WebSDR (en SAQ Grimeton)

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD2EW
Roepletters: PD2EW

Re: WebSDR (en SAQ Grimeton)

#61 Bericht door PD2EW »

.

Voor hen die met de blog-V4 RTL-USB stick op de VLF band gaan luisteren naar de VLF signalen (o.a. SAQ-Grimeton), bij dezen even een paar opmerkingen.
Alle hier beschreven effecten en problemen zijn wel gebaseerd op mijn eigen ervaringen.

VLF signalen ontvangen met de blog-V4 gaat via een converter en deze converterfrequentie is gebaseerd op een 28,8 MHz kristalfrequentie. Deze is afgeleid van de interne clockfrequentie, die ook in de blog-V4 gebruikt wordt.

Wel is dit een 'ongeveer' frequentie en beslist niet exact, dit kan dus wat afwijken en dat doet het ook.
Het is wel een redelijk constant signaal, tenminste.. voor mijn doeleinden.

Dat 'iets afwijken', dat merk je dan ook niet bij ontvangst van VHF signalen, althans niet zo nauwkeurig.
Zelfs niet bij de Midden- en Langegolf, dat gaat ook prima.

Maar gaan we op de VLF band (3-30 kHz) luisteren, of een bandje lager (de ELF band) of een stukje hoger (onderin de LF band), dan is die afwijking ineens best wel veel en wijken bij mij de indicaties af (ook best wel veel).

Daar ik altijd met het SAQrx programmaatje op de vLF band luister (da's een juweeltje, icm de audiointerface als ontvanger) dan sta ik meestal 'spot on' afgestemd.
De frequenties van de signalen die ik tegenkom, stem ik dan ook af met een piek op de AF grafiek. De frequentie die ik daar ontwaar, die neem ik over in mijn lijsten en 95% klopt dan ook wel met de bronnen (o.a. www.mwlist.org/vlf.php).

Als ik die frequentielijst van mij dan weer gebruik in SDR-Sharp, dan zie ik de afwijkingen duidelijk.
Afgezien van dat de blog-V4 niet zo veel ontvangt als de combinatie SAQrx en geluidskaart, zie ik veel signalen niet op hun plek, ondanks dat ik de afstemming goed heb staan.

Nou zal ik er bij SDR-Sharp wel een paar honderd Hertz naast kunnen en mogen zitten, maar ik zag de afwijkingen wel erg groot worden en met vele veelvouden van die 600 Hz.

Natuurlijk is dat inherent aan de exactheid van de RTL-USB stick en de ingebouwde converter, maar toch maken alle afwijkingen bijelkaar opgeteld, samen een nogal grote afwijking.

Verwacht dus niet dat je zomaar, bij gebruik van een passende loop- of draadantenne, je ineens het juiste signaal op je spectrum of waterval ziet omdat je vindt dat je wel goed afgestemd staat. Ik kwam er dus zelf ook achter dat mijn afwijking van -2 ppm (parts par million) hier ineens veel groter is en er weinig meer klopte.

Omdat de SDR-Sharp ontwikkelingen op dit moment niet zichtbaar zijn voor ons, als gebruiker, ben ik maar weer met wat oude versies van dit programma bezig en kwam zo dus ook in het VLF gebied uit.
Zo hoorde ik ook wat vreemde signalen op plekken waar dat niet hoort, want ik vond een Franse AM zender op 50 kHz, met een bandbreedte van 9 kHz.
Dat zou in de praktijk niet eens kunnen en het signaal komt dus ergens anders in de keten vandaan.
Net tegen 20.00 local time ging die eruit, alleen nog de draaggolf zichtbaar, geen modulatie en mijn Frans is ook niet zo, dat ik verstond wat de omroepster vertelde..) en kwam er op 10 kHz ineens een Chinees station tevoorschijn (CRI..?) en 9 kHz breed.
Ik vermoed dat die allemaal ergens 28 MHz hoger moeten zitten.

Ik kon het allemaal helaas niet met de RSP1a bekijken, dan had ik een vergelijk kunnen maken.. maar die is even in de uitleen... ;-)
Kortom, ik denk dat ik voor VLF ontvangst en dus ook SAQ, bij de geeigende bestaande software blijf, samen met mijn externe geluidskaart.
Tot in ieder geval 96 kHz is dat een goede combi.

Ik zal het broertje van SAQrx er ook eens een keer bij halen: SpectrumLab. Heb het al vaker gebruikt, doet het ook leuk.
Hier staat trouwens ook leuke info: https://www.prinz.nl/SAQ.html

.
Bijlagen
2025-02-16_VLF.png
2025-02-16_VLF2.png

PD2EW

#62 Bericht door PD2EW »

.

Leuk gespeeld vanavond... en zoals ik al vertelde in het vorige bericht, heb ik Spectrumlab (de portable versie) er ook even bijgepakt.
Een beetje rommelen met de instellingen en daar kreeg ik zomaar ineens een 3D projectie van de ontvangst... :shock: :D

Als referentie SAQrx er ook nog maar eens bijgepakt en nu nog eens kijken...
Toen het testtoontje van 17,2 kHz er ook maar eens bij afgespeeld (2x) met de mediaspeler... en ziedaar...!

Leuk spul dus, je kan alleen de morsesignalen op deze manier niet aflezen omdat het samplen best wat snelheid vraagt en dat kan mijn computertje niet verwerken..
Wel zie je erg mooi de signaalsterkte, en wel héél erg duidelijk weergegeven in die 3D grafiek.

Of, zoals 'Junior' vanmiddag zei, toen hij de kit voor de VU meter op de SAQ ontvanger van Arne Sikö aan het bouwen was, maar meer geïnteresseerd was in het spelen met de 'radio': 'vanmiddag heb ik niet gesoldeerd, maar toch wat geleerd..!'.

't Werd een latertje vanavond, dus nu maar doen wat 'De Dijk' zingt: 'Mag het licht uit..' :wink:

.
Bijlagen
2025-02-18_SpectrumLab_test2.png

PD2EW

#63 Bericht door PD2EW »

.

Met de voorbereidingen die ik tot op heden heb getroffen, moet ik SAQ straks toch wel kunnen ontvangen op de huidige apparatuur.
Inderdaad, zoals velen mij al vertelden, is het verslavend om je met die VLF ontvangst bezig te houden en bijgaand vind je dus de lijst van door mij tot op heden ontvangen signalen.
Daarin staat ook de datum van ontvangst vermeld en ook wordt vermeld in welk VLF programmaatje (SAQrx op SpectrumView) de vermeldingen opduiken.
Daarnaast vind je ook nog een afdruk van mijn lijst met 'wel gehoord en niet verklaard'.

Voor hen die het ook eens willen proberen beschreef ik het al eens eerder: gooi simpelweg een stuk draad de tuin in en maak het vast aan de signaalingang van je geluidskaart.
Zet de ingangsregelaar goed hoog en start het SAQrx programmaatje op, waarnaar ik al eerder in dit topic verwezen heb.
Na gebruik wel de draad aan de ingang afkoppelen en zeker niet ontvangen of gebruiken bij dreiging van onweer!
Ook géén antenne aansluiten waarin een spoel of balun in is verwerkt, het moet dus wel een open ingang zijn (hoogohmig).

Let op! Mijn lijsten zijn samenraapsels van internetinformatie en ik sta dus niet in voor de exactheid en verklaring van de stationsnamen.
De meeste vermeldingen van ontvangstfrequenties heb ik gebaseerd op de blauwe AF weergavegrafiek in SAQrx, waarbij voor mij de piek in het blauwe AF spectrum bepalend is.

Russische VLF signalen zie ik ook wel verschijnen, maar ze zijn niet echt goed definieerbaar.
Ik heb ze voor mijzelf in een apart lijstje vermeld, maar zelfs op de Russische fora worden ze niet erg duidelijk beschreven.
Verder staat in mijn eigen Excellijst ook een vermelding van tijd en bandbreedte bij ontvangst, dus voor wie het ook probeert: noteer alles en da's handig voor je eigen naslag!

Mocht iemand nog aanvullingen op mijn lijstjes hebben, zowel op frequenties, vermeldingen als overige (stations)informatie, dan hoor ik dat graag (en anderen waarschijnlijk ook).
Vermeld het hier maar, ik wacht voorlopig weer op de eerstvolgende SAQ uitzending.

Voor hen die zich afvragen waarom ik SDR-Sharp niet gebruik..
Als ik dat opstart is de externe geluidskaart die ik voor ontvangst gebruik meteen geclaimd en wordt geblokkeerd voor ander paralllelgebruik.
De hier genoemde programmaatjes kan ik straffeloos naast elkaar en tegelijk gebruiken, wat met SDR-Sharp dus niet lukt.
Spectrumweergave van die VLF signalen, daar is dat programma ook niet op toegelegd.
Wel verwacht ik er binnenkort een nieuwe versie van, want het is immers al te lang 'stil' van die zijde, ten opzichte van het uitkomen van eerdere versies (begin januari 2025).

Kortom: doe je voordeel met alle VLF tips die ik hier heb vermeld en experimenteer er ook maar eens mee..!
Nogmaals, ik gebruik de Lokchonk UX22 USB interface (ook omdat ik die hier al een tijdje had liggen).
Vertel Windows (11) wel dat je een 192k interface hebt en... gáán!

.
Bijlagen
2025-02-21_16.32.png
vlf001.png
vlf002.png

PD2EW

#64 Bericht door PD2EW »

Dag allen

Ik kreeg een vraag over hoe ik de signalen op VLF interpreteer.
Omdat ik met stappen van soms maar 10 Hz afstem, kan ik aardig goed horen of er nog meer signalen in de buurt van een bekend en te ontvangen signaal zijn te vinden.
Met SAQrx kan je dan de bandbreedte in stappen veranderen, waardoor je een bandbreedte van 50 / 100 / 300 / 1000 Hz kan krijgen.
Ik ga er daarbij vanuit dat signalen, als ik lager in het spectrum kom, niet breder worden en dus neem ik ook een kleinere ontvangstbandbreedte. Daarbij stem ik af totdat ik een puls zie in de blauwe berg, waarbij ik de piek aanhoud als de juiste frequentie voor mijn lijst.
Bij voldoende volume hoor ik aan de toon of het FSK of DATA of CW is.
Soms is er ook een continue toon, waarbij ik het niet altijd serieus neem dat dit ook een station is.

Verder heb ik er ook niet al te veel kijk op en noteer ik ook stations die op verschillende sites vermeld staan.
Als ik dan zie dat een ontvangen frequentie overeenkomt met een reeds door mij genoteerd station, dan ga ik daar in eerste instantie maar vanuit. Wel probeer ik dan op internetsites nog meer info te vergaren en als ik dat niet vind, dan is de ontvangststerkte bij mij leidend.

Kan ik niets vinden, dan wordt het een unID vermelding in mijn lijst.
Bijlagen
ELF-VLF 2025-02-26c.gif
2025-0228_VLF.png

PD2EW

#65 Bericht door PD2EW »

.

Een recente poging om de zelfgewikkelde loop antenne (bij de kit) zo goed mogelijk in resonantie te krijgen, die lijkt me te zijn gelukt!
De bijgeleverde rode condensatoren zijn nu vervangen door 2 keramische condensatoren van 1 nF in serie, want ik was met wat waarden aan het spelen en daaruit kwam dit resultaat.
Met een schakelaartje dat ik in de spoel heb gelijmd, kan ik omschakelen van de originele schakeling naar mijn eigen schakeling (kring).

Een extra VU metertje op het frontje is ook wel handig (de SAQ kit geeft een hoorbare toon af, dus die sterkte kan ook 'gemeten' worden..).
Met een simpel LM3915 kitje werkt dat prima en het past er nog precies bij-op!
Eerst dacht ik aan één enkel LEDje en een torretje, puur als indicatie, maar dat is niet handig.
Deze balk is indicatief veel handiger dan een LEDje dat zwak of helder oplicht (maar wel wat complexer om in te bouwen... :-) ).

Ook heb ik nog een extra aansluitbusje (3,5 mm) erop gelijmd (linksachter, tussen batterij en basisprintje), om de geluidskaart extern aan te sluiten.
Zo kan ik tegelijk met SAQrx en SDR-Sharp het geheel 'monitoren' via de computer.
Natuurlijk zie je dan veel 'rommel', maar als je weet waarop te letten, dan is dat geen probleem.

Bijgaand zie je het 17,2 kHz signaal aan de linkerkant op het SDR-Sharp spectrum en de waterval, en de hulptoon in het midden.
Mijn 17,2 kHz komt uit een audiobestandje van een half uur lang, dat afgespeeld wordt met dezelfde computer en met het Audacity programmaatje.
Het magnetisch veld van de luidspreker 'zendt' de voor mij onhoorbare toon uit, en dat wordt door de 'loop' dan weer opgepikt.

Door al die aanpassingen kan ik nu ook wat breder afstemmen met de hulptoon, die door de NE555 van de kit wordt gegenereerd.
Een naastgelegen VLF signaal (MSK/FSK) reutelt nu dan ook knetterhard binnen, bij het verstemmen van die toon (potmetertje links).
Wat eigenlijk nog mist is een digitale uitlezing, maar dat gaat me eigenlijk een beetje te ver... ;-)

Met het draaien van de loopantenne kan ik het signaal zelfs compleet 'uitnullen', van max totdat ik helemaal geen signaal meer hoor!
Ik denk (gezien de richting) dat het andere signaal de JXN op 16,4 kHz kHz is, maar het is in ieder geval niet mijn monitor, computer of ander 'iets' rondom of in het huis of op het dak.

Als ik weer tijd heb, dan moet ik nog maar een keertje berekenen welk station het is, maar dat komt nog wel...
Het wachten is op de Alexanderson Dag, de dag die het dichtst bij de maandwisseling juni-juli ligt, of een andere uitzending die nog niet is aangekondigd.

.
Bijlagen
Test-002c.jpeg
Test-002b.jpg

PD2EW

#66 Bericht door PD2EW »

.

Opnieuw ben ik weer even met SDR-Sharp aan het spelen geweest op de ELF/VLF band, want de oefenavond van de band.. die ging niet door vanavond.

Inmiddels heb ik een toongenerator ontdekt op internet, die met een verlenging van de URL de oh-zo gewenste 17,2 kHz kan weergeven:
https://szynalski.com/tone#17200,v0.5
Deze heb ik nu ook gebruikt om mijn 'loop' antenne in resonantie te krijgen, die van de SAQ kit uit Zweden.
Daarbij ontdekte ik ook nog eens, dat de regelaar voor de hulptoon van die ontvanger tegen de draad in reageert.

Het handigste is het toch om een wat oudere SDR-Sharp versie te gebruiken en daar ben ik nu ook wel zo'n beetje achter, maar het blijft nog steeds 'behelpen...'. Ter vergelijking heb ik ook maar weer even het SArx programmaatje erbij gepakt en dat geheel samen geeft dan het onderstaande plaatje.

Inmiddels is het er in het ELF/VLF-laag spectrum wel drukker op geworden en zie ik ook nog wat niet benoemde frequenties.
De (stuk of) 7 meest betrouwbare sites die ik als referentie gebruik, die vermelden ze ook niet.
Het lijkt er inmiddels ook op dat ik mij bezig houd met defensiepraktijken, ook omdat de resultaten hier telkens beter worden :!: .

Voor de nabouwers van die SAQ kit (die helaas niet meer verkrijgbaar is vanwege het overlijden van ontwikkelaar Arne Sikö) de volgende tip:
Mijn 'loop' antenne was nog stééds niet precies in resonantie en door de serieschakeling uit te breiden met nog wéér wat extra capaciteit is dat nu wel gelukt.

In het begin had ik een DIL IC voetje gebruikt en aan beide zijden een rijtje pootjes met een draadje aan elkaar verbonden. Daaraan heb ik 2 stukjes montagedraad gemaakt en die in serie met de beide rode condensatoren gezet. Toen ben ik aan het insteken gegaan met losse keramische condensatoren en toen kwam het allemaal goed door 2n7, 2n7, 1 nF en 1 nF erin te steken (dus niet zoals eerder vermeld, alleen de 2x 1 nF). Voor mij betekende het nu een serieschakeling van 10n + 3n3 + 7n4.
Dit gaf een hoorbaar beter resultaat en de inmiddels erop gemonteerde VU meter gaf een nóg grotere uitslag.

Bij het wikkelen van de 'loop' heb ik me wel gehouden aan de gebruiksaanwijzing en voor hen die hem ook willen maken: 244 wikkelingen in 4 lagen, van 0,28 draad (ongeveer 100 meter) om een 20cm buitendiameter ring. (met dank aan Arne)
Daar waar ik eerst met het bewikkelen van mijn 55x55 tafelantenne bezig was, is het nu dit geworden... en da's een stuk handzamer dus!

De onderstaande afbeelding is hier niet mee gemaakt, dat was met mijn 20m GP buitenantenne op de geluidskaart (zoals ik eerder ook al in dit topic beschreef).

.
Bijlagen
2025-0317_VLF_SDRSharp1732_17k20.png

PD2EW

#67 Bericht door PD2EW »

.

Oei, ik moet op bovenstaande gegevens terugkomen mbt het wikkelen van de spoel...
Volgens mij geeft de sticker van de klos draad aan 100 / 0,28 (100 mtr bij 0,28 diameter) en dat had ik vermeld.
Bij narekenen volgens pi x diameter (20cm) betekent dit, dat de omtrek 62,8 is.
Het aantal wikkelingen is volgens de beschrijving ongeveer 244 (bij mij iets minder: 238) dus de lengte zou dan ongeveer 150 meter moeten zijn...
De sticker heeft het verkeerd, mijn klos dus bevatte meer meters en sorry voor mijn foute vermelding in het vorige bericht.

Als goedmakertje heb ik bijgevoegd: een schermafdruk van twee SAQrx schermpjes.
- eentje (onder) met een hoogohmige draad aan de ingang van een versterker en
- eentje (midden) van de afgestemde loop op de laagohmige ingang

De bovenste (SDR-Sharp) is een plaatje van de resultaten van vanavond.
Ik heb weer een nieuw signaaltje ontdekt en inmiddels zo'n 55-60 ontvangen frequenties herleid naar stationsinfo.
Ook heb ik er nog een stuk of 20 die ik niet thuis kan brengen..

Die 'loop' staat binnenshuis en ik heb hem niet gericht op de actieve luidspreker.,, waarom die luidspreker...?
Daaruit komt mijn SAQ 17,2 kHz toon die prima zichtbaar is, met de volumeregelaar een weinig opengedraaid.

Wat ook leuk zichtbaar is, is dat op de buitenantenne het signaal nog wordt opgepikt.
De piek bij de loopantenne, op 20.4 kHz is van de hulptoon, die ik voor het plaatje maar even tijdelijk buiten bereik heb gedraaid.
Er komt ook nog een wisselschakelaartje met een 10 slagen potmeter op de ontvanger, da's handig voor het exact afregelen van die hulptoon... ;-)

Zo wordt een leuk ontwerp van een SAQ ontvangertje door mij verbouwd tot iets, dat inmiddels een 'SAQ Kit On Steroïds" wordt.

- aan/uit schakelaartje
- aan/uit LED indicatie
- VU metertje voor de signaalsterkte
- 10 slagen potmeter voor nauwkeurige afstemming
- voedingsbusje voor externe voeding (2,1 mm)
- 3,5mm busje voor aftakking naar een geluidskaart ontvangerinterface
- wisselschakelaartje in de 'loop', voor aanpassing op 17,2 kHz
- extra wikkeling over de reeds bestaande (maar niet in gebruik)

Alles past nog steeds op het zelfde houdertje, alleen de 10 slagen potmeter kan er niet meer bij..
Er komt nog een extern 5 naar 9 / 12 Volt omzettertje bij (met 2,1 mm aansluitbusje), het geheel word dan geschikt voor powerbankgebruik.
Het geheel kan dan hopenlijk zelfstandig en buiten het woongebied gebruikt worden, vrij van MMN (Man Made Noise).

Ook ben ik nog aan het experimenteren met een Android spectrumeweergave en een Windows 10 inch tablet.
Zo wordt het geheel pas echt portable :D

.
Bijlagen
2025-0320_ELF-VLF.png
2025-0313_loop.png
2025-0313_gp20.png

PD2EW

#68 Bericht door PD2EW »

Gisteravond kreeg ik een heel helder momentje... want als technische man bij twee (vaste) bands heb je nog wel eens wat materiaal bij de hand.
Dit keer betreft het een draadloze microfoonadapter, die ik 'voor de grijp' vaak meeneem bij optredens en waarvan het XLR female connector een 'wackelcontact' had dat even gefixt moest worden..
Met de gedachte van: als je niks verwacht, valt alles mee... ben ik aan het testen gegaan toen ik het ding weer gefixt had..

Als SAQ op 17,2 kHz uitzendt en DHO op 23,4 kHz, dan kon dat ook nog wel eens resultaten gaan geven met dat draadloos materiaal.
Ervan uitgaand dat het audiospectrum ruwweg tussen 20 Hz en 20000 Hz ligt (vaak wat lager), heb ik de microfoonadapter er toch maar eens even tussen gezet.
Bijgaand zie je dan ook de weergave in het spectrum van SAQr en YESSSS... het werkt!
Dit is het resultaat, met de GP voor 20m eraan gekoppeld, wel veel ruis en breedbandig een niet erg vlakke weergave..

Ik kan me zo voorstellen dat de (Chinese) adaptertjes niet de HiFi kwaliteit hebben die er misschien van verwacht kan worden, maar de resultaten van mijn eerste test zien er leuk uit en zo krijg ik misschien toch nog een draadloze 'loop' antenne..?

De adaptertjes werken met een oplaadbaar accu'tje, goed voor een gebruik van een uur of 4-5.
Verder kan ik me zo voorstellen dat het ingangscircuit niet optimaal is aangepast aan door mij gebruikte VLF bronnen, kortom vergt dit nog enig onderzoek.
Wel kan ik me voorstellen dat een goede kwaliteit audiokabel (Tasker) met XLR connectoren (Neutrik) ook nog wel eens zou kunnen werken, in plaats van coax en PL (piraten)pluggen. Toch van de week maar even de oefenruimte(s) induiken..
Ook maar wat verloopjes maken van XLR naar F-connector (ik gebruik bijna altijd F-connectoren, anders heb ik teveel van die 'vergulde' verloopjes nodig).

Waar ik ook aan dacht... bij 580 MHz kan ik wel eens kijken of er wat in het spectrum van SDR-Sharp is te zien.
Helaas is dat signaal wel FM gemoduleerd en zie ik weinig behalve een enorme bult.
Ook is de resolutie van SDR-Sharp hier niet erg op ingesteld, bij 8 bits verwerking. Ook bij de RSP1A op SDR-Sharp (1732) is het resultaat niet representatief.

SAQrx plaatjes, van boven naar beneden, aangesloten op de GP voor 20m:
- draadloos, zonder SAQ toon
- draadloos, met SAQ toon (17k2)
- draadloos, extra versterkt, zonder SAQ toon
- bedraad, extra versterkt, zonder SAQ toon
- bedraad, extra versterkt, zonder SAQ toon. met open ingang

Dat UX22HD audio interface is toch wel een aardig ontwerp (wordt ook gevoed uit USB van de computer).

.
Bijlagen
2025-0323_draadloos_zonder toon.png
2025-0323_draadloos_met_toon_17k2.png
2025-0323_draadloos_extra versterkt.png
2025-0323_DH)_met GP extra versterkt.png
2025-0323_open ingang_extra versterkt.png

PD2EW

#69 Bericht door PD2EW »

.

Lang epistel, 'ter lering ende vermaek...'

Omdat ik mijn Ham-It-Up converter heb uitgeleend, wilde ik toch nog even een up-converter maken met een SA602 (NE602) of 612, omdat ik daar goede berichten over heb gelezen. Na nog eens nagedacht te hebben, ben ik toch gezwicht voor een kant en klare converter, met USB aansluiting en in een zwart aluminium kastje. Om deze converter uit te rusten met F-connectoren, moest ik het kastje wel even openen.
Van de inhoud heb ik maar even een foto gemaakt en via een door mij gemaakt schemaatje even ge-reverse engineerd, want wat ze daar in Azië kunnen, dat kan ik immers ook. Maar goed, simpel schakelingetje, staan er ook veel van op internet.

Het schema is dus wel bekend, de filtering is echter wel iets anders en de voeding is goed ontkoppeld, maarrrrr….
Aan de uitgang is één onderdeeltje vergeten: een SMD seriecondensatortje (C21). Dit projectje heeft blijkbaar nooit goed kunnen werken, dusss...
Het blijkt geen groot probleem, want het is een seriecondensatortje dat mist.
Ik vermoed iets van een waarde van 100 nF, daar die volgens verschillende schemaatjes op internet aan de uitgang moet zitten.
Mijn doorgangstester geeft over de niet gesoldeerde printvlakjes niks aan, dus er zal toch wel iets op moeten.., maar er zit er óók al eentje in serie vóór.
Dus dan maar de bekende druppel soldeertin erover gelegd... en gáán...!

Dat is dus niet tegen dovemans oren gezegd, want het schakelingetje werkt subliem!
Waarschijnlijk is de aanpassing véél en veel beter dan het gedoe met een draad als antenne (of mijn GP antenne) rechtstreeks op de antenne ingang van de RTL-V3 en de RSP1a.

Wel moet exact(!) de afwijking in PPM bekend zijn, zowel van de USB ontvanger als van de converter.
Bij gebruik van de V3, met zijn -2 PPM afwijking.. moest bij gebruik van de 125 MHz converter dit ingesteld worden met een shift van -124994450.
Bij gebruik van de RSP1A, met zijn -2 PPM afwijking.. moest de 125 MHz converter ingesteld worden met een shift van -124994300.
Dit steekt best wel nauwkeurig, ook omdat we radiosignalen in het bereik van de kilohertzen willen ontvangen.
Gelukkig zijn daar de DHO-38 en DCF77 stations voor te gebruiken, maar ook de zelf te genereren 17,2 kHz toon is van de partij...

Bij het ontmantelen van de up-converter, het uitrusten met F-PCB-chassisdelen en dus uitvijlen van de uitsparingen, kwam ik iets grappigs tegen.
Onze Aziatische vrienden hebben een truukje uitgehaald en het paneeltje/kastje wordt blijkbaar ook gebruikt voor andere doeleinden.
Er zou volgens de opdruk aan de binnenzijde ook een RTL-USB ontvangertje in deze behuizing kunnen worden ondergebracht. De opdruk is daar namelijk al aanwezig voor HF en VHF/UHF aansluitbusjes (volgens de bedrukking). Gebruik je de achterkant van dit paneeltje, zoals ik hem kreeg, dan is die 'blind' (zwart) en kan je ermee doen wat je wilt... maar geen verzonken schroefgaatjes, want: achterkant...
Na wat vijlen en een zwarte stift is alles weer zoals ik het wil hebben, met de schroefjes in de verzonken gaatjes.

Bijgaand mijn schermafbeeldingen van de ontvangst, met de aansluitingen als volgt:
Ground Plane aansluiting (PL plug) gaat naar een PL T-stukje
Uitgang 1 daarvan gaat met een 75 Ohm kabeltje (met dank aan Ziggo) naar een T-stukje voor de beide ontvangers.
De 2e uitgang daarvan gaat naar de soundcard (van PL naar uiteindelijk een XLR stekker), op ingang 1, de hoogohmige ingang van de UX22 (zie erdere berichten).

Linksboven is de ingangskeuze van SDR-Sharp te zien:
UHD/USRP is de RSP1A (deze 1732 versie werkt als laatste nog via de ExtIO driver)
RTL-USB is de RTL-USB V3, met de oude driver van 34 kB groot!

Daaronder staat de correctiefactor (Shift), immers wordt er opgetransformeerd met 125 MHz.
Nu zie je dus ook waarom ik een enthousiast gebruiker ben van SAQrx en voor het grote overzicht ik een oude versie van SDR-Sharp gebruik (met de lijst met stationsnamen, die ik nog een beetje moet bijwerken..).

Wat wel chique is, is dat ik nu twee Arduino bedieningen heb, eentje voor SAQrx (o.a. afstemmen met knoppen: 10/100/1000 Hz) en de bediening voor SDR-Sharp (alleen voor de oude versies, vanwege de eigenwijzigheid van de ontwerper(s) van dat programma).

Koop je dus een upconverter, om hem aan de RTL-USB te knopen, kijk dan eerst in het kastje of hij wel compleet afgebouwd is.
Voor de rest: 'prima kassie'...! :wink:

.
Bijlagen
RF-Upconv_125MHz.jpg
2025-0326_VLF.png
2025-03-25_RTL_USB_17k5 (2).png

PD2EW

#70 Bericht door PD2EW »

.

In mijn vorig bericht liet ik de inhoud van een upconverter zien, die prima voldeed bij hetgebruik van de RTL-USB stick, de bog-V4, de RSP1A en soortgelijke ontvangertjes. Bijgaand vind je het schema, ook voor het archief, altijd handig..!

Ik heb inmiddels ook een E-probe printje getest, dat direct op de microfooningang van de computer/laptop kan worden aangesloten. Het leuke is, dat deze ook op de reeds in gebruik zijnde geluidsinterface kan worden gebruikt, en gevoed worden uit met phantompower (42 Volt), die achterop de interface is in te schakelen.

Misschien zijn het wel spiegelfrequenties of is het intermodulatie, maar ik hoor/ontvang nog steeds (meer) onbekende signalen.
Het E-Probekitje alléén al geeft leuke resultaten..., het wordt eerst nog even door iemand uitgeprobeerd, inclusief het bouwen. Je raadt vast al wel wie of dat gaat doen.. ;-)

Ik wil hier ook wel enkele WAV bestandjes voor SAQrx posten, zodat jullie de resultaten ook kunnen naspelen.
Laat maar horen of je interesse hebt, ze zijn zomaar een 20 tot 30 MB groot.. en ik wil ze niet op een Drive of een commerciële dienst aanbieden.

In het andere topic is het rustig en de betaversies van het programma vliegen je inmiddels alweer om de oren...
Ik doel daarbij op SDR-Sharp en zal, bij meer tijd mijnerzijds, nog een frequentielijstje maken van door mij ontvangen VLF frequenties.
Nogmaals: ik blijf voorlopig hangen op SDR-Sharp versie 1732 en ook omdat ik met VLF en de upconverter bezig ben.
So-wie-so ook al vanwege dat ik de bandplannen beter kan weergeven, de RSP1A nog werkt (met ExtIO aanpassing) en ook de Mode-Presets plugin kan gebruiken (wat niet eens zou moeten kunnen in die oude SDR# versie, maar prima werkt bij 3-regelige weergave :D ).

.
Bijlagen
Upconverter_125_MHz.png

PD2EW

#71 Bericht door PD2EW »

.

Op verzoek: hierbij een beschrijving van het gebruik van SAQrx.
Ik zal het te gebruiken programmaatje ook bijsluiten.

.

Voor wie zomaar eens wil kijken wat of er op de VLF band is te ontvangen, heb ik een testbestandje ter download bijgevoegd.
Dit is van hoe het 24 kHz brede spectrum er op dit moment bij mij uitziet.
Het is natuurlijk niet op het meest optimale moment opgenomen, maar evenzogoed als voorbeeldbestandje prima bruikbaar.

De opname duurt maar 1 minuut en is eenvoudig te bekijken en beluisteren met de kleine variant (48k) van het SAQrx programmaatje.
Kies bij dit bestandje dus NIET voor een andere variant!

Werkwijze:
- Maak ergens op je Windows computer een nieuw mapje aan
- Zet in ieder geval het SAQrx (48k) programmaatje in dat mapje
- Zet het 'wav' bestandje in datzelfde mapje

- Start het SAQrx programmaatje op
- Klik rechtsonder op 'Play RF file' (of gebruik de f-toets)
- Kies het 'wav' bestandje dat moet worden afgespeeld
- Stem nu af met de muis of..
- Sleep de verticale afstemlijn naar een plek/piek

Ik heb om de 10 seconden een 17,2 kHz toontje ingevoegd, zodat je dat ook eens kan testen.

- Klik op 'Tune SAQ' (blauw kadertje, rechts van het venstertje)
- Even wachten en de piek verschijnt vanzelf (max. 10 seconden)
- Klik met de muis op 'CW' (lichtblauw, linksboven)

Per keer op 'CW' klikken verandert de te ontvangen bandbreedte.
Kijk dan hoe smal die bandbreedte kan worden, om het signaal nog prima te kunnen horen.
(SAQ-Grimeton zendt uit met een bandbreedte van ongeveer 20 Hz !!)
Speel er ook eens mee, door af te stemmen op de andere signalen die te beluisteren zijn.

Aangezien je nu in het geluidsspectrum werkt/luistert/ontvangt, moet je het hoorbaar volume van je audio wel wat hoger zetten om de signalen te horen (AF Gain, staat rechtsboven in het rood vermeld).
Bij oversturen (en dat gaat héél gemakkelijk...) zie je vanzelf wat er gebeurt en regel je het audiosignaal terug tot een mooie blauwe piek.
Blauw is AF (Audiofrequent)
Groen is RF (Radiofrequent)

Het volume op/neer regelen van het volume kan ook met de + en - toets, of door met de muis op het rode + of - symbooltje rechtsboven te klikken.

Wat ook leuk is: de naam van enkele stations staat er zelfs bij vermeld, als je met de muis over de juiste frequentie veegt.

Hoe simpel kan het zijn, probeer het maar eens...
Dit is misschien wel je eerste stap in de wondere VLF wereld van onder andere het SAQ-Grimeton station..:
https://alexander.n.se/en/

.
Bijlagen
SAQrx.zip
(4.51 MiB) 20 keer gedownload
2025-04-09_SAQrx_48k.png

PD2EW

#72 Bericht door PD2EW »

.

Inmiddels heb ik een bouwkitje van 12 onderdeeltjes en wat aansluitmateriaal samengesteld, voor het maken van een actieve VLF antenne.
Hiermee zou SAQ-Grimeton waarschijnlijk wel mee te ontvangen zijn, want met de 17,2 kHz toongenerator op verre afstand liggend werkt het prima (dus ook met erg weinig signaal).
Oké, er komen geen enorme pieken op het scherm, maar er moet vast wel iets te onderscheiden zijn om er morsecode van te maken.

Men kan pas definitief oordelen of het werkt, als de praktijk het heeft bewezen, dussss.... ik ben met een paar kitjes aan het stoeien, om een redelijk leesbare gebruiksaanwijzing te maken (voor de gemiddelde leek..).
René is hem aan het testen en Jack heeft hem ook al gebouwd (en nog eentje samen met mij, om te testen), allen werken prima.
Eelco is nog aan het testen...

Het stelt een simpel buffertje met een FET voor en dit werkt prima voor VLF signalen.
Het is een soort eerste trap van de PA0RDT actieve antenne (Mini-Whip), maar nu met een aanpassing.
Er zit namelijk een best scherp filtertje voor (3x achter elkaar zelfs!), dat onder de 500kHz de boel doorlaat.
Aansluiten van een los eindje draad of een hoogohmige antenne gaat werken, een open dipool is ook prima en een lang netsnoer doet het ook.

Het is beter om een eventueel te gebruiken antenne NIET te hebben voorzien van een transformator, dus hier even geen end-fed-achtige constructies.
Gooi dan nog liever een stuk draad uit het raam... en knoop dat er dan maar aan en alle draad werkt, als het zich maar hoogohmig gedraagt.

De voeding komt uit de microfoonaansluiting van het goedkoopste externe USB geluidskaartje dat ik maar kon vinden.
Het werd dus een eenvoudig CM108 USB adaptertje, voor elke Windows versie geschikt.
Aansluiten met een 3,5 mm jack-jack kabeltje, dat 1-op-1 werkt, maar niet alle aansluitingen werken: TRS werkt wel, TRRS werkt niet (dat werkt anders).

Bijgaand wat schermafdrukjes van de resultaten.
Het SAQrx schermpje, links in het HDSDR scherm, maakt gebruik van de CM103 adapter (48k) en het bouwpakketje.
Het grote HDSDR scherm werkt met eveneens een externe USB geluidskaart, maar nu is dat de Lokchonk UX22 (192k).

In het overzicht van de Windows instellingen staat ook nog een SAQrx schermpje, ter vergelijk.
Dit is van diezelfde CM103 adapter, waarop rechtstreeks de draad/antenne is aangesloten (dus zonder bouwpakketje).

Ik hoop dat al deze informatie motiveert om toch eens met het ontvangen van SAQ-Grimeton bezig te gaan.
Mijn verwachting is dat er op 29 juni er weer een uitzending te verwachten is ('Alexanderson Day'), maar dat is nog niet door officiële bronnen bevestigd.

.
Bijlagen
20250428_144803a.jpg
20250428_144548a.jpg
2025-04-28_VLF001a.png
2025-04-28_VLF002.png

Plaats reactie