SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#391 Bericht door PD2EW »

Vanmiddag heb ik maar eens even de SDR aangezwengeld, immers er was een contest.
Ik doe niet mee met die haastige babbeltjes ('not my cup of tea'), maar ieder zijn hobby en het is altijd goed om eens even wat spullen te testen.
Mijn Engels kan ik ook niet bijspijkeren, je hoort dan ook maar weinig nieuwe woorden of uitspraken...
(cq, contest, again, repeat your call, question mark, roger, you are, five nine kilowatt, thank you, good luck, seventy tree, from, anyone, thank you, qrz.) :)

Ondanks dat het niet kan (en van SDR-Sharp ontwikkelaar Youssef ook zeker niet mág) heb ik de RSP1a prima werkend onder SDR-Sharp versie 1732.
Nou heb ik wel eens zomaar geluisterd naar de 'supposed to be Russian communication' frequenties en daar een lange SDR-Sharp frequentielijst van gemaakt. Dat ontvangen gaat dus ook prima op de lagere banden dan 20m en mijn GP doet prima zijn werk en ik heb best wel leuk resultaat.
Deze omgebouwde army-GP voor 20m is inmiddels wel vastgeroest in zijn huidige vorm, hij kan niet meer gedemonteerd worden na 2 jaar buiten te hebben gestaan. Alleen de volledige lengte buizen kan ik nog uit de basis schroeven, maar eigenlijk is dat ook wel genoeg. De buizen bestaan uit verkoperd staal en dat roest in het schroefdeel vast, zonder brander en bankschroef (uit eerdere ervaringen) is dit niet los te krijgen.

De truuk (wéér een) die ik gebruik voor het bijhouden van frequentielijsten is, dat ik ook individuele amateurverbindingen opneem in mijn SDR-Sharp frequentie- en groepenlijst. Daar gebruik ik binnen SRD-Sharp een externe plugin voor, want de ingebouwde manager is niet handig genoeg. TheWraith2008 doet het goed: https://forums.radioreference.com/threa ... ed.418242/
Als je dan op zo'n voorkeuze klikt, zijn alle instellingen alvast aangepast aan de bandsectie waar je wilt luisteren.
Ook scannen gaat daarmee erg leuk. Die 1732 versie doet het ook prima, ben er nog steeds erg blij mee.

Mijn joystickbediening voor SDR heb ik er ook maar eens bijgepakt (na ombouw, die was eerst voor HDSDR) en nu vlieg ik over de 20m band!
Mijn bediening gaat als volgt: naar links: 5-stappen lager, rechts: 5 stappen hoger, op: 1 stap hoger, neer: 1 stap lager.
(https://www.google.com/search?client=op ... eld+pinout)
Zo snel kan ik met de muis bijna niet werken, want daarmee schuiven/klikken/rollen en bijstemmen tegelijk is ook een intensieve bezigheid.

Gisteravond ook nog even een piraat ontvangen: 1671 kHz en 15 kHz breed... :shock: Klonk best aardig in AM, maar het was niet mijn genre.
Bijgaand een screendump.

Daarna heb ik nog op wat andere niet door mij gedefinieerde banden gekeken en daar kwam ik een flink aantal digitale signalen tegen, de meesten waren 3,25 kHz breed. Bijgaand vind je een deel van het lijstje.
Bijlagen
2022-03-06 - Contest01 (Klein).png
Joy (Klein).png
2022-05-05_Piraat (Klein).png
Digitaal signaal (Klein).png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#392 Bericht door PD2EW »

Ik kom wat dichter bij de oplossing van het mysterie van het frequentielijstje uit de vorige post.
De band tussen ruwweg 1700 en 4000 kHz werd/wordt door het Russische leger gebruikt en dat heb ik nooit geweten.
Veel radiospullen blijken in handen te zijn van Freebanders, Piraten, радиохулиганы of hoe ze maar genoemd mogen/willen worden.
Door de betere condities dragen deze signalen steeds verder en mogelijk kwam ik toevallig weer eens wat tegen op mijn SDR ontvangstcombinatie.

Je hoort inderdaad ook gepraat (ik kan het niet verstaan), maar moest wel echt inzoomen op die frequentie.
Ook heb ik USB ingeschakeld om van het datageriedel, links ernaast, af te zijn.
De signalen zijn AM gemoduleerd en hebben een beetje vreemde bandbreedte.

1705000 Chaosfreq: Piraat, Buitenlands BC station, op 1704kHz datasignaal. Piraat best op USB beluisterbaar (2022-0308 21:20LOC)

Ik heb een MP3 tje gemaakt van zo'n signaal: veel door elkaar gepraat en de spraak is soms ook nog eens voorzien van (piraten)echo.
Bijgevoegd vind je de screendumps en het bestandje.
Download het, verwijder de .txt extensie in de bestandsnaam en het wordt weer een WAV bestandje (hoop ik).
Lukt het niet, dan moet ik een andere transfermogelijkheid zoeken..

Alvast wat info:
https://6p3s.ru
https://ru.wikipedia.org/wiki/Радиохулиганство
https://www.google.com/search?source=un ... иохулиганы (veel 'antieke meuk')
Bijlagen
2022-0308_ 1705kHz1 (Klein).png
2022-0308_ 1705kHz0 (Klein).png
21-09-31 Unknown 1.705,02 kHz.wav.txt
(8.03 MiB) 144 keer gedownload

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#393 Bericht door PD2EW »

Vanmorgen was ik even bezig met wat testjes bezig om WebSDR radio's af te stemmen met mijn Arduino afstemmodules.
Ineens kwam ik een wel heel apart signaal tegen op WebSDR Grimsby: http://grimsbysdr.ddns.net:8073/?tune=1737am
Dit signaal was niet terug te vinden op de WebSDR Twente: http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/?tune=1737am
Het is ook nergens te vinden op omliggende KiwiSDR stations (je kan op http://rx.linkfanel.net de omliggende stations direct zien)

Blijkbaar is het een heruitgezonden signaal van een Radio 538 (NL) fan, met een 'bug' (lokaal en laagvermogen zendertje, in dit geval voor MW-HF).
Het heeft 30 kHz bandbreedte en lijkt daarmee op mijn 'bug. die ik gebruik voor het testen van gereviseerde Pre-WW2 radio's, die omroepbanden ontvangen tussen 2000 en 200 meter).

Blijkbaar woont er in de buurt een fan met een HF communicatieontvager of SDR-Radio, die zo een minder gebruikt stukje in het frequentieplan heeft gevonden. En om dat plekje in het overzicht in beeld te krijgen moest ik dus wel even mijn SDR-Sharp opstarten.. waar ik zo'n 24000 vermeldingen van bestaande en ooit gebruikte frequenties in bijhoud (om een idee te krijgen van wat er waar zit en ooit heeft gezeten).

Bijgaand de screendumps van Grimsby en SDR-Sharp.
Bijlagen
2022-03-25_R538_Grimsby.png
2022-03-25_R538_SDR-Sharp.png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#394 Bericht door PD2EW »

Op verschillende sites vond ik wat info over de SSTV uitzendingen vanuit het ISS, op 7 en 8 april en dus vanmiddag nog snel even de radiospullen erbij gepakt en een beetje gespeeld.
Helaas was ik voor die SSTV te laat, maar mijn frequentielijst gaf nog wat meer info over gebruikte ISS frequenties en het blijkt dat er op de UHF ook een downlinkfrequentie is.
Als je niet gokt, dan weet je niet of het werkt, dus klik… en hoppa… signaal uit het ISS.
Natuurlijk weer te weinig tijd om alles voor te bereiden om een opname te maken, maar toch nog wel een paar keer op de PrintScreen toets kunnen drukken. Aan de signaalweergave in de waterval is goed te zien dat er wat actie op de UHF is en ook is het Dopplereffect goed te zien. De frequentie trekt dan in het spectrum, afhankelijk van de vliegrichting van het ISS, langzaam naar links of rechts.
Bijgaand een animated GIFje, klik erop en je ziet de weergave in het spectrum en waar het ISS zich op dat moment bevindt.
Het was te weinig signaal om echt wat te verstaan, helaas.

Ik heb het bekende materiaal gebruikt: de X-50 antenne, wat verloopjes naar TV coax, een hoop verloopjes en een pigtail naar de F-connector, een SAT splitter en een zelfbouw antenneschakelaar (in een F-splitter behuizing). Software: SDR-Sharp versie 1732.
Je leest het… genoeg verloopjes en genoeg verzwakking en toch ontvangst.
Helaas komt dat ISS wel heel snel over en was ik met alles veel en veel te laat en verdween het ook in de richting waar ik het minste ontvangst heb (er staat een staalplaten hal voor).
Morgen nog een kans… als de tijd het toelaat.
Bijlagen
ezgif-3-0268e785cd.gif

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#395 Bericht door PD2EW »

Ja hoor, weer eentje in de buurt die zonnepanelen heeft laten leggen.
Je zou er moe van worden en ik vraag me telkens weer af wanneer er eens actief wordt gecontroleerd op het gebruik van deze foute rommel.
Dus heb ik maar weer eens de (goedkope) RTL-USB stick erbij gepakt.

Installateurs knopen alles aan elkaar en doen hun best, maar op HF, VHF, UHF testen na aanleg, dat hoort er blijkbaar niet bij...
Even vergeten bij de cursus of in de opleiding :shock: ?
Het lijkt ook wel het asbestprobleem van deze tijd te worden: vroeger hadden we het hard nodig en konden we niet zonder, tegenwoordig zien we in dat het toch niet goed was en hebben we er last en spijt van dat het ooit gebruikt is.

Zie bijgaand plaatje, het signaal is ontvangen op een kleine antenne (nog niet eens in mijn gewone opstelling).
Inderdaad, zo'n stick is een erg handig controlemiddel om te kijken of de installateur zijn werk goed heeft gedaan (of goed materiaal gebruikt heeft).
Bijlagen
Storingen_zonnepanelen.png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#396 Bericht door PD2EW »

Tijdens het testen van mijn Arduino bedieningsmodules op de WebSDR van de U-Twente kwam ik terecht op de 20m SSTV frequentie: 14.230 kHz.
Het mooie is, dat je met 3 draaiknoppen heel snel kan afstemmen op die WebSDR: grof, middel en fijn.

Het was er aardig druk met SSTV en dus heb ik ook maar even snel mijn eigen HDSDR in combinatie met Yoniq/MMSSTV opgestart.
Ook snel het HDSDR bedieningspaneel erop aangekoppeld en een en ander snel ingesteld.
Het signaal op de SSTV frequentie van mijn antenne in de achtertuin leek wel wat schoner en ik kon met de AGC-Treshold regelknop de ontvangststerkte en het plaatje nog wat bijtrekken.

Alleen… wat valt er weer als eerste op aan de weergave in het bovenste gedeelte van het HDSDR scherm (tweede plaatje hieronder), dus in de waterval..?
Jawel hoor, daar zijn ze weer... de om de 60 kHz verschijnende stoorbalken van de zonnepanelen in de buurt..!
Ooit eens een liedje over gehoord van Andre van Duin: Alles ziet er beter uit, als de zon schijnt… -niet dus- :(

Dit keer staan de stoorbalken op 14.240 kHz gelukkig rechts naast de ontvangstfrequentie van de SSTV signalen op 14.230 kHz.
Ook goed zichtbaar is het, wanneer er even een wolk voor de zon schuift (dunne balk) en daarna de zon weer terug komt (dikke balk).

Yoniq/MMSSTV werkt leuk in combinatie met HDSDR, echt een aanradertje voor de hobbyist die spelen kan met SDR en misschien ook wel met andere radio's!
Ik had ook nog even een oude SDR-Sharp ernaast gezet (versie 1700, want die start sneller op en sluit wel gewoon af), maar dat verbeterde het signaal en het plaatje niet. Omdat ik toch al de RSP1A USB radio gebruikte (die werkt niet op 1732 en hogere SDR-Sharp versies) ben ik met HDSDR verder gegaan, dat sneller en soepeler werkt op een oude Dual Core computer met 4K scherm.

Nooit geweten dat er met zo weinig signaal toch nog een plaatje tevoorschijn is te toveren.
Heb het wel eens bij de ISS uitzendingen en op de 2m naar SSTV gekeken, maar nog niet op de Kortegolf. Dat is dus weer eens wat anders...
Komend weekend ook eens weer wat alternatieven proberen, tenminste.. als daar nog tijd voor is…

.
Bijlagen
2022-05-25 - 20m Zonnepanelen2 (Middel).png
2022-05-25 - 20m Zonnepanelen (Middel).png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#397 Bericht door PD2EW »

Vandaag en morgen is er een CW contest op de HF banden (160m - 10m) en dus vanmiddag heb ik weer eens even gestoeid met de SDR radio.

Het HDSDR (versie 2.81 Beta 4) programma is hier erg handig, want je kan de squelch ook op de HF banden gebruiken en dat betekent dat je geen storingen en onregelmatigheden hoort tussen de CW signalen door. Een beetje scherp afregelen en je ziet dus weinig valse letters meer.
Die squelchfunctie is niet bij alle SDR software te gebruiken op de HF banden, maar hier werkt het prima de-luxe!

SDR++ (versie 1.04) in combinatie met de CW decoder Logic (versie 1.005, van LY3H -Zilvinas Batisa) werkt ook leuk.
Er zijn wel wat minder mogelijkheden, maar het programma is ook nog niet zo heel lang in de markt.

Beide programma's werken in combinatie met de RSP1a erg leuk.
Tegenwoordig heb ik een 4k monitor in gebruik en dat geeft een nog breder overzicht van het spectrum.
Bijgaand twee screendumps: de bovenste is van HDSDR en de onderste is van SDR++ (SDR plus-plus).

.
Bijlagen
2022-05-28_Contest_CW_HDSDR (Groot).png
2022-05-28_Contest_CW (Groot).png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#398 Bericht door PD2EW »

.

Er staat in het RDS signaal van een FM zender nog veel meer uit te lezen informatie dan wij kunnen zien met SDR-Sharp.
RadarFolf biedt daarvoor sinds een tijdje RDS-Spy versie 1.6 aan: https://github.com/RadarFolf/RDSOutput/releases

Neem de RDS Output plugin op in SDR-Sharp, door de Magic line in de Plugins lijst op te nemen op de bekende manier:
<add key="RDS Output" value="SDRSharp.RDSOutput.RDSOutput,SDRSharp.RDSOutput" />

Via deze pluging kan het uitgaande MPX signaal naar een lokaal IP adres omgeleid worden, als het vinkje aangezet wordt bij Enable.
Hier komt ook te staan welk IP adres gebruikt wordt en later ook of er door RDS Spy wel of geen verbinding wordt gemaakt.

Binnen RDS Spy kan het signaal worden binnengehaald vanaf dat IP adres:
RDS Spy -> Configure, selecteer RDS Source -> ASCII Protocol -> kies voor TCP/IP.
Klik in het RDS Spy monitorschermpje op PLAY

Vroeger had men Virtual Audio Cable nodig om het signaal om te leiden en dat is met deze plugin niet meer nodig.
O.a. kan bij het radiostation in bijgaand voorbeeld ook worden gezien welke alternatieve frequenties er beschikbaar zijn.
Klik dan in het Basic RDS Decoder venster op de AF tab.

Of het ook zo werkt in nieuwere SDR# versies heb ik niet getest (maar lijkt wel mogelijk), in versie 1700 werkt het in ieder geval prima!

.
Bijlagen
2022-05-30_RDS-Spy-a.png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#399 Bericht door PD2EW »

Dag allen,

Even een beetje spelen met een nieuwe versie van SDR-Sharp, je weet immers nooit of men daar (lees: Youssef of Prog) weer eens anders tegen dingen aankijkt. Veel oude plugins lopen namelijk nog steeds vast, ondanks dat ze gepromoot worden in het Community pakket. Gelukkig kan ik terugvallen op oude SDR-Sharp versies en daarmee gaat het alleszins nog redelijk.

De 1700 versie zit in een pakket dat de signalen van de Meteor-M2 satelliet kan decoderen. Dat heb ik even getest en gaat met flarden goed, maar mogelijk is er wat met de satelliet die al jaaaaren over zijn houdbaarheidsdatum heen is.

Ook mijn lange voorkeuzelijst (26000 ++) geeft in de 18xx versies ernstige vertraging bij het weergeven van het spectrum en de waterval.
Bij inzoomen op het spectrum gaat het beter en in ieder geval reageren beide weergaves dan weer sneller.

Een kleine test met de POCSAG decoder plugin geeft aan dat ook die nog steeds werkt. Zelfs met de 1860 versie gaat het goed, na wat wijzigen van de instellingen. Oke... POCSAG is niet het nieuwste protocol en bijna/lang over zijn houdbaarheidsdatum heen, maar het werkt nog steeds.
In Nederland afstemmen op: 172,450 MHz met mode: NFM en bij 32 kHz breedte.
Ik zoek nog naar andere frequenties in Nederland, waar dit gebruikt wordt, maar denk dat dat op niks uitloopt...

POCSAG Plugin: https://github.com/Dustify/SdrSharpPocs ... gin-r5.zip
De plugin werkt alleen in recente SDR-Sharp versies en men heeft de karakterset nog niet helemaal onder de knie, gezien het aantal blokjes en hokjes in het weergavescherm (bij mij: onderaan). Zet het gezipte mapje in de Plugins map van het SDRSharp programma:
SDRSharp 1860\Plugins\SdrSharpPocsagPlugin
Bijlagen
2022-06-16 - Pocsag decoder2 (Middel).png
2022-06-16 - Pocsag decoder (Middel).png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#400 Bericht door PD2EW »

.

Dag allen

Orbitron is dus een handig hulpje om te zien wanneer welke satelliet waar overkomt.
Zo kan je met elk SDR programma eenvoudig afstemmen en op het juiste moment meekijken, want een satelliet moet zich wel in het zichtbereik van de ontvangstantenne bevinden. Dat proces kan ook automatisch (gesynchroniseerd) geschieden, maar dat gaat niet goed bij de nieuwste versies van SDR-Sharp. Met de oude en wel compatibele versies gaat het prima, maar ik doe dat nu even handmatig en aan de hand van mijn zelf samengestelde Orbitron lijst (bijgevoegd).

Dus voor de 'brede blik' en de vele frequentievermeldingen gebruik ik SDR-Sharp en omdat ik daarin een forse lijst van satellieten en bijbehorende frequenties heb geïmporteerd, zijn er van die witte verticale balken zichtbaar in de waterval. Voor de echte radio-ontvangst gebruik ik dan HDSDR, waarvan in juni ook weer een nieuwe versie is uitgebracht.

De NOAA satellieten werken in het 137-138 MHz bandje en veel amateurradiosatellieten (mooi Scrabblewoord!) werken om en nabij de 2m of de 70cm band. Voor die ontvangst is de bekende 'zuurstok'antenne al prima bruikbaar, in combinatie met de bekende RTL-USB stick en een stuk 'oude witte TV coax'. Niet om het één of ander, maar zoals elke verkoper in zijn verkooppraatje ook vaak bezigt: “ik heb het zelf ook..”.

Bijgaand vind je een schermafdrukje van een niet al te vaak voor komend moment: 3 NOAA satellieten tegelijk binnen mijn bereik. Ik zag het zojuist en dacht dat dit wel een leuk plaatje zou geven.

Een klein probleempje bij SDR-Sharp is, dat men het programma telkens weer verbouwt (zojuist weer 5 verschillende versies van de 1868 versie) en ons gebruikt als testers. Voor wie denkt: waar heeft'ie het over, kijk op hun downloadsite bij (Change log), of op: https://airspy.com/downloads/changelog.txt

In het kader van de vooruitgang is dat misschien wel leuk, maar dat betekent een ander gebruik van bronnen onder de motorkap en nog meer incompatibele plugins. Dat er van die nuttige plugins steeds minder gaan werken, dat steekt nogal. Ik ben daarin niet de enige met die mening en eht steekt al helemaal omdat er vaak geen alternatieven te vinden zijn voor dit plugingebruik in die telkens weer vernieuwde omgeving.
Er zijn wel ontwikkelaars die zich geweldig goed bezighouden met dat vernieuwen (eentje is bijvoorbeeld: theWraith2008), maar ook die lopen tegen deze problemen aan en krijgen bij SDR-Sharp vaak ook weer ‘nul op het rekest’.

Nogmaals de tip aan alle gebruikers: wees zuinig op de oude versies van SDR programma's en maak kopietjes van de mapjes van goed werkende compilaties. Sla ze op onder een handige naam en koester ze! Tot op heden is SDR-Sharp nog steeds zogenaamd ‘portable software’, dus als je een goede compilatie hebt dan kan je die even ‘zippen’ en eventueel ook naar een andere gebruiker sturen. HDSDR is een ander verhaal, want die 'poket' wel wat in het Windows register rond, maar is zo transparant dat ze ook een oplossing geeft om dat weer ongedaan te maken.

En als laatste: ja, ik heb tegenwoordig een 4k scherm en de schermafdrukken worden dan iets indrukwekkender :D

.
Bijlagen
ew-basic.txt
(2.28 KiB) 115 keer gedownload
31d.png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#401 Bericht door PD2EW »

.

Het had wat voeten in de aarde, maar uiteindelijk is het mij ook gelukt: FT8 ontvangen met SDR software, kan zo moeilijk niet zijn...
Oké, ik heb wel wat vals gespeeld en eerst maar eens de RSP-1A ontvanger op versie 1700 van SDR-Sharp geïnstalleerd.
Daarna dacht ik er al te zijn en heb WSJT-X er dus maar naast geïnstalleerd.
FT8 klinkt als een constant jankende fluittoon die aan en uit gaat met een interval.
Ik heb de USB mode gekozen en een bandbreedte van 3 kHz, maar 3,5 of 2,5 werkt waarschijnlijk ook wel.

Alleen was dat installeren door mij even 'buiten de waard-gerekend', want ook ik moest het audiosignaal nog omleiden.
Dus: de SDR ontvangstsoftware stuurt zijn audiosignaal niet naar de geluidskaart maar naar een virtuele audiokaart, eigenlijk een denkbeeldige geluidskaart, die zich gedraagt als een wegomlegging voor het audiosignaal.
Het uit die wegomlegging komende audiosignaal moet dan weer in WSJT-X opgepakt worden, tenminste... als bij die WSJT-X instellingen wordt ingesteld dat het dat signaal moet accepteren en niet dat van de geluidskaart die in de computer is ingebouwd.
Ineens komt er dan allerlei informatie binnen en als je dan ook nog eens speelt met de volumeregeling van SDR-Sharp, dan kan je de resultaten ook nog wat beter krijgen.

Bijgaand twee schermafdrukken van beide SDR ontvangstprogramma's die ik heb gebruikt: SDR-Sharp en HDSDR.
Bij HDSDR kan je in de audiowaterval goed zien hoe in de 3 kHz bandbreedte nog weer zo'n 20 verschillende stations (verticale balken) verstopt zijn.
Met een beetje signaalsterkte regelen (en spelen met de audio), dan zie je veel resultaat in het WSJT-X venster.

Een tip voor wie het ook eens wil proberen: zet na gebruik het uitgaande audiosignaal weer terug op de originele geluidskaart van de computer.
Anders wordt het weer zo'n zoekplaatje als je de volgende dag het programma weer op de gewone manier wilt gebruiken... ;-)

.
Bijlagen
2022-07-14-FT8_20m_a.png
2022-07-14-FT8_20m_b.png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#402 Bericht door PD2EW »

.

Dag allen, wel of niet op vakantie zijnde..

Misschien heb je het een keer gezien, misschien ook wel niet, maar KN1E heeft een geweldig leuk opzetje gemaakt voor een SDR-Sharp bandplan:
https://github.com/Arrin-KN1E

Hoe verwerk je dit..?
Maak eerst een kopie van je nu gebruikte bandplan (BandPlan.xml).
Kopieer dan de nodige blokken uit zijn informatie als tekst in je originele BandPlan.xml bestand en je hebt een gedetailleerder overzicht.
Let goed op de opmaak!

Mijn eigen bandplan bevat inmiddels 1000+ items en ik zoek naar overeenkomsten met KN1E zijn lijst (die ik inmiddels gestript heb van code).
Ook vergelijk ik het gebruik van zijn kleurstelling met die van mijn lijst en ik denk dat ik zijn kleurstelling probeer te handhaven.

Ikzelf gebruik een Excelbestand om de lijsten bij te houden en voeg dit samen met een sjabloon, dat mijn opmaak verzorgt.
Hetzelfde doe ik immers ook met mijn frequentielijst, alleen heb ik daar 1 nadeel bij: ik moet alfanumerieke karakters gebruiken...
Dat betekent dat ik veel van de voor ons 'aparte' letters en leestekens niet kan/mag gebruiken.

Het enigszins geknutselde overzicht (zo schrijft hij ook over zijn eigen lijst, want hij woont overzees, in Regio 2) staat hier:
https://github.com/Arrin-KN1E/SDRSharp- ... ndPlan.xml
Ik heb het als werkend getest op de 1700 versie en nieuwer, doe er je voordeel mee!

.

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#403 Bericht door PD2EW »

Er zijn (en blijven) nog steeds problemen bij het gebruik van nieuwe plugins binnen oude SDR-Sharp programma's en andersom.
Dat uit zich dan weer in het vaak niet werken van het geheel, verschillende foutmeldingen of een niet handige kleurstelling.

Veel gebruikers vinden donkere skins het mooiste en dan worden de niet compatibele plugins ook niet goed weergegeven, maar ze werken vaak wel.
Ik kies dan ook vaak voor de gewone -of de Windows 7- layout.
Ook de Accessibility plugin blijft vaak nog wel werkend, ondanks dat er nog wel eens een vastloper verschijnt.

De ModePresets plugin kan ook gebruikt worden, in zowel de nieuwste als de oude 1700 versies.
Er zijn wel enkele problemen bij het niet goed instellen, wanneer er tegenstrijdige parameters gebruikt worden.
De NOAA satellieten ontvang ik bijvoorbeeld in de 30 kHz WFM mode (zelfs 32 kHz).
30 kHz NFM kan ook wel, maar SDR-Sharp gebruikt daarbij waarschijnlijk een andere filtering (vermoed ik) en de plaatjes worden minder contrastrijk).

Als ik die WFM parameters ingeef bij mijn NOAA voorkeuze, dan kan ik enkele keren naar andere voorkeuzes omschakelen met die plugin, maar kies ik daarna voor de NOAA satelliet in die voorkeuze, dan klapt het hele programma uit en moet ik het geheel weer opnieuw opstarten. Stel ik daarentegen de NOAA preset in conform de instellingen die bij NFM horen, zoals 25000 Hz, dan loopt het geheel niet vast en blijft het SDR# programma wel stabiel werken na tientallen keren omschakelen.

Edward MacDonald (EddieMac) heeft volgens mij de programmeertools in de wilgen gehangen.
Hier en daar ventileert hij nog wel wat posts in fora en belooft hij veel, maar het is al veel te lang rustig, ondanks dat hij daar van alles belooft enniet nakomt. Ik stort mij voor de knoppenbediening verder maar op HDSDR en andere software, stilstaan is achteruitgang.

Op internet zie je ook dat andere aanbieders van knopbedieningen af zijn gehaakt bij SDR-Sharp, zij zijn ook afhankelijk van die plugin.
Recentelijk had ik even contact met een fabrikant die samenwerkt met zo'n knopaanbieder en die bevestigde mijn idee ook min of meer.
Desondanks heb ik toch een bestelling bij hen geplaatst voor kastje, knoppen en verlichting: www.okw.com
't Kost een paar stuiver, maar dan heb je ook wat.. :D
Bijlagen
2022-NOAA.png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#404 Bericht door PD2EW »

.

Dag allen,

Na de laatste tijd wel heel veel gebruik te hebben gemaakt van HDSDR (HDSDR v2.81 beta6), omdat het bij SDR-Sharp een komen en gaan is van veranderingen/wijzigingen/toevoegingen en structuurveranderingen, heb ik toch hun nieuwste versie maar weer eens geïnstalleerd (1887).
Tegenwoordig is er een nieuwe werkwijze om plugins te installeren: een sub-map aanmaken en daarin de specifieke pluginmapjes plaatsen.
Op dit moment werkt het dus weer redelijk stabiel en oude plugins werken blijkbaar ook weer, tenminste... als ze volgens deze structuur worden geïnstalleerd.

Wat ook heel apart is: ik kwam telkens weer twee foute plugins tegen in het PluginError.log bestand, dat vanzelf werd aangemaakt.
Beide dwarsliggers blijken géén externe plugins te zijn, maar wel de eigen ingebouwde, die ook nog eens niet uitgeschakeld kunnen worden.
Blijkbaar blijven we als gebruiker nog steeds één grote testomgeving voor dit programma, maar op dit moment zie ik even geen problemen meer.
Het grote gemak is wel: de scannerplugin werkt weer en ook de Accessibility Plugin lijkt het weer te doen, ik kan tenminste de basisfuncties weer extern bedienen met de Arduino units!


Het oude PluginError.log bestand (versie 1881):

*** Plugin Load Error - 2022-08-08 10:38:21.254
Config Key 'AF Noise Reduction'
Type 'SDRSharp.DNR.AFNoiseReductionPlugin, SDRSharp.DNR, Version=1.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=null'
Message 'Exception has been thrown by the target of an invocation.'
Stack Trace
at System.RuntimeType.CreateInstanceDefaultCtor(Boolean publicOnly, Boolean wrapExceptions)
at System.Activator.CreateInstance(Type type, Boolean nonPublic, Boolean wrapExceptions)
at System.Activator.CreateInstance(Type type)
at SDRSharp.MainForm.InitializeSharpPlugins()

*** Plugin Load Error - 2022-08-08 10:38:21.304
Config Key 'IF Noise Reduction'
Type 'SDRSharp.DNR.IFNoiseReductionPlugin, SDRSharp.DNR, Version=1.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=null'
Message 'Exception has been thrown by the target of an invocation.'
Stack Trace
at System.RuntimeType.CreateInstanceDefaultCtor(Boolean publicOnly, Boolean wrapExceptions)
at System.Activator.CreateInstance(Type type, Boolean nonPublic, Boolean wrapExceptions)
at System.Activator.CreateInstance(Type type)
at SDRSharp.MainForm.InitializeSharpPlugins()

Bijgaand vind je ook een schermafbeelding van de map met de externe plugins.
Men moet geen donker thema gebruiken, want niet alle plugins zijn in dezelfde ontwikkelomgeving gemaakt (ivm kostenplaatje), dus wordt een thema voor de layout niet correct doorgezet in die plugins.
Bijgaand zie je ook mijn layout op het 4k scherm tijdens het schannen in de luchtvaartband.
Er is een grote oefening met heli's gaande boven Oost NL en tijdens dat ik achter in mijn werkplaats zit, wil ik nog wel eens meeluisteren,
Die plugin werkt nu ook weer, zoals het er nu naar uit ziet.

.
Bijlagen
2022-08-09_Air03.png
1887_Plugins.png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#405 Bericht door PD2EW »

.

Grappig, even een antwoord op mijn eigen vraag:
Als je de pluginmappen nummert, dan bepaal je ten dele de volgorde binnen het programma.
Zie bijlage: roodomcirkeld is een plugin die ik naar boven heb gehaald door de map een nummer te geven.
De programma-eigen interne plugins krijgen dus wel een voorkeursbehandeling.
Dat is ook zichtbaar, de groen gemarkeerde externe beginnen na het blokje 'eigen plugins'.

.
Bijlagen
Plugin-voorbeeld.png

Plaats reactie