SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD2EW
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#496 Bericht door PD2EW »

.

Dag allen

Laatst heb ik van Eelco -via dit forum- een Airspy Mini overgenomen (dankdank!): viewtopic.php?f=25&t=29602
Daarmee ben ik weer een beetje aan het spelen gegaan, icm. met een testversie van SDR-Sharp 1922-32bit (25-11-2025).
Helaas merk ik hoe langer hoe vaker een beperking in de te gebruiken plug-ins.

Er is inmiddels al wel een archief met aangepaste plug-ins, die niet meer door de makers worden bijgehouden.
Deze werken dan nog wel onder de SDR-Sharp 1921 versie en moeten ook onder 1922 werken, alleen staan daar weer niet alle door mij gebruikte plugins in en dat maakt mij minder enthousiast.
Ik voeg telkens weer -een voor een- één de plugins toe en daarna bekijk ik de foutmeldingen in het PluginError.log bestand en verwijder de foute plugins maar weer.

Overigens, bijgaand schermafdrukje is van een leuk experimentje.
Toevallig zag ik dat de DMR plugin detecteert wanneer er in het P2000 een audiosignaal wordt doorgegeven.
Dat is niet te decoderen, maar het is wel leuk om te zien dat er wel wat door opgemerkt wordt en je ziet het ook in het spectrum, als de piek tegelijk wat intensiever wordt.
Zet je de Tetra plugin er dan ook nog eens bij aan, dan zie je ook nog een mooie een scopeweergave van het signaal.

De ModePresets plugin doet redelijk wat hij moet doen, maar hij staat (net als bij Lingo) niet in de lijst.
De Bandscanner plugin staat ook niet in de lijst en die gebruikte ik juist om 'nieuwe' signalen te ontdekken.

Binnenkort zal ik de upconverter (Ham-It-Up) weer eens ophalen en die er weer voor zetten..

.
Bijlagen
WhatsApp Image 2025-11-28 at 13.06.38a.png

PD2EW
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#497 Bericht door PD2EW »

.

Marco Argilli (IU4HMY) is goed bezig geweest en hij heeft een Frequency Manager gemaakt, een beheerprogramma voor de in SDR-Sharp gebruikte frequentielijst.
Deze is te downloaden op zijn site: https://www.argio.eu

Nee, het is dus géén plugin voor welke SDR-Sharp versie dan ook en aangezien het standaardformaat van die lijst toch wel zo'n beetje vast staat, kan dit misschien een handig hulpmiddeltje zijn.

Overigens, ikzelf gebruik daar met mijn lijst van zo'n 13000++ items nog steeds het MS-Excel programma voor, in combinatie met een samenvoegbestand dat in MS-Word gemaakt is (beiden in de 2003 versie).
Toch kan ik me ook wel voorstellen dat niet iedereen daar zo behendig mee is.

Natuurlijk is die frequentielijst nog steeds een CSV bestand en je kan het met elk spreadsheetprogramma ook openen of muteren, maar dit lijkt me misschien wel wat voor de minder bedreven gebruikers.

Let op! Werk ALTIJD met een kopie van de lijst!

.
Bijlagen
FM_expl01.png

Plaats reactie