WebSDR (en SAQ Grimeton)

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD2EW
Roepletters: PD2EW

Re: WebSDR (en SAQ Grimeton)

#91 Bericht door PD2EW »

.

Ik heb de YT uitzending van gisteren nog even afgekeken :D
Onder deze posting staat de link..

Je moet je als kijker wel indenken dat niet iedereen even vaardig is in de communicatie en dat alles op basis van vrijwilligers (ook letterlijk) in de lucht wordt gehouden.
Ook zie je in dat filmpje dat de hoeveelheid water in de rheostaat en de diepte van de regelbuizen (bruin aangeslagen) uiteindelijk de frequentie duidelijk beïnvloedt, tot op de Hertz nauwkeurig. De frequentieteller (groen display) met 3 digits achter de komma geeft dan ook telkens een andere waarde aan. Je ziet het op je ontvanger op de waterval dan als een ietsje heen-en-weer gaande dunne afstemlijn, ook op de WebSDR en de KiwiSDR.

Normaal doen ze het niet bij tussenliggende evenementen, maar je kan dit keer blijkbaar een QSL rapport indienen.
Ik heb het niet gedaan, want mijn info zonder RST rapport voegde niet veel toe, maar heb mijn verhaal wel op het forum gepost... ook leuk voor hen daar, om eens een ander verslag te lezen..

Als je je QSL instuurt, dan kom je na ongeveer een maand op een interactieve kaart te staan...
Ik sta er zelf ook al een aantal keren/jaren op en de buurman en een kameraad ook, want heb je meegeluisterd of gekeken dan mag je een rapport insturen.... Maar dat deden zij niet (want: hoe moet dat...?) en dus doe ik dat voor ze.

Dan kom je zomaar weer eens op een verjaardag of een visite en dan beginnen ze er zelf over naar anderen.. en waar ik dan met een half oor meeluister naar hoe ze hebben meegeluisterd en op de kaart staan. En dan promoten ze het ook nog eens, door te zeggen: zoek het maar eens op.. of laten het op hun mobieltje zien... Ge-wel-dig!!

Voor de compleetheid zet ik hieronder nog wat links naar SAQ info. Het is vaak moeilijk te vinden, want veel vrijwilligers en goedbedoelde hulp daar...
Ik heb nog véél meer info gevonden, ook door internet af te struinen, lid te worden en eea samen te voegen met de eigen info en ervaringen, maar daar zal ik jullie niet mee vervelen... :D

Het insturen van het 24 oktober 2025 QSL rapport:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... g/viewform

Het SAQ Youtube kanaal: https://www.youtube.com/watch?v=GJ8cY0s7sxw

Het SAQ forum: Forum: https://alexander.n.se/en/SAQ-Forum/for ... missions-2

De in 2025 interactief weergegeven QSL rapporten:
https://www.google.com/maps/d/embed?mid ... 65%2C0&z=2

De in 2020 - 2024 interactief weergegeven QSL rapporten:
https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 331707&z=8

De in 2015-2020 interactief weergegeven QSL rapporten:
https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 089813&z=1

Het is altijd leuk om mee te lezen hoe en waar de meeluistersessie mee is gedaan en wat ze daarbij hebben gebruikt.
Dat doe je door op de markers te klikken van het betreffende ontvangst-, luister-, of meekijkstation.
Meestal is er alleen basis-info te lezen en soms is het wat uitgebreider.. en dat zijn de krenten in de pap! Daar valt ook veel uit te leren... zoiets van: hoe doet een ander dat eigenlijk en wat gebruikt die dan..?

Mijn IKEA tafel ontvangstantenne is daar misschien ook wel een leuk voorbeeldje van voor anderen, al zeg ik het zelf.. :D
Aanleiding was een hint van Lex (PH2LB), mijn buurman op de DvdRA in 2023. Hij wees mij op een klos montagedraad, die bij de overburen te koop was. Die heb ik gebruikt om de ontvangstspoel te wikkelen om de poten van mijn IKEA tafeltje... en dan het uitpeilen van die tafelantenne op een 'hondje'... :shock:
Zonder die tip van Lex zou ik dit ook nooit zo hebben gedaan of gemaakt... :wink:

.

PD2EW

#92 Bericht door PD2EW »

.

Zoals men kon verwachten, is er ook deze keer weer een uitzending van SAQ-Grimeton:
https://alexander.n.se/saq-scheduled-to ... 24th-2025/

Ik zoek nog naar wat alternatieve ontvangstmogelijkheden.
Daarbij denk ik aan een upconverter en een alternatieve radio, maar we gaan het zien en meemaken...

.

PD2EW

#93 Bericht door PD2EW »

.

Nog een kleine aanvulling op voorgaand bericht, deze melding staat ook onder de Youtube film op hun site:
( https://alexander.n.se/saq-scheduled-to ... 24th-2025/ )

- - -
Test transmissions
We are planning to carry our some test transmissions on Friday, December 19th, 13:00 – 16:00 CET (12:00 -15:00 UTC).
SAQ will be on the air shorter periods of time during this interval, when we will be carrying out tuning, tests and measurements. Your comments are welcome to info@alexander.n.se.
- - -

Mijn ervaring is, dat meestal op een vroeg moment wordt begonnen met testen.
Als er zich geen problemen voordoen, dan blijft het daar meestal wel bij.

Ik hoop dat er hier geen klantenwerk tussen gaat komen (spoedje..) en dat ik de testuitzending ook kan volgen, maar we gaan het zien...

.

PA3FBO
Roepletters: PA3FBO

#94 Bericht door PA3FBO »

"helaas" kerstlunch van de zaak. Ik had het anders wel via YT willen volgen.

PA3GGX
Roepletters: PA3GGX

#95 Bericht door PA3GGX »

Ik heb het live gevolgd. Eerst de rondleiding op YouTube en toen via WebSDR van TU Twente. Zou leuk zijn daar eens antenne voor te maken. Geen idee of dat technisch mogelijk is. Daar in Grimeton is de antenne 2,2 km lang en hij hangt ook aan masten van 127 m hoogte, met in de grond ook kilometers koper.

PD2EW

#96 Bericht door PD2EW »

.

Ik heb door omstandigheden mijn SAQ ontvangstresultaten hier nog niet vermeld, maar bijgaand vind je ze nu en met de screendumps:

HDSDR (de dag voorafgaand aan de SAQ uitzenddag)
Het VLF spectrum op de testdag

HDSDR met twee extra schermpjes (inzetjes) op de SAQ uitzenddag
- Klein venster links: WebSDR Twente, gebruikt als monitor.
- Klein venster rechts: het YouTube live-verslag van de uitzending.
- HDSDR op de achtergrond: mijn ontvangstresultaten op de GP met 5 mtr antennelengte, aangesloten op de UpConverter van 2 MHz (met frequentiecorrectie)
- 3x Verticaal, de kleine vensters: verschillende versies van SAQrx, aangesloten op de soundcard. Ook hier geen signaal van SAQ meer te vinden

Zowel op het E-veld (SAQrx) als het H (B) veld (HDSDR) ontving ik hier bijna geen SAQ-Grimeton signaal.
Hemelsbreed zo'n 35 km verderop, op de U-Twente, is het E-veld van SAQ-Grimeton dus wel te ontvangen.

Wel is in mijn ontvangstomgeving in het spectrum erg onrustig en vliegen de 'sporen' heen en weer over het scherm.
Mijn idee is nog steeds, dat dit lokale stoorsignalen van de solarinstallaties in de buurt zijn.
Geschakelde voedingen en digitale stoorsignalen dus, want het is van de laatste tijd.
De hele buurt heeft nu van die solar platen op het dak, voor/achter/naast mij, behalve nog één buurman en het wordt er dus niet leuker op.
Ik vraag me ook een beetje af of het solargebeuren ook wel rendabel is, als het merendeel nog steeds kookt en stookt op gas..

Jazeker, ik heb zelf ook een paar van die platen, maar alleen ter compensatie van alle stand-by vermogen.
En als ik ze uit en aan schakel, dan zie ik daar geen effecten van terug in het spectrum...

Oja, dan nog even het volgende :D :
Via deze weg wens ik een ieder ook een goed en rustig 2026.

.
Bijlagen
20251222_1445LOC_HDSDR_23-4c.png
20251224_1445LOC_HDSDR_17-2g.png

PD2EW

#97 Bericht door PD2EW »

.

Voor hen die bij het luisteren naar VLF signalen ook de webSDR van de U-Twente gebruiken, heb ik een lijstje samengesteld.
Deze is te importeren binnen de interface van deze WebSDR en ook weer te exporteren naar .csv bestand.
Mocht je daarvoor al een lijst/lijsten in gebruik hebben, maak daar dan eerst een kopietje van, voordat je merkt dat je door één enkele handeling je zorgvuldig samengestelde lijstje kwijt bent.

Heb je al een lijst, klik onder de waterval achtereenvolgens op de volgende TABs: Memories - download CSV (de lijst wordt weggeschreven als een .csv bestand)
Heb je al een lijst en wil je deze er bij-aan plakken, klik onder de waterval achtereenvolgens op de volgende TABs: Memories - upload CSV & append
Heb je al geen lijst en wil je deze importeren, klik onder de waterval achtereenvolgens op de volgende TABs: Memories - upload CSV & replace

Hiermee heb je dan meteen ook een 'opstapje' om ook naar SAQ-Grimeton te luisteren, want dat station staat ook in de lijst (maar zendt maar enkele keren per jaar uit).

Natuurlijk heeft de WebSDR ook een eigen voorkeuzelijst, die vermeld staat als je inzoomt, de aanwijzingen staan dan in de onderbalk en met oranje labels vermeld. Ook een bandindeling wordt soms zichtbaar met een lijn.
De aanwijzingen uit je eigen voorkeuzelijst hebben lichtgroene labels en het gebruik van een eigen lijst is erg handig voor het 'frequentie-hoppen'. Je klikt dan in je lijst op een voorkeuze en je gaat er meteen met de goede instellingen (mode en bandbreedte) naar toe.

Ikzelf gebruik deze WebSDR met zowel een computer (Windows) als op een 13 inch Android Tablet waarmee je ook nog eens handig kan inzoomen op het beeld, als je al op het spectrum bent ingezoomd...
Inzoomen op het scherm kan natuurlijk ook op een computer: CTRL en scrollknop muis en ikzelf gebruik Arduino bedieningen met encoders (draaischakelaars/-knoppen), maar dat is niet voor iedereen weggelegd...

Het gebruik van de WebSDR stations (er zijn er erg veel!) helpt mij de rustperiodes door, die ik na de gezondheidsperikelen hard nodig heb. Dat gaat dan als volgt: zoeken naar signalen op verschillende WebSDR en KiwiSDR stations, frequenties noteren en dan op WebSDR Twente proberen om hetzelfde te ontvangen. In Enschede is de ontvangst vergelijkbaar met die bij mij, omdat ik er erg dichtbij woon (want: wat doet 30km afstand nou op de VLF banden en bij die vele kilowatt aan vermogens...?)

Er is ook een TAB met een on-line logboek, maar daar verschijnen veel vermeldingen van hen die hun sterrenstatus hoog willen houden, zodat ze daar kunnen laten zien dat ze er wel er-rug veel van denken te weten. Trek je er niet teveel van aan, er zijn er die daarom elke dag hetzelfde vermelden en soms vaker op één dag (geeuw...).
Ook kan je informatie uitwisselen onder de TAB van de Chatbox, maar lees daar eerst maar eens mee en kijk eens hoe de handelwijze is.

Mijn VLF lijstje heb ik hieronder bijgevoegd en ik zeg niet dat alles dat daarin staat ook exact klopt, maar het is een voortzetting van een reeds eerder door mij vermelde lijst op dit ZA forum. Denk er ook aan dat:
- er zijn stations die niet continu uitzenden, dus probeer het op een later tijdstip (of in de nacht) nog eens...
- ook op de U-Twente staan zonnepanelen en daar is bij licht nogal wat storing van zichtbaar
- ook zijn er lokale storingen, die ook opgepikt worden

Rond 08.00 lokale tijd gaat er een signaal zichtbaar worden op 14 kHz, met de nodige harmonischen -dus op 28, 32 etc...
(er zijn luisteraars die denken dat dit alles met Rusland, Belarus, Turkije of Israel te maken heeft.. trek je van die opmerkingen niet al teveel aan..).

De gebruikscategorie heb ik erbij gezet:
[M] - Meteo / [N] - Navy / [T] - Time

Mijn lijst is een lijst in ontwikkeling (..) en mocht je correcties of aanwijzingen hebben, vermeld het dan hier.

P.S.: Ik kon geen los .csv bestand bijvoegen en moest het eerst in .zip formaat omzetten.

.
Bijlagen
01a-010-283_kHz_VLF-LW.zip
(1.64 KiB) 15 keer gedownload

PD2EW

#98 Bericht door PD2EW »

.

Ik wilde enkele nieuwe aanpassingen aan mijn NE612 up-converter testen, want ik had hem laatst al omschakelbaar gemaakt van 125 MHz naar 2 MHz en nog wat verbeterd. Natuurlijk weet ik dat de RSP1a dit VLF bereik ook ontvangen kan, maar daar gaat het hier dus even niet over.

Ontvangstsoftware: SDR-Sharp 1732
Ontvanger: RSP1a

Antenne: PA0RDT mini-whip
Antennehoogte: 5m boven de grond
Afstand tot bebouwing: 4 meter
Voeding: PoC (power over coax), 4,5 Volt
Coax: 20 meter SAT/TV coax met F-connectoren

Device under test: Up-Converter
Werkingsprincipe: NE612 (2 MHz)
Voeding: 4,5 Volt (USB spanning minus 1 seriediode)

Inzetje:
Ontvanger: Externe USB audiointerface (192k), Lokchonk
Ontvangstsoftware: SAQrx (versie 0.98)
Antenne: Ground Plane voor 20m
Coax: 20 mmeter RG58 met PL pluggen
(via veel verloopjes en schakelaars naar XLR connector, die op de audio interface is aangesloten)

Ontvangst van VLF signalen
De RSP1a geeft de ontvangst weer, zoals het met de Mini-Whip wordt ontvangen. Voor 77,5 kHz is een piek met een S/N niveau van ongeveer 60 - 25 = 45 dB zichtbaar en voor 23,4 kHz is dit ongeveer 75 - 55 = 20 dB.

De USB audio-interface toont het spectrum dat op de Ground Plane antenne (voor 20m) wordt ontvangen. Hierbij is het SN niveau voor 77,5 kHz ongeveer 70 - 33 = 37 dB en voor 23,4 kHz is dit ongeveer 70 - 54 = 16 dB

De voeding voor de Mini-Whip gaat via de coaxkabel, ze komt van de up-converter en gaat daar via een seriespoel en seriediode naar de USB + 5 Volt.
De spanning is daardoor iets lager en komt uit op zo'n 4,5 volt, wonderwel werkt deze Mini-Whip daar nog prima mee!
(de vorige Mini-Whip was ooit volgelopen met regenwater en deze doet het ook stukken beter bij die lage spanning... ;-) )

Misschien maak ik nog een boostconvertertje in de Mini-Whip behuizing, dan kan ik hem met 9 of 12 Volt voeden. Hopelijk werken die convertercircuitjes niet met een interfererende frequentie...

De RSP1a staat ingesteld op nét onder de maximale versterking, de rode oversturingsmelding is dus nog net niet zichtbaar.
Nu ik weet dat deze aanpassingen ook weer werken, heb ik ook weer een nieuwe mogelijkheid om SAQ hiermee te ontvangen.

Bijgesloten heb ik ook nog 3 middag-ontvangstresultaten van 3 verschillende SAQrx versies op de USB audiointerface, in combinatie met 20m G.P. antenne.

.
Bijlagen
2026-0131_2kHz_upconverter - kopie.png
2026-0131_17k2cba.png

Plaats reactie