,

Ik bedacht me dat ik nog een bestandje voor jullie heb liggen met wat instellingen voor VLF SAQ-Grimeton. Bijgesloten vind je het: één frequentie met verschillende bandbreedte instellingen.

Probeer het eens te importeren (sla wel je eventuele werk eerst even op aub) en experimenteer er dan maar mee. Veel succes gewenst (je leert meteen de werking van de WebSDR van de U-Twente), doe je best! :)

Laat hier op het forum dan ook even weten of -en welke- resultaten je hebt (er zijn twee uitzendingen!)

(don't shoot the pianoplayer...)

.
Bijlagen
01a-0010-0100_kHz_VLF-SAQ_17.2_kHz.zip
(395 Bytes) 17 keer gedownload

PD2EW

#107 Bericht door PD2EW »

.

Een beschrijving van de ontvangst van het SAQ-Grimeton station op 05-07-2026 en het spelen met een zelfopgenomen RF spectrumbestandje.

De eerste uitzending van SAQ-Grimeton startte om 11:00 CEST.
Het signaal werd hier gemonitord op de WebSDR van de U-Twente en er was vandaag helaas geen YouTube verslaggeving.

Het door mij lokaal gebruikte ontvangstprogrammaatje heet eigenlijk: ‘SAQ Panoramic VLF Receiver’, maar vanwege de wel heel erg lange naam noem ik het ‘SAQrx’.

Ik heb dus SAQrx versie 0.98-048k gebruikt om met mijn externe LokChonk 192k/24b geluidskaart het VLF signaal te ontvangen. Als antenne heb ik nog steeds de 20m GroundPlane in gebruik, als E-probe. Waarom geen andere SAQrx versie..? Een grote spectrumbreedte is niet nodig en het vergemakkelijkt het overzicht voor het juist afstemmen en instellen. Ook wilde ik eigenlijk geheel in traditie de ‘loop’ antenne gebruiken, met de Arne Sikö ontvanger, maar die moet buiten opgesteld worden. Helaas regende het en dus was die laatste opstelling voor mij vandaag geen optie.

Als eerste wordt in SAQrx het volume omhoog geregeld, tot ongeveer -20dB. Dat gaat rechtsboven met de rode [+] en [-] knoppen. Op de verticale rode schuifbalk links van het spectrum is te zien dat er geregeld wordt. Er komt nu een hoop herrie uit de speakers, vanwege de nu nog erg brede bandbreedte. Met de [m] knop (muting) moet dit geluid dus maar even onderdrukt worden.

Nu wordt het SAQrx programmaatje aangepast op de ontvangst van SAQ-Grimeton.
Klik op de SAQ voorkeuze rechts (rood kadertje) van het spectrum. De afstemnaald gaat naar de juiste frequentie: 17.20 kHz. Klik de CW mode linksboven (lichtblauw) aan en de instellingen worden aangepast voor het ontvangen van morsesignalen, de bandbreedte is nu 1000 Hz. Hef de MUTE functie even op en hoor dat dit nog veel te breed is. Er wordt dus nog steeds veel herrie weergegeven. Zet eventueel [m] weer aan.
Klik opnieuw op CW en de bandbreedte wordt beperkter, nu is dit 300 Hz en nog steeds te breed. Druk nog eens en het wordt 100 en nog eens en het wordt 50; deze smalste bandbreedte hebben we nodig. Nu wordt het morsesignaal ineens wel hoorbaar, omdat alles buiten die 50 Hz simpelweg wordt weggefilterd.

Het uitgezonden SAQ signaal heeft een wel heel erg smalle bandbreedte en wordt ook niet gemoduleerd. Eigenlijk is het heel simpel: het signaal is er, of het is er niet en de echte bandbreedte zal iets van 20 Hz zijn.

Een eventuele opname kan worden gemaakt van zowel het RF (groen) als het AF (blauw) signaal. Wat leuk is, is dat het RF signaal exact weer afgespeeld kan worden en er kan live op afgestemd worden, over het hele spectrum van het SAQrx programmaatje waarmee het is opgenomnen (in mijn geval 24kHz breed)!
Ik heb van de eerste uitzending een opname gemaakt, maar moet even zien of ik die hier kan aanbieden ivm de maximale bestandsgrootte.

.

PD2EW

#108 Bericht door PD2EW »

.

Even wat plaatjes bijvoegen, was ik vergeten...

Waar het enkele SAQrx plaatje op staat is de middaguitzending. de onderste twee zijn van de morgenuitzending.

.
Bijlagen
2026-0705_SAQ1007.png
2026-0705_SAQ005.png
2026-0705_SAQ002.png

PD2EW

#109 Bericht door PD2EW »

.

Een QSL rapport kan ingestuurd worden via de volgende link: https://forms.gle/TRZwGrvTMCcEpEvF8

De ervaring is dat, na verwerking, een vermelding van ook jouw QSL rapport op de Google kaart komt.

Ontvangstresultaten voor SAQ Grimeton (2025- . . . . ):
https://www.google.com/maps/d/embed?mid ... hbc=2E312F

Ontvangstresultaten voor SAQ Grimeton (2020-2024):
https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 331707&z=8

Ontvangstresultaten voor SAQ Grimeton (2015 – 2020):
https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 089813&z=1

het leuke van dit interactieve vermelden is ook, dat je kan zien waar en hoe iemand anders geluisterd heeft.
Het heeft mij destijds gemotiveerd om met eigen spullen zelf eens pogingen tot ontvangst te wagen, in plaats van met een WebSDR te luisteren.

.

Plaats reactie