Voor hen die met de blog-V4 RTL-USB stick op de VLF band gaan luisteren naar de VLF signalen (o.a. SAQ-Grimeton), bij dezen even een paar opmerkingen.
Alle hier beschreven effecten en problemen zijn wel gebaseerd op mijn eigen ervaringen.
VLF signalen ontvangen met de blog-V4 gaat via een converter en deze converterfrequentie is gebaseerd op een 28,8 MHz kristalfrequentie. Deze is afgeleid van de interne clockfrequentie, die ook in de blog-V4 gebruikt wordt.
Wel is dit een 'ongeveer' frequentie en beslist niet exact, dit kan dus wat afwijken en dat doet het ook.
Het is wel een redelijk constant signaal, tenminste.. voor mijn doeleinden.
Dat 'iets afwijken', dat merk je dan ook niet bij ontvangst van VHF signalen, althans niet zo nauwkeurig.
Zelfs niet bij de Midden- en Langegolf, dat gaat ook prima.
Maar gaan we op de VLF band (3-30 kHz) luisteren, of een bandje lager (de ELF band) of een stukje hoger (onderin de LF band), dan is die afwijking ineens best wel veel en wijken bij mij de indicaties af (ook best wel veel).
Daar ik altijd met het SAQrx programmaatje op de vLF band luister (da's een juweeltje, icm de audiointerface als ontvanger) dan sta ik meestal 'spot on' afgestemd.
De frequenties van de signalen die ik tegenkom, stem ik dan ook af met een piek op de AF grafiek. De frequentie die ik daar ontwaar, die neem ik over in mijn lijsten en 95% klopt dan ook wel met de bronnen (o.a. www.mwlist.org/vlf.php).
Als ik die frequentielijst van mij dan weer gebruik in SDR-Sharp, dan zie ik de afwijkingen duidelijk.
Afgezien van dat de blog-V4 niet zo veel ontvangt als de combinatie SAQrx en geluidskaart, zie ik veel signalen niet op hun plek, ondanks dat ik de afstemming goed heb staan.
Nou zal ik er bij SDR-Sharp wel een paar honderd Hertz naast kunnen en mogen zitten, maar ik zag de afwijkingen wel erg groot worden en met vele veelvouden van die 600 Hz.
Natuurlijk is dat inherent aan de exactheid van de RTL-USB stick en de ingebouwde converter, maar toch maken alle afwijkingen bijelkaar opgeteld, samen een nogal grote afwijking.
Verwacht dus niet dat je zomaar, bij gebruik van een passende loop- of draadantenne, je ineens het juiste signaal op je spectrum of waterval ziet omdat je vindt dat je wel goed afgestemd staat. Ik kwam er dus zelf ook achter dat mijn afwijking van -2 ppm (parts par million) hier ineens veel groter is en er weinig meer klopte.
Omdat de SDR-Sharp ontwikkelingen op dit moment niet zichtbaar zijn voor ons, als gebruiker, ben ik maar weer met wat oude versies van dit programma bezig en kwam zo dus ook in het VLF gebied uit.
Zo hoorde ik ook wat vreemde signalen op plekken waar dat niet hoort, want ik vond een Franse AM zender op 50 kHz, met een bandbreedte van 9 kHz.
Dat zou in de praktijk niet eens kunnen en het signaal komt dus ergens anders in de keten vandaan.
Net tegen 20.00 local time ging die eruit, alleen nog de draaggolf zichtbaar, geen modulatie en mijn Frans is ook niet zo, dat ik verstond wat de omroepster vertelde..) en kwam er op 10 kHz ineens een Chinees station tevoorschijn (CRI..?) en 9 kHz breed.
Ik vermoed dat die allemaal ergens 28 MHz hoger moeten zitten.
Ik kon het allemaal helaas niet met de RSP1a bekijken, dan had ik een vergelijk kunnen maken.. maar die is even in de uitleen...

Kortom, ik denk dat ik voor VLF ontvangst en dus ook SAQ, bij de geeigende bestaande software blijf, samen met mijn externe geluidskaart.
Tot in ieder geval 96 kHz is dat een goede combi.
Ik zal het broertje van SAQrx er ook eens een keer bij halen: SpectrumLab. Heb het al vaker gebruikt, doet het ook leuk.
Hier staat trouwens ook leuke info: https://www.prinz.nl/SAQ.html
.